I dag, när jag var i skolan, bad jag en klasskompis att stänga igen fönstret eftersom jag tyckte att det var kallt. Jag sa så här:
- Kan inte du vara snäll och stänga fönstret?
Men, tänkte jag, kan man inte säga "Kan du inte vara snäll och stänga fönstret?" istället?
Det kan vara så att någon utav dessa två meningar är felaktig uppbyggd. Detta kan jag dock inte svara på. Har ni någon aning om vad det är för skillnad mellan meningarna? Kan man säga vilket man vill?
"Vill du vara snäll och stänga fönstret**?"
"Vill du vara snäll och stänga fönstret.**"
Frågetecknet berättar att det är en fråga i vänlig ton.
Punkten säger att det är mer av en uppmaning.
När man sedan säger det så får man alltså lägga om meningens betoning, beroende på vilket av alternativen man väljer att köra på. Det är ju bara att jämföra, hur ställer du en fråga och hur ger du en order?
Så uppfattar i alla fall jag det. Om personen du frågar/uppmanar inte går med på något av alternativen så kör på Lofbergs förslag. ;)
Om jag ska säga detta på ett vänligt sätt:
- Kan du vara snäll och stänga fönstret
... så tycker jag att det låter så kort. För jag lägger betoningen på "Kan du", och då tycker jag att det är svårare att uppfatta det som snällt.
Men om jag i stället (eller istället? :q) säger:
- Kan inte du vara snäll och stänga fönstret
... här blir det lite längre. Man börjar ordet "Kan" med en hög ton och går sakta ner till "du". Dessutom tycker jag att det verkar som om att man är (på något sätt) "hjälplös" när man använder ordet "inte". Om man inte använder det ordet så är det nästan som en order, som Trexter skrev: "Kan du vara snäll och hålla tyst?"
... :p Jo jag vet... det är en relativt stor skillnad. Men säg det förstnämnda ("Vill du vara snäll och stänga fönstret?") högt för dig själv... det finns en risk att den som lyssnar tolkar det som en order, för ibland kan det låta kaxigt (nästan som ironi) :p
Men annars så tyckte jag att det avr ett väldigt bra exempel med frågetecknet och punkten. :bire
Kan man säga "Vill inte du vara snäll och stäng fönstret?" eller "Vill du inte vara snäll och stänga fönstret?" :OO?
Jag tror att det hänger en aning på vem du är med. Är det någon torr människa så kanske det inte skadar att vara övertydlig och övervänlig men om du är med någon som du känner väl så kan du säkert lätta lite på övertydligheten. Situationen får bestämma helt enkelt. :)