webForumDet fria alternativet

Förhindra demokratin i Sverige - bli belönad

Politik & samhälle

190 svar · 5 388 visningar · startad av Chainsaw · sida 4 av 10

Frågan, av Chainsaw

<http://www.expressen.se/article.asp?id=125623> Jag citerar inledningen till denna artikel: "Årets Civilkuragepris tilldelades på lördagen brevbärare i Mölndal som vägrade dela ut valmaterial från det högerextrema partiet Nationaldemokraterna." Okej, låt oss ta det här från början. En brevbärare har en annan åsikt än ett visst parti. Han värar att dela ut valblanketter för partiet, trots att de h

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Individen skrev:

Det var Nationaldemokraterna som inte fick sin valpropaganda utdelad i staden Mölndal. Det var 25-30 stycken brevbärare som gemensamt tog beslutet att i första hand försöka övertala diverse chefer att stoppa utskicket, och i andra hand fysiskt vägra att bära ut. Lyckligtvis, och i sista stund, lyckades de efter en del velande övertala någon chef som tog beslutet att Nationaldemokraternas valmaterial ej behövde delas ut. Läs om händelseförloppet här.

Det är rätt att aggera mot nazism, det är fel att aggera utifrån egna tankar där man inte har förankrging i folkmassan. Posten är en Public Service som alla ska ha tillgång till och det är ett hot mot demokratin om alla inte får utrycka sin åsikt så länge som åsikten håller sig inom de ramar och lagar som vi har i detta land. Det opponerar jag mig mot. Då det har processats klart så förvånar det mig inte om någon chaf får gå och vem har då vunnit ?

Medlem sedan mars 200253 inlägg

Peter_B skrev:

De vanliga borgarfördomarna. Stalin och Polpot var ungefär lika mycket kommunister som pinochet och hans militärer. Kommunism bygger på demokrati, det verkar många ha svårt att greppa. Hitler kallade sig demokrat, gör det honom demokratisk?

heh, på samma sätt på kan man ju säga: kommunister tycker att kommunism bygger på demokrati, gör det kommunism demokratisk? knappast ;) kommunister och liknande bör bekämpas på alla sätt, men givetvis i demokratisk anda. de har fått sin chans alldeles för många gånger.

kan tillägga att kommunisktiska regimer och derivat har mördat åtskilliga hundra miljoner människor, främst sovjet och kina. även om hitler mördade många så kommer han inte i närheten.

Jag skulle inte vilja kalla Stalinterrorn eller de militärdiktaturer vi ser i Asien idag för direkt kommunistiska. Visst, grundtanken finns där, men jag tror inte Engels & Marx menade att landet skulle styras med våld genom militären. Detta är fel lösning, för militärdiktatur är inte demokrati.

Beatbox:

Det är rätt att aggera mot nazism, det är fel att aggera utifrån egna tankar där man inte har förankrging i folkmassan. Posten är en Public Service som alla ska ha tillgång till och det är ett hot mot demokratin om alla inte får utrycka sin åsikt så länge som åsikten håller sig inom de ramar och lagar som vi har i detta land. Det opponerar jag mig mot. Då det har processats klart så förvånar det mig inte om någon chaf får gå och vem har då vunnit ?

Har inte anti-fascism förankringar i folkmassan? Även om Sverige går mot mer främlingsfientliga åsikter så är väl inte folkmassan (Som även kan kallas majoritet) stödjande till nynazism/rasism? Varför ska chefer och anställda gå för att de utövade sin demokratiska rättighet att säga ifrån? Jag påpekar nu igen att de som öppet visar sin förakt mot nynazism/rasism oftast blir ett offer för hort och våld, precis som Björn Södeberg. Det skulle inte förvåna mig om någon av postcheferna eller brevbärarna fått hotbrev i brevlådan eller telefonsamtal med löfte om misshandel och liknande. Medan nynazisterna/rasisterna varje dag utövar dessa hot mot våra medborgare så tittar vi på. Antalet som lever under skyddad identitet bara ökar. Vad gör vi för dem?

Viking:
Ja, alla som är vänster är definitivt onda! Alla vänsterpartier vill bilda en totalitärstat som systematiskt ska rensa ut alla med årsinkomst över 300.000! De ska bränna varenda villa de ser! Alla i kostym ska skjutas för de är av fel ras!

Snälla någon, sätt Viking i sommarskola.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Skunken skrev:

Varför ska chefer och anställda gå för att de utövade sin demokratiska rättighet att säga ifrån?

Hur kan det vara demokratiskt att förhindra att folk får den post folk skickar till dem? Vill de protestera mot nynazism så får de (som många redan påpekat) välja andra metoder. Jag hade blivit riktigt jävla förbannad om jag hade berörts, men som tur är så bor jag i Södertälje där brevbärarna inte fått storhetsvansinne och avgör åt mig vilken information som jag lämpligen tar del av.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Skunken skrev:

Jag skulle inte vilja kalla Stalinterrorn eller de militärdiktaturer vi ser i Asien idag för direkt kommunistiska. Visst, grundtanken finns där, men jag tror inte Engels & Marx menade att landet skulle styras med våld genom militären. Detta är fel lösning, för militärdiktatur är inte demokrati.

Att detta är fel lösning kan vi nog alla skriva under på. Men vem har sagt att kommunister är demokrater? Faktum är att efter revolutionen, ska man ha en period av "proletariatets diktatur".

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har missat hela debatten men tycker att det är självklart att posten inte ska sprida material som innehåller hets mot folkgrupp eller annat olagligt material.

Jag har missat hela debatten men tycker att det är självklart att posten inte ska sprida material som innehåller hets mot folkgrupp eller annat olagligt material.

Om materialet, som i detta fallet, inte innehöll hets mot folkgrupp. Varför ska då posten stoppa utdelningen av material. Sen är det ju så att det är polisväsendet som i så fall ska avgöra om posten ska dela ut detta eller inte, inte posten själva.

Sen så stoppades utdelningen pga att avsäändaren va ett nazistiskt parti och inte pga innehållet. Alla ska ha likvärdig rätt att uttrycka sina åsikter så länge som det är inom deomkratins ramar.

Jag blir bara glad över att vissa människor faktiskt klarar av att tänka själva och agerar när de ser saker som är fel!

Brevbärarna i Mölndal kanske inte hade lagen på sin sida men dom vågade säga ifrån och fick ju även posten att sluta distribuera främlingsfientligt material. Jag har svårt att se någon negativ med detta.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Det var valmaterial som stoppades

Web-Tor skrev:

Brevbärarna i Mölndal kanske inte hade lagen på sin sida men dom vågade säga ifrån och fick ju även posten att sluta distribuera främlingsfientligt material. Jag har svårt att se någon negativ med detta.

Brevbärare har ingen rätt att bestämma över vad som ska delas ut. Hade du accepterat om din brevbärare slängde dina beställda CD-skivor i soptunnan för att han tycker att musik är onyttigt?

Det är ju det jag säger. Brevbärarna hade inte lagen på sin sida men dom hade moralen på sin sida. Hade jag beställt CD-skivor med "vit-maktmusik" så hade han gärna fått slänga dom.

Vill du väldigt gärna ha reklam från främlingsfientliga partier?

Web-Tor skrev:

Det är ju det jag säger. Brevbärarna hade inte lagen på sin sida men dom hade moralen på sin sida. Hade jag beställt CD-skivor med "vit-maktmusik" så hade han gärna fått slänga dom.

Tänk om brevbärarna konstaterar att du har beställt hem ett starkt våldsinriktat spel? Typ CS eller liknande. I USA förekommer det faktiskt teorier om att den senaste seriemördaren skulle vara inspirerad av CS. Förmodligen tror du lika lite på de teorierna som jag gör. Men en brevbärare kanske tror på det. Då ser han chansen att hindra någon från att bli en seriemördare genom att vägra dela ut ditt beställda CS-spel. Skulle du acceptera det?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag har å andra sidan väldigt lätt att i förlängningen se något negativt med detta. Nämligen det mycket obehagliga faktum att någon annan tänker åt mig. Material av samma karaktär som distribuerades med posten finns säkert att ladda ner på Nationaldemokraternas hemsida också.

Bör min ISP/Bredbandsleverantör i så fall visa civilkurage och spärra min åtkomst till sidan?
Bör de visa ännu mer civilkurage och spärra alla sidor där Nationaldemokraterna överhuvudtaget nämns?
Bör de ta steget fullt ut och spärra alla sidor vars åsikter dom bedömer att jag inte inte är kapabel att ta ställning till själv?

Web-Tor skrev:

Hade jag beställt CD-skivor med "vit-maktmusik" så hade han gärna fått slänga dom.

Eftersom du uppenbarligen inte gillar vit makt-musik så haltar den jämförelsen kraftigt.

Web-Tor skrev:

Vill du väldigt gärna ha reklam från främlingsfientliga partier?

Om Sverigedemokraterna skickar någonting till mig så vill jag i allra högsta grad ha det. Jag är fullt kapabel att ta ställning till om jag delar deras åsikter eller inte utan brevbärarens hjälp.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Jag vill tänka själv.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Men alltså, har inte utnämningen fått någon kritik alls i media? (jag har letat lite nu)

Otroligt i så fall, Svenska medier som annars brukar värna så väl om demokrati och yttrandefrihet.

Hade du accepterat om din brevbärare slängde dina beställda CD-skivor i soptunnan för att han tycker att musik är onyttigt?

Då ser han chansen att hindra någon från att bli en seriemördare genom att vägra dela ut ditt beställda CS-spel. Skulle du acceptera det?

Bör min ISP/Bredbandsleverantör i så fall visa civilkurage och spärra min åtkomst till sidan?
Bör de visa ännu mer civilkurage och spärra alla sidor där Nationaldemokraterna överhuvudtaget nämns?
Bör de ta steget fullt ut och spärra alla sidor vars åsikter dom bedömer att jag inte inte är kapabel att ta ställning till själv?

Man kan ju dra det här till ytterligheter men jag ser dock inte poängen med detta.
Det enda jag vill göra är att ta ställning till det som hänt i just det här fallet och jag tycker att det är positivt att folk inte vill hjälpa till med att sprida främlingsfientligt material.

Web-Tor skrev:

Det enda jag vill göra är att ta ställning till det som hänt i just det här fallet och jag tycker att det är positivt att folk inte vill hjälpa till med att sprida främlingsfientligt material.

Om det framgår att materialet innehåller hets mot folkgrupp, då ska det inte delas ut eftersom en sådan hets är ett brott. Vad det handlade om i det här fallet, var valmaterial. Det vill säga röstsedlar och liknande. Kan verkligen blotta namnet på en kandidat för SD eller ND tolkas som ett främlingsfientligt budskap?

Hur behjärtansvärt syftet än var, riskerar man att den här typen av aktioner bara slår tillbaka. En stående punkt i SD- och ND-propagandan är att de säger "sanningar" som PK-samhället inte vill tillåta någon debatt om. Nu visar brevbärarna att det ligger något i den där propagandan. Nu ser folk hur man kan ta till ungefär vilka metoder som helst för att stoppa dessa partier, och belönas för det. Tyvärr tror jag att de kan vinna några röster på det. Det vore naivt att tro att denna vägran att dela ut post, skulle ha lett till att de fått färre röster.

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Individen & HDS:

Vem anser ni ska bestämma vilken post som får delas ut?

Jag tror inte att forumets moderator alltid håller med er i era åsikter, bör han då ta bort era inlägg eftersom "vi andra" kan luras att tro på det ni säger?

Jag tror inte att forumets moderator alltid håller med er i era åsikter, bör han då ta bort era inlägg eftersom "vi andra" kan luras att tro på det ni säger?

Jag förstår inte poängen med att dra upp en massa liknelser som inte har med saken att göra?

Om brevbäraren ser att ett paket till dig innehåller en bomb – ska han då dela ut detta för att inte riskera att bli avskedad?

Fattar ni? Det leder liksom ingenvart att dra upp sådana här jämförelser.

Det enda vi kan göra är att ta ställning till är vad vi tycker i just det här fallet.

Om brevbäraren ser att ett paket till dig innehåller en bomb – ska han då dela ut detta för att inte riskera att bli avskedad?

Nu handlar det inte om bomber utan helt vanliga information.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)