webForumDet fria alternativet

Resultat vid Styrketräning.

Träning & hälsa

23 svar · 1 668 visningar · startad av joel_joel88

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg
Frågan#1

Det är så att jag har börjat styrketräna igen. Jag hållt på att köra i tre veckor nu, 5 ggr i veckan. Jag dricker kreatin och äter regelbundet och bra.

Min fråga är nu....När kommer jag se resultat i spegeln tror ni? Det skilljer sig väl så klart från person till person, men ungefär. Jag är väldigt smal nu så det borde ju synas snabbt Jag har gått upp ca 3-4 kg redan, men det är troligen av vätska. Kreatinet binder ju vatten i kroppen.

Hur fort växer muskler hos en "normal" människa?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag tror inte du ser det eftersom du ser dig själv nästan varje dag i spegeln, men om du tar ett kort på dig hur du ser ut nu och om ett halvår kikar du så ser du garanterat skillnad om du tränar och äter bra.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Räkna med ett par månader, minst 6 innan du kan se tydliga resultat.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Hur ser ditt träningsprogram ut, har du precis börjat igen är det förmodligen overkill med 5ggr i veckan. Skulle tippa på att du ser resultat om 3-4 månader, efter avslutad kreatinkur då. Men det tar tid, du kan ungefär bara gå upp 2-4 kg muskelmassa / år även om du gör allting rätt, beroende på genetik och utan att kura otillåtna prep.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

joel_joel88 skrev:

Det är så att jag har börjat styrketräna igen. Jag hållt på att köra i tre veckor nu, 5 ggr i veckan. Jag dricker kreatin och äter regelbundet och bra.

Min fråga är nu....När kommer jag se resultat i spegeln tror ni? Det skilljer sig väl så klart från person till person, men ungefär. Jag är väldigt smal nu så det borde ju synas snabbt Jag har gått upp ca 3-4 kg redan, men det är troligen av vätska. Kreatinet binder ju vatten i kroppen.
Hur fort växer muskler hos en "normal" människa?

Detta är väldigt individuellt, det beror på en massa faktorer som genetik, träningsvolym. I början så borde du gå upp ganska rejält i vikt, själv så gick jag upp från 66kg till 80kg på ett halvår. Men efter 3-4 månader så borde du märka om kroppen svarar på ditt träningsprogram.
Dock så tycker inte att du skall träna mer än 4ggr per vecka, kroppen måste hinna med att vila, annars är risken stor att du blir övertränad och detta kommer att försämra dina resultat.

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

du måste ju ge kroppen tid för återhämtning också. 5ggr/veckan är som erka sa overkill. risken finns att du bara bryter ner muskler och inte bygger upp dem. sansa dig och träna 3 dagar i veckan, försök variera passen så mkt som möjligt... det går bättre att ta två pass per dag, tex kondition på morgonen och styrka på kvällen
inom 4 månader lär du se resultat...

Ok. Men jag tränar olika muskelgrupper varje dag. Fast jag bör kanske vila en dag i veckan så att kroppen kan lägg "all" energi för återhämtning.

Måndag - Bröst
Tisdag - Armar
Onsdag - Axlar och Nacke
Torsdag - Rygg
Fredag - Ben

Du aktiverar ju på ditt bröstpass väldigt mycket triceps, vilket gör att du inte vilar upp musklerna innan ditt armpass som ett exempel. Samma sak med ditt ryggpass, många muskler har fått stryk under föregående dag när du körde ditt axel & nacke-pass. Ditt träningsschema är enligt mig fel upplagt. Du kan ju lätt få ner det på 3 dagar och få bättre resultat.

Personligen gillar jag att köra Bröst/Mage, Axlar/Rygg/Nacke, vilodag, Arm/Ben som grundpass.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Resultat ser du fort! Men tänk på att kroppen kan inte bygga mer än sju kilo muskler om året, typ. Så det du ökar är som du säger förmodligen bara vätska än så länge. Men när kroppen väl börjar tillgodogöra sig all protein och kreatin du äter så kommer det gå ganska fort. Men försök att inte träna för att se resultat direkt! Det är inte bra att hetsa. Resultat får du, ge det bara lite tid. Det tar olika lång tid beroende på ifall du tränat innan eller inte. Jag kan tänka mig att du redan nu börjar lyfta tyngre än vad du gjorde i början, inte sant?

caze: Sex månader? Hur tränar du?

En grej till. Man ska aldrig träna triceps och biceps samtidigt. Så kör aldrig hela armarna på samma dag!

Varför? Jo, för triceps "styr" biceps, och de båda musklerna är beroende av varann. Tränar du dem samtidigt så ger det inte samma resultat som om du kör triceps en dag, vilar, och biceps nästa gång.

silfver, låte att träna bi och tri samma dag är minimal skillnad skulle jag vilja säga, var en diskussion på kolozzeum om det och alla biffar var överens ;) Sen skulle jag vilja se den person som kan lägga på sig 7 kg muskler / år och när inte denne är i puberteten, all forskning säger ju mellan 2 och 4 kg / år, det är ju orimligt att bygga på sig 7 kg ren muskelmassa på ett år om man har passerat puberteten och är ren

Okay, intressant. Jag vet bara vad min vän berättat för mig, som tränade styrkelyftning vid tillfället. :) Men jag kommer fortsätta separera armpassen till biceps en dag och triceps en annan.

Sen angående sju kilo så är det bara vad som är fysiskt möjligt, jag påstod inte att han kan räkna med sju kilo muskler, haha. Det hade varit rätt fint i så fall. :e Läste det på kolozzeum, så jag vet ju inte ifall det är sant...

Vad som är fysiskt möjligt skiljer sig extremt från person och person, och all forskning visar på att mellan 2-4 kg per år för en person efter puberteten och som är "ren". Sen har du ju en individuell genetisk-gräns för vad som är möjligt, vilket gör att efter en viss mängd massa växer du inte märkbart mer, därav anledningen till att inte många pofesionella byggare är rena. Har en del byggarvänner, det är inga roliga berättelser man får höra

Ang. muskeltillväxt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61403

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

silfver skrev:

caze: Sex månader? Hur tränar du?

Det tar ett bra tag innan man ser schyssta resultat som enligt mig räknas. Det syns direkt efter ett träningspass att musklerna blivit större men vill man ha riktigt resultat tar det ett tag, det är ju förstås relativt. Just nu har jag inte tränat på minst två veckor men annars brukar det blir mellan 2-4 gånger i veckan som jag kör gympass med mest överkropp, lite ben och kondition. Ska nog börja imorn igen, inge bra att ha uppehåll för länge, det förstår verkligen resultatet.

Schysta resultat tar år i min mening :) Men väl synliga bör man ha efter 3-4 månader annars gör man något fel och bör se över sitt träningsupplägg.

joel_joel88 tycker absolut att du ska göra en uträkning med benedictformeln för att se ditt energibehov, och lägg dig sedan på ett överskott på 300-400 / dag, kosten är a och o om man vill växa

Tack för alla tips! :)

Erka har nog rätt, mitt upplägg är nog fel. Det är så att jag tränar med min kusin och jag har hoppat på hans träningspass. Har läst en del nu och, erkas tränings upplägg verkar vara bra.

Testa och utvärdera själv :) Man uppfattar upplägg olika, testa dig fram vad som passar just dig bra, men utgå från att max köra styrka 4 gånger i veckan, kroppen måste vila det är ju först då som du bygger muskler ;)

Några andra vanliga splittar är
1:
Rygg Biceps
Bröst Axlar Triceps
Ben Vader Mage

2:
Rygg Ben
Bröst Triceps
Biceps Vader Mage

3:
Armar Mage
Ben
Rygg
Bröst Axlar

För lite mer info om energibehov pratas det lite i denna tråd, även en länk till benedict http://www.webforum.nu/printthread.php?t=147540

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Får väl blanda mig i träningsbiten igen, kör själv efter 2-1-2 vilket innebär träna 2 dagar vila 1 och göra något helt annat på helgen som komplement.

Kör själv enligt följande (4-5 övningar á 3 set):

-Armar och vader
-Bröst och mage
-Ben
-Rygg & Axlar enligt ovanstående metod.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Annars kanske det är en ide att prova på Bodypump, skiljer sig rätt mycket från vanlig styrketräning men ger bra resultat ändå. Jag som simmare kör bodypump 2 ggr/veckan, vanlig styrka 1-2 ggr/veckan (3 veckor hård träning, 1 vecka vila/lättare träning). Visst sen har jag ju mina 10 simpass med... Så beror ju mycket på vad man vill bygga (styrka/kondition) samt om man vill ha stora fula muskler eller fina smidiga ;).

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)