webForumDet fria alternativet

Allsvenskan 2009

Sport

132 svar · 6 246 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 7

Frågan, av :stefan:

Sådärja, dags för omgång två till helgen! Hur länge tror ni Gais ligger i topp i tabellen? :e För AIKs del vet jag inte vart säsongen barkar. Att Maanoja gick sönder är ett jävla avbräck eftersom han var jävligt bra redan förra året, men av det jag såg i premiären verkar Örlund ha skaffat sig lite självförtroende i Norge, det kan behövas... Nye mittbacken Joos styrde och ställde i försvaret och M

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det var ju vid ett tillfälle av AIK-våldsamheter som Norling och någon mer mest rykte på axlarna. Herregud, är de så jävla rädda för sina fans kanske de borde hitta något annat yrke?

Just det, bloggade ju om det kom jag på nu.
http://www.dryden.se/index.php?id=550

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

legis skrev:

AIK gör inte mycket för att stoppa sina huliganer och de vill inte ens ta avstånd från vad de gör. Inte ens när de rev hela staketet på Råsunda. De vill inte stöta sig med sin supporterklubb. Högre bötesstraff för klubbarna verkar vara enda medicinen för att få dem att agera. De värsta jag hörde var ändå när Rikard på fullaste allvar sade att AIK som klubb inte hade det minsta med kravallerna utanför arenan att göra eller att de ens tänkte försöka göra något åt det. D.v.s. för AIK är det helt ok att deras supportrar gör precis vilka idiotsaker som helst.

För mig tar en seriös klubb ett helhetsansvar och gör vad de kan för att stävja våld både inom och utanför arenorna. Efter den kommentaren av Rikard har jag inte det minsta sympati för AIK fast jag bor i Solna.

Men så är Norling också väck och jag har inget som helst till övers för den kommentaren.
Såvitt jag vet är ett antal personer portade från Råsunda, men jag har inte några belägg för det - än. ;)

Däremot vet jag att det sitter avskum från den sk Sverigescenen på min sektion på Råsunda. Innan matchen mot IFK Göteborg kom det en lirare och ställde sig först i kön, dvs sket i 30 meter kö tvärs över hela Solnavägen (som under matchdagar är avstängd) och när jag, som hade tre meter kvar till insläppet, tyckte att han kunde väl för fan ställa sig längst bak som alla andra svarade han ganska aggressivt att "han varit vid Solna Centrum och försvarat AIK och var fan var jag då?"
Kommer inte ihåg vad jag svarade, men det var först en stund senare jag insåg vad han menade - att han varit och (försökt?) slagits mot Blåvittanhängare. Fy fan. :bla

Så i förra matchen fick jag syn på några som sitter långt ner längst mot Norra på min sektion, med tröjor med Sverigescenen-tryck på. Fy fan igen. :bla

Men vad gör man åt såna? Finns det lagrum för portning från arenor pga tröjtryck som associerar till tveksamma organisationer?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

@nders skrev:

Det gör ont i själen att vara djurgårdare. Jag hatar att vara djurgårdare!
Gång på gång på jävla gång förstörs sporten av dessa jävla mentalt utmanade rövhål.

Jag är fullkomligt allvarligt inne på att byta lagtillhörighet.

Jag Älskar att vara Djurgårdare, Både i motgång och i medgång, Inget kommer kunna ändra på det, Att tillhöra Djurgårdsfamiljen e det bästa som hänt, Inget kommer någonsin kunna ändra min kärlek till Djurgården, Varken domare, motspelare, ledare, media, vrak, tattare, Supportrar.

Det gör ont att höra en Djurgårdare hata sitt lag, Lika ont gör det att se Djurgårdare som attackerar Djurgårdare på vår läktare.

...Djurgår'n tills jag dör, Alltid, oavsätt...

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

legis skrev:

För mig tar en seriös klubb ett helhetsansvar och gör vad de kan för att stävja våld både inom och utanför arenorna.

Vilket ansvar har AIK som idrottsklubb för att ett gäng berusade anabola-pumpade huliganer slåss vid tex. St. Eriksplan några timmar före/efter en match som spelas vid Råsunda? (n)

Esen skrev:

Jag Älskar att vara Djurgårdare, Både i motgång och i medgång, Inget kommer kunna ändra på det, Att tillhöra Djurgårdsfamiljen e det bästa som hänt, Inget kommer någonsin kunna ändra min kärlek till Djurgården, Varken domare, motspelare, ledare, media, vrak, tattare, Supportrar.

Det gör ont att höra en Djurgårdare hata sitt lag, Lika ont gör det att se Djurgårdare som attackerar Djurgårdare på vår läktare.

...Djurgår'n tills jag dör, Alltid, oavsätt...

..så vad tycker du om de föremål som kastas in på plan vid hörnan? Om de två som sprang in på plan?

Troxy skrev:

Vilket ansvar har AIK som idrottsklubb för att ett gäng berusade anabola-pumpade huliganer slåss vid tex. St. Eriksplan några timmar före/efter en match som spelas vid Råsunda? (n)

Det tragiska är att det sällan är varken berusade eller anabolapumpade som håller på med sånt trams - det är välplanerade tillställningar där de gör upp om tid och plats för att slåss. I somras hörde jag om några Hammarby- resp Malmö FF-anhängare som träffades halvvägs, dvs på parkeringen till A6-center i Jönköping enbart för att slåss. De åkte 35 mil enkel resa för att slå på några som håller på ett annat lag - och åkte hem igen. Ingen fotbollsmatch ens i närheten. :l

juridiskt ansvar för sådant som händer relativt långt från arenan har jag svårt att avkräva klubbarna, men väl ett slags moraliskt ansvar. De ska få ut till sina supportrar att de avskyr våld i klubbens namn, att de inte vill ha sådana supportrar och att, så snart de identifierats, porta dom från arenorna - på livstid om så behövs.

Hur löstes det i England egentligen? Där var det ju bokstavligt talat krig på 80- och början av 90-talet, men nu har de ingenting. Jag reagerade på det när jag såg en av Premier League-matcherna i helgen - det enda som skiljde bortafansen från hemmafansen var en tom stolsrad uppifrån och ner, en trappa bredvid den och gott om stewards. Det var allt. (y)

:stefan: skrev:

..så vad tycker du om de föremål som kastas in på plan vid hörnan? Om de två som sprang in på plan?

Vad jag än säger i detta fall kommer det att misstolkas och tolkas om av personen som läser, Så egentligen borde jag bara vara tyst, Men det e svårt i ett sånt här läge när det skrivs massa skit från alla möjliga håll, Främs från media...

Men bara för att klargöra så e det självklart INTE okey att kasta in saker på plan, Främst för att det skadar föreningen mer än än gör nytta.

Sen vet jag inte riktigt vilka du menar när du skriver "om de två som sprang in på plan?" Men JAG tycker aldrig att det e okey att beträda fotbollsplan...

Det som stör mig mest efter JUST denna insident e inte Föremålen som kastades och inte heller dom två personer som går in på plan, Utan varför det blev som det blev...

Efter att ha varit på alla Djurgårdens fotbollsmatcher iår så har jag svårt att komma på någon match där stämningen på läktaren var så här bra och stämingen i Djurgårdsfamiljen varit underbar under större delen av säsongen trots Djurgårdens prestationer på plan och läget i tabellen...

Skulle nästan vilja påstå att alla sektioner på stadion under gårdagen match bidrog till den underbara stämningen och endå efter ca 75 min så händer det som får dagens tidningsrubriker, Och man kan fråga sig varför?

Enligt mig enbart pga av en enda person Rick Kruys!
Skulle ovannämnda person gå ut till hörnflaggan och slå bollen så skulle matchen slutat som dom flesta andra matcher, Efter 90 min plus stopptid...

Men när samma person går ut mot hörnflaggan och medvetet provocerar publiken på läktaren så har jag fullförståelse att just det som hände händer och det visste även Rick Kruys mycket väl, att publiken på den läktaren aldrig skulle acceptera det han gjorde, och det gör saken ännu värre att allsvenska fotbollspelare ska få provocera publiken medvettet och sen får alla andra skulden, När enligt mig det enbart var Rick Kruys som startade allt som hände igår, Ingen kan övertyga mig om något annat om just den här insidenten då jag var på plats och upplevde den stämning vi haft hela matchen innan det hände, Utan ALLT startade i samma sekund som Rick Kruys gjorde tecknet mot sittplats...

Men som jag skrev i början så e jag emot Inkastade saker och personer på plan, Då detta förstör för Djurgården mer än det gör nytta.

Skulle helldre se att detta gjordes upp utanför plan, Te.x hårda bestrafningar mot spelare som medvetet provocerar publiken, Men som det ser ut i dags läget så kommer spelare undan med liknande saker (bara att kolla senaste omgången) och tycker att SvFF, SEF och vilka mer som gillar att ge böter åt föreningarna, skulle kolla vad spelana gör under en match och inte bara på alla andra...

Något som jag däremot aldrig accepterar vad som en har hänt e när Djurgårdare ger sig på andra Djurgårdare som under matchen igår på läktaren, Det e mer allvarligt än något annat som hände under matchen igår...

RED/ Gå gärna in på denna länk och hör vad tre av dom inblandade har att säga om det intreffade. Först Tauer sen Kruys och sist Domaren...
Tycker to.m att domaren ger en väldigt bra bild av vad som hände, och han e endå en av dom som borde uppfattat situationen bäst...

http://dif.se/diftv/default.asp?id=423

Esen skrev:

Men bara för att klargöra så e det självklart INTE okey att kasta in saker på plan, Främst för att det skadar föreningen mer än än gör nytta.

Sen vet jag inte riktigt vilka du menar när du skriver "om de två som sprang in på plan?" Men JAG tycker aldrig att det e okey att beträda fotbollsplan...

Hold on, "skadar föreningen mer än det det gör nytta"..? Att det skadar föreningen är vi ju rörande överens om, men på vilket möjligt sätt skulle inkastade saker på plan göra nytta?

Vilka jag menar som sprang in på plan? Är du sann? Om du nu var där kan du inte ha undgått att se det och om du missade det är det bara att slå upp valfri tidning idag, där finns de på bild.

Esen skrev:

..och endå efter ca 75 min så händer det som får dagens tidningsrubriker, Och man kan fråga sig varför?

Enligt mig enbart pga av en enda person Rick Kruys!
Skulle ovannämnda person gå ut till hörnflaggan och slå bollen så skulle matchen slutat som dom flesta andra matcher, Efter 90 min plus stopptid...

Men när samma person går ut mot hörnflaggan och medvetet provocerar publiken på läktaren så har jag fullförståelse att just det som hände händer och det visste även Rick Kruys mycket väl, att publiken på den läktaren aldrig skulle acceptera det han gjorde, och det gör saken ännu värre att allsvenska fotbollspelare ska få provocera publiken medvettet och sen får alla andra skulden, När enligt mig det enbart var Rick Kruys som startade allt som hände igår, Ingen kan övertyga mig om något annat om just den här insidenten då jag var på plats och upplevde den stämning vi haft hela matchen innan det hände, Utan ALLT startade i samma sekund som Rick Kruys gjorde tecknet mot sittplats...

Att hetsa publiken är aldrig bra, men jag tycker inte Kruys gjorde nåt extremt provocerande - han hyssjade publiken vilket inte är vackert men inte någon speciellt överväldigande gest. Han drog ju liksom inte upp två långfingrar mot läktarplats. ;)

Men så mycket skit som motståndarlagets spelare får stå ut med under en bortamatch i form av ramsor, banderoller och allmänna lösryckta glåpord så är det underligt att de inte reagerar mera. Så som publik får man fan ta smällen om de reagerar tillbaka. Visst, jag hade också ställt mig upp och vrålat om någon gjorde så på Råsunda, men hade jag börjat hiva in skit? Knappast.

Återigen, det ursäktar inte Kruys beteende, men publiken överreagerade.

Esen skrev:

Något som jag däremot aldrig accepterar vad som en har hänt e när Djurgårdare ger sig på andra Djurgårdare som under matchen igår på läktaren, Det e mer allvarligt än något annat som hände under matchen igår...

..och där förstörde du allt vettigt du skrev ovan. Ett internt gnabb på läktaren skulle vara värre än de som får matchen avbruten? :x

Sen en helt annan femma - de slängde in en flaska Norrlands Guld på matchen, som tur var plastflaskeversionen, men fortfarande en flaska. Säljer de sånt på Stadion eller var det nåt insmugglat?
På Råsunda kan man inte ens köpa en flaska Festis utan att de häller upp den i en mugg innan man får den, vilket trots allt är rätt vettigt - även om det innebär att korvkön rör sig jävulskt långsamt... :e

Hold on, "skadar föreningen mer än det det gör nytta"..? Att det skadar föreningen är vi ju rörande överens om, men på vilket möjligt sätt skulle inkastade saker på plan göra nytta?

Det gör ingen nytta med inkastade saker, Men det e tyvärr ett sätt som många suppotrar tar till, Inte bara Djurgårds supportrar, Ska väl även tilläga att det har blivit betydligt mindre såna insidenter på senaste tiden, men det e alltså inte OKEY att kasta in förremål på plan...

Vilka jag menar som sprang in på plan? Är du sann? Om du nu var där kan du inte ha undgått att se det och om du missade det är det bara att slå upp valfri tidning idag, där finns de på bild.

Det blev lite fel formulerat, Men kan väl säga så här, Jag anser att det e stor skillnad om en person Springer in på plan, eller som i detta fall två personer som ganska lugnt går mot mittcirkeln. men vi behöver inte gå in mer på det, Utan man ska hålla sig ifrån plan...

Att hetsa publiken är aldrig bra, men jag tycker inte Kruys gjorde nåt extremt provocerande - han hyssjade publiken vilket inte är vackert men inte någon speciellt överväldigande gest. Han drog ju liksom inte upp två långfingrar mot läktarplats. ;)

Detta kan ju diskutteras hur mycket som hellst, vad e extremt? när to.m domaren reagerar på hans betende och to.m bestämt innan grejerna börjar komma in att ge honom ett gult kort, Då anser jag iallafall att det e övergränsen (Hör vad domaren själv har att säga om detta i länken jag skrev längst ner på första inlägget...)

..och där förstörde du allt vettigt du skrev ovan. Ett internt gnabb på läktaren skulle vara värre än de som får matchen avbruten? :x

Om man ser till vad som hände i denna matchen, så anser jag det vara mer allvarligt, Om man ser det så här, matchen fick avbrytas och spelarna fick lämna plan, Och inte så mycket mer, På läktaren fick personer ta emot slag mot huvudet, Så om vi ser till det som hände igår så anser jag det vara mer allvarligt...

Sen en helt annan femma - de slängde in en flaska Norrlands Guld på matchen, som tur var plastflaskeversionen, men fortfarande en flaska. Säljer de sånt på Stadion eller var det nåt insmugglat?
På Råsunda kan man inte ens köpa en flaska Festis utan att de häller upp den i en mugg innan man får den, vilket trots allt är rätt vettigt - även om det innebär att korvkön rör sig jävulskt långsamt... :e

På stadion finns ett medlemstält där Djurgårdare kan samlas innan matchen och där säljs flaskor (Plastflaskor), Men dessa får inte tas med ut på läktaren...

RED/ Videon där dom tre inblandade ger sin version: http://dif.se/diftv/default.asp?id=423

Först Tauer, Sen Kruys och sist Domaren...

Kolla på den så kanske ni får lite mer info än bara tidningarnas...

Säljer de sånt på Stadion eller var det nåt insmugglat?

Om italienarna kan smuggla in en vespa till en av de övre lektarsektionerna på San Siro så borde väl en 08 kunna ta in PET-flaska öl, även om man inte ska överskatta deras förmåga. :P :e

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Esen skrev:

Bara för att göra det klart: jag hatar inte DIF - jag älskar DIF. Jag hatar de supportrar som gör att jag inte vill se mitt lag spela fotboll - alltid blir allt förstört.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hur löstes det i England egentligen?

Britterna har stenkoll på huliganerna. Du har säkert läst under många år att de till och med vägrar personer ut/inresa. Dessutom är det kännbara straff inklusive fängelse. I England behövs inga staket, det är öppet hela vägen in till plan.

Esen skrev:

Men när samma person går ut mot hörnflaggan och medvetet provocerar publiken på läktaren så har jag fullförståelse att just det som hände händer

Hoppa ur dina randiga kläder för en stund och se på verkligheten. Vad hände t.ex. i matchen Arsenal-City? Adebayor gör en rusning på 100 meter enbart för att fira sitt mål mot sin gamla klubb och provocera/hetsa/häckla Arsenalsupportrarna. Du har mage att säga att du har full förståelse för vad din kära familj gör? Vadhade du egentligen då accepterat i en sådan stuation, mordhot? Det är just denna attityd som din som måste bort från läktarna. Det ska fan inte accepteras eller ens finnas någon förståelse för sånt beteende!

Word legis, word!

legis skrev:

Hoppa ur dina randiga kläder för en stund och se på verkligheten.

Du har mage att säga att du har full förståelse för vad din kära familj gör?

Det ska fan inte accepteras eller ens finnas någon förståelse för sånt beteende!

Du får tycka vad du vill, Även jag, och när Kruys provocerar som han gör mot sittplatsläktaren så har jag fullförståelse att dom inte bara accepterar vad han gör, Bara för att jag har förståelse att folk då tar till den metoden betyder inte att jag tycker det e okey, tycker det e lika fel av personer som kastar saker som det e av spelare som medvetet försöker provocera fram något...

Esen skrev:

Detta kan ju diskutteras hur mycket som hellst, vad e extremt? när to.m domaren reagerar på hans betende och to.m bestämt innan grejerna börjar komma in att ge honom ett gult kort, Då anser jag iallafall att det e övergränsen (Hör vad domaren själv har att säga om detta i länken jag skrev längst ner på första inlägget...)

Jo, jag såg inslagen och det var ju skönt att höra att bägge var ångerfulla (åtminstone framför kameran ;)), men att domaren tyckte det var gult ser jag som självklart. Han ska beivra sådant beteende och bestraffa med gult eller rött kort. Publiken ska inte blanda sig i genom att kasta in saker eller bege sig in på plan för att "tala nån tillrätta" eller vad de nu ville - de får helt enkelt ta den smällen.

Esen skrev:

Om man ser till vad som hände i denna matchen, så anser jag det vara mer allvarligt, Om man ser det så här, matchen fick avbrytas och spelarna fick lämna plan, Och inte så mycket mer, På läktaren fick personer ta emot slag mot huvudet, Så om vi ser till det som hände igår så anser jag det vara mer allvarligt...

Vi har väl lite olika synsätt på det hela. Jag tycker det är galet mycket allvarligare med något som kan rendera klubben saftiga penningböter (i en redan ansträngd ekonomi), spel för tomma läktare eller på annan ort än något som sker i hettan på en läktare. Jag har sett internbråk på Norra också, men i nio fall av tio reder de ut det internt innan publikvärdarna ens hunnit halvvägs fram.

Esen skrev:

På stadion finns ett medlemstält där Djurgårdare kan samlas innan matchen och där säljs flaskor (Plastflaskor), Men dessa får inte tas med ut på läktaren...

Hehe, lite blåögt kanske. ;)

legis skrev:

Britterna har stenkoll på huliganerna. Du har säkert läst under många år att de till och med vägrar personer ut/inresa. Dessutom är det kännbara straff inklusive fängelse. I England behövs inga staket, det är öppet hela vägen in till plan.

Justja, det stämmer. Kan vi inte skicka över några konstaplar och politiker med lagändringsmakt på studiebesök?

legis skrev:

Hoppa ur dina randiga kläder för en stund och se på verkligheten. Vad hände t.ex. i matchen Arsenal-City? Adebayor gör en rusning på 100 meter enbart för att fira sitt mål mot sin gamla klubb och provocera/hetsa/häckla Arsenalsupportrarna. Du har mage att säga att du har full förståelse för vad din kära familj gör? Vadhade du egentligen då accepterat i en sådan stuation, mordhot? Det är just denna attityd som din som måste bort från läktarna. Det ska fan inte accepteras eller ens finnas någon förståelse för sånt beteende!

Framförallt, med Adebayors huvudlösa hetsande mot sina gamla fans när han gör en sån grej - någon hivade in en plastpall såg jag, men var det någon som hoppade över reklamskyltarna eller överhuvudtaget flyttade sig från sin plats på läktaren?

Nä. :)

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Ähh, skippa fotbollssnacket, ikväll startar den riktiga allsvenskan!

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Varför i glödheta vräkte de inte omkull dom, kopplade grepp på dom och tvingade dom av planen istället för att leda dom lite snällt? (n) Det var ju inte så att publiken stod på deras sida direkt att döma av reaktionerna från läktarna...

Såvida matchvärdarna inte är ordningsvakter har dessa inte fler befogenheter än en vanlig dödlig.

J. Rönnberg skrev:

Såvida matchvärdarna inte är ordningsvakter har dessa inte fler befogenheter än en vanlig dödlig.

I så fall borde dom ha det. Eftersom det knappast kan räknas som allmän plats då det krävs erlagd entré för att vara där - behöver man ha förordnande för att avhysa någon?
De riskerar ju dessutom upp till sex månaders fängelse och för något som kan resultera i ett fängelsestraff kan ju vem som helst göra ett envarsingripande?

Så, nu när till och med en spelare i Djurgården går ut och håller på AIK så har väl ändå månen ramlat ner. Eller? Kanske vore det bäst om de rent av slog Örgryte ikväll.

. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kan man inte själv, så får man Outsourca!

Ja, Djurgården har ju till viss del outsourcat sin bottenstrid till AIK. Bland annat. :e

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)