webForumDet fria alternativet

Effektivast träning?

Träning & hälsa

23 svar · 462 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

På vilken tidpunkt är det mest effektivt att träna för att gå upp i vikt och få muskler? Förutsatt att man äter måltiderna vid vanliga tidpunkter... :)

Jag har för mig att det är mest effektivt att träna på eftermiddagen innan kvälsmaten eftersom man då har bra med energi i kropen och eftersom man efteråt inom någon timme äta kvällsmåltiden.

Jag vet att på morgonen är det bäst att träna eftersom kroppen tar av reserverna då...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Tidpunkten spelar inte så stor roll, det handlar emr om vad du tränar, hur du tränar och vad du äter.
Sen hänger det på vad du har för typ av "kropp".
Det finns tre sorter, Ectomorph, Endomorph
och Mesomorph.
Beroende på vilken sort man har, så har man olika lätt/svårt att lägga på muskler. (är musklerna långa eller korta)...

Okej, hur vet man vilken kropp man har, jag har fan svårt att lägga på mkt muskler, har tränat en del nu i 2 år och har inte alltför stolt resultat, beror väl på att jag är rätt smal så jag kan inte bygga utan får liksom börja om från början om man jämföra med överviktiga eller större medelstorlek... :(

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Den tiden på dygnet som passar dig bäst är också bästa tiden att träna :e
Bulka kolisar på kvällen innan om du skall träna på "morgonen", Tränar du på eftermiddagen är det bara att äta hela dagen ;)
Och på bara två år skall du inte vänta dig att du skall svälla till herkulus utan att använda olagliga substanser.
Testat med kosttillskott? Proteinpulver, gainers o.l.

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Men från vad jag tror så har caze ine fått nåt särskilt resultat.
Jag gjorde situps i 2 veckor och fick hyfsade magmuskler, så 2 år borde ju göra rätt mycket det med.

Den tiden på dygnet som passar dig bäst är också bästa tiden att träna

Tränar på kvällen, men jag undrar liksom om det verkligen är så effektivt eftersom jag då inte äter efteråt på över 8 timmar, vad jag vet så är det bästa att äta högst 2 timmar efter träning för bästa resultat...

Och på bara två år skall du inte vänta dig att du skall svälla till herkulus utan att använda olagliga substanser.

Samma sak ju! ;) Jag kör istället på nyttig husmanskost med proteinrik mat... Jag har resultat, men skulle gärna önska bättre :e Det är bara att fortsätta det kommer, ska köra gärnet i sommar då jag får utnytja gymmet där jag jobbar, då ska jag träna gärnet :D

Jag gjorde situps i 2 veckor och fick hyfsade magmuskler, så 2 år borde ju göra rätt mycket det med.

Magmuskler går snabbt för mig också att träna upp, det jag satsat och satsar på är armar, bröst, mage och rygg (överkroppen med andra ord)

Men från vad jag tror så har caze ine fått nåt särskilt resultat.

Jag har som sagt resultat, men skulle önska bättre! Men som sagt igen, det kommer väl ;)

(förresten, hur gör man så det står vem man citerar ifrån, har länge undrat...vore praktiskt liksom)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Självklart ändras kroppen på två år, men det handlar rätt mycket om hur du tränar - självklart. Är man smal och inte tycker att träningen ger så mycket, och att man känner att man inte äter så ofta som man borde bör man prova kosttillskott. De bästa kosttillskotten och naturmedlen för styrketräning är:
För viktökning - Gainers ( Ger dig inte bara större muskler, utan även fett )
För ökad muskelmassa - Ginseng, fiskolja & Kreatin

Gainers är jag inget fan av, på flera personer jag har tränat med som testat Gainers ser jag att de har en tendens att se pluffsiga ut av det. Gainers rekommenderar jag endast för personer som inte äter speciellt mycket och få gånger om dagen. Håller du dig till 4-5 måltider om dagen med varierad kost får du i dig det du behöver. Fiskolja och Ginseng ökar muskelmassan, inte i en rasande fart som stereoider, men till en viss del. Kreatin producerar kroppen själv, vilket är ett ämne som gör att musklerna orkar mer - vilket leder till fler/tyngre sets/reps och i slutändan ökad muskelmassa. Kreatin är det bästa för ökad muskelmassa, men man ska tänka på att kroppen kan reagera fel och sluta producera det egna Kreatinet. När du sedan slutar proppa i dig Kreatin så kommer du känna dig svag en längre tid för att kroppen måste börja reproducera det.

M.a.o. se till att äta ordentligt, och möjligtvis börja med fiskolja eller ginseng - det är mitt råd.

Mer & intressant läsning om nutrionslära hittas på http://www.paulun.com - en kanonsida. :)

Hur ser dit tränings program ut?
Hur många gånger kör du varje övning?

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Om man vill gå ner i vikt så är det bäst att träna tidigt på morgonen och vill man gå upp i vikt ska man träna på kvällen.

Läste det i tidning på en Frisörsalong för ett tag sedan. Tror tidningen hette Man eller nått liknanade. Den handlade i alla fall om träning.

SPiN skrev:

M.a.o. se till att äta ordentligt, och möjligtvis börja med fiskolja eller ginseng - det är mitt råd.

Jag äter mängder med mat och äter fiskolja regelbundet.

addeladde skrev:

Läste det i tidning på en Frisörsalong för ett tag sedan. Tror tidningen hette Man eller nått liknanade. Den handlade i alla fall om träning.

Då vet jag! Har med andra ord gjort rät! :D

obelix skrev:

Hur ser dit tränings program ut?

Jag har inget speciellt program utan kör följande, skriver i dagar så det blir lätt att strukturera:

Måndag = olika Biceps & triceps övningar med hantlar och armhävningar.

Tisdag = spelar tennis en timme

Onsdag = gör olika bröstövningar bl a med hantlar & bänkpress, även armhävningar.

Torsdag = cyklar på en träningscykel 15 min allt vad jag orkar på morgonen och tränar sedan på kvällen rygg och magge genom sit ups och andra övningar...

Fredag = Tar det oftast lugnt, eftersom jag ibland partajar! Måste ju det för att musklerna ska byggas upp efter allt nedbyggande under veckan...

Lördag = spelar ofta tennis eller golf, i annat fall cykling

Söndag = vilar... eller spelar badminton på tomten lr något liknande och avslappnande...

Ungefär så här brukar det se ut, självklart händer det saker som gör att ordningen ändras men det är det här övningarna jag gör. Gillar inte att springa har ganska svaga knän och cyklar därför.

Det händer även att jag spelar golf eller tennsis betydligt oftare, den här veckan har jag t ex spelat tennis 4 ggr.

När jag t ex tränar biceps med hantlar kör jag 12 KG 14 ggr 3 -6 ggr...

Efter att ha läst tidigare inlägg och era svar antar jag väl att jag är på rätt väg, jag har gått upp i vikt och jag har mer muskler, men hade gärna sett mer, men det kommer väl som sagt om jag fortsätter i samma takt ;) :D

För att bygga muskelmassa så kan du prova på att köra 3x3 med max kilo på alla övningarna med tyngder, då bygger du korta explosiva muskler = större...

Det andra du gör är bra konditionsövningar, men dom bygger inga muskler (inga synbara vill säga)

Okej! Bra att få svar på mer än huvudfrågan som jag har nytta av nu inför sommarens hårda träning :D Tackar!!!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

För att bygga muskler är det 3 enormt viktiga saker man skall tänka på

1. Träna
2. Äta minst ett mål var 4 timme. (Natten kan försummas)
3. Sömn är enormt viktigt minst 8 timmar för att ge bra verkan (det är rätt inviduellt vissa klarar sig med mindre sov timmar.)

Men att äta är enormt viktigt.
Det är absolut en stadig frukost med 2 tallrikar gröt. 2 mackor juice.
Lunch också ordentligt med mat ungefär som en middag.
Middag. 2 Mellanmål 1 mellan lunchen och middagen och kanske ett efter middagen. Och kvällsmat.

Vill man gå ner i vikt skall man inte äta mindre för det. Man skall äta ordentligt under fasta tider. Fasta tider gäller även om man skall gå upp.

Men sömn är enormt viktigt om man vill bygga muskler.

Om man tränar en vecka och sedan dricker alkohol på helgen (lite mer än 4-5 öl) så försvinner mycket av det man tränat upp.

/Red

Angående repetioner så är inte 3*3 något att rekommendera.
De som vill ha stora muskler och rätt så explosiva kör iallfall 3*8.
För bästa medel är nog 3*15 eller 4*10.

Man skall också helst äta inom 30 minuter efter ett träningspass
helst mejeriprodukter som Yougurt,Mjölk,Ost.

Om man tränar en vecka och sedan dricker alkohol på helgen (lite mer än 4-5 öl) så försvinner mycket av det man tränat upp.

Hur då? Inte slutar jag festa för att jag tränar ;) Sen brukar jag inte festa varje helg så... :D

Precis, bruka köra ett stort glas möjk och en banan efter träningen....

Angående repetioner så är inte 3*3 något att rekommendera.
De som vill ha stora muskler och rätt så explosiva kör iallfall 3*8.
För bästa medel är nog 3*15 eller 4*10.

Det är ett tag sedan jag höll på att träna (1985-90), så du kan ha rätt. Det kommer nya rön hela tiden...

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Mina små råd:
1. Sluta festa, dra ner i alla fall
2. Drick mycket vatten
3. Träna kondition tidigare på dagen och styrka senare
4. Ska du öka i styrka och volym, kör min 6 rep högst 8. Orkar du mer så öka.
5. Akta långsamt så du inte blir övertränad.
6. Sen ha tennis en stor muskelbrytande effekt enligt mig. Ta en banan i mitten av passet!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Addeladde skrev:

Om man vill gå ner i vikt så är det bäst att träna tidigt på morgonen och vill man gå upp i vikt ska man träna på kvällen.

Och veckotidningar har alltid stenkoll på vad dom skriver ;)
Tider på dygnet spelar mindre roll, det hela hänger samman med vilka tider som passar dig och din dyngsrytm.

Jag trenar alltid på "morgonen" (vid 11 ;) ) och nog fungerar det (för mig). deremot har jag lagt ner proteinpulver, mina knän tåler inte tre-siffrig kroppsvikt :)
caze> gör dig ett chema som du föjler.
Ex. ett "tredagar-chema"
1.
Ben: Benspark. knäböj, bencurl, benpräss, vader. inget mera, stora muskelgruppor vet du ;)

2.
Bröst/ biceps: Övningar efter tycke, men basövningarna benk och curl skall vara med. ca. 4 övningar på varje.

3.
Rygg/triceps: samma här, övningar efter tycke och smak ;)

3 × 10 rep.
(jag kör 12rep. höjer vikten, kör 10rep, höjer igen, avslutar med en 8'a)
Glöm inte att "höja hela tiden" ;)
Den dagen du kör uten treningsverk, har du höjt för lite ;)
Nädå, men det är viktigt att inte köra det samma hela tiden, kroppen "vänjer sig".
Höj med dom minsta skivorna någon gång i månaden( ett tag åtminstonde).

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Inte att förglömma är precis som frankof säger de stora muskelgrupperna som ben och bål. Dels för symmetrin och dels har jag hört att om man tränar ben så ska det "hjälpa till" så att andra muskler blir starkare och större.

Glöm inte uppvärmning!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Glöm inte stretching, den är viktigare än träningen! ;)

Muskler som stretchas ut får större syreflöde, vilket resulterar i starkare och bättre muskler. Strecha både före och efter träningspasset, alla de muskelgrupper som du tränar.

Ang. reps och set så finns det inget som är generellt. Jag kör 6 set gånger 8 repetitioner, eller 10 repetioner ibland. Känn efter! När du är klar med träningen ska du knappt orka lyfta skeden med gröt till munnen. ;)

Du ska inte träna riktigt så hårt, men du ska vara riktigt trött i musklerna.

Har du fler tillfällen att styrketräna än de dagar som du har på ditt schema? Efter eller före ett konditionspass skulle du kunna köra på med lite styrketräning också, tycker jag. Att träna en muskelgrupp i veckan om man verkligen vill bygga muskler är lite lite. Två är att rekommendera.

Måndag - Biceps, lår, mage, rygg
Tisdag - Kondition, triceps, bröst, vader
Onsdag - Softa
Torsdag - Biceps, lår, mage, rygg
Fredag - Kondition, triceps, bröst, vader
Lördag - Golf, tennis, vad du vill
Söndag - Softa

Så skulle jag lägga upp ditt schema.

När du styrketränar, se till att variera dina övningar för muskelgrupperna så att du inte kör samma övning/-ar varje gång för en muskelgrupp. Musklerna anpassar sig då, och du får sämre/mindre resultat. Har du tillgång till en kryss-dragmaskin så har du hur många övningar som helst du kan träna överkroppen med - i stort sett. Lycka till!

Brukar köra på det här till frukost:

* 3 mackor, rågbröd (ost, skinka, gurka, tomat, korv ungefär)
* 1 macka, rostat bröd (leverpastej oftast)
* talrik A-fil med Al Bran (ibland med bananbitar i, eller corn flakes vilket jag vet inte är långsamma kolhydrater)
* (ibland ett glas apelsin juice)
Efter detta tar jag en kopp varm choklad med ganska lite oboy.

Duger det som rutin eller är det något mer jag behöver på morgonen, förutom sömn då ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)