Kanske "jätteaktiva"!?
Vad ska man översätta proactive med.
Ordet används i sammanhanget att man kan se ip nummer på vart besökare befinner sig på webbplatsen.
:stud
17 svar · 1 446 visningar · startad av Addeladde
Ordet används i sammanhanget att man kan se ip nummer på vart besökare befinner sig på webbplatsen.
:stud
Kanske "jätteaktiva"!?
Jag föreslår profylaktisk.
Re: Översättning av "proactive"
Addeladde skrev:
Öhm, det var en rätt konstig användning av det ordet eftersom proaktiv är motsatsen till reaktiv, d.v.s. förutseende/förebyggande.
Jag skulle nog föreslå "Storebrors öga" eller något ;)
Om jag förklarar det lite bättre så kanske ni förstår:
så här ser det ut:
Proactive
127.0.0.1
192.168.0.1
192.168.0.1
Om man nu klickar på ett ip nummer så kommer det upp på han/hons dator om den vill ha en chat med webbsidans operatör.
Det tycks som om "Inloggade användare" skulle kunna vara en lämplig översättning i just detta fall. Men jag kan inte påstå att jag har någon koll på vad proactive skulle betyda. För mig låter det mer som en reklamfloskel för något schampo.
Fattar inte hur ordet "proactive" passar in där öht. Proactive: "acting in anticipation of future problems, needs, or changes". Förebyggande syfte ungefär...
Proactive betyder ju typ "advanced action" eller "ahead of time"
Så det passar ju men en bra svensk överstättning finns det?
Det finns något som heter Proaktiv på svenska. Det är samma ord såvitt jag vet.
Dock passar det knappast in på din funktion. "Aktiv just nu" eller liknande skulle ge en bättre beskrivning. :)
Förstår inte hur "Ahead of time" kan passa in som överskrift till en lista över IP-adresser heller ;)
För att klargöra proactive:
http://dictionary.reference.com/search?q=proactive
Men jag tycker fortfarande att antingen "Storebrors öga" eller (om man är en mes och inte vågar använda sig av dystopireferenser ;) ) "aktiva användare" är bättre än "proaktiv", mest för att proaktiv är helt fel ord. Förutsatt att denna funktion inte används för att förebygga något, d.v.s....
Alla program som Live help och Real Assitant m.fl. använder proaktiv för att beskriva denna funktion.
annesophie skrev:
Det finns något som heter Proaktiv på svenska. Det är samma ord såvitt jag vet.
Dock passar det knappast in på din funktion. "Aktiv just nu" eller liknande skulle ge en bättre beskrivning. :)
Jag röstar på dig annesophie!
Om jag fick bestämma så skulle det heta "jävligt aktiv", men som tur är så får jag inte det! :)
eller kanske provokativ ....nej jag vet inte.....
Addeladde skrev:
Alla program som Live help och Real Assitant m.fl. använder proaktiv för att beskriva denna funktion.
Och Nokia använde under en tid ordet "optioner" som översättning av "options"...
Om jag har förstått det hela rätt(?) är det ungefär som när en expedit oombedd kommer fram och frågar om man vill ha hjälp? Varför inte utgå från ~det tänket istället för att försöka landa så nära ordagrant som möjligt? Saknar dock ett bra förslag så här på rak arm. :)
SugarDaddy skrev:
Om jag har förstått det hela rätt(?) är det ungefär som när en expedit oombedd kommer fram och frågar om man vill ha hjälp? Varför inte utgå från ~det tänket istället för att försöka landa så nära ordagrant som möjligt? Saknar dock ett bra förslag så här på rak arm. :)
Jag behöver inte landa så nära ordagrant som möjligt. Ett bra ord behövs bara.
Förinställning?
Förinställd aktivitet?
Förinställd identitet?
> Jag behöver inte landa så nära ordagrant som möjligt. Ett bra
> ord behövs bara.
Då måste du veta som menas med det först. Menar de vilka som är aktiva på sidan? "Aktiva:" eller "Inloggade:" i så fall.
Enligt senaste Cambridge-biblen (och då menar jag senaste; tryckt för några månader sen och med ord som "intranet" och "smiley") så har "proactive" bara en betydelse -- som Annesophie redan konstaterat -- nämligen just den som "proaktiv" har i svenskan. "Förebyggande" är väl annars ett mer "svenskt" ord.
Cambridge säger för övrigt i sin helhelt följande om proactive: "(US) adj. taking action by causing change and not only reacting to change when it happens: /Companies are going to have to be more proactive about environmental management./ A proactive approach/role."
(För övrigt är proaktiv ett modeord av dignitet då det finns med på skitsnacksbingon: http://www.yttermera.se/kontorsguiden/tidsfordriv/skitsnacksbingo.html.)