Tja jag har börjat jogga en 3km runda 3 gånger/veckan. Är detta mycket? och på vilken tid ska en ganska vältränad 18 åring klara sträckan på? just nu så springer jag den på runt 20 min... hadet gött
Personligen så skulle jag aldrig ge mig ut för att bara jogga 3 kilometer, känns som man är klar innan man har börjat typ. Jag brukar jogga då och då, och då brukar det bli mellan 7-10 km. Men 3 km är ju alltid en start.... :)
En bra start är det givetvis och en normalt tränad 18-åring ska enligt mig greja den sträckan på runt 18-20 minuter. Max. Annars är väl 15 minuter lagom, det blir ju fem minuter/kilometer. I alla fall något att sikta på.
När du sen känner att du orkar mer så dra igång med 5km-rundor. Som någon redan påpekat så är ju 3km över innan det ens har börjat och är du dessutom inte igång mer än 20 minuter med kroppen så blir det inte särskilt mycket resultat av träningen heller.
Jag har själv börjat ge mig ut i spåret i syfte att förbättra min illa slitna kondition. Ett tips på vägen kan vara att besöka http://www4.marathon.se/traningsprogram/. Där hittade jag bland annat något som jag behövde... (5-veckors kom igång-träning :r)
Men ta en titt på de andra programmen.
Just nu är jag inne på ett program vars slutmål är att jag ska springa 2 mil på c:a 2,5 timmar. Känns som en lagom utmaning. :)