webForumDet fria alternativet

Anna Lindh död

Politik & samhälle

217 svar · 10 416 visningar · startad av Flashes · sida 5 av 11

Frågan, av Flashes

<http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=61478> Mina kondoleanser till hennes familj Jan-Olov

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Re: Sveriges utrikesminister Anna Lindh är död.

Johnny Rönnberg skrev:

... Det vi kan göra nu är att visa gärningsmannen/männen att vi inte låter några galningar angripa demokratin genom att gå och rösta på söndag. För om vi gör det visar vi att det krävs mer än ett mord på en högt uppsatt politiker för att rasera det generationerna före oss har byggt upp - demokratin och friheten.

Oavsett om du delade Anna Lindhs politiska åsikter eller ej är det viktigt att du ställer dig upp och försvara samhälles grundpelare och visar de som vill rasera vår demokrati att de aldrig kommer att lyckas....

Instämmer!

Vet man inte hur man ska rösta, gå dit och rösta blankt, men gå DIT! Låt själva valdeltagandet få vara högt!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

:stefan: skrev:

PeW skrev:

voigtann1 skrev:

Tänk på mig.. jag jobbar som telefon säljare... inte en kul dag för mig som säljare och inte en rolig stund för hela sverige... hon var ju vårat ansikte ut i världen.

Vad har ditt jobb med vår mordet på vår utrikesminister att göra? Är du en hemlig säpoagent med säljare som täckmantel eller var Anna din största kund? Vad är det som gör att man ska tänka på dig, en dag som denna?

Jag förstår precis hur voigtann menar - att störa folk i deras privatliv just idag är inte skoj nånstans.
Kan upplysa om att det var inte skoj att åka omkring och pingla en hurtfrisk melodi idag... Helst av allt hade jag låtit bli, men alltid är det nån som förväntar sig att man kommer när man lovar.
Så visst åkte man omkring och tryckte på den där knappen som gör att det pinglar, men det kändes så fel, så fel... :(

Jodå det kan jag också förstå. Men jag förstår inte hur det puttiga lilla problemet kan överskugga allvaret i det som hänt. Jag kanske inte tänker riktigt klart en dag som denna, men på nåt sätt känns det fel att klaga över en sticka i fingret när huset brunnit ned - eller nåt :l

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

PeW skrev:

Jodå det kan jag också förstå. Men jag förstår inte hur det puttiga lilla problemet kan överskugga allvaret i det som hänt. Jag kanske inte tänker riktigt klart en dag som denna, men på nåt sätt känns det fel att klaga över en sticka i fingret när huset brunnit ned - eller nåt :l

Inte för att på något sätt förringa det avskyvärda som har hänt, men man är väl sig själv närmast trots allt?
Idag var jag fullt beredd på att åka på en jävla utskällning för att vi åkte runt och förde oväsen. Liseberg höll stängt, så varför skulle inte också vi hålla oss hemma?

Nä, dagen började med de hemska nyheterna och sedan har det kört ihop sig på det personliga planet också, så jag är väl inte heller helt klar i skallen idag. :l

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Jag hade väntat mig att Aftonbladets politiska chefredaktör Helle Klein efter en aning självrannsakan skulle inse att hennes tidning kanske bidragit till att sanktionera mördarens dåd genom att gå på nejextremisternas anklagelser mot Anna Lindh om högerprassel med näringslivet.

Det hade varit klädsamt med en artikel från henne i dagens AB om pressens ansvar när exponerade opinionsbildare utsätts för lättpåverkade stollars vansinnesdåd.

Visst kan man tycka att om inte media säger si eller så, så slipper dårarna få inspiration. Men samtidigt är det pressfrihet som gäller och det är ju en slags demokrati, det med. Om inte annat är det viktigt för demokratin som helhet.

Jag ser hellre att vi tar itu med alla dessa galningar som springer lösa och ställer om prioriteringen i finanserna. Om vi inte kan säga vad vi vill p.g.a en galning kommer att tolka det bokstavligt och begå mord - ja då är det ingen frihet. Likväl är det ingen frihet för dessa galningar att samhället ignorerar dem istället för att hjälpa dem. Uppenbarligen har psykvården havererat totalt och det är där problemet ligger.

Att bara låsa in dem är ingen lösning. Att bara ge dem lite mediciner och sen eget boende är inte heller en bra lösning (för alla). Att inte se dem ö.h.t är en katastrof.

Det som framför allt behövs är som sagt att ta itu med de som redan inom psykatrins barm. Men i förlängningen löser inte det heller alla problem då det fylls på med nya generationer "galningar", så det är lika viktigt att hjälpa dem i ett tidigare stadium än vad som sker nu.

Det kostar pengar.. javisst. Men vem har sagt att ett fredligt samhälle på demokratiska grunder är gratis? Dags att vakna upp nu och omedelbart fördela om resurserna inom begreppet "välfärd".

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Självklart ska vi ha kvar vår yttrandefrihet, men jag hoppas ändå att pressen och speciellt löpsedelsredaktörerna får sig en tankeställare.

De är mycket effektiva triggers som kan utlösa våld liknande det som nu drabbat Anna Lindh.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

På nyheterna igår så läste dom upp en text som någon skrivit om Anna Lindh. Det var på morgonen och handlade om att även om hon var död så var hon inte död ändå.. eller nåt.. jag minns inte.
Var det någon som hörde det?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är inte Perssons tal till nationen du tänker på?

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Nej, det var något som någon hade skrivit och lämnat på platsen.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

PeW skrev:

voigtann1 skrev:

Tänk på mig.. jag jobbar som telefon säljare... inte en kul dag för mig som säljare och inte en rolig stund för hela sverige... hon var ju vårat ansikte ut i världen.

Vad har ditt jobb med vår mordet på vår utrikesminister att göra? Är du en hemlig säpoagent med säljare som täckmantel eller var Anna din största kund? Vad är det som gör att man ska tänka på dig, en dag som denna?

Missförstod nog mig... jag ville inte ens jobba på den dagen... kändes helt fel att ringa till folk :(

bymarie skrev:

På nyheterna igår så läste dom upp en text som någon skrivit om Anna Lindh. Det var på morgonen och handlade om att även om hon var död så var hon inte död ändå.. eller nåt.. jag minns inte.
Var det någon som hörde det?

Läste på en hemsida runt 6:30 tiden så stod det att Anna Linds tillstånd var kritiskt, men var på bättringsväg... tycker pressen inte ens skulle skriva sånt.. (http://tt.se) var det nog jag läste det.

Missförstod nog mig... jag ville inte ens jobba på den dagen... kändes helt fel att ringa till folk

Ok. Det var nog inte många som var glada på jobbet ö.h.t...

Btw... Idag var jag med om en sjuk sak. Jag blev så paff att jag inte kom på nåt att säga , men efteråt blev jag bara förbannad. Scenariot var som följer:

På väg hem med en av mina döttrar stannade jag till vid Biltema för att inhandla lite färg. Väl i kassakön så hörde jag kassörskan diskutera med kunden före mig om vad hon skulle rösta på i emu-valet. Jag noterade då att han hade en Ja-knapp på sin tröja (kassörskan stirrade på knappen). Han blev (förståeligt) irreterad och bara sa att han högaktningsfullt skiter i vad hon röstar på. Då kläcker kassörskan ur sig: "En Ja-sägare dog ju nyligen så..." och detta i en lite hånfull ton. Kunden bara tog sina grejer och gick, märkbart påverkad av kassörskans uppträdande.

Vad f*n menade hon? Är hon helt tappad bakom en kassaremsa eller var det ett lamt försök att vara rolig på Anna Lindhs bekostnad? Usch och tvi, vilka sjuka typer det finns :x

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Vad f*n menade hon? Är hon helt tappad bakom en kassaremsa eller var det ett lamt försök att vara rolig på Anna Lindhs bekostnad? Usch och tvi, vilka sjuka typer det finns

Nu syftar jag inte på hon i kassan, men det är vanligt och normalt att skämta om sånt när det händer nåt stort som ett mord eller en katastrof.
Det är ett vanligt sätt att hantera och bearbeta det som hänt...

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Theon skrev:

Jag hade väntat mig att Aftonbladets politiska chefredaktör Helle Klein efter en aning självrannsakan skulle inse att hennes tidning kanske bidragit till att sanktionera mördarens dåd genom att gå på nejextremisternas anklagelser mot Anna Lindh om högerprassel med näringslivet.

Det hade varit klädsamt med en artikel från henne i dagens AB om pressens ansvar när exponerade opinionsbildare utsätts för lättpåverkade stollars vansinnesdåd.

Klockrent Theon, nu slapp jag skriva det.

Fö ska jävlar mig hela det aslama säkerhetsetablissemanget i det här puttefnasklandet kraftigt och skoningslöst omorganiseras efter det här, ingen nåd skall visas mot dom gamla kommunisthatande gubbsen i SÄPO som inte klarar av att skydda våra VIP.

Det borde ha gjorts för 17 år sedan, men våra poor excuse till myndigheter som har ansvaret för skydd och säkerhet i det här landet återföll snabbt till "nejviskafaninteläraossnågotfrånmordetpåpalmenärvikansittapåvårafetaarslenochfisaochtrakasserafjortisanarkister" istället för att inse att alla som är i maktställning idag är hotade pga av alla knäppgökar som springer lösa.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Ett helt plan på ett varuhus fullt med folk och ingen sprang efter
för att se vart idioten tog vägen. Folk är fanimej helt otroliga.
Utav så mycket folk borde där varit NÅGON som tog sitt förnuft
tillfånga. Det kunde kanske inte räddat Anna till livet men idioten
som gjorde det kanske kunde ha suttit bakam galler vid det här
laget.

Mina tankar går till hennes familj. Fyfan vad jobbigt det måste
vara för dom just nu.

Samma gäller 16 och 5-åringen. Vart är världen påväg?

:l :x x( :(

sneeze skrev:

laget.

Mina tankar går till hennes familj. Fyfan vad jobbigt det måste
vara för dom just nu.

Samma gäller 16 och 5-åringen. Vart är världen påväg?

:l :x x( :(

Det är lätt att sitta bakom ett t-bord och klaga på att ingen gjorde nåt :OO
Har själv sett en kille som blev knivskuren när en krog stängde, han blev skuren i armen.
Och inte fan hoppar jag på en full stolle som viftar med en hyffsat stor kniv, jag väntade och hjälpte han som blev skuren tillbaka till krogen så att han fick hjälp...

Dom som såg det hela blev antagligen chockade, och dom som inte såg, varför skulle dom stoppa honom?
För att han sprang?

Det är många som ropar efter mer civilkurage, men vad dom inte tänker på är att idag är risken för att man ska bli allvarligt skadad eller dödad större, än vad den var förr i tiden...

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Utav så mycket folk borde där varit NÅGON som tog sitt förnuft tillfånga. Det kunde kanske inte räddat Anna till livet men idioten som gjorde det kanske kunde ha suttit bakam galler vid det här laget.

Eller så hade en till varit död. Att springa efter ett desperat psykfall som precis haft ihjäl någon kanske inte är så smart ändå? :OO

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

sneeze skrev:

laget.

Det är lätt att säga som utomstående men har du befunnit dig i denna situation? Tror inte det var många som riktigt förstod vad som hände eller hade hänt när den person kom emot dem! Det går ganska fort och många har nog svårt att förstå vad det är som just NU händer. Men visst jag kan till en viss del förstå vad du menar men jag kan däremot inte börja skylla på dem som befann sig i närheten för jag har ingen som helst aning om hur den situationen såg ut...

Alla mina tankar till dig Anna!

obelix skrev:

Nu syftar jag inte på hon i kassan, men det är vanligt och normalt att skämta om sånt när det händer nåt stort som ett mord eller en katastrof.
Det är ett vanligt sätt att hantera och bearbeta det som hänt...

Jo, det har du rätt i. Men om det var det hon gjorde så har hon en nattsvart humor. Det hon sade och i det tonfallet, hade - om det varit på en annan plats och i ett annat sammanhang - lätt kunnat tagits som hot eller trakasseri :l

sneeze skrev:

för att se vart idioten tog vägen.

Jo det var det faktiskt. Iallafall enligt den rapport jag hörde på radion direkt efter knivöverfallet. Men om polisen nu för en gång skull tänker agera seriösa poliser, så kan det mycket väl hända att de inte låter allmänheten veta ALLT.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

obelix skrev:

Har själv sett en kille som blev knivskuren när en krog stängde, han blev skuren i armen.
Och inte fan hoppar jag på en full stolle som viftar med en hyffsat stor kniv, jag väntade och hjälpte han som blev skuren tillbaka till krogen så att han fick hjälp...

Dom som såg det hela blev antagligen chockade, och dom som inte såg, varför skulle dom stoppa honom?
För att han sprang?

Det är många som ropar efter mer civilkurage, men vad dom inte tänker på är att idag är risken för att man ska bli allvarligt skadad eller dödad större, än vad den var förr i tiden...

Eftersom att ingen av er har en suck av en aning om hur mitt 29-åriga
liv har sett ut hittills så kan jag med lätthet upplysa er om att det finns
åtminstone ett visst mått av civil-kurage (stavas?) i denne mannen.
Det är ett som är säkert.

sneeze skrev:

obelix skrev:

För att han sprang?

Eftersom att ingen av er har en suck av en aning om hur mitt 29-åriga
liv har sett ut hittills så kan jag med lätthet upplysa er om att det finns
åtminstone ett visst mått av civil-kurage (stavas?) i denne mannen.
Det är ett som är säkert.

Du missar poängen, från mig iaf...

Du var inte där, eller?
Du vet inte hur det var, hur det upplevdes m.m.

Ibland är det bästa man kan göra att inte göra något alls, bara titta och försöka komma ihåg...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)