webForumDet fria alternativet

Polisen jävlas (?) med 44an.com

Politik & samhälle

43 svar · 1 409 visningar · startad av Individen

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg
Frågan#1

Än en gång censurerar polisen/SÄPO anarkistiska medier.

Inte så många har undgått att se 44an.com. En webbsida proppfylld med (vänster)politisk satir. För två veckor sedan slutade den uppdateras, för någon dag sedan gjorde sidans ansvariga ett uttalande där de hävdade att polisen beslagtagit deras datorer, något som inneburit att de inte kunnat uppdatera webbservern. I dag bekräftades detta av Yelah.net: "Politisk satir beskylls för antisemitism"

Det polisen, och deras anlitare, verkar vara mest förgrymmade över är Carlos Latuffs teckningar som driver med den israeliska staten och dess ockupation av palestinska områden. Detta är alltså antisemitism. Semit är benämningen på den folkgrupp som talar semitiska språk, exempelvis judar och araber (!).

Vad anser ni om detta? Jag är i alla fall mycket upprörd. :l

Redigerat med anledning av webForums regler §1.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med PeW alternativt forumledare@webforum.nu.

PeW
Moderator, webForum

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Kan de bara stoppa en sida sådär, krävs det ingen dom?

Men inte kommer jag att sakna en vänstersida. :)

Nej, de kan inte stoppa en sida bara så där. Sidan är ju som du förstår fortfarande uppe, och fungerar fin-fint. Den kan dock inte uppdateras längre eftersom polisen beslagtagit administratörernas datorer (med program, lösenord, material som skall uppladdas etc.). Polisen jävlas bara lite godtyckligt med några de retar sig på.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Kanske att ordet "jude" används varannan mening.... kritik mot Sharon kan man framföra utan att dra in judar i varannan mening.

Hur menar du med att jude nämns i varannan mening? Gör en sökning på 44an.com och du hittar förmodligen inte ordet jude en endaste gång. Sidan sysslar med politisk satir i form av bilder.

I bilden ovan används ordet jude, och av vilken anledning framgår tydligt då man läst hela vägen ner och förstått sammanhanget, i stället för att slänga sig på "Snabbsvar".

Är ett användande av ordet jude synonymt med anitsemitism nu också?

Jag tycker man kan framföra sin kritik mot Sharon utan an använda ordet jude i varannan mening. De fyra första påståendana jämför folkmördare med folkslag och sedan konstateras att Sharon mördar inte pga att han är jude.

Vad har judar med Sharons aggerande att göra ?

Individen: Menar du att polisen agerar på egen hand utan lagligt stöd?

Den där Latuff blir ständigt kallad för att vara rasist, nazist eller bara antisemit och med den där bilden klargjorde han väldigt tydligt att så INTE är fallet, att han INTE är rasist, nazist eller antisemit. Hur mycket tydligare ska det behöva bli för att du ska förstå?

Här alla hans bilder.

När skrev du senast i en programmeringstråd Individen? :)

På egen hand utan lagligt stöd? Polisen är väl ganska ofta lagen. Detta verkar dock aningen mer planerat, säkert har det malts på hos diverse ansvariga. Polisen är naturligtvis bara verktyget. Exakt vilka som står bakom polisens agerande framgår ej av Yelah's artikel.

Programmeringstråd? Vad har det med saken att göra?

Jag har sett hans bilder och såg i alla fall minst 1 som kan härledas till nazistisk propaganda under WWII. En bild va en kopia av en rekryteringsaffisch för nazisterna fast nu vad det för "Israel Occupation Forces". En annan visar ett hakkors där själva korset är en Israelisk militär.

På vilket sätt är det antisemitism?

Jag kallar det satir. Det krävs knappast ett alltför tränat öga att se att nazisternas ockupation och koncentrationsläger har en viss likhet med israelernas. Särskilt ghettona i Warszawa.

"Vice ordföranden i Liberala Ungdomsförbundet, Fredrik Malm, gick i maj ut hårt i en debattartikel i Expressen. Han beskyllde då 44an.com för att ha "kopierat klassiska nazistiska irrläror", och hänvisade till några av de fotomontage som 44an.com lagt upp på sin nätsida."

Källa: http://www.yelah.net/news/20021022155301

Nedtagningen kanske var korrekt ändå. Vad betyder för övrigt namnet 44:an, är det år 1944, någon historisk händelse? Glasnatten? *gissar*

Individen skrev:

Programmeringstråd? Vad har det med saken att göra?

:e

Jag kallar det satir. Det krävs knappast ett alltför tränat öga att se att nazisternas ockupation och koncentrationsläger har en viss likhet med israelernas. Särskilt ghettona i Warszawa.

Och det skulle då rättfärdiga att man kopplar samman dessa då eller ? Det verkar va ett rätt så "soffliggaröga" du har......

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag känner inga större sympatier för innehållet, även om jag iofs kan finna en del av satirbilderna som ganska fyndiga och roliga. :) Vad jag däremot sympatiserar med, är deras rätt att uttrycka sina åsikter. Därför är det fel av polisen att göra som de gör. Misstänker de att hets mot folkgrupp verkligen förekommer, kunde de åtminstone försöka kolla upp saken direkt på nätet, och därmed funnit att det inte fanns någon grund för anklagelsen.

Beatbox skrev:

Jag tycker man kan framföra sin kritik mot Sharon utan an använda ordet jude i varannan mening. De fyra första påståendana jämför folkmördare med folkslag och sedan konstateras att Sharon mördar inte pga att han är jude.

Vad har judar med Sharons aggerande att göra ?

Jag kan förklara poängen med den bild Individen länkade till. Det finns vissa extrema sionister som avfärdar all kritik mot Israel som antisemitism. Därför förklarar bilden att Sharons judiska bakgrund har inget att göra med det han kritiseras för. Så poängen är, för att besvara din fråga, att judar har inget med Sharons agerande att göra.

Vad menar du med programmeringstråd? Jag har för tillfället inget behov av att diskutera programmering här på webForum, även fast jag har mitt andra programmeringsprov den här veckan nu på fredag, och skriver således inte heller inlägg i sådana trådar.

Pellefant skrev:

Nedtagningen kanske var korrekt ändå. Vad betyder för övrigt namnet 44:an, är det år 1944, någon historisk händelse? Glasnatten? *gissar*

Oj du människa... Det du benämner som glassnatten kallas i våran värld för kristallnatten, och inträffade inte 1944 utan 1938.

44an.com har fått sitt namn från ett vänsterkafé kallat Kafé 44. Vad de fått sitt namn ifrån vet jag faktiskt inte, men jag kan gissa att de kanske har tagit det från nazistiska Kafé 88, ett kafé som så vitt jag vet stängdes tack vare antifascistiska aktivister någon gång under 90-talet tror jag. Antagligen i många fall samma antifascistiska aktivister som frekvent besöker Kafé 44.

Kan du förresten ge några exempel på de, enligt Fredrik Malm, av 44an.com "kopierade klassiska nazistiska irrlärorna"? Försök komma ihåg hur Israels nationsflagga ser ut, och sätt igång och leta!

Beatbox skrev:

Och det skulle då rättfärdiga att man kopplar samman dessa då eller ?

"sati´r subst. ~en ~er
ORDLED: sat-ir-en
• framställning som är ironisk eller hånfull på ett elegant och (ofta) träffande sätt
"
Enligt Nationalencyklopedin.

Satir behöver inte på någott sätt vara saklig, satir är inte saklig. Satir är hånfull, provocerande, ironisk, upprörande men också underhållande och träffande, träffande på sådant sätt att den ändå innehåller en stor gnutta sanning.

Låt oss tänka på detta. Judarna, och andra folkslag, mestadels slaverna, utsattes under nazisternas tid vid makten för fruktansvärda och ofantligt stora förbrytelser: diskriminering, slavarbete, massmord och värre... Detta, och att judarnas utsatts för årtuseenden av diaspora med allt vad det innebar (få agera syndabockar t.ex.), gjorde att de "fick" tillbaka sitt hemland: Israel. Tyvärr på bekostnad av de som redan levde där. Detta kunde inte toleraras av de despotiska arabiska härskarna i grannländerna som valde våldets väg, precis som sina israeliska kollegor.

Våld, våld och mer våld och nu efter 50 år syns fortfarande ingen ljusning. Situationen är många gånger värre än tidigare. De flesta araber, just därför att de är araber, utsätts för diskriminering, får leva till sidan av det israeliska samhället, många gånger i läger där de svälter och inte tillåts utbilda sig. När någonting liknande skedde i Sydafrika kallades det apartheid, och det blev inte ett dugg mindre kallat för apartheid bara för att ANC:s militära gren utsatte de vita härskarna för våldsdåd och mötte militär och polis med vapen i hand. Hur förkastligt våld än är.

Man måste förstå att de israeliska makthavarna kallar sig själva judar, och att de (därav?) påstår sig vara företrädare för judendomen. Detta stämmer inte, då många judar motsätter sig den israeliska (inte judiska) statsterrorismen.

Vad som måste kännas förbaskat träffande, eller upprörande (satir helt enkelt), för de personer som försvarar den israeliska statens militaristiska repression är att det finns de som mycket korrekt sätter likhetstecken mellan nazisternas och sionisternas handlingar.

"sionis´m subst. ~en
ORDLED: sion-ism-en
• (vanl. best. f.) en världsomfattande judisk rörelse som stöder staten Israel och tidigare spelade en stor roll för uppkomsten av denna stat"

Enligt Nationalencyklopedin.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag förstår inte hur man kan tolka det som hets mot folkgrupp, men vanligt folk som inte kan tillräckligt mycket om ordens innebörd kan nog lätt tolka det som hets mot folkgrupp.

Som sagt var så tycker jag man kan framföra sin kritik mot Sharon på ett annat sätt utan att vare sig göra kopplingar till nazismen eller till judar i allmänhet.

Tydligen inte då man genast är en antisemit (i den förvrängda form då det endast menas att man är anti-judar) om man kritiserar sionisterna. Än en gång, det är satir.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)