Mitt svar:
"Det var så jätte längesedan" ;)
Det heter ju "jättelänge" och "längesedan". Hur skriver man då detta: "Det var så jättelängesedan"? Det ser ju inte klokt ut.. :(
Eller är det jag och min svenska som är ute och seglar?
20 svar · 5 109 visningar · startad av bymarie
Det heter ju "jättelänge" och "längesedan". Hur skriver man då detta: "Det var så jättelängesedan"? Det ser ju inte klokt ut.. :(
Eller är det jag och min svenska som är ute och seglar?
Mitt svar:
"Det var så jätte längesedan" ;)
Mitt svar:
Jag kan inte påminna mig att jag skulle ha sett längesedan någon gång. Det ser inte rätt ut.
Mitt förslag alltså:
Jättelänge sedan.
Mvh,
Håller med @. Har aldrig lyckats fått för mig att längesedan är ett ord.
Och ja, jättelängesedan ser inte klokt ut :e
"jätte" som prefix känns ganska talspråksbetonat. Jag föreslår istället:
"Det var väldigt länge sedan".
Håller fullt o klart med sgtpepper!
"Längesedan" är helt klart ett ord som funkar i svenska språket. Jag kan inte heller se något fel i att även hänga på ett "jätte" längst fram.
Ett bra alternativ till "sedan" är att använda "sen".
- "Det var längesen!" Kan man ropa när man träffar en kompis på stan.
Han svara då:
- "Ja. Det var jättelängesen!" :)
Web-Tor skrev:
"Längesedan" är helt klart ett ord som funkar i svenska språket.
Jag tycker inte att det passar i det svenska språket, vare sig talspråket eller skriftspråket. Det är helt enkelt inte ett ord.
Enligt SAOL är längesedan, längesen, för länge sedan och för länge sen korrekta uttryck. Att bilda ordet jättelängesedan borde därför vara korrekt, precis som det är korrekt att skriva jättelång och jättemycket. Det Skarre skriver är alltså felaktigt. En moderator borde passa sig för att komma med påståenden utan att kontrollera fakta.
Dock går det säkert att med hjälp av diverse omskrivningar komma fram till bättre varianter.
Tag en fundering på vilket kraftuttryck du vill använda dig av, bara.
"Det var mycket länge sedan vi sågs" är inte nödvändigtvis samma sak som "Det var jättelängesedan vi sågs".
Äh, nu är jag trött. Bäst att jag går och lägger mig. God natt.
Gislaved.net skrev:
En moderator borde passa sig för att komma med påståenden utan att kontrollera fakta.
Det har du alldeles rätt i. Jag borde förstås tydligare ha förklarat att detta är min egen uppfattning.
Gislaved.net skrev:
En moderator borde passa sig för att komma med påståenden utan att kontrollera fakta.
Vad är det som säger att en moderator inte får ha egna åsikter? ;)
Jag, precis som de flesta, har åsikter om svenska språket, som kanske inte alltid är korrekt svenska. Precis som Skarre gjorde, försöker jag att använda uttryck som "jag anser" eller "jag tycker" i dessa fall. :)
Dessutom, vad är det som säger att en moderator är en "superguru" i det forum man modererar? Visst är kunskaper inom området viktiga, men vår primära uppgift är inte att alltid ha korrekta svar på allt. :)
Jag vill bara tillägga efter hypatias inlägg att det finns mycket som står i SAOL som inte borde stå där, och således är fel svenska. IMHO, på ren svenska. ;)
Mvh,
Jag har tidigare förespråkat bokbål speciellt formgivet för att passa samtliga tryckta SAOL och upprepar härmed mitt förslag §e
En moderator i ett nätdiskussionsforum har som viktigaste uppgift att övervaka kvaliteten i debatterna.
Det är viktigt att bevaka överträdelser av gällande lagar samt de interna regler som gäller för organisationen.
När moderatorn går in i en debatt begränsas inte hennes/hans debattfrihet av annat än vad som avses i styckena två och tre här ovan.
Allt enligt min ringa personliga mening ;)
Topic; Varför krångla till det och använda onödigt krångliga och tveksamma ordsammansättningar ?
jättelängesedan är ett fånigt uttryck (fortfarande enligt min ringa mening ;) )
Mycket länge sedan låter och ser bätre ut :)
Jo, SgtPepper, Web-tor och Gislaved har rätt.. Längesedan, längesen etc.
Jag tycker inte att det passar i det svenska språket, vare sig talspråket eller skriftspråket. Det är helt enkelt inte ett ord.
Det fina men språk är att det inte är du eller någon annan som bestämmer vad som är rätt. Säger jag "jättelängesen" så är det ett ord (jag har ju precis skrivit det). Säger jag "coolfetjättelängesedan" så är även det ett ord. ;)
Sedan är det klart att en moderator får ha egna åsikter, men en moderator i det här forumet borde vara väldigt tolerant och vidsynt eftersom språket är så formbart och att det ofta inte finns ETT rätt svar. :)
Jag ber om ursäkt om någon känner sig påhoppad. Jag reagerade bara på sättet Skarre uttryckte sig på. Jag uppfattade det som Skarre försökte uttrycka vad som verkligen är rätt och inte vad han själv tyckte. Jag missuppfattade säkert detta och det ledde till en relativt onödig kommentar, men jag tror att det finns en hel del som uppfattar moderatorernas ord som absolut sanning.
Gislaved.net skrev:
Jag reagerade bara på sättet Skarre uttryckte sig på. Jag uppfattade det som Skarre försökte uttrycka vad som verkligen är rätt och inte vad han själv tyckte.
Äh, menar du det?
Skarre skrev:
Jag tycker inte att det passar i det svenska språket
sgtpepper skrev:
Äh, menar du det?
Skarre skrev:
Det är helt enkelt inte ett ord.
Ja, det menar jag. Som jag nämnde så var jag trött också. :)
Mitt svar:
"Det var så jätte längesedan"
Precis som sgtpepper
tycker jag att "Det var väldigt länge sedan" är ett bättre val.
Enligt SAOL är längesedan, längesen, för länge sedan och för länge sen korrekta uttryck. Att bilda ordet jättelängesedan borde därför vara korrekt, precis som det är korrekt att skriva jättelång och jättemycket.
Antingen är det länge sedan, eller så är det inte det.
"Jättelänge sedan" är nog inte en korrekt stavelse eller ett korrekt uttryck.
En sak kan vara "jättestor", men inte "jätteliten". Den kan inte heller vara "mycket liten", lika lite som någon kan vara "lite mycket" som man ibland kan höra och läsa.