webForumDet fria alternativet

Irak-kriget

Politik & samhälle

518 svar · 23 432 visningar · startad av kjell

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg
Frågan#1

Idag 03:35 gick flyglarmet i Bagdad och kriget alla ville undvika är ett faktum. Vi avslutar nu tidigare tråd och för diskussionen här.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Hittills verkar den första attacken vara riktad mot en grupp av fem personer ur statsledningen. Hoppas att inga oskyldiga fått offra livet.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Japp, nu har det börjat.

Nu sitter världen och tittar på ett krig dom fördömmer från första parkett.

Kommer ihåg från förra gången jänkarna bjöd upp till dans där nere. Det var en pilot som var uppskruvad å det grymmaste, han sa att det var rena rama fjärde juli, det blixtrade och smällde som attan runt omkring honom, men det var häfftigt...

Det ska bli intressant och se om usa kommer att hålla hov med sin egna bilder, och visa hur pass duktiga dom är på kirurgisk precisionsbombning, som förra gången.

Tror att det antingen kommer att bli en väldigt kort kampanj.
Eller så kommer diverse fanatiker att passa på att börja härja runt om i världen.
Undrar om Bin Laden och hans kumpaner kommer att hitta på något? Och var i sånt fall...

Man får väl bli en ursvensk och köpa en knapp där det står antingen JA eller NEJ till kriget...

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Nu är pengamaskinen igång. Urk! Jag mår illa av att tänka på det ens.
Undrar vart ondskan egentligen sitter.
Som en vän till mig sade häromdagen -"Hoppas Saddam sitter på ett trumfkort, typ att det smäller ordentligt i USA, eller att dom slår tillbaka som f*n i Irak"
Jag tar avstånd ifrån kriget, jag tycker inte att det är en bra lösning att bomba brummen av arabvärlden, och jag fruktar för dom konsekvenser det får (inte bara humana utan miljömässigt). Så jag tycker det är ganska skrämmande men, jag håller med min vän, slå tillbaka.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Med tanke på alla civila så hoppas jag verkligen att kriget får ett snabbt slut. Förhoppningsvis kan då FN återigen vara med på ett hörn och se till att "demokratiseringsprocessen" verkligen blir en demokrateringsprocess och inte en "Amerikaprocess".

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Och all information kommer att förmedlas av amerikanska CNN!

Övriga jornalister där nere, tror jag, kommer att få svårt att föra fram annan information än vad USA tycker är lämpligt.

Man har redan märk att vad USA och krigsherren Bush framför får mycket stort utrymme i media, medans Saddams tal får en liten notis som man inte är säker på om den är riktigt eller inspelad.

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Hoppas att det blir ett långt och mycket blodigt krig för båda, men främst USA, sidor. Ett nytt Vietnam skulle inte skada, då kanske de jävlarna lär sig att inte leka världspolis.

Tror och hoppas dock inte att de har kemiska/biologiska vapen som de kommer att använda offensivt, det skulle ju bara medföra att Irak blir en grushög.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Viking skrev:

Hoppas att det blir ett långt och mycket blodigt krig för båda, men främst USA, sidor. Ett nytt Vietnam skulle inte skada, då kanske de jävlarna lär sig att inte leka världspolis.

Tror och hoppas dock inte att de har kemiska/biologiska vapen som de kommer att använda offensivt, det skulle ju bara medföra att Irak blir en grushög.

Tror inte att någon skulle vinna på det (läs civilbefolkningen).
Hur man än vrider och vänder på det så är det dom som förlorar i ett krig.
Ju längre desto värre...

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Hoppas någont skuter dom jävlarna, både Bush och Saddam!

Borde inte resten av världen anfalla USA? Jag menar:

dom vägrar rusta ner, dom går emot Haag-föredraget(deras soldater får inte ställas till rätta för krigsförbrytelser :OO ),
dom bryter mot dom mänskliga rättigheterna,
dom begår folkmord,
dom invaderar andra länder för egen vinning(dom gör samma sak som irak gjorde när dom invaderade Kuwait),
dom leker världspolis...

listan kan nog göras lång!

Steve Earl hade haft spelning i Sverige här om dagen, han hade tydligen skämts oerhört mycket för att vara amerikan, och med all rätt, det ska han!!!

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

aleborg --> precis!

De började bomba på bästa sändningstid... chipsförsäljningen kommer slå nya rekord sa de på nyheterna... som det var nåt jävla sportevenemang... snart blir visar de väl kryssningsmissiler som träffar "med kirurgisk precision" som play of the week... :OO :OO :OO

Irakkriget har startat.

Nu sitter tusentals mödrar i Bagdad som trots sin egen panik och skräck, måste försöka lugna sina skräckslagna barn vilka vaknat av detonationerna som skakade om deras bostäder. De väntar på döden.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Demonstrationer:
http://www.motkraft.net/nyheter/665

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Skjut den, hoppas de dör, vore skönt om det blev blodigt, nu skall bush få sig en smäll från saddam så han lär sig, vore bra om det blev utdraget.... ????? :o :q x(

Det absolut bästa vore väl om det blev så som Bush hoppas, att irakierna lägger ner vapnen, det blir oerhört lite blodsspill och att Saddam infångas och ställs inför rätta och döms till livstidsfängelse.

Ett problem med fredsrörelsen är ju att det vi fruktar nästan mest är ett krig som blir kort, framgångsrikt och oblodigt. Då kommer ju Bush att anse sig ha rätt och han kommer att anse att vi hade fel...

Istället anser jag att det är det vi får hoppas på, kan man inte stoppa det så måste vi ju hoppas på en så oblodigt och kort krig som möjligt!!! Allt annat vore ju värre, att först hoppas på att det inte blir krig och sen säga att man hoppas att USA får det svårt... det är ju hyckleri och dubbelmoral så det inte finns några gränser.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Låt oss alla hålla tummen för att det blir ett kort krig, till Bushs & övriga demokratiska världens favör, utan blodbad på den civila befolkningen i Irak eller övriga delar av världen.

Jag har länge varit för ett krig mot tyrannen där nere, men tvekar lite nu på att det är rätt "metoder" som sätts in mot honom.. Men håller helt klart på att han MÅSTE bort så Irak kan byggas upp med ett demokratiskt styre en vacker dag.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

kan ngn svara på varför dom krigar? jag har alltså ingen aning, vad har han saddam gjort?

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

zipp3r, den officiella anledningen till USAs/Strobritanniens anfall är att Irak inte har följt FNs resolutioner, speciellt 1441, som handlar om nedrustning.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Enligt FN stadgarna så får ett land endast anfalla om det blivit anfallet av landet eller om säkerhetsrådet beslutat om ett krig, USA, GBR och Spanien är inte annat än förbrytare i mina ögon, underminera FN och den enda vägen till att världen kan bli en trevligare plats på i mina ögon.

Nu när eländet är igång får vi bara hoppas att Saddam flyr landet eller försvagas så oppositionen kan göra revolt mot honom. Tyvärr tror jag att de flesta irakier vill ha kvar Saddam och att det kommer bli ett ganska långt krig. Det jag stör mig mest på är en general som leder anfallen kommer sättas som Guvenör i Irak efter kriget, och är det något jag inte hajjar så är det vad fan en amerikansk general ska göra som guvenör i Irak. Oavsett om han ska sitta under en "kort" tid enligt dem själva.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Bire -> Demokratiskt styre? Det kan man knappast kalla det, USA tar över och sätter in en guvenör som ska styra, det kallar inte jag demokrati!
Risken är att det här utvecklas till nått större än vad många tror, USA kommer attackeras hårt och dom kommer att kalla det för "terror-attacker" när det är krig! Hela arab-världen fördömmer kriget, vad det innebär kan man fråga sig, troligen kommer fler än man tror att ställa sig på iraks sida, Bin Laden gör det redan och vi vet vad han är kapabel till, oavsett Saddam vill det eller inte. Kina har idag uttalat sig kraftigt emot kriget och kräver ett stopp, inte för att jag tror att dom gör nått drastiskt, men i ett långdraget krig vet man inte efter som Bush tidigare har lyckats förstöra dom goda relationer som Clinton hade skapat mellan dom två länderna.
Saddam är inte mer hot idag än för 5 år sen, men visst ja, då satt inte den mordiske Bush vid makten!
Visst måste Saddam bort, men det måste Bush med, och allt görs på fel sätt!

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Det skrämmande är inte att USA anfaller, utan den totala menlöshet som FN för tillfället uppvisar. Hur länge ska man tillåta att Saddam leker kurragömma med resten av omvärlden utan att det för den skull får några som helst konsekvenser. När EU står handlingsförlamade och med ett FN-organ som varken vågar säga bu eller bä, så är det tacksamt att USA vågar fullfölja sin egna övertygelse och slå till mot en av vår tids absolut största tyranner.

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
162 ms — ändringar (db)