Jag försöker att bygga på mina ben lite och har lite frågor kring hur man bäst gör det.
Löpning - är det bra eller dåligt för att bygga muskler? Med muskler menar jag inte långlöparmuskler utan mer åt muskelbyggarhållet, fast mer diskret. Men ni hajar skillnaden. :)
Jag har hört att ska man löpa för att bygga muskler så är det bättre att kuta 100 meter, jogga lätt, kuta 100 meter till (har helt glömt bort ordet för det här, har det på tungan :p)
Har ni några bra gymövningar? Det här brukar jag köra:
Knäböj är en övning från gudarna. Kan vara svår att utföra korrekt så det är bra om man tar det hyffsat lugnt med vikterna tills man prickar rätt rörelse. Kompletera med benspark och lårcurl . Alternativt varriera knäböj med benpress eller stående benpress , böjen kräver så otroligt mycket energi att man ibland bara inte orkar köra den övningen. Dom flesta övningarna är bra, såvida du skippar tjejmaskinerna :)
Med andra ord det jag försöker komma till. Först en tung basövning, sedan fram och baksida. Och glöm inte bort vaderna :)
Intervallträning heter ordet du letar efter. Det bygger bra, men det är inte som att plåga sig på gymmet. Men jag antar att du vill använda dina ben till mer än att trycka upp vikter. Tex att gå eller kunna springa med dom :) Så spring på bara. Varriation är mycket viktigt.
Skulle inte säga att löpning är negativt för din benträning, att bygga grova ben har mycket med genetik att göra och har man långa och gängliga ben så krävs det en hel del att få grova ben, men inget är omöjligt tar bara lite längre tid, tycker att dina övningar ser bra, skulle dock vilja att du kompletterar lite med benpress som jag personligen tycker är en höjdarövning där du kan köra med olika belastningar samt vinkla fötterna på olika sätt. Det viktigaste med alla övningar är att utförande är korrekt.
Framsida - Benspark, benböj, hacksquat, benpress.
Baksida - olika bencurlar (både liggande och stående), benpress med bena högt upp på plattan, marklyft med raka ben.
Ett bra sätt för att få styrsel är att komplettera med balansövningar vilket gör att du bygger upp muskelaturen kring knäna.
Sedan så hoppas jag att du även kör vader också :)
Kardioträning har negativ inverkat på muskelbyggande om du jämför med att inte göra det, och om du gör det gör det isf. på en dag du inte tränar styrka. Kardio bygger aningen mer muskler än längre löpning, men har ju högre skaderisk så det är väll ett val man får göra. Ska du fokusera på endast bygga muskler skulle jag skippa kardion, du verkar ju ha sprungit en del innan och har kanske bra kondition redan? Kroppen behöver vila och för mig personligen vill jag slänga in 4-5 gympass i veckan och då hinns inte kardion med, eftersom jag aldrig skulle göra det på samma dag.
Ta smällen att lägg på dig lite fett nu under vintern, man kan inte bygga muskler med ett kalloriunderskott :) Enklare att äta för mycket än för lite, det försvinner sen med fin diet i april, då du kan köra kardio ;)
Bra tips där, Sico! :) Många av dina länkade övningar kör jag redan så det måste ju båda gott. :) Jo, jag har hört att det är viktigt att löpa också, så det ska jag försöka komma igång med. Ska bara döda förkylningen först.
Vatos Locos: Bra tips där också! Jag kör två vadövningar varje träningspass, glömde nämna det. :)
Bra tips som sagt! Nu blir jag ju väldigt träningssugen här. Angående benstrukturen så har jag nog lite svårare att bygga grovt. I alla fall så känns det så överlag. Men det är för att jag har svårt att äta mer än vad jag behöver. Men jag börjar bättra mig där också.
erka: Att behålla en bra kondition gör man inte genom att sluta konditionsträna :) Det är färskavara och måste underhållas. Visst, att springa är inte det "absolut bästa" alternativet för att bygga massa, men man måste även se det realistiskt. 100meterslöpare har ju inte direkt slinka ben, och dom kör mycket intervall. Jag tippar ändå på att silfver är ute efter normala ben och inte någon häströv :e
Ta smällen att lägg på dig lite fett nu under vintern, man kan inte bygga muskler med ett kalloriunderskott :) Enklare att äta för mycket än för lite, det försvinner sen med fin diet i april, då du kan köra kardio ;)
Är kardio den typen av löpning jag försökte förklara i första inlägget? Jag menade lite av "idioten" för er som vet vilken den är.
Angående min kondition så har jag inte löpt kontinuerligt sen gymnasiet. Men cyklade en hel del för några år sen. Så, min kondition är inte på topp. :)
Och angående fetthalten så åt jag på burger king i fredags, mcdonald's i fredags, tacos på lördagen och mcdonald's på söndagen. Haha, massa skräp. :D
Bra tips där, Sico! :) Många av dina länkade övningar kör jag redan så det måste ju båda gott. :) Jo, jag har hört att det är viktigt att löpa också, så det ska jag försöka komma igång med. Ska bara döda förkylningen först.
Vatos Locos: Bra tips där också! Jag kör två vadövningar varje träningspass, glömde nämna det. :)
Bra tips som sagt! Nu blir jag ju väldigt träningssugen här. Angående benstrukturen så har jag nog lite svårare att bygga grovt. I alla fall så känns det så överlag. Men det är för att jag har svårt att äta mer än vad jag behöver. Men jag börjar bättra mig där också.
Hade själv samma problem då jag var drygt 1,90 och vägde 66kg samt dessutom knäproblem. Så jag är bekant hur det är att ha gängliga ben.
Men har lyckats lägga på mig mycket massa på bena och det krävs inte så mycket för att få synliga resultat eftersom man från början inte har speciellt mycket fett.
Så mitt tips att köra dessa hårt och kanske dela upp bena på 2 ggr i veckan under 2-3 månader för att väcka bena. Variation är det du skall fokusera på både med vikter, tekniker, reps.
Som det skrevs tidigare så är det viktigt med mat, kör själv med kvarg som extramål, är en sorts mjukost/yogurt aktig gegga, bara att blanda med lite Light saft, är mycket protein i detta vilket du behöver i träningen samt att det är lätt att ha med sig.
erka: Att behålla en bra kondition gör man inte genom att sluta konditionsträna :) Det är färskavara och måste underhållas. Visst, att springa är inte det "absolut bästa" alternativet för att bygga massa, men man måste även se det realistiskt. 100meterslöpare har ju inte direkt slinka ben, och dom kör mycket intervall. Jag tippar ändå på att silfver är ute efter normala ben och inte någon häströv :e
silfver: Kosttilskott (y)
INTERVALL! Det var ordet jag sökte. Intervall-löpning ska jag börja göra. Då får man Johnson-ben. :)
Kör kosttillskott så gott det går. Äter Gainer efter träning och på kvällar när jag kommer ihåg. :)
Tro mig Sico, jag vet vad hjärnsmak i munnen betyder efter inte tränat kardio på ett halvår för att sedan slänga sig in i en squashmatch ;) Har precis upptäckt igen att flåset försvinner om man är skadad i 1.5 månad och sedan hoppar in på gymet, fan det värsta som finns ;)
Om du läser vad jag skrev så tyckte jag att han isf. defenitift inte skulle kombinera dem på samma dagar :) Vad sen 100-meters löpare ofta har är exceptionellt bra genetik och diverse andra preparat inskjutet i deras kroppar.
Ska du fokusera på endast bygga muskler skulle jag skippa kardion
Intervall kör jag from. April, men då bygger jag inte heller någon massa, intervall bränner som sagt ruskigt bra. Och om han har svårt att gå upp i vikt skulle jag skippa det som bränner mest, och sedan dunka i mig gainer, kreatin, och äta som den häst man är ;)
Testa dig fram och se, själv märker jag att jag får sämre resultat i styrkan om jag blandar in kardio, finns forskning som talar för att det är så, men alla fungerar olika. Men kombinera isf. något ganska lågintensivt på en dag du inte styrketränar, det är vad jag hade gjort, för löpa är skönt men för mig fungerar det inte pg. av att jag vill ha mina vilodagar under "bygg-period".
Tänk på vila och maten, man bygger musklerna vid matbordet och i sängen, inte på gymet eller i löpspåret :) Sömn är viktigt för bra resultat
För motionens skull är löpning bättre, men inte för muskelbyggnaden.
Men det hela beror på hur man prioriterar. Gör som erka säger att dela upp det i årtiderna. Bygga under höst vinter och deffa vår och sommar.
Men om vi skiljer på löpning om intervall så tycker jag faktiskt inte det är fel att köra intervall under vinterhalvåret ändå.
Löpning beror ju på hur man tränar. Jag som är lite löpsadist brukar gilla lutningsfunktionen på löpbanden, där kan du börja snacka benträning när man väl kommer igång. Eller löpa en sisådär 120 våningar i stegmaskinen. ;)
Två gånger i veckan är inte för mycket. Tänk bara på att variera dina övningar så att du inte alltid kör 3x10 knäböj.
Löpning på lutande band eller stegmaskin bygger inte benen i samma utsträckning när det gäller ren styrka som styrketräning utan är mer uthållighetsträning.
En liten fundering. Varför bara träna ben och inte hela kroppen? När du ändå går till gymmet är det väl lika bra att du kör ett helkroppspass?
Baksida - olika bencurlar (både liggande och stående), benpress med bena högt upp på plattan, marklyft med raka ben.
Benpress med benen högt på plattan tränar inte baksidalår utan tar på framsidan och Gluteus(röven) på samma sätt som knäböj med knäna böjda mer än 90 grader. Att böja mer knäna mer än 90 grader är ganska påfrestande på just knäna så har man problem med knäna så bör man undvika det.
Två gånger i veckan är inte för mycket. Tänk bara på att variera dina övningar så att du inte alltid kör 3x10 knäböj.
Löpning på lutande band eller stegmaskin bygger inte benen i samma utsträckning när det gäller ren styrka som styrketräning utan är mer uthållighetsträning.
En liten fundering. Varför bara träna ben och inte hela kroppen? När du ändå går till gymmet är det väl lika bra att du kör ett helkroppspass?
Okej, bra. Jag föredrar att träna överkropp separat. Så det blir kanske armar en dag, mage en annan, och bena en annan dag. Tränar jag hela kroppen en dag så blir det ju vilodag dagen efter och det har jag ingen lust med. Då vilar jag hellre benen och jobbar på överkroppen.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2