webForumDet fria alternativet

De, dom och dem

Språk

34 svar · 1 243 visningar · startad av Theon

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg
Frågan#1

Ta en vanlig mening "De slarvar med språket".

I talspråk blir det oftast "Dom slarvar med språket".

Helt acceptabelt...
men av någon outgrundlig anledning blir det allt oftare hjärnsläpp och meningen skrivs "Dem slarvar med språket".

Någon språkkunnig som kan förklara denna lustiga variant ?

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Okunskap, helt enkelt. Om man inte vet vad som ska användas ligger det närmare till hands att gissa på dem istället för de eftersom det mer liknar talspråkets dom.

Medlem sedan jan. 200310 inlägg

Jag skulle gissa att det är en s.k. hyperkorrektion. En sådan är när man låter språket vara "mer korrekt än det ska vara", sas.

"Åtminstonde" istället för åtminstone är ett annat exempel på detta.

Ett annat exempel: Man ska uttrycka sig gammaldags och skriver "semestern äro gemytlig". Den plurala verbformen "äro", användes ju aldrig för singularis som "semestern".

Detta kallas alltså hyperkorrektion, och kanske kan man placera det överdrivna användandet av "dem" i det facket?

Således inte lika mycket hjärnsläpp och okunskap som osäkerhet.

(Bara en gissning, alltså, är inte säker på att jag har rätt.)

Medlem sedan dec. 2001314 inlägg

Vad jag vet så ska man använda de/dem på samma sätt som han/honom, men ibland blir det lite knepigt, t ex när det hamnar före "som" eller "andra".

Han landade bredvid de/dem andra.

Fråga de/dem som bestämmer.

Jag tror det ska vara de på det första, och dem på det andra.

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

thacrow har förstås rätt... men angående trådens frågeställning måste jag nog hålla med gislaved.

Bartil har iofs en intressant tanke, men många av dem som skriver fel på DEM och DE, har obefintliga kunskaper när det gäller grammatik... så de vet inte vad som ska användas när, o då kan de inte heller veta när de ska vara övertydliga.. ;)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

På senare tid tror jag att man faktiskt får skriva dom i texter enligt ändring i SAOL (eller vad den heter).

Dock håller nog de flesta tillbaka med detta då i alla fall jag tycker det ser slarvigt ut.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

SAOL är fortfarande inget rättesnöre. SAOL finns till för att förtydliga vilka ord t.ex. regeringskansliet ska använda sig av för att kommunicera med folket. :)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Jag har då ingen större förståelse varför man skulle till att "chansa" med "dem" i tid och otid.
Som sagt ser man det mer och mer. Själv tycker jag det ser helkonstigt ut (när det är felplacerat.), ett "de" eller "dom", det snudd på kvittar men "dem"!?!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Dock håller nog de flesta tillbaka med detta då i alla fall jag tycker det ser slarvigt ut.

Det må se slarvigt ut, men det ger enormt mycket mer flyt åt texten än att skriva dem på fel ställe, ett fel som effektivt pajjar en mening.

Det måste ju rimligtvis räcka för dem-skrivarna att läsa igenom vad de har skrivit för att inse sitt kopiösa fel.

Om inte så bör dom straffas å det grövsta. Flyt är allt, läser man det man skrivit och kommer till ett passage där det t.ex står "och sedan ville dem åka hem" så borde man ju direkt höra att det låter helt uppfuckat.

Det är ju precis som med särskrivningar. Läser man det som skrivits så ser man snabbt sina fel, om man är läskunnig (vilket bör vara en förutsättning för att kunna skriva).

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vi har en ultraspråkpolis på institutionen, och han använder alltid "dom", så jag gissar på att det finns någon som godkänner det ;) Egentligen är det bara vettigt, de flesta använder ju faktiskt "dom" i stället för "de" eller "dem" i tal, distinktionen dem emellan behövs egentligen inte... det är bara ytterligare en sak man kan göra fel på.

De kan aldrig ersättas med dem.

r/det blev för krångligt helt enkelt :r

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Theon skrev:

"Dom" är naturligt i talspråk, men bör skrivas "de".

Inte i objektform.

Tycker du om dom? <--> Tycker du om dem?

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Har jag förstått fel eller? Jag har fått lära mig att man får använda "dom" i sitat, är de fel? Annars så stör jag mig på ordet "dom" men det är väl bara en tidsfråga innan det är allmänt axepterat!

Niko har naturligtvis rätt.
Djupt skamsen redigerade jag mitt inlägg en aning :r

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Mc Fetto skrev:

Har jag förstått fel eller? Jag har fått lära mig att man får använda "dom" i sitat, är de fel? Annars så stör jag mig på ordet "dom" men det är väl bara en tidsfråga innan det är allmänt axepterat!

Jag stör mig på när folk skriver "de" istället för "det", "sitat" istället för "citat" och "axepterat" istället för "accepterat".

Däremot har jag inte speciellt emot "dom". Jag säger alltid "dom", skulle aldrig få för mig att skriva något annat än "de/dem", och avskyr när folk när folk använder "dem" vid fel tillfälle.

...låt mig fylla i: när folk skriver "nått" istället för "nåt". Lite off-topic nu, men i alla fall så folk lär sig någon gång.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

En sak som jag ofta märker är att folk glömmer(?) att sätta ut ordet "att" där det bör placeras. Jag vet inte om jag har fått lära mig helt snurrigt, men följande mening:

Jag tycker hon är snygg

borde, enligt mig, skrivas:

Jag tycker att hon är snygg

Det här kanske inte var det bästa exemplet, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

Har jag rätt, eller har jag fel?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det är klart att man inte sla glömma att sätta ut att! :)

Ni som tycker det är jobbigt med de/dem, tycker ni att det är lika jobbigt med jag/mig och du/dig?

-Kan jag/du/de säga om om den här saken är min/din/deras?
-Ja, den tillhör mig/dig/dem!

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag är bättre än du! :D

Okej, nu håller vi oss till ämnet :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)