webForumDet fria alternativet

Blir tokig...

Småprat

22 svar · 847 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Är det bara jag som har missat övergången, eller vad är det som har hänt... :q

Det jag tänker på är alla som använder ordet DEM istället för DOM...

"Dem ville att jag skulle..."

"Dom ville att jag skulle..."

Dem låter så j**la fel och tokigt ibland...

Btw, vad är rätt och vad är fel, när ska man använda DEM/DOM...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Dom ska du helst inte skriva överhuvudtaget, du skall använda de eller dem beroende på. Använda kan jag, men jag överlåter åt någon annan att förklara.

(Nuförtiden får man använda dom i skrift, men jag tycker det är fetfel och nästan lika illa som att uteslutande skriva dem)

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Låtsas som att det är "vi" (eller något annat pronomen du känner dig bekväm med), och inte "de", som gör något:

De är glada för att tomten gav dem julklappar.
Vi är glada för att tomten gav oss julklappar.

vi blir de.
oss blir dem.

http://www.susning.nu/Personliga_pronomen

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Ahum....nu kanske jag är ute och cyklar men...borde inte "dem" egentligen vara "de" i ditt exempel?

"De ville att jag skulle..."

De, antar jag, anses mer korrekt. Ja, iallafall av min gamla lärarinna i svenska.

Dom är väl egentligen mer talspråk som har blivit vedertaget modernt skriftspråk. Nu för tiden anses väl inget av de båda vara mer rätt, men om jag tex skulle skriva ett personligt brev eller liknande skulle jag använda de istället för dom.

Dock skulle jag aldrig skriva "dem" i ditt exempel. Då blir det helt fel.

/RED: Usch vad långsam jag var på att svara... Det hann ju komma en hel massa svar! :r

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

"Dom" är talspråk för både "de" och "dem". "De" och "dem" skiljer sig på samma sätt som "jag" och "mig", om jag inte är helt ute och cyklar. För att vara konsekventa borde alltså de som skriver "dem kunde inte komma på festen" också skriva "mig kunde inte komma på festen".

Är man osäker tycker jag personligen att det ser bätte ut att alltid skriva "dom" än att skriva "de" och "dem" på fel ställen. "Dom" blir dessutom mer och mer accepterat i skriftspråket hela tiden.

/r
Ännu senare...

Jag antar att jag är en hopplös produkt av talspråk... :h :stud

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

@nders skrev:

Dom ska du helst inte skriva överhuvudtaget, du skall använda de eller dem beroende på. Använda kan jag, men jag överlåter åt någon annan att förklara.

(Nuförtiden får man använda dom i skrift, men jag tycker det är fetfel och nästan lika illa som att uteslutande skriva dem)

Jag kan inte annat än att tycka exakt som @nders tycker. Dom är talspråk, inte skriftspråk. Använd de/dem i stället för dom. :D

Huruvida man bör undvika att använda "dom" i skrift tycker jag till stor del beror på varför och för vem man skriver.

muskot skrev:

Huruvida man bör undvika att använda "dom" eller inte i skrift tycker jag till stor del beror på varför och för vem man skriver.

Jag är benägen att hålla med faktiskt.

Men att talspråket blir mer och mer accepterat, är inte det utveckling?

Kolla hur dom skrev förr tex, och jämför hur dom skriver idag...

annesophie skrev:

muskot skrev:

Huruvida man bör undvika att använda "dom" eller inte i skrift tycker jag till stor del beror på varför och för vem man skriver.

Hur menar ni?

obelix skrev:

annesophie skrev:

muskot skrev:

Hur menar ni?

Som jag skrev innan...

Om jag skriver ett officiellt brev, tex ett personligt brev till en arbetsgivare eller ett dokument till en myndighet, skulle jag använda de istället för dom. Officiell korrespondans kräver, ja enligt mig då, lite mer korrekt språk.

Skriver jag ett email till en kompis eller ett inlägg här på WF skulle jag mest sannolikt använda dom istället för de.

Beror helt enkelt på, precis som Muskot skrev, varför och för vem man skriver. :)

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Vad finns det för anledning att stava ord olika när man skriver till olika personer?

HakanS skrev:

Vad finns det för anledning att stava ord olika när man skriver till olika personer?

Hmm...jag gissar att du är betydligt yngre än mig samt att du ej har haft "skräck-Saga" i svenska. ;)

Man kan lägga mer eller mindre tyngd i tex ett brev genom att skriva det korrekt.

Småsaker som Er istället för era, Ni istället för du, Vår istället för våran är ytterligare tre exempel på ord som, i ett brev eller annat dokument, kan ge mer tyngd till innehållet. Användbart faktiskt. Tro det eller ej... ;)

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Faktum är att jag är betydligt äldre än du.
Jag förstår inte varför man (du) inte alltid ska skriva korrekt. Ingen vinner väl på dålig svenska.

Ah, jag missförstod dig nog då. Fick intrycket att du inte förstod skillnaden på de och dom och varför jag använde dessa i olika sammanhang.

Dock så tycker jag, som jag tidigare skrev, att det finns betydligt värre saker att hetsa upp sig över. De/Dom är "småpotatis" egentligen.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

HakanS skrev:

Man kanske vill göra respektive person mer tillfreds än normalt sett?

Jag skriver nog en svenska som är så korrekt den kan bli om jag skriver den. Och nej - ingen vinner på dålig svenska.

Undrar om det inte kan vara så att dom i min generation, född -68, har fått lära sig talspråk mer än vad man gör i dag i skolan...

Det samma gäller mina syskon, vi är spridda från -57 till -68.
Och när jag tänker efter så år det många som använde just talspråk som skriftspråk...

HakanS skrev:

Faktum är att jag är betydligt äldre än du.
Jag förstår inte varför man (du) inte alltid ska skriva korrekt. Ingen vinner väl på dålig svenska.

Att det (enligt mig) är okej att skriva "dom" ibland betyder inte att det är fel att - om man så vill - alltid använda de och dem. Absolut inte.

Själv försöker jag alltid att skriva så korrekt som möjligt, men skriver ändå väldigt olika beroende på om det är ICQ-meddelanden, foruminlägg eller personliga brev till arbetsgivare det handlar om.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Re: Blir tokig...

obelix skrev:

Är det bara jag som har missat övergången, eller vad är det som har hänt... :q

Det jag tänker på är alla som använder ordet DEM istället för DOM...

"Dem ville att jag skulle..."

För en gångs skull är jag helt överens med obelix ;)

Tråden gäller bland annat ofoget att använda dem där det ska vara de.

322 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
185 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)