webForumDet fria alternativet

Irak-kriget

Politik & samhälle

518 svar · 23 448 visningar · startad av kjell · sida 22 av 26

Frågan, av kjell

Idag 03:35 gick flyglarmet i Bagdad och kriget alla ville undvika är ett faktum. Vi avslutar nu tidigare tråd och för diskussionen här.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 2001126 inlägg

Mot kriget eller mot USA?

Jag har självklart inte orkat läsa alla inlägg i denna tråd, så det är möjligt att något liknande har tagits upp tidigare.

Jag hör väldigt många som säger NEJ TILL KRIG..
.. vem är inte emot krig? Kan inte vara många promille.. men faktum kvarstår.. vad är allternativen? Att skrika nej till krig är inte svårt.. men att komma med allternativa lösningar är ingen särskillt bra på.

Dessutom känns det som om de flesta motståndare är emot USA, och inte kriget.. kriget använder de som ett verktyg för att få hata USA lite mera.
Självklart har USA egna syften med kriget.. vad är felet med det?

Hade något annat land gått in i IRAK så hade inte en tiondel av alla brytt sig så mycket som de gör nu.. men eftersom det är USA så skall alla sträva emot så himla mycket.
Var är alla mänskliga sköldar vid andra krig där inte USA är motpart?? Ser ni några i Afrika i deras inbördes krig? Nej.. varför? Ingen som bryr sig då.. skulle USA dit kan ni ge er på att det skulle komma en drös motståndare!

En supermakt kommer ALLTID finnas.. vem ser ni helst: USA, KINA eller RYSSLAND?

Sådär.. nu har jag fått en hel del sagt. Hoppas någon nu tänker till och ransakar sig själv innan de klagar på USA.

Jag är ingen krigsälskare.. om jag fick bestämma så skulle vi alla bara kramas och må bra. :)
Men jag ser inte någon alternativ lösning.. så är det!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

mattiasjarnhall

Endera umgås du bara med notoriska USA-hatare, eller så har du svårt att förstå de argument som förts såväl här i denna tråd som i media. Bara för att någon av alla som är emot Irakinvasionen även ogillar USA rent allmänt, så gäller det inte alla. Bara för att vi som amatördebattanter inte har självklara alternativa lösningar att servera så innebär det inte att bomba var det enda rätta. Jag är övertygad om att det skulle gått att få bort Saddam på ett helt annat och oblodigt sätt. Men helt plötsligt fick USA bråttom.. i takt med att deras egna oljereserver sinat - vilket sammanträffande :OO

Hade något annat land gått in i IRAK så hade inte en tiondel av alla brytt sig så mycket som de gör nu.. men eftersom det är USA så skall alla sträva emot så himla mycket.

Om man vänder lite på det (vilket man får göra, utan att vara USA-hatare), så är det extra prekärt att en modern supermakt som enligt egen utsago tillämpar demokrati, går tvärsemot FN och invaderar ett land. Att detta land dessutom visar kriget som en fräck tv-show med coola effekter, där vinklandet är uppenbart men inte destomindre inflytelserikt i det egna ledet - gör det inte mindre upprörande ur mitt perspektiv sett.

Jag skrev tidigt att man inte kan bomba ett land till demokrati och den åskiten har jag fortfarande. Det är långt ifrån alla Irakier som kan göra sin talan och självklart visar man nu i media de för USA mest bekväma åsikterna före den andra sidan som vi inte vet så mycket om, annat än att den finns. Om det inte blir ordning i landet snart, kan man lätt misstänka att fasorna för de mindre bemedlade Irakierna bara börjat.... USA har ju inte hitills visat nån större pondus för att verkligen hjälpa det ännu så länge tålmodiga folket.

Det är nu för tidigt att säga om utgången var lyckad, men självfallet hoppas jag att det ändå blir till allas bästa.

Jag är varken kommunist, USA-hatare eller fredsaktivist. Men är det inte lite väl överdrivet att bomba ett land sönder och samman, pga en handfull idioter som sitter i toppen?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Och folk påstår att film är ofarligt...
Länk
*LOL* :e

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Första gången jag håller med Tännsjö
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=133761&previousRenderType=2

Väntad utveckling. Nu tar stamhövdingarna kommandot.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=133944

Den nedre av Theons länkar skrev:

Kraften och våldsamheten i dessa shiapolitikers engagemang tycks ha tagit den amerikanska ockupationsmakten på sängen. Somliga talesmän för Bushadministrationen medger att USA underskattat shiamuslimernas organisatoriska styrka i Irak och att man nu fruktar att Irak ska tas över av en fundamentalistisk, antiamerikansk regim

... kommer ihåg en viss herr Individen som enträget hävdade att man kan tvinga ett land till en enhetlig demokratisk modell. Det där med religioner var inget att ta hänsyn till :OO

Nåja. Jag är inte ett dugg förvånad och om inte USA tagit med detta i sina beräkningar är de betydligt dummare än vad jag trodde.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

#1. Saddam och hans följe kan bara försvinna om dom bombas bort.
#2. Miljontals liv har förpestats eller avslutats under Saddams
styre. Antalet civila offer i detta krig jämfört med antalet offer
under ytterligare decennier av terror ar, i mina ögon, acceptabelt.
#3. Som sagts tidigare: Var fanns alla anti-krigs-aktivister innan
dom hoppade på USA och Stor-Britannien? Har dom förbisett alla
världens oroligheter fram till den dagen USA/UK invaderade IRAK?

Jag gillar inte krig, men vissa 'människor' kan man inte krama och
skicka blommor till för att få dem att förstå vad dom håller på med.
Vissa måste man helt enkelt bomba bort. Tråkigt men sant.
Det som är lite tvetydigt är ju USA's egentliga orsak till invasionen.
Jag håller med om att USA kan tänkas ha nåt 'fuffens' för sig så jag
hoppas verkligen att FN får tillträde i rappet och att Shia-Muslimerna
inte tar över helt. Jag tror inte ett sådant styre fungerar mkt bättre
än det dom hade innan.

Detta är ungefär en promille av hur jag ser på kriget i Irak.
Hoppas allt våld tar slut snart och att allt blir bra för det
Irakiska folket.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Melodi: Klappa händerna när du är riktigt glad

*If you cannot find Osama, bomb Iraq.
If the markets are a drama, bomb Iraq.
If the terrorists are frisky,
Pakistan is looking shifty,
North Korea is too risky,
Bomb Iraq.

If we have no allies with us, bomb Iraq.
If we think someone has pissed us, bomb Iraq.

to hell with the inspections,
Let's look tough for the elections,
Close your mind and take directions,
Bomb Iraq.

It's "pre-emptive non-aggression", bomb Iraq.
Let's prevent this mass destruction, bomb Iraq.

They've got weapons we can't see,
And that's good enough for me
'Cos it's all the proof I need
Bomb Iraq.

If you never were elected, bomb Iraq.
If your mood is quite dejected, bomb Iraq.
If you think Saddam's gone mad,
With the weapons that he had,
And he tried to kill your dad,
Bomb Iraq.

If your corporate fraud is growin', bomb Iraq.
if your ties to it are showin', bomb Iraq.
If your politics are sleazy,
And hiding that ain't easy,
And your manhood's getting queasy,
Bomb Iraq.

Fall in line and follow orders, bomb Iraq.
For our might knows not our borders, bomb Iraq.
Disagree? We'll call it treason,
Let's make war not love this season,
Even if we have no reason,
Bomb Iraq.*

Var fanns alla anti-krigs-aktivister innan

Känns lite väl generellt det där, ty:

1. Man behöver inte vara "fredsaktivist" för att uttrycka en åsikt mot USA's invasion av Irak.
2. Man behöver i enlighet med ovan inte varit tidigare "aktiv" med sina åsikter.

Jag tror inte andelen "fredsaktivister" ökat, men däremot att fler s.k vanliga personer utan nån politisk aktivitet reagerat efter sina egna värderingar - vilket är sunt. Ovan citat känns som att det inte vore rättrådigt eller ens rumsrent att uttrycka en åsikt mot kriget, bara för att man inte är en s.k "fredsaktivist" till vardags. :l

Medlem sedan aug. 2002733 inlägg

USA rockar fett...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

PeW skrev:

Var fanns alla anti-krigs-aktivister innan

Känns lite väl generellt det där, ty:

1. Man behöver inte vara "fredsaktivist" för att uttrycka en åsikt mot USA's invasion av Irak.
2. Man behöver i enlighet med ovan inte varit tidigare "aktiv" med sina åsikter.

Jag tror inte andelen "fredsaktivister" ökat, men däremot att fler s.k vanliga personer utan nån politisk aktivitet reagerat efter sina egna värderingar - vilket är sunt. Ovan citat känns som att det inte vore rättrådigt eller ens rumsrent att uttrycka en åsikt mot kriget, bara för att man inte är en s.k "fredsaktivist" till vardags. :l

Håller med PeW där...
Dessutom så har dom tex "härjat" i konflikten mellan Palestina och Israel...

Dessutom så har jag fått en känsla av att Bush och grabbarna har varit lite väl övernitiska när dom har börjat att hoppa på dom där hemma (läs kändisar i Usa) som har opponerat sig mot kriget.

Det är väl lite väl desperat när dom försöker få till en bojkott och börjar att kalla dom för förädare...

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Det sorgliga här är att alla som kämpar mot olika krig, mot orättvisor finns överallt. Men de syns inte, och syns man inte i aftonbladet finns man inte.

Jag blir så trött på alla som hävdar att alla bara ropar på usa hat och inte brydde sig innan. Vissa har nog vaknat upp nu iom mediabevakningen, men många många har jobbat med att påvisa orättvisor i irak, sudan, sverige usa, tyskland mm mm. MEN VI SYSN INTE I MEDIA I VANLIGA FALL! Vi är väldigt medvetna om vad som pågår och vi har inte vaknat till liv just nu.

Jag vet att bland mina vänner så diskuterar vi orättvisor i världen ofta, och inte bara i samband med usa, vi pratar också om Vänner på femman och om varför vi inte kan få discovery istället för discovery mix, vi snackar om vädret och om att det vore kul att bila genom usa. Jag tycker det känns som att det finns en väldig medvetenhet bland de flesta att det är lite mer komplicerat än att skrika "USA UT UR IRAK". Men som så många sagt, det här handlar om att en av världens största demokratier (Indien är väl större ;) ) tagit sig firheten att anfalla ett land på vad som känns svaga kriterier. Och det handlade inte om att befria landet, det finns 40 länder till osm borde befrias lika mycket. Det fanns alternativasätt att störta Saddam, ta er tiden att titta i tråden så har jag länkat till en ratikel osm tar upp just detta.

Det handlar in om USA hat.

Tänkvärda ord, mrblonde. :)

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Någon som vet om Sadam heter något annat på något andra språk, eller om det alltid stavas Sadam? Såg några klottrare som stavat Sandam...

Medlem sedan maj 200326 inlägg

Jag tycker att krig överhuvudtag Neret är helt fel... Det finns liksom ingen mening med det, det enda som händer är att oskyldiga människor förlorar livet. Och allt bara för att gubbar som tror att de är nåt inte kan prata... Jag hatar krig!

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Det här var värre än jag trodde, att de verkligen kunde göra så här... http://www.alternet.org/story.html?StoryID=15958

"Räddingsaktionen" av hon Lynch tjejen som låg på sjukhus som krigsfånge var helt iscensatt. De var inga irakier där, sjukhuspersonalen hade redan försökt lämna tillbaka henne men blivit ivägkörda. och när special forces bröt in sköt de med lösa skott för att det skulle se bra ut på tv... helt sjukt. helt vansinngit...

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Visst är fysiska krig helt förkastliga!
Själv föredrar jag idéologiska krig...

- Ett geni som jag, fixar idioti med kaos! ;)™

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Nån som har någon bra länk till hur det står till i kriget för närvarnade? Är det helt slut, eller håller de fortfarande på?

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg
Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

mrblonde skrev:

Det här var värre än jag trodde, att de verkligen kunde göra så här... http://www.alternet.org/story.html?StoryID=15958

"Räddingsaktionen" av hon Lynch tjejen som låg på sjukhus som krigsfånge var helt iscensatt. De var inga irakier där, sjukhuspersonalen hade redan försökt lämna tillbaka henne men blivit ivägkörda. och när special forces bröt in sköt de med lösa skott för att det skulle se bra ut på tv... helt sjukt. helt vansinngit...

När får vi se en dementi hos SVT som körde detta rakt av? :l

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Britter misstänks för fångars död

Fotolaboratorier i England tros ha polisanmält några bilder från rullar som lämnats in till framkallning. En bild visar en irakiska krigsfånge hängande i ett nät från en gaffeltruck. Han var försedd med munkavel och hade bakbundits.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_5672860.asp

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)