Läsvärd kolumn i Svenska Dagbladet: Hälften av irakierna har förlorat sina rättigheter
Yanar Mohammed, Iraks ledande feminist, är på tillfälligt besök i Sverige och vi möts över en fika på ett kondis i Stockholm. Enligt henne var Saddam Husseins diktatur ett helvete men för kvinnorna innebar den amerikanska invasionen att de tvingades ut ur askan och in i elden.
Att du kallar dom amerikaner är ju bara löjligt, riktigt löjligt.
TheonMedlem sedan jan. 20023 554 inläggretoriskt svammel
Individen skrev:
Dock är det så att USA (läs: delar av USA:s elit med supermakten USA till sitt förfogande) utger sig för att vara demokratins fyrbåk som modigt tagit på sig rollen att leda den fria världen i kampen mot fascismen/kommunismen/terrorismen/Dareios III...
Detta har ingenting med religion att göra. Arabvärlden är kolonin, det västliga imperiet är kolonialmakten. Som du kanske redan gissat anser jag att kolonialism är dåligt, även i sin moderna tappning.
Det där var rent svammel som replik betraktat,
Individen skrev:
Västvärldens förträfflighet gör sig gällande igen.
Här använder du den typ av argumentation som du konsekvent angriper när islamister och kommunister kritiseras.
Vad observant av dig, Theon. Nu försa jag mig verkligen! :OO
GGladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
Afghanistan, Irak.. tvivlar på att USA kommer släppa någon av dem inom en överskådlig framtid..
Om vi nu skall vara petiga så har både Afghanistan och Irak självstyre, må hända att det har det med USA's goda vilja.
- M
Artikel i Fria Tidningen: USA bidrar till ökad splittring i Irak
USA:s soldater har varit passiva åskådare till veckans utbrott av sekteristiskt våld i Irak, som skördat hundratals dödsoffer.
En ny rapport från tankesmedjan International Crisis Group, ICG, menar att USA:s trupper är "mer en del av problemet än de någonsin kan vara en del av lösningen". Rapporten är starkt kritisk till USA:s politik i Irak som anses ha bidragit till en utveckling mot ökad sekterism och splittring.
Äntligen har dom fattat vad vissa av oss sagt i flera år.. "USA och Storbritannien lämnar Irak"
*Sunday Telegraph och Sunday Mirror citerar högt uppsatta källor inom den brittiska militärmakten, som uppger att ett beslut tagits om att kalla hem samtliga USA:s och Storbritanniens soldater från Irak.
Orsaken är att den utländska truppnärvaron anses försvåra, snarare än underlätta möjligheten att nå fred i landet. De senaste veckornas tröga förhandlingar om formandet av en samlingsregering har stärkt det intrycket.*
En läsvärd debattartikel är denna: "Regeringen agerar skamligt för att inte misshaga Bush"
*Regeringens deklaration om utrikespolitiken präglas av en nästan panisk förskräckelse för att säga något som kan misshaga Washington. Tystnaden om Irakkriget, det utan tvekan allvarligaste brottet mot folkrätten och FN-stadgan efter andra världskriget, är skamlig.
I stället för att - som Olof Palme med största säkerhet hade gjort - med vrede, indignation och sorg ryta till ordentligt mot USA, vill regeringen fördjupa relationen med Washington. Det är inte värdigt de stolta traditioner som Sverige har på folkrättens område.*
HEAR HEAR!!
Mer tråkiga men inte oväntade nyheter.. Guantánamodokument avslöjar USA:s fångförhör
*- Jag vill inte höra orden internationell lag igen. Vi bryr oss inte om internationell lag!
Det svaret fick brittiske medborgaren, Feroz Ali Abbas, fånge på USA:s Guantánamobas, av en amerikansk överste och förhörsledare när han krävde att bli behandlad som krigsfånge och inte som "fientlig stridande". Det framgår av de på fredagskvällen frisläppta förhörsdokumenten från Guantánamo.*
:l
Mer tragiska rapporter från USAs härjningar i Irak läser jag i FriaTidningen.. USA ägnar sig åt trafficking i Irak
Originalartikeln finns i Chicago Tribune: IRAQ: Commander Says Contractors Violating U.S. Labor Trafficking Laws
varför inte jämna irak med backen??
micke_nkpg skrev:
ey Mr.N, får jag kalla honom full med en sån här kommentar då? Eller duger det med ett simpelt "idiot"?
EsquirAMedlem sedan apr. 200659 inlägg
micke_nkpg skrev:
Därför det bor folk där. Skulle du vilja bli.. jämnad?
EsquirA skrev:
Därför det bor folk där. Skulle du vilja bli.. jämnad?
men det skulle ju ta bort usa ;) och som vänster brukar ni ju skita i vad folk tycker... kolla bara på Kuba.
micke_nkpg skrev:
..och som vänster brukar ni ju skita i vad folk tycker...
Var det inte du som anklagade mig för personangrepp?
HiDensity skrev:
Var det inte du som anklagade mig för personangrepp?
Jag kollar bara på de länder där de ni oftast sympatisrar med bor. Kina, Kuba osv.. är kanske yttrandefrihet en sak som man gynnar där??
Nya idéer för framtidens Irak..Shiiter vill gå sin egen väg i Irak
Den försoningsplan som premiärminister Nouri al-Maliki lade fram i juni ser ut att misslyckas. Nu trycker den shiitiska majoriteten på för att skapa en självstyrande federal shiaregion i södra Irak.
Tycker det är en mycket bra idé. Irakiernas vitt skilda religiösa åskådning är uppenbarligen så djupt rotad att det lär bli praktiskt omöjligt att skapa ett samhälle som passar alla.
Resultatet av hela den här soppan lär bli ett stort steg tillbaka i tiden när det gäller sekulariseringen av Irak och hela regionen.