webForumDet fria alternativet

Värsta språket

Språk

87 svar · 3 410 visningar · startad av Theon · sida 3 av 5

Frågan, av Theon

Jag lyssnade för en stund sedan till en debatt i radions P1, om televisionsprogrammet Värsta språket. Det var befriande att höra någon protestera mot Fredrik Lindströms raljerande med språkreglerna. Han verkade inte förstå att ett korrekt språk aldrig kan vara en belastning och att ett slarvigt språkbruk kan vara ett allvarligt socialt handikapp. Vad Du än anser om detta, är det ett faktum att

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Web-Tor skrev:

Och med respekt menar man:
1. Lås in det i ett skåp och släng bort nyckeln?:OO
2. Använd det och utveckla det? :bire

Man kan använda och utveckla språk på bra och dåliga sätt.

Fast du kanske vill att språket på lunarstorm (eller vad det nu heter) ska bli lunarsvenska :q

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Fast du kanske vill att språket på lunarstorm (eller vad det nu heter) ska bli lunarsvenska

Det är itne frågan om vad jag vill - jag kan knappast göra nåt åt hur språket blir.

En motfråga: Vill du att vi ska prata som man gjorde på stenåldern?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

"[AMD skrev:

Zmaster"]
Blir så irriterad, märker du inte hur det där låter?
"Och dessutom har han ful frisyr..."
-Moget.

Tja, det var egentligen mest tänkt som en liten humoristiskt touch på slutet. Men, jag lovar: Jag ska försöka komma ihåg att baka in det i gula bollar nästa gång.

Web-Tor skrev:

Jag har en fråga till Theon och er andra som tycker att språket inte ska utvecklas

Fast nu kör du ett rätt gammalt debattknep. Det finns ingen som är kategoriskt emot alla förändringar i språket. Språket förändras, visst. Men det gör konst, musik och politik också, sen är det ju helt upp till var och en att åsikter om vilka förändringar de gillar.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag har en fråga till Theon och er andra som tycker att språket inte ska utvecklas:
Vilket år (gärna även datum) var språket korrekt? Jag är alltså ute efter datumet då den/de som bestämmer över språket helt enkelt borde bestämt att man inte längre fick hitta på nya ord eller ändra språket på något sätt.

Ni får gärna även berätta för mig vem det är som bestämmer hur språket ska se ut.

Naturligtvis ska språket utvecklas, men enligt min ringa och ödmjuka mening är Fredrik Lindström en dålig representant för gruppen språkutvecklare.

Nya ord är ofta väldigt kluriga och väl anpassade till rådande språkbruk eftersom de ersätter import från andra språk

Catharina Grünbaum och Svenska Språknämnden är förträffliga rikslikare för språkutvecklingen :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Lunarsvenska: *brrr*, hemska tanke. Fast det är ju redan tusentals på Lunarstorm som i alla fall skriver (vet inte om de pratar..) det språket. Jag tycker att, hm, språkförbistringen, har gått för långt. Man kan inte surfa in på en enda sajt (eller jo, det kan man..) utan att hitta särskrivningar, grova felstavningar eller dylikt.
Skäms på svenska webbplatsägare som känner sig träffade! (Ta det inte så personligt..)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Theon skrev:

Catharina Grünbaum och Svenska Språknämnden är förträffliga rikslikare för språkutvecklingen

Jo, för den där kombinationen låter ju verkligen underhållande... ;) Ska du inte passa på att dra in Horace Engdal eller någon annan hyperunderhållande människa när du ändå är igång? ;)

Lunarsvenska bör inte föras vidare. Tyvärr anser många på Lunarstorm att de skriver korrekt eftersom språket utvecklas men när meningar ser ut som följer så blir man ju mer rädd...

Theon, via Lunarizern skrev:

AzzÅ natuJlitviz zkA zPråkeT utveKklAz, meN EnLit typ min riNga Å ÖdmJuKa mEniNg E frEDrIk LinDztröm en dÅlig RePReZenTant fÖr gruppEn ZpjÅkutVEkkLarE..... typ

nya ord e typ oftA väldit klUrIga Å väl aNPazzA te jåDandE typ zpJåkBRuk Efterzom dom eRZätTEr ImPort FRån andra Zpråk

cAtharIna typ Grünbaum å zvenzka ZprÅkNämNden e föjtRÄffLigA typ rikzLiKare föj zpRåKUtVeKkLIngeN *ler*

Lunarizeraren talar sitt tydliga språk... jag menar, spjåk. :e

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Horace Engdal hamnar enligt min ringa och ödmjuka mening i samma klass som Fredrik Lindström :l

Hugaligen ;) (gammelsvenska)

Medlem sedan juli 2002433 inlägg

Jag släpar nog omkring med en viss dubbelmoral då jag själv ofta använder förkortningar som 'iaf', 'isf', 'sas', 'ivfsh' med flera, men muttrar lågt för mig själv när jag ser folk som skriver 'lr', 'oxå', 'å' och dylikt 'lunarspråk'.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Hepzy skrev:

Jag släpar nog omkring med en viss dubbelmoral då jag själv ofta använder förkortningar som 'iaf', 'isf', 'sas', 'ivfsh' med flera, men muttrar lågt för mig själv när jag ser folk som skriver 'lr', 'oxå', 'å' och dylikt 'lunarspråk'.

Välj sida, or die. :e

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

niko skrev:

"[AMD skrev:

Zmaster"]
Blir så irriterad, märker du inte hur det där låter?
"Och dessutom har han ful frisyr..."
-Moget.

Tja, det var egentligen mest tänkt som en liten humoristiskt touch på slutet. Men, jag lovar: Jag ska försöka komma ihåg att baka in det i gula bollar nästa gång.

:e

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Hepzy: Dom förkortningar du skriver är väl(?) allmänt vedertagna? (Undantaget 'ivfsh' som jag aldrig kan erinra mig sett skrivet.)
De andra är som du säger 'lunarspråk'.
Imho. ;)

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

Värsta språket är ett av de sämsta program som har visas på TV. Om jag fick bestämma skulle det läggas ner direkt. För om man ska ha ett sådant program ska det hjälpa till att utveckla och förbättra språket inte att försämra det.

Johnny Rönnberg skrev:

Värsta språket är ett av de sämsta program som har visas på TV. Om jag fick bestämma skulle det läggas ner direkt. För om man ska ha ett sådant program ska det hjälpa till att utveckla och förbättra språket inte att försämra det.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur ni tycker att programmet försämrar språket. Fredrik vill inte ha ett slappt språk. Han vill bara att det ska utvecklas.

Hur många skulle titta om det var en gammal stofil som ledde programet?

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

sorhh skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur ni tycker att programmet försämrar språket. Fredrik vill inte ha ett slappt språk. Han vill bara att det ska utvecklas.

I så fall utvecklar han språket åt fel håll. Om man ska ha ett sådant här program ska man inte hjälpa till att försämra språket, vilket jag tycker att Fredrik gör.

Johnny Rönnberg skrev:

sorhh skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

I så fall utvecklar han språket åt fel håll. Om man ska ha ett sådant här program ska man inte hjälpa till att försämra språket, vilket jag tycker att Fredrik gör.

Okej, då har vi delade åsikter...

Ehh... Vad händer i helgen då? :OO

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Johnny Rönnberg skrev:

sorhh skrev:

Johnny Rönnberg skrev:

På vilket sätt utvecklar han det åt fel håll?
Enligt min mening består en utveckling av ett språk av bl.a. ökat
ordföråd och det är ju just detta Lindström hjälper till med.
Eller?

:)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Så länge ett språk inte tvångsutvecklas i riktning mot NewSpeak tycker jag det är helt okej... ;)

Web-Tor skrev:

Fast du kanske vill att språket på lunarstorm (eller vad det nu heter) ska bli lunarsvenska

Det är itne frågan om vad jag vill - jag kan knappast göra nåt åt hur språket blir.

En motfråga: Vill du att vi ska prata som man gjorde på stenåldern?

Ingen aning...
Vet inte hur man pratade på stenåldern :e

En sak som kanske spelar roll när det gäller språket är dom roller vi har.
Alla har vi olika roller broende på situation och tillfälle.

Vissa har fler roller, andra har väldigt få.
Ju fler roller desto rikare språk...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Johnny Rönnberg skrev:

Hur många av debattörerna här tror du hade varit med och debatterat det svenska språket, såsom det sker nu, om inte Värsta språket hade visats på TV?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)