Knip käft, OuKaij. Jag ville bara ge dig, och alla andra, länkarna till Ung vänster så att ni själva kan skapa er en uppfattning om deras agerande. Samt inkluderade jag en länk till den svenska biståndsorganisation som samarbetat mest med PFLP. Håll dina slibbiga händer borta från tangentbordet hädanefter om du inte kan skriva ett endaste inlägg utan att inkludera ett kvasiintellektuellt peronangrepp tillägnat mig!
-
Ja Fridolf? Vilket avslöjande? Är det nu jag ska förklara att den israeliska armén gjort sig skyldig till bra mycket grövre "terroristdåd"? Nej, jag lämnar det. Är så in i helvete basic att ni borde kunna klura ut det själva.
Citat från artikeln:
*"Prior to the start of the current intifada in September 2000, the PFLP had been largely inactive."*Vad i ¤"%#¤"%? Deras humanitära och sociala arbete då? Räknas inte det? Där i artikeln, och på andra håll misstänker jag, räknas det som inaktivitet i alla fall. Inte så konstigt hur det utvecklades då... Tänk på den du!
*"After three years of relative silence, the PFLP held reconciliation talks with the PA in August 1999 and was almost dropped from U.S. government terrorist lists. "*Almost dropped? Ska de vara tacksamma för det? I krigslika, katastrofiska miljöer med årtionden av hårt arbete då nära och kära dött i drivor så blir de "almost dropped". Oooh tack stora rara USA.
Bilbomberna kan dock kritiseras, men det är ett sätt att göra motstånd. Jämfört med den israeliska armén är det dock "struntsaker", och det säger mer om den israeliska armén än mitt ordval.
Angående mordet på Rehavam Ze'evi, som jag sedan tidigare väl kände till. PFLP:s ledare Abu Ali Mustafa mördades av den israeliska armén. Några månader senare kom svaret, då den högerextrema Rehavam Ze'evi föll offer för PFLP:s kulor.
Konstigt nog. Om Rehavam Ze'evi inte var jude, utan exempelvis svensk och ej aktiv kristen, skulle man kallat honom rasist. Han ansåg att det palestinska folket var en "cancerknöl" som skulle deporteras/avrättas för att ge plats åt israeliska bosättare. Han hade dagarna innan han blev mördad lämnat sin position i regeringen i protest mot att sanktionerna mot de palestinska områdena skulle lättas. Rehavam Ze'evis död följdes av en omedelbar israelisk offensiv där sex personer dödades, bland annat en 11-årig flicka. Dagarna senare dödades ytterliggare 29 personer i samband med offensiven.
Att PFLP har utfört självmordsbombningar kände jag inte till. Det är dock jämförbart med de där två norska chaufförerna som styrde två fullastade lastbilar utför en klippa och dödade sig själva och åtskilliga nazityska ockupationssoldater. Är de där två döda norrmännen terrorister?
I övrigt är Norge under andra världskriget svårt att jämföra med dagens Israel. För det första var nazisterna snäppet värre än sionisterna, men det sistnämnda är nu och det förstnämnda tillhör historien. För det andra, och mer viktigt, så var det omöjligt för norska motståndsmän att utföra aktioner i Tyskland, det var en bra bit dit rent geografiskt. Så är inte fallet i Israel, därför ökar antalet våldsdåd mot israeliska civila naturligtvis. Gilla det eller inte, men så är det.