webForumDet fria alternativet

Dödsstraff

Politik & samhälle

36 svar · 1 174 visningar · startad av trexter · sida 2 av 2

Frågan, av trexter

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om det är "Trycka på knappen" som får folk att avstå!
Varfär finns det då soldater?
Borde det inte vara samma regler (känslomässigt) där!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Soldater tränas väl till att lyda order utan att ifrågasätta? Jag vet inte, för jag begärde vapenfri tjänst eftersom jag inte vill lära mig att döda.

Men i övrigt snälla och goda människor kan fås att skada andra under vissa förutsättningar. Stanley Milgrams experiment är mest känt:
http://home.swbell.net/revscat/perilsOfObedience.htm

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Emot

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Lasp skrev:

Kanske är det lättare att sympatisera med en individ som i stolen/galgen/huggstubben är försvarslös än en frontlinje med vapen?

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

PeW skrev:

Emot

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

erre skrev:

Lasp skrev:

Kanske är det lättare att sympatisera med en individ som i stolen/galgen/huggstubben är försvarslös än en frontlinje med vapen?

Å andra sidan finns det ju faktiskt de som trycker på knappen i länder med dödsstraff. Och det fanns ju också folk som fyllde Auschwitz gaskammare med gas. Man kan få människor att göra mycket som de inte trodde sig kunna göra.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

obelix skrev:

Det är bland annat den frågan jag inte har kunnat svarat på själv än, om jag skulle kunna jobba som bödel...

Det beror ju på arbetstiderna oxå :e

Allvarligt.. Emot, om man bortser från om det skulle vara ngn som gjort mina barn ngt.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Lasp skrev:

Det är som sagt lite skillnad på att försvara sitt liv i ett krig, mot att avrätta någon, iaf enligt mitt sätt att se det...

Medlem sedan nov. 2003370 inlägg

Är oför...

obelix skrev:

Lasp skrev:

Det är som sagt lite skillnad på att försvara sitt liv i ett krig, mot att avrätta någon, iaf enligt mitt sätt att se det...

Hur skulle du ställa dig till det, om du visste att den dödsdömde hade våldtagit barn, och sedan dödat dem?

UlfT skrev:

obelix skrev:

Lasp skrev:

Hur skulle du ställa dig till det, om du visste att den dödsdömde hade våldtagit barn, och sedan dödat dem?

Det som gör mig kluven, är det att jag har tex jobbat med morddömda psykopater och andra missdådare inom psykiatrin...

obelix skrev:

UlfT skrev:

obelix skrev:

Det som gör mig kluven, är det att jag har tex jobbat med morddömda psykopater och andra missdådare inom psykiatrin...

Jo, det kan jag förstå. Men jag tror nog att det finns en del som faktiskt skulle kunna tänka sig att ställa upp som bödel i sådana fall.

UlfT skrev:

Jo, det kan jag förstå. Men jag tror nog att det finns en del som faktiskt skulle kunna tänka sig att ställa upp som bödel i sådana fall.

Jo, jag har sprungit på sådana om säger att dom med glädje skulle jobba som bödel...

Men oftast så är det sådana som inte vet vad dom pratar om, och som troligen inte skulle passa till det jobbet, tror jag iaf...

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Man kan ju också vända på resonemanget; säg att en person upprepade gånger misshandlat och hotat att döda sin exfru. Personen har flera gånger dömts för detta men släpps ut efter kort tid. Till slut förverkligar han sitt hot och tar livet av exfrun.

Detta är ju ett slags omvänt dödstraff - vi släpper ut kriminella som bevisligen både har misshandlat och hotat en oskyldig människa och som nu också förverkligade sitt hot. Enda sättet att garantera sig från omvända dödstraff är ju att låsa in dessa personer för alltid.

Frågan: är ni beredda att släppa ut en sådan person och därmed riskera att han tar livet av sin före detta fru? Är gärningsmannens frihet viktigare än en oskyldig människas trygghet?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att det inte är rätt alla gånger i vår rättsskipning är vi väl alla överens om. Detta medför inte att dödstraff kan införas eller användas i preventivt syfte.
Alla vet att Jeppe super, ingen frågar varför!
Livskvalite är "Bristen på Oro" Därför måste vi finna bra lösningar.

Lasp skrev:

Att det inte är rätt alla gånger i vår rättsskipning är vi väl alla överens om. Detta medför inte att dödstraff kan införas eller användas i preventivt syfte.
Alla vet att Jeppe super, ingen frågar varför!
Livskvalite är "Bristen på Oro" Därför måste vi finna bra lösningar.

Japp..

Sen beror det på om personen är sjuk eller inte...

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Jag kan varken saga ja eller nej. For hade nagon gjort natt mot min familj sa hade jag varit for det... Iof hade jag nog dodat personen i fraga sjalv med mina egna hander innan nagon annan kunnat straffa honom.. Men for ovrigt sa tycker jag det ar lite dobbelmoral att komma o saga att du skall do for att du har dodat.

390 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
132 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)