Huh! Att dem inte skäms!
Det är ett underhållningsprogram där man får lära sig ords historia, visst ta bort det, men det är oerhört korkat!
Det är många som tittar på Värsta språket och man lär sig roliga saker, men ta bort all underhållning bara..*grr*
Jag tycker att VS är ett riktigt underhållande program, ett av de få program på senare tid som man faktiskt följer varje tisdag. Kan man inte tolka programmet på rätt sätt (vissa skämtsamma inslag och dylikt) så kanske man gör bäst i att sluta titta helt enkelt?! :q
Lägg inte ner VS, fram med en ny säsong i höst istället! :bire
Dryden: Visst är det underhållande, men alla ser det
kanske inte för vad det är: just underhållning.
Det är ungefär som TV4:s Hitlerdokumentärer eller TV3
Direkt... (ok, det där sista var taskigt)
Vi kommer få en hel generation som säger typ, liksom, ba...
HJÄLP!
Det har vi redan. ;)
JKgfjgf - jag är mållös!!!
Jag läste Erik Juhlins inlägg och tänkte precis skriva "Det har vi redan.", sen går man vidare till nästa inlägg och där står det!
I alla fall, vi har tyvärr redan en generation som håller på med "typ", "ba", "oxå" och alla sådana ord. Chatt-språket har nog en väldigt stor del i det hela. Varför kan inte alla chatta som jag gör? Begynnelsebokstäver, inga löjliga förkortningar, punkter, komman, frågetecken etc. Det tar faktiskt inte så mycket längre tid att skriva rätt än att skriva fel.
Jag lyssnade för en stund sedan till en debatt i radions P1, om televisionsprogrammet Värsta språket.
Det var befriande att höra någon protestera mot Fredrik Lindströms raljerande med språkreglerna.
Han verkade inte förstå att ett korrekt språk aldrig kan vara en belastning och att ett slarvigt språkbruk kan vara ett allvarligt socialt handikapp.
Vad Du än anser om detta, är det ett faktum att ett slarvigt språkbruk utestänger Dig från många sociala och professionella gemenskaper.
Jag hoppas att programmet snarast läggs ned innan alltför många unga människor lurats tro att det inte har någon betydelse hur språket används.
Som alltid ligger sanningen någonstans bortom alla generaliseringar. Om du såg gårdagens avsnitt, så tog Fredrik Lindström upp de olika språk som förekommer i olika klasser. Vilket språk som passar sig bäst för att överklaga en p-bot, eller inge förtroende hos skogshuggare i Norrland. Det, om något, visar ju att han är mycket väl medveten om språkets betydelse för sociala och professionella gemenskaper.
Det jag tror vissa invänder mot, är Lindströms syn på språkliga regler och ordens betydelser, som egenskaper i ständig förändring, varför man inte utan vidare kan säga att det ena är rätt, och det andra är fel. Problemet med den invändningen är att Lindström har helt rätt. Språket är ju helt klart under en ständig förändring. Sedan är det en annan sak att det är en dålig idé att strunta i de regler som för närvarande betraktas som vedertagna. Men det tror jag folk förstår om de tänker lite längre än näsan räcker.
Rent allmänt, man ska aldrig någonsin avhålla sig från att säga sanningar, bara för att någon idiot kan tänkas råka omtolka sanningen till någon bisarr fantasi.
Ett språk utvecklas hela tiden, om vi hade pratat som de gjorde för 200 år sedan hade det varit mycket värre. Jag tycker det är ett bra och underhållande program. Det ökar folks kunskap om språket och vart ord kommer ifrån. Jag hade igår ett samtal med en person som inte så bra på svenska och han tycker att det svenska språket är konstigt och korkat. Han älskar programmet för de förklarar en del konstigheter som vi har i vårt språk. Jag ser inte en enda sak som kan vara dåligt med ett program som "Värsta språket".
I alla fall, vi har tyvärr redan en generation som håller på med "typ", "ba", "oxå" och alla sådana ord.
Testa en sak:
- säg "också".
- säg sedan "oxå".
- sist av allt berättar du för mig vad det, rent uttalsmässigt, är för skillnad på dem. ;) Skriver man dem så blir det ju frustrerande fult men jag kan inte se någon skillnad i talet.
"Också" (eller "oxå" om ni så vill) hör jag inte särskilt ofta i rent språkmissbruk, däremot "typ" och "ba". Dessa två sista ord använder jag själv med jämna och ojämna mellanrum och jag vet, det är inte bra men det har helt enkelt blivit så. :r
Dock, om man ska hålla sig till ämnet så tycker jag att VS är ett bra program som förtjänar bra kritik. Så ser i alla fall jag på saken.
Det är både möjligt och troligt att jag har en gammaldags syn på språket, men det är ändå män i 40- till 60årsåldern (tyvärr alldeles för få kvinnor) som anställer personal i dag och de lägger ofta stor vikt vid den platssökandes språkbruk.
Det är korrekt att språket utvecklats snabbt, men programledare som Fredrik Lindström medverkar till att språkutvecklingen går så snabbt att den inte synkroniseras med generationsväxlingarna.
Då blir det en normgivande generation som ska bedöma en normavvikande vilket bara blir trist och problematiskt ;)
Enligt min ringa mening är Fredrik Lindström en dålig programledare som i mycket liknar Herman Lindkvist i sin flåsiga hurtighet.
Allt detta dock enligt min ytterst ringa mening §e
Jag tycker att Fredrik Lindström är alldeles för liberal i vissa sammanhang, han tycker till exempel att det är okej att säga "interjuv" istället för intervju. Tack och lov är han motståndare till särskrivningar.
De nya orden som tas upp i programmet är faktiskt riktigt bra, numera är jag stolt användare av orden nysnödig och svårfåtagen.
Det finns väldigt många kluriga nyord som upskattas varmt av oss gamla språkfascister.
Fickla för att lysa med en ficklampa är ett av dem, men när ord som har en bra form och innebörd, blir vanställda av språkmissbrukare och detta försvaras av en programledare i SVT, yrkar jag på spöstraff och landsförvisning till Norge.