webForumDet fria alternativet

Nu avgörs SM-striderna i fotboll...

Sport

28 svar · 703 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Med lite tur kan Djurgården bli svenska mästare både på herrsidan och damsidan i eftermiddag. :)

Tror herrarna blir svenska mästare genom att besegra Halmstad, men att damerna får det betydligt tuffare mot Umeå. Förhoppningsvis klarar damerna oavgjort och kan avgöra mot Malmö i sista omgången. :bire

Inget SM-guld på damsidan idag. Vi får avvakta till sista omgången på lördag, innan bucklan kan levereras hem. :)

SM-guldet på herrsidan är i det närmsta redan klart. Ska mycket till innan pausresultaten vänds till Djurgårdens nackdel. :birp :birp

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Djurgårdens herrlag vinner helt klart SM(jäkla skit ;) ), damlaget får det nog tufft tror jag(heja Ume!).

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Go Umeå!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

FORZA!

Ni som såg matchen på TV (eller var där) förstår varför jag inte går på fotboll med klacken längre. :l

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Bara att gratulera Djurgårdens herrlag till ännu ett SM-guld. :)

Bara att instämma i Drydens kommentar!!!

Ja, för 17, grattis DIF! :f

Stå upp! :D

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

@nders skrev:

FORZA!

Ni som såg matchen på TV (eller var där) förstår varför jag inte går på fotboll med klacken längre. :l

Såg inte på burken - vad hände? Massa bengaler och skit eller?

Samtidigt klappade J-Södra igenom fullständigt sista tio i Superettankvalet mot Brage, släppte in tre mål på sex minuter och toktorskade med 4-0 - hemma! :l
Kan bli bökigt att vända det i bortamatchen. :e

:stefan: skrev:

Såg inte på burken - vad hände? Massa bengaler och skit eller?

Sista kvarten bad speakern åtskilliga gånger publiken att stanna kvar på läktarna efter slutsignalen. Så fort slutsignalen gått kastar sig hundratals DIF-supportrar (?) in på planen, jublar, skriker, kastar sig på spelarna, tar med sig bitar av gräsmattan (i vissa fall så stora att de knappt kan bära gräset!).

Det är för mig helt oförståeligt vad de här jäkla idioterna håller på med, de bara förstör på Djurgårdens och riktiga djurgårdssupportrars högtidsdag.

Jag fattar inte! Jag känner en så enorm ilska inom mig så jag kan tänka mig att slå de förbannade horungarna halvt ihjäl.

@nders skrev:

Det är för mig helt oförståeligt vad de här jäkla idioterna håller på med...

Barn av sin tid?
Uttrycket känns lite slitet, men så är det nog tyvärr. I övrigt håller jag med om det du skriver. Tråkigt att några få förstör så mycket för så många.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Helt underbast ju, två på raken!

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Jag tycker DIF e bra!

Vad var det Zoran sa?!

Härliga DIF!
Härliga styrelsen!
Härliga JK!
Härliga tusentals rättrogna som var i Halmstad!
Härliga DIF!

Avslutningsvis, en ödmjuk kommentar till supportrar från solna, nordtyskland, göteborg, örebro mfl:

SM-GULD!

Nu ska jag vara dryyyyg till april.....

Del Pero, det var väl inte du som tog gräsmattan? ;)

Spännande att se vad det blir för tränare kommande säsong? Tor det blir en avgörande faktor för kommande framgångar de närmsta åren.

Jag missade festen på plats.
Under söndag natt sov jag inte en timme utan vomerade (dock med guldsmak i munnen) mesta delen av tiden.
Fick, mycket bittert, (fram till matchen var slut) spendera dagen med tåg- och matchbiljett i tv-soffan.

En liten svans av "supportrar" beter sig mycket illa under natten innan matchen. Jag önskar att vi inte kunde slippa sånt beteende. Helt förkastligt... förlåt Halmstad, minst 99% av alla Svenska Mästare skäms över detta!

Ett antal supportrar kan inte fullt ut kontrollera sin glädje när slutsignalen och hämtar souvenirer från mattan och målburarna. Jag hade hellre sett att dom stannat på läktaren och låta spelarna styra upp firandet på planen.
En enad "journalistkår" spyr galla över detta. Hammarby-Lasse Sandlin på skräptidningen Sportbladet ligger, föga förvånande, i täten drar alla djurgårdare över en kam, ännu mindre föga förvånande, och kallar oss för "Sveriges sämsta supportrar"... ledare för Halmstads BK som vill vara anonyma gnäller... ridå.

Men vänta nu... vad har vi glömt här? Jo:

• DIF står (självklart) för de kostnader som Halmstad får lägga ut för souvenirsamlandet.
  • Gårdagens publiksiffra var 10134, varav c:a 6000 var djurgårdare. Är det en publiksiffra på över 10000 så belönas den arrangerande föreningen med en bonus på 100.000 kronor av Svenska Fotbollförbundet.

Tänk om alla lag Halmstad mötte på hemmaplan hade samma fantastiska bortastöd som Svenska Mästarna! Då skulle Halmstad haft ett antal hundratusen mer i klubbkassan. :)

Härliga DIF!
Härliga tusentals i Halmstad!
Härliga JK!
Härliga DIF!

Del Pero skrev:

Ett antal supportrar kan inte fullt ut kontrollera sin glädje när slutsignalen och hämtar souvenirer från mattan och målburarna. Jag hade hellre sett att dom stannat på läktaren och låta spelarna styra upp firandet på planen.
En enad "journalistkår" spyr galla över detta. Hammarby-Lasse Sandlin på skräptidningen Sportbladet ligger, föga förvånande, i täten drar alla djurgårdare över en kam, ännu mindre föga förvånande, och kallar oss för "Sveriges sämsta supportrar"... ledare för Halmstads BK som vill vara anonyma gnäller... ridå.

Nu har jag inte läst tidningarna än, men jag håller fullständigt med journalistkåren i så fall. På läktarna finns åskådarna, på planen finns spelare och matchfunktionärer - ska det vara så förbannat svårt att förstå?
Jag har också varit på plats när guld har bärgats, men jag har inte fått för mig att kuta in på plan och slita sönder målburen för det...
Inte för att förringa Djurgårns insats på plan, men eftersmaken är besk, mycket besk... :l

På läktarna finns åskådarna, på planen finns spelare och matchfunktionärer - ska det vara så förbannat svårt att förstå?

Uppenbarligen har vissa svårt att förstå det. Som sagt, jag hade hellre sett att de stannat på läktaren.

Jag har också varit på plats när guld har bärgats, men jag har inte fått för mig att kuta in på plan och slita sönder målburen för det...

Ett ögonblick... nu får du det att låta, precis som kvällspressen, som skadegörelse med uppsåt att förstöra och vandalisera samt att detta skulle vara något unikt för djurgårdssupportrar. Något som det givetvis inte är.

Oavsett vilket lag som vinner så har jag förståelse för att man som supporter som åker land och rike runt samt lägger ner åtskilliga kronor gärna vill ha med sig en "souvenir" från arenan där guldet bärgades.
Hade arrangerande förening och förbund inte motsatt sig detta så hade jag tveklöst plockat med mig souvenirer jag också. Nu är det dock inte så och det anser jag att man givetvis ska respektera.

Inte för att förringa Djurgårns insats på plan, men eftersmaken är besk, mycket besk... :l

Hur menar du? Ogillar du Halmstad så pass mycket att du hellre sett att dessa stannat hemma så att man gått miste om bonusen på 100.000?

Härliga DIF!
Härliga tusetals i Halmstad!
Härliga JK!

Avslutningsvis, en allmän passning till:
"Sportjournalister", kvällspress, Lasse Sandlin, belackare mfl som spyr galla vid minsta händelse - RANNSAKA ER SJÄLVA.
Inom de flesta supporterklubbarna i vårt land läggs det ner tusentals timmar årligen ideellt på att arbeta för positiv supporterkultar - hur mycket uppmärksammas detta? Avgå alla....

Härliga - för positiv supportkultur ideellt arbetande - eldsjälar!

Del Pero skrev:

Ett ögonblick... nu får du det att låta, precis som kvällspressen, som skadegörelse med uppsåt att förstöra och vandalisera samt att detta skulle vara något unikt för djurgårdssupportrar. Något som det givetvis inte är.

Oavsett vilket lag som vinner så har jag förståelse för att man som supporter som åker land och rike runt samt lägger ner åtskilliga kronor gärna vill ha med sig en "souvenir" från arenan där guldet bärgades.
Hade arrangerande förening och förbund inte motsatt sig detta så hade jag tveklöst plockat med mig souvenirer jag också. Nu är det dock inte så och det anser jag att man givetvis ska respektera.

Va? Menar du på fullt allvar att du skulle kutat in på plan och börjat rycka bitar ur gräsmattan du också? :q
Det är tammefan inte att "ta med sig souvenirer", det är skadegörelse! Vill man ha med sig souvenirer hem finns det gott om butiker med turistkrafs man kan besöka istället!
Eller hade det varit lika okej om vi hade gjort samma sak med Stadion exempelvis? ;)

Del Pero skrev:

Hur menar du? Ogillar du Halmstad så pass mycket att du hellre sett att dessa stannat hemma så att man gått miste om bonusen på 100.000?

Öh, har du luktat på skumpan lite för mycket nu? ;)
Jag menar precis det jag skriver: att Djurgårn för all del vunnit flest matcher och tagit flest poäng under året, men att gratulationerna stockar sig i halsen när ovanstående skit händer.

Del Pero skrev:

Avslutningsvis, en allmän passning till:
"Sportjournalister", kvällspress, Lasse Sandlin, belackare mfl som spyr galla vid minsta händelse - RANNSAKA ER SJÄLVA.
Inom de flesta supporterklubbarna i vårt land läggs det ner tusentals timmar årligen ideellt på att arbeta för positiv supporterkultar - hur mycket uppmärksammas detta? Avgå alla....

Härliga - för positiv supportkultur ideellt arbetande - eldsjälar!

Det vet de om - varför skulle inte just Aftonblaskan ha de där supportersidorna i Sportbladet till exempel? Både Sandlin, Anrell och Mats Olsson hyllar regelbundet alla tifon som genomförs på läktarna (även om AIK Tifo har som tradition att vara bäst i Stockholm ;)) och alla de som jobbar i dagar innan matcherna med förberedelserna. :)

Men!

När sån här skit händer ska det med rätta uppmärksammas! Nu har jag inte sett några rörliga bilder på det hela (lyckades missa Fotbollskväll - igen...) men jag kan inte för mitt liv föreställa mig att det var *alla* gårdare som sprang in på plan. Större delen stannade (förhoppningsvis) säkerligen kvar på läktaren och hyllade sitt lag därifrån - vad hade hänt om de visat lite civilkurage och ryckt tag i de som var på väg över avspärrningen? Antagligen skulle många färre hittat in på plan och det skulle varit enklare för matchfunktionärerna att få undan dom.

Va? Menar du på fullt allvar att du skulle kutat in på plan och börjat rycka bitar ur gräsmattan du också?

Läste du hela mitt inlägg? Jag skrev: Hade arrangerande förening och förbund inte motsatt sig detta så hade jag tveklöst plockat med mig souvenirer jag också.

Det är tammefan inte att "ta med sig souvenirer", det är skadegörelse! Vill man ha med sig souvenirer hem finns det gott om butiker med turistkrafs man kan besöka istället!

Oj. Här ligger vi nog väldigt långt ifrån varandra. För mig är det inte svart eller vitt.

- De drägg som härjade på natten till söndagen slog sönder rutor med uppsåt att förstöra, slåss, vandlisera. Vem som står för notan där vet jag inte. Förhoppningsvis kanske någon av de som sitter häktade, om man finner dem skyldiga.
- De som sprang in på planen (trots att dom SKULLE stannat på läktaren) och plockade med sig souvenirer gjorde det inte med uppsåt att förstöra, slåss, vandalisera - tvärtom. DIF Fotboll står för notan, HBK behöver självklart inte lägga ut ett öre.

Att inte kunna se skillnad på detta anser jag vara naivt.

Att ens jämföra med turistkrafs från någon butik är bara löjligt och får det att framstå som att du helt missuppfattat vad det handlar om.

Eller hade det varit lika okej om vi hade gjort samma sak med Stadion exempelvis?

Läste du hela mitt inlägg? Jag skrev: Oavsett vilket lag som vinner så har jag förståelse för att man som supporter som åker land och rike runt samt lägger ner åtskilliga kronor gärna vill ha med sig en "souvenir" från arenan där guldet bärgades.

Öh, har du luktat på skumpan lite för mycket nu?

Det blev ingen skumpa alls i helgen, jag var för risig. Jag tar igen det till kommande helg.

Det vet de om - varför skulle inte just Aftonblaskan ha de där supportersidorna i Sportbladet till exempel? Både Sandlin, Anrell och Mats Olsson hyllar regelbundet alla tifon som genomförs på läktarna (även om AIK Tifo har som tradition att vara bäst i Stockholm ) och alla de som jobbar i dagar innan matcherna med förberedelserna.

Nej det gör de inte. Tidningarnas bevakning och journalisternas kompetens när det gäller supporterkultur är så skamligt usel att jag inte tar dem på allvar längre. Supporterkultur och supporterverksamhet är inte lika med tifo.

Vad gäller AIK Tifo så verkar du inte känna till din historia så speciellt väl. AIK Tifo har inte varit verksamma så speciellt länge i jämförelse med andra svenska grupperingar och för att överleva i början var man sponsrade av föreningen. Att du sedan tycker att de är bäst är väl inte så konstigt, de är ju AIK.

När sån här skit händer ska det med rätta uppmärksammas!

Visst ska det uppmärksammas, något annat har jag väl inte påstått? Jag tycker dock att det gjorts i oproportiornerliga former.
Varför inte uppmärksamma det jättejobb som ligger bakom organisationen av festen bland de 6000 tillresta etc (nej det säljer ju inte lösnummer... tänkte inte på det)?

Har ni lite tid över så rekommenderar jag att läsa Lasse Sandlins krönika från den 22 oktober 2001 då hans lag Hammarby vann SM-guld och publiken efter slutsignalen beträdde planen i glödjeyra under samma former som i söndags och jämföra den med vad han skrev i måndags...

Nu har jag inte sett några rörliga bilder på det hela (lyckades missa Fotbollskväll - igen...) men jag kan inte för mitt liv föreställa mig att det var *alla* gårdare som sprang in på plan.

Vad jag vet så var det inte en enda "gårdare" i Halmstad. Däremot var det c:a 6000 djurgårdare.
Om du inte klarar av att föra diskussionen utan förolämpningar blir detta mitt sista inlägg här.

Större delen stannade (förhoppningsvis) säkerligen kvar på läktaren och hyllade sitt lag därifrån - vad hade hänt om de visat lite civilkurage och ryckt tag i de som var på väg över avspärrningen? Antagligen skulle många färre hittat in på plan och det skulle varit enklare för matchfunktionärerna att få undan dom.

Lägger du över ansvaret på de som inte beträdde planen? Skamligt...
Spekulera på hur mycket du vill. Kanske hade färre beträtt planen, kanske inte. Vad som med säkerhet hänt är att det hade blivit oroligt på läktarna och folk hade hindrats med våld.
Det var glädje det handlade om - inget annat. Dom som inte beträdde planen var glada dom också för den delen.

Väl mött!
Härliga DIF!

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag får passa på att gratulera alla djurgårdare till denna seger. Djurgården står som helt värdiga segrare efter en fantastisk säsong, dock med undantag av Champions League och matchen mot Assyriska senast. Grattis! :)

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)