webForumDet fria alternativet

Vilka ord bör man kunna inom engelskan?

Språk

33 svar · 2 206 visningar · startad av yador · sida 2 av 2

Frågan, av yador

Hejsan! Jag har ett ganska kasst ordförråd på engelska så nu undrar jag. Vilka ord bör man kunna inom engelskan? Finns det någon ordbok eller så som innehåller dem typ 5000 vanligaste orden eller något liknande? Känner nämligen att jag måste träna upp mitt engelska ordförråd :( :) Tack på förhand!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg

och narturligt vis http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html

skaffa en icke svenskspråkig chattkompis funka för mig :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Danny skrev:

Man lär sig brittisk engelska för den är mer "ren" och bättre att lära sig, amerikansk är lite "förstörd" :)

Jag glömde bort att fråga det senaste gången den här tråden var uppe. Kan du motivera varför amerikanska är sämre än Queen's English? Har du några hållbara argument, eller är du bara som jag, som föredrar Queen's English för att det ser snobbigare ut? ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

För att få en känsla för ett språk kan man kanske kolla om biblioteket har något online!
http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage.aspx?id=16109&epslanguage=SV
Denna har vi testat och känner att de första nivåerna är lätt tillgängliga. Kolla in!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

spango skrev:

Jag glömde bort att fråga det senaste gången den här tråden var uppe. Kan du motivera varför amerikanska är sämre än Queen's English? Har du några hållbara argument, eller är du bara som jag, som föredrar Queen's English för att det ser snobbigare ut? ;)

Jag tror den engelska är mer ren. Amerikansk engelska är mer slangig liksom. Pratade lite om det där med en kille på jobbet vars tjej är engelsklärare från Canada och han har samma uppfattning. Han trodde också att den brittiska är mer ursprunglig (och därför också mindre förvrängd).

Medlem sedan mars 2004455 inlägg

Här hade folk skrivit mer. Tur att du svarade just nu Danny så det stod på första sidan annars så skulle jag nog aldrig sett det.

lasp, den sidan skulle nog vara väldigt bra, men tyvärr så står det "File not found" när jag trycker på registrera sig :(

Tack för alla tips ännu en gång :) Kan faktiskt säga att jag har börjat att se mer engelskspråkiga (både brittiska och amerikanska) filmer än innan. Har också börjat läsa mer engelskt litteratur. :)

kollar du på gamla James Bond klassiker så hör du många gamla uttryck eller ord språk men för guds skull härma inte skurkarnas dialekter för dom bryter för det mesta på lite av varje.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nu har Biblioteket i Helsingborg lagt om datasystemet.
Men kolla på Logga in direkt då?
Eller ta ett snack med ditt eget bibliotek.

yador skrev:

Tur att du svarade just nu Danny så det stod på första sidan annars så skulle jag nog aldrig sett det.

jaså!? :) jag brukar ta avancerad sökning och söka på mina egna inlägg, då ser jag lätt om det svarats något i någon tråd jag varit aktiv i. Skitbra! Då kan man inte missa!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Danny skrev:

Jag tror den engelska är mer ren. Amerikansk engelska är mer slangig liksom. Pratade lite om det där med en kille på jobbet vars tjej är engelsklärare från Canada och han har samma uppfattning. Han trodde också att den brittiska är mer ursprunglig (och därför också mindre förvrängd).

OK, jag håller inte med ;) Hur slangigt något är beror på vem som pratar/skriver. Och ingendera är mer ursprunglig, båda är avknoppningar av det som talades för 300-400 år sen i England.

lasp
Okej, men jag ska till kommunens biblioteket på fredag så kan ju passa på att fråga om det då :)

Danny
Kanske något man ska göra då :)

Tackar 'ännu en gång för alla tipsen :)

Medlem sedan okt. 20076 inlägg

Håller med spango... brittiska är inte alls mer slangig eller förvrängd än amerikanska, det är bara olika dialekter med lika mycket slang båda två... du kan lätt hitta folk som snackar på grov dialekt med grov slang i england... att brittiska skulle var "renare" tror jag bara är en ogenomtänkt inbillning som grundar sig på nån slags "historiekronologisk extrapolering".

Kolla även in
http://www.freevocabulary.com/
Listan innehåller 5000 vanliga ord som är bra att kunna. Du kan ju börja med ett urval.

okej, jag tack :)

Sprang idag på en bra sida, BBC's Learning English:
http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/grammar/index.shtml

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)