webForumDet fria alternativet

Varför svär inte kristna?

Språk

47 svar · 2 037 visningar · startad av silfver · sida 2 av 3

Frågan, av silfver

Hej! Jag är bara lite nyfiken på varför kristna inte svär. :e I stället för att svära hittar dom på töntiga ord som skall fungera som svärord. Va schön gör du ditt himla cp! är en vardaglig kommentar bland de kristna i min klass. Eller Ditt himla ment! Okay att man inte behöver använda sig av ord såsom helvete eller satan i gatan men vad är det för fel på fan eller jävlar? Eller könso

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

"Svärjen icke! Att svärja är bevis på bristande kultur och bildning"

Svordomar är en väl integrerad del av språkfloran, därmed inte sagt att man måste svära. Det måste vara upp till var och en om man vill svära eller inte. Det känns lite knepigt om man ska börja döma folk efter vilka svordomar de använder, med ett undantag. Om folk använder könsord som svordomar i min närhet klassar jag dem som rötägg!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

fiddler skrev:

Om folk använder könsord som svordomar i min närhet klassar jag dem som rötägg!

Vad lägger du i "könsord"?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Dessutom är svordomar utmärkta hjälpmedel för att uttrycka känslor som av många (främst kristna?) anses vara starkt icke-kristna, eller åtminstone olämpliga för kristna, som hat och aggression etc. Om man undertrycker sådana känslor tenderar de ibland att försvinna, vilket gör att man återigen blir en av de saktmodiga som skola ärva jorden.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

fiddler skrev:

Det känns lite knepigt om man ska börja döma folk efter vilka svordomar de använder, med ett undantag. Om folk använder könsord som svordomar i min närhet klassar jag dem som rötägg!

...och sjukdomar. Att använda "cp", "damp" och liknande som svordomar är vidrigt. Jag har fortfarande inte förstått varför man gör det.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

fiddler skrev:

Om folk använder könsord som svordomar i min närhet klassar jag dem som rötägg!

Haha, okay. *Känner sig som ett rötägg* Nej men, när jag och polare använder könsord känns det mer som ironi. Din lille fittkuk är liksom inget seriöst menat. Men könsord är nåt jag inte använder i konversationer och sådär.

altack skrev:

fiddler skrev:

Det känns lite knepigt om man ska börja döma folk efter vilka svordomar de använder, med ett undantag. Om folk använder könsord som svordomar i min närhet klassar jag dem som rötägg!

...och sjukdomar. Att använda "cp", "damp" och liknande som svordomar är vidrigt. Jag har fortfarande inte förstått varför man gör det.

Då är det en hel generation av kristna som är rätt lustiga här i Jönköping då. Som några kanske vet är ju Jönköping känt för sitt kristna antal människor... Och himlar, cp, damp, schön är alla ord som dagligen används av dom. :e

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag använder mig ibland av svordomar. För mig är svordomar mest ett tecken på att personen som svär har svårt att uttrycka sig på annat sätt. Det finns oftast betydligt bättre formuleringar än en svordom, men det är enkelt att ta till i en uppretad situation.

Att alla svordomar skulle användas för att tillkalla djävulen låter befängt. I så fall skulle jag inte kunna säga hammaren ligger i fack tre eftersom ordet fack är en svordom på engelska. Om man använder ord som verkligen benämner ondska eller Guds motsats, såsom fan eller jävlar kan det säkert i vissas ögon likställas med att man åberopar någon mörk makt.

Många använder svordomar som utfyllnadsord. Det låter ganska barnsligt, särskilt om det händer ofta. Ju mer mogen personen i fråga är desto mindre frekvent är förekomsten av detta, enligt min högst ovetenskapliga studie.

För övrigt anser jag att det lätt blir fel när du försöker dra alla kristna över en kam.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag har en kristen kompis. Han svär, som fan.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Hmm, helt apropå...

Pace skrev:

Pseudokod:

1. Hus Skyskrapa
2. 
3. Skyskrapa.TypAvHus = [b]Jävligt[/b]-högt-hus
4. Skyskrapa.Färg = grönt
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

nitro2k01 skrev:

Hmm, helt apropå...

Pace skrev:

Pseudokod:

1. Hus Skyskrapa
2. 
3. Skyskrapa.TypAvHus = [b]Jävligt[/b]-högt-hus
4. Skyskrapa.Färg = grönt

Jaha? Och vad vill du lyfta fram med detta?

Gislaved.net skrev:

För övrigt anser jag att det lätt blir fel när du försöker dra alla kristna över en kam.

Det var inte riktigt menat att dra alla över samma kam. Utan jag jämförde bara de kristna i min klass med annat folk som hittar på egna svordomar. I alla fall var det så jag menade.

Jag hade faktiskt en kristen klasskompis för något år sen, och vi fick henne att svära. (Inte genom att trakassera henne eller liknande. :p ) Jag förstår bara inte innebörden i att använda himlar i stället för att säga det man egentligen tänker på. Tycker bara det låter så jävla fult. :bla

r/ Jo, det ser väl ut som jag drar de kristna över samma kam. Men det är väl så att det är dom som svär minst av oss. Så uppfattar jag det i alla fall.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

silfver skrev:

Jag förstår bara inte innebörden i att använda himlar i stället för att säga det man egentligen tänker på. Tycker bara det låter så jävla fult. :bla

Hur vet du att de tänkte på något annat?

fiddler skrev:

silfver skrev:

Jag förstår bara inte innebörden i att använda himlar i stället för att säga det man egentligen tänker på. Tycker bara det låter så jävla fult. :bla

Hur vet du att de tänkte på något annat?

Jag gör bara antaganden. Jag kan givetvis inte veta att de tänkte något annat.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

silfver skrev:

Och därför använder inte du det, för att du tycker det låter fult? Det har inte slagit dig att personerna kanske tycker dina vanliga svordomar är fula?

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Jag svär tyvärr mellan varven, försöker att bara göra det om jag blir riktigt arg. Varför? Vill inte nöta ut svordomarna, dessa tabubrytande ord fyller då inte längre en funktion.

tydal skrev:

silfver skrev:

Och därför använder inte du det, för att du tycker det låter fult? Det har inte slagit dig att personerna kanske tycker dina vanliga svordomar är fula?

Klart att dom tycker det låter illa när jag svär, men jag bryr mig inte riktigt. Men om alla hade sagt himla tramspelle istället för din jävla idiot så hade jag också gjort det.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

silfver skrev:

Men om alla hade sagt himla tramspelle istället för din jävla idiot så hade jag också gjort det.

Varför då? Är det samma sak menar du?

Jag svär väldigt sällan. Jag har svårt att hitta anledningar till att svära. För det mesta hittar jag vanliga ord som tillräckligt framhäver det jag vill.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

silfver skrev:

Då är det en hel generation av kristna som är rätt lustiga här i Jönköping då. Som några kanske vet är ju Jönköping känt för sitt kristna antal människor... Och himlar, cp, damp, schön är alla ord som dagligen används av dom. :e

Jag håller med dig, det verkar vara en märklig generation kristna du kommit i kontakt med... Jag är kristen, svär inte osv och nu ska jag försöka svara lite på dina funderingar (har skummat igenom hela tråden):

I den kristna etiken ligger väl rotat alla människors lika värde, oavsett kön, hudfärg eller eventuella handikapp. Av den anledning är det självklart att inte använda ord som CP och damp som svordomar/känslouttryck. (Oavsett om man är kristen eller ej ska man aldrig göra det.)

Andra svordomar, varför använder jag inte de orden? Många svenska svordomar hänvisar på ett eller annat sett till djävulen eller helvetet, varför ska jag som tror på Gud och bibeln använda sådana ord för att uttrycka mina känslor? Djävulen är ju Guds fiende enligt bibeln, det känns självklart att inte använda ord som anspelar på honom för att uttrycka sig.

Könsord då? Men hallå? Hur trevligt låter det? I många fall låter det direkt kränkande... I andra fall klarar jag mig utmärkt utan de orden.

Dina kompisar då, varför pratar de som de gör? Jag tror det finns flera förklaringar... En är nog att flera av dem har ingen egen kristen tro, de kallar sig kristna för att deras föräldrar är det och för att deras kompisar i kyrkan gör det men de har (kanske) ingen större personlig övertygelse. Deras språk har kommit av att de lever i en liten subkultur där man inte använder "vanliga" svordomar. I brist på dessa "vanliga" svordomar har de hittat på egna för de skulle egentligen vilja svära på "riktigt" därför att de saknar en personlig övertygelse om att det är fel. Personligen tycker jag att de verkar prata ganska bedrövligt...

En annan aspekt av svordomar som redan berörts och som jag håller med om fullständigt. Man klarar sig utmärkt utan svordomar. Med ett rikt språk kan man uttrycka sig utan att svära. Titta lite på framgångsrika personer i näringsliv osav, de svär vanligen inte särskilt mycket. Du hör tex inte en kille från Nokia presentera deras nya mobil med orden: "Detta är en dj-ligt bra telefon." Det är (nästan) bara i rap-världen som man blir framgångsrik på att skrika "f**k" så många gånger som möjligt... :l

Det blev ett långt inlägg... Hoppas det klargör lite.

SH skrev:

silfver skrev:

Jag håller med dig, det verkar vara en märklig generation kristna du kommit i kontakt med... Jag är kristen, svär inte osv och nu ska jag försöka svara lite på dina funderingar (har skummat igenom hela tråden):

I den kristna etiken ligger väl rotat alla människors lika värde, oavsett kön, hudfärg eller eventuella handikapp. Av den anledning är det självklart att inte använda ord som CP och damp som svordomar/känslouttryck. (Oavsett om man är kristen eller ej ska man aldrig göra det.)

Andra svordomar, varför använder jag inte de orden? Många svenska svordomar hänvisar på ett eller annat sett till djävulen eller helvetet, varför ska jag som tror på Gud och bibeln använda sådana ord för att uttrycka mina känslor? Djävulen är ju Guds fiende enligt bibeln, det känns självklart att inte använda ord som anspelar på honom för att uttrycka sig.

Könsord då? Men hallå? Hur trevligt låter det? I många fall låter det direkt kränkande... I andra fall klarar jag mig utmärkt utan de orden.

Dina kompisar då, varför pratar de som de gör? Jag tror det finns flera förklaringar... En är nog att flera av dem har ingen egen kristen tro, de kallar sig kristna för att deras föräldrar är det och för att deras kompisar i kyrkan gör det men de har (kanske) ingen större personlig övertygelse. Deras språk har kommit av att de lever i en liten subkultur där man inte använder "vanliga" svordomar. I brist på dessa "vanliga" svordomar har de hittat på egna för de skulle egentligen vilja svära på "riktigt" därför att de saknar en personlig övertygelse om att det är fel. Personligen tycker jag att de verkar prata ganska bedrövligt...

En annan aspekt av svordomar som redan berörts och som jag håller med om fullständigt. Man klarar sig utmärkt utan svordomar. Med ett rikt språk kan man uttrycka sig utan att svära. Titta lite på framgångsrika personer i näringsliv osav, de svär vanligen inte särskilt mycket. Du hör tex inte en kille från Nokia presentera deras nya mobil med orden: "Detta är en dj-ligt bra telefon." Det är (nästan) bara i rap-världen som man blir framgångsrik på att skrika "f**k" så många gånger som möjligt... :l

Det blev ett långt inlägg... Hoppas det klargör lite.

Det där tyckte jag var ett väldigt bra inlägg! Det är nog faktiskt så som du säger, att de kristna i min klass, bland annat, är som dom är på grund av deras föräldrar. Men inte ska man klanka på dom för det. Jag träffade en präst i dag, hon visade oss runt lite i en kyrka vi har här i Jönköping. Tyvärr så vågade jag inte fråga henne varför dom inte svär. Tänkte att det vore intressant att veta vad prästen säger om det. Men som sagt, jag vågade inte. :)

Antagligen kommer de flesta i klassen växa ifrån begreppen dom använder sig av, jag kommer antagligen också sluta använda svordomar med tiden. I alla fall till en viss del. Så visst, man behöver inte svordomar i vuxenlivet. :)

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Så visst, man behöver inte svordomar i vuxenlivet.

Naturligtvis behöver du svordomar, även som vuxen. Vad ska du annars skrika när du slår lilltån i sängstolpen? "Nedrans otur"? Skulle inte tro det!

Folk som påstår att svordomar tyder på okultur och bristande ordförråd har nog inte riktigt alla hästar i hagen. Svordomar och tabuord fyller en viktig funktion i vårt språk. De är t.ex. ett alldeles utmärkt sätt att få utlopp för sina känslor, avsevärt bättre än t.ex. våld. Jag är ytterst misstänksam mot folk som aldrig svär då det tyder på undertryckande av högst mänskliga känslor.

Jag kan rekommendera Lars-Gunnar Anderssons bok "Fult språk" för den som är intresserad av varför fula ord är fula, hur och varför vi svär samt att få en introduktion till svordomarnas grammatik! :)

---
OT:

Det är (nästan) bara i rap-världen som man blir framgångsrik på att skrika "f**k" så många gånger som möjligt...

Sluta nu. Har det blivit status för medelklassen att dissa hip-hop på ett fullständigt oinitierat sätt på sistone? Att avfärda en så stor kulturströmning som hip-hopen med att det bara handlar om könsord är ungefär lika intelligent som att avfärda den sena 1800-tals litteraturen som "ett gäng absintpåtända fransmän som flummade om gud och sina egna hjärnor".

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)