Nervöst...
Nu är det nervöst här i soffan!
Dubbeljakt herrar 30 km, kan det bli mer spännande... :h
Heja Sverige
/Lasse
52 svar · 6 094 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 3
Det drar ihop sig. <http://svt.se/2.21291/1.2291824/saharsandersvtunderskid-vm> Ska bli ruggigt spännande. Vi har ett otroligt bra landslag just nu. Jönsson är ju tveklöst världens bäste sprinter. Tar han guld? Hellner har t.o.m. börjat åka fort på klassiska sträckor. Hanna Falk är numer bland de absolut bästa. Haag och Kalla är redan där. Pallar Northug för hemmapublikens krav? Pallar Bjørg
Läs frågan i sin helhet →Nervöst...
Nu är det nervöst här i soffan!
Dubbeljakt herrar 30 km, kan det bli mer spännande... :h
Heja Sverige
/Lasse
Ja nu sitter vi bänkade. Vilka härliga förhållande.
Det ser rättvist ut. Vilken härlig inramning Publik överallt och riktigt bra TV bilder.
Det är så här idrott skall avnjutas. En god Öl, en macka och en skön fåtölj!
Hmm...
Det är bara att gratulera Norge och Petter Northug!
Marcus Hellner gjorde en heroisk uppåkning, men det räckte inte riktigt idag. :(
Nåväl, det är fler tävlingar kvar i VM.
/Lasse
Ja, Petter gjorde det alla förväntade sig av honom - vilket inte är så lätt.
Tråkigt att några åkare valt fel skidor men ändå imponerande av Hellner kunna ta igen så mycket på andra halvan. Kul också att masstartsloppen börjar bli lite mer än bara transportsträcka fram till upploppet.
Grattis till Kalla och Ingmarsdotter!!! Gull til Sverge!
Och om inte Jesper Modin gjort en halv-Brink, så hade han och Emil Jönsson tagit guld dom också. Men det var faktiskt kul att Kanada vann!
Jag blir bara mer och mer imponerad av Brittas 3:e sträcka idag. Det var inte många som trodde på henne och länge såg det mörkt ut - otroligt att hon lyckades åka ikapp finskan. Dom andra tre damerna gjorde ju inte heller någon besviken.
Huva, bättre kan det nog inte bli!
Nu håller vi tummarna. helt perfekt.
Hej
Har nu kollat allt i VM de som har imponerat mest på mig är Kalla, Hellner och Ida resten har varit mediokra. Två lopp kvar får se vad som händer på Lördag och Söndag. Rikardsson gjorde bra första sträcka idag, Södergren ok sträcka men inte den bästa han har gjort i sin karriär, Olsson helt bedrövlig tycker jag sedan fattar jag inte vad Hellner gjorde idag, han hade kunnat spurta om alla innan mål men så tar han med sig Nortug vilket är det dummaste man kan göra. hur som helst tycker det hela har varit väldigt upplagt för Norge, allt har varit klassisk stil där Norge är bäst i världen, hade det varit fristil hade det varit öppnare är min gissning, när jag såg programmet innan tävlingen började, redan då tänkte jag det här kommer inte gå bra för Sverige, för svenskarna är bra på fristil medan klassisk stil är inte svenskarna melodi. Hur som helst får vi vara glada för de medaljerna som de har lyckas skrapa ihop. Två dagar kvar på det här skid VM sedan börjar nästa pärs i Skidskytte vilket Svenskarna sumpade som bara den i den första tävlingen. Over and out från sportnörden (hahaha)
...och en dag kommer Petter Northug att få spö, och jag hoppas innerligt den som är före honom fram till mållinjen passerar den på tvären och ger honom fingret. :)
Jag hatar Northug. Det gör ont att göra det, eftersom jag i övrigt älskar Norge nästan lika mycket som Sverige. Jag blir förbannad.
Ett litet inlägg till Danne V och marsvinet så att de vet att de har rätt säger Lasp
http://hd.se/sport/blogg/sportbloggen/2011/03/04/den-osmaklige-vinnaren/
Mer klartext:
http://www.gp.se/sport/1.565201-svt-experten-han-ar-en-gris-
Jag hatar Northug. Det gör ont att göra det, eftersom jag i övrigt älskar Norge nästan lika mycket som Sverige. Jag blir förbannad.
Jo. Jag är helt på hans sida när det gäller hans taktik att t.ex. ligga i rygg på andra och låta dom jobba. Jag gillar också hans sätt att genom sitt agerande i spåret psyka dom andra. Jag är t.o.m. med på hans käftande i media. Och jag är fullständigt fascinerad av snubbens skidåkning.
Men när racet är över ska man visa någorlunda respekt.
Jag gissar att Hellner kommer att träna upp sin spurt under sommaren....
hur som helst tycker det hela har varit väldigt upplagt för Norge, allt har varit klassisk stil där Norge är bäst i världen, hade det varit fristil hade det varit öppnare är min gissning
Här hänger jag inte med riktigt.
Sprint - fristil
Dubbeljakt - fristil och klassiskt
10/15km - klassiskt
Lagsprint - klassiskt
Stafett - fristil och klassiskt
30/50 km - fristil
Det blir två grenar med fristil, två med klassiskt och två med båda. Det som däremot är upplagt för Norge (läs Northug) är att det bara är EN gren som avgörs med individuell start. Inte helt oväntat så avstod Northug just den distansen. :OO
När det gäller Northug så håller jag helt med Danne; hans sätt att åka på finns det inte så mycket att säga om. Han utnyttjar sina fördelar till max!
Men hans attityd förstår jag mig inte på. Att han retade upp många svenskar idag kallade han för en seger...
Stor idrottsman men liten människa.
Hej
Lite fel formulerat, menar att Norge haft stor fördel tycker jag. Känns som de har tränat mer på banan än alla de andra, hur som helst är jag inte less på medaljerna, bara känns som att hela mästerskapet var gjort enbart för Norge. Sedan är jag väldigt skeptisk till Finland och deras åkare, hur kan åkare som inte varit på pallen en ända gång under vintern helt åka bättre än alla andra. När jag hörde kommentator kommentera om hur finnarna har placerat sig under året började det dyka upp doping i mina tankar, hur som helst inget vi skall diskutera här nu i den här tråden, tycker det bara är väldigt mystiskt. Hoppas det slutar bra för Sverige, 2 lopp kvar.
Absolut har dom kunnat träna mer på banan, men så är det ju med hemmaplan. 2015 är det vi som har hemmaplan.
Finlands framgångar är jag faktiskt inte speciellt skeptisk till. De flesta herrarna har varit etablerade i världscupen under många år. De finska damerna ligger bättre till i världscupen än de svenska damerna. Ingen svensk höjer på ögonen åt att t.ex. Ida Ingemarsdotter åker hem med (minst) två VM-medaljer trots att hon ligger 32 i världscupen.
Man vet ju inte vad som händer bakom kulisserna, blev bara så skeptisk när jag hörde om allt, hur som helst så lägger jag det åt sidan. Visste sen länge att Ida är bra, hon har varit bra men inte förrän nu får hon sitt genombrott, om man får säga så. Spekulation inför de två sista loppen är att det kanske blir två medaljer till då silver eller brons, bland herrarna sitter mina kort på Hellner och Rickardsson och bland damerna Kalla så klart och kanske Ida om hon har krafter kvar alla dem andra svenska åkarna har varit bleka. Falun 2015 kanske man tar en tur och tittar på det så länge det bara inte kommer kostar en förmögenhet.
Här får Northug i alla fall spö av Hellner på riktigt (jo, en äkta dagsedel! SMACK!).
Spola fram till 1:50.
Här får Northug i alla fall spö av Hellner på riktigt (jo, en äkta dagsedel! SMACK!).
Spola fram till 1:50.
Stor humor! :)
Måste också gnälla på SVT.
Dom producerar Sveriges bästa sport-TV. Bra reportrar utan ego, ingen reklam som bryter och stör osv. På webben http://svt.se/2.128587/sport har dom dessutom kanonbra innehåll, livesändningar, bloggar osv.
Men dom har lyckats gömma sina egna sändningstider på sin egen webbsida. Det är fanimej en bedrift som jag trodde skulle vara omöjlig.
Klicka själva på länken ovan och ta sedan tid. Hur lång tid tar det för dig att hitta ALLA dagens tv-sändningar för skid-vm, skidskytte-vm och andra sportprogram som dom sänder? Räkna gärna antalet sidor du måste klicka dig fram och tillbaka emellan, försök uppskatta hur lång upp/ner på sidorna du (kanske) hittar info, och hur bra/dåligt dom har lyckats gömma den.
Nånting är ju åt helvete fel när man hittar deras sändningar lättare hos t.ex. https://www.tv.nu än hos dom själva. Hur svårt ska det vara att bara ha en ruta längst upp på sidorna med "Dagens sändningar och hållpunkter"?
Är ni lika irriterade som jag, så dra gärna iväg ett mail och gnäll: svtsport@svt.se
Men dom har lyckats gömma sina egna sändningstider på sin egen webbsida. Det är fanimej en bedrift som jag trodde skulle vara omöjlig.
Håller med men går du däremot till svtplay.se så har du alla sändningstider med 1 klick.
Något jag stört mig på som satan i twittervärlden är att folk jämför Northug med Zlatan och fattar inte hur vi kan älska Zlatan samtidigt som vi blir asförbannade över Northugs målgång igår.
De som inte förstår har enligt mig väldigt dålig förståelse för sporten. Att Zlatan är tuff och burdus på plan kan inte jämföras med Northugs förnedrande målgång, vilket många faktiskt drar paraleller till. Jag såg till och med en snubbe som kallade Northugs målgång en målgest(!). Herrejäklar vilken missuppfattning.
Northugs målgång kan i fotboll jämföras med att det står 10-0 till Sverige, Zlatan kommer fri mot ett mål utan målvakt, stoppar bollen på mållinjen och lägger sig ner på knä för att nicka in den.
Det där skulle Zlatan aldrig göra och där är skillnaden.