webForumDet fria alternativet

Sal/Sars

Språk

35 svar · 829 visningar · startad av erre · sida 2 av 2

Frågan, av erre

Okej, vems smarta idé var det att helt plötsligt sluta kalla sjukdomen sal för sitt svenska namn och istället gå över till den engelska varianten sars? :l Skapar ju bara en massa onödig förvirring...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Konstigt resonemang.
Ska vi anse att det svenska språket är komplett? Vi ska inte hitta på några nya ord. :l

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Klart vi ska hitta på nya ord. Men finns det verkligen ett egenvärde i att orden skiljer sig från andra språk?

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

...precis UlfT! Och dessutom så var det ju faktiskt ganska många som kallade det för "anthrax" i stället för mjältbrand, så tids nog kunde kanske benämningen ha ändrats...
Och att det skulle vara dåligt kan inte jag heller förstå.

:)

I det här fallet fanns ju ett svenskt namn som man "uppifrån" (genom socialstyrelsen och smittskyddsinstitutet) bestämde skulle vara engelskt. Jag kan inte påminna mig om att detta hänt tidigare. Jag kan därför inte se anledningen till varför namnet på denna sjukdom skulle skilja sig från alla andra ord i vårt språk.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Web-Tor

Så då tycker du att vi ska byta namn på "röda hund", "mässling" och alla andra sjukdomar med svenska namn?

Jag skulle inte ha nåt emot att dom fick Engelska namn...

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

obelix skrev:

Web-Tor

Så då tycker du att vi ska byta namn på "röda hund", "mässling" och alla andra sjukdomar med svenska namn?

*hoppar in i debatten* :)
Men det skulle jag ha. Det svenska språket är en stor del av min identitet på samma sätt som min kultur och vill absolut inte att den försvinner. Sars är överkomligt eftersom det handlar om en ny sjukdom men att byta på gamla? Nej tack.

erre skrev:

obelix skrev:

Web-Tor

Men det skulle jag ha. Det svenska språket är en stor del av min identitet på samma sätt som min kultur och vill absolut inte att den försvinner. Sars är överkomligt eftersom det handlar om en ny sjukdom men att byta på gamla? Nej tack.

Fördelen som jag ser det, är att risken för missförstånd minskar för vanliga människor som inte kan dom krångliga latinska namnen...
Speciellt för dom som är utomlands och turister som är här...

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

obelix skrev:

erre skrev:

obelix skrev:

Web-Tor

Fördelen som jag ser det, är att risken för missförstånd minskar för vanliga människor som inte kan dom krångliga latinska namnen...
Speciellt för dom som är utomlands och turister som är här...

Nu hoppar jag in i diskussionen:
Jag har nåt emot att man ändrar till engelska namn. Alla pratar inte engelska. Inom sjukvården har alla sjukdomar latinska namn. Över hela världen talar sjukvårdspersonal latin. Därför ska de latinska namnen användas, om nu inte de svenska duger. Jag håller med erre. Jag är svensk, bor och lever i Sverige, talar svenska: därför ska dom ha svenska namn. Tag tycker INTE att vi ska bli USAs 51:a delstat.

Tag tycker INTE att vi ska bli USAs 51:a delstat.

Vem har sagt nåt om att bli en stat i Usa :q
Dessutom så menade jag dom som inte är i sjukvården, att dom använder latin är liksom självklart...

Men obelix:
Är det inte bättre att vi ersätter ALLA svenska ord med engelska motsvarigheter? Det skulle ju bli mindre missförstånd då. :i

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

oppss

Web-Tor skrev:

Men obelix:
Är det inte bättre att vi ersätter ALLA svenska ord med engelska motsvarigheter? Det skulle ju bli mindre missförstånd då. :i

:OO
det debatten får vi ta en annan gång vet ja ;)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Web-Tor skrev:

Jo, det tycker jag. Det vore mycket bättre om vi på lång sikt snackade engelska istället för svenska i det här landet. Jag ser inget egenvärde i det svenska språket och min identitet är inte beroende av svenska språket. Det finns en mängd fördelar med att prata engelska och ha det som förstaspråk. Vi skulle kunna kommunicera bättre med omvärlden förstås, invandrare skulle ha mycket lättare att komma in i vårt svenska samhälle, vi skulle kunna få mer tid att lära oss andra viktiga språk som tyska, franska, spanska och ryska. Tyvärr lär ju inte alla gå över till engelska. Detta är naturligtvis inget som sker över en natt, men på 20 års sikt är ju inget omöjligt.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

clarkbones skrev:

Web-Tor skrev:

Jo, det tycker jag. Det vore mycket bättre om vi på lång sikt snackade engelska istället för svenska i det här landet. Jag ser inget egenvärde i det svenska språket och min identitet är inte beroende av svenska språket. Det finns en mängd fördelar med att prata engelska och ha det som förstaspråk. Vi skulle kunna kommunicera bättre med omvärlden förstås, invandrare skulle ha mycket lättare att komma in i vårt svenska samhälle, vi skulle kunna få mer tid att lära oss andra viktiga språk som tyska, franska, spanska och ryska. Tyvärr lär ju inte alla gå över till engelska. Detta är naturligtvis inget som sker över en natt, men på 20 års sikt är ju inget omöjligt.

Nej, det vore fullständigt idiotiskt. Om vi nu ska hålla på med nån sorts industriell optimering av vårt språkanvändande och helt förkasta vårt kulturella arv så är väl inte engelska ett särskilt smart val? Engelskan är full med riktigt idiotiska språkregler, undantag och konstigheter. Nej, alla borde börja tala esperanto istället, ett språk som är uppbyggt för att vara så logiskt och korrekt som möjligt.

Men nu ska vi inte försöka oss på något dylikt. Försök istället att få engelsmännen att börja köra på rätt sida av vägen och få hela världen att följa SI-systemet så vi slipper alla yards, foot, inch, gallon, etc.

Medlem sedan maj 20035 inlägg

Det är lite lockande med red dog - erkänn!

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Jag är lite nyfiken på hur man skulle gå till väga rent praktiskt för att få 8,8 miljoner människor att förkasta sitt språk och byta till ett annat? Långt ifrån alla vill. Tvång? Knappast. En ganska intressant liknelse är väl då samerna som för några decennier sedan inte fick tala sitt språk i Sverige, utan de skulle minsann tala svenska. För de var nog deras språk en stor del av deras identitet.

Nej, alla borde börja tala esperanto istället, ett språk som är uppbyggt för att vara så logiskt och korrekt som möjligt.

Ett sidospår till sidospåret: allvarligt talat så vore faktiskt det en god idé att införa esperanto som ett slags internationellt språk istället för engelskan. Betydydligt smidigare och enklare, också får inte alla engelsktalare en "tjuvstart" som nu. ;) Naturligtvis skulle ju inte detta ske över en natt men jag säger väl som clarkbones, på 20 års sikt är inget omöjligt. :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)