webForumDet fria alternativet

Fötroendet för poliser...

Politik & samhälle

64 svar · 1 242 visningar · startad av Brian

Medlem sedan sep. 2001502 inlägg
Frågan#1

...kan snart inte bli mindre?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,192731,00.html

I samma tidning kam man även läsa att poliser som är dömda för att ha missahandlad sina fruar, inte blir av med jobben. I stället får de vara med och utreda andra inkomna fall av kvinnimisshandel. :(

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Och då drar du samtliga poliser över en och samma kam då eller ?

Jajamensan! :)

Naturligtvis minskar förtoendet för poliskåren, av negativ publicitet.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Finns ju rötägg inom alla yrkesgrupper. :l

Jo, men om röttäggen i en yrkeskår blir allt fler och fler, så är det ju något som inte stämmer i organisationen. Då får man väl ta tag i problemet.
Inte ska väl män som misshandlat sina kvinnor utreda kvinnomisshandelsfall? Hur bra låter det i allmänhetens öron?

Inte ska väl män som misshandlat sina kvinnor utreda kvinnomisshandelsfall? Hur bra låter det i allmänhetens öron?

Människor förändras och ett en fd "kvinnomisshandlare" utreder den typen av brott kanske inte är så dummt. Han vet ju själv varför han gjorde som han gjorde och det kanske hjälper till i utredningen.

Människor förändras och ett en fd "kvinnomisshandlare" utreder den typen av brott kanske inte är så dummt. Han vet ju själv varför han gjorde som han gjorde och det kanske hjälper till i utredningen...

Jovisst, men de misshandlade kvinnorna kanske inte vill göra en polisanmälan till en kvinnomisshandlare, utan de kanske vill möta en polis som de känner förtroende för?

Jovisst, men de misshandlade kvinnorna kanske inte vill möta en kvinnomisshandlare, utan de kanske vill samtala med någon de känner förtroende för?

Så skulle man kunna resonera om allt. I så fall skulle jag inte vilja möta en polis som super på helgena eftersom jag är nästintill nykterist. Eller jag vill inte bli bemött av en polis som kört för fort om jag åker fast för fortkörning. Folk förändras.....

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Beatbox skrev:

Människor förändras och ett en fd "kvinnomisshandlare" utreder den typen av brott kanske inte är så dummt. Han vet ju själv varför han gjorde som han gjorde och det kanske hjälper till i utredningen.

En som har begått ett så allvarligt brott, borde inte få vara kvar som polis överhuvudtaget. Det är viktigt att åtminstone poliserna respekterar gällande lagar.

En som har begått ett så allvarligt brott, borde inte få vara kvar som polis överhuvudtaget. Det är viktigt att åtminstone poliserna respekterar gällande lagar.

Om han sköter sitt jobb då ? Tänk om det är så att han insåg sitt misstag och ville rätta till det genom att försöka förhindra framtida brott ? De som ÄR kvinnomisshandlare ska givetvis inte få fortsätta som polis

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Och där var vi igång igen.

Beatbox skrev:

Om han sköter sitt jobb då ? Tänk om det är så att han insåg sitt misstag och ville rätta till det genom att försöka förhindra framtida brott ? De som ÄR kvinnomisshandlare ska givetvis inte få fortsätta som polis

Jag anser att de som företräder lag och ordning, ska föregå med gott exempel. Det är värre när en polis begår ett brott, just därför att det underminerar trovärdigheten hos poliskåren.

Angående kvinnomisshandlare, visst kan det vara värdefullt att ta tillvara på deras erfarenheter. Men för det behöver man ju inte ge dem polisuniform och tjänstevapen. Det räcker med att polisen för en dialog med dem.

Och där var vi igång igen.

Med det menas ? Det tillför ju inte nått till diskussionen förutom att det är jäkligt irriterande med den här typen av kommentarer.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Poliskåren är hierarkisk. Det finns rötägg i botten, men även i toppen. De i toppen har makt över väldigt många poliser... Ja, behövs det förklaras noggrannare?

Göteborg till exempel. Polisens taktik var "offensiv", förklarade rötäggen inom polisledningen. Dessutom fick snabbutbildad trafikpolis spendera timmar i sträck i frontzonen medans specialutbildad kravallpolis låg och lapade sol någonstans.

Angående den enskilda polisen. Man känner sig inte trygg då det är en polis i närheten. Den saken är säker. Ibland känns det som de bara vill jävlas med en...vill utöva sin makt och visa sig överlägsna på något vridet och irriterande sätt. Sedan är de så klart beväpnade, ökar otrygghetskänslan betydligt.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ska en trafikpolis som åkt för fort få behålla sitt jobb då? ;)

Angående kvinnomisshandlare, visst kan det vara värdefullt att ta tillvara på deras erfarenheter. Men för det behöver man ju inte ge dem polisuniform och tjänstevapen. Det räcker med att polisen för en dialog med dem.

Instämmer till 100%

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Bire, ja det är klart att en polis skulle få.

Det är mänskligt att fela, Poliser kan ju inte vara gudar och sköta
allt rätt och en sådan sak som en fortkörning tycker jag inte
skall påverka hans jobb

Angående den enskilda polisen. Man känner sig inte trygg då det är en polis i närheten. Den saken är säker. Ibland känns det som de bara vill jävlas med en...vill utöva sin makt och visa sig överlägsna på något vridet och irriterande sätt. Sedan är de så klart beväpnade, ökar otrygghetskänslan betydligt.

Det förklarar ju varför man då under demonstrationer i GB va tvungen att försvara sig och upprätta en sambandscentral för att kunna föra kriget på ett korrekt sätt. Vi övriga ser inte poliser som ett hot, vi ser dom som en tillgång för att skydda oss mot galningar liknande de i GB.

Bire skrev:

Ska en trafikpolis som åkt för fort få behålla sitt jobb då? ;)

Det kan man fråga sig ;) Det jag skrev handlade framförallt om allvarliga brott. Jag tycker inte man kan vara så kategorisk att man sparkar dem för alla tänkbara brott. Men helt klart kommer ju även en fortkörning nagga på allmänhetens förtroende för polisen. Ok, nu har jag bjudit Beatbox på en liten lucka där han kan angripa mig för bristande konsekvens i mitt resonemang ;) Så får det vara. Världen låter sig inte alltid förenklas hur mycket som helst.

Individen skrev:

Man känner sig inte trygg då det är en polis i närheten. Den saken är säker. Ibland känns det som de bara vill jävlas med en...vill utöva sin makt och visa sig överlägsna på något vridet och irriterande sätt. Sedan är de så klart beväpnade, ökar otrygghetskänslan betydligt.

Inte för att jag på något sätt känner igen beskrivningen, men helt klart är ju att man bör ställa rätt höga krav på polisen för att undvika just detta. Polisen bör kunna kännas som vår trygghet gentemot brottslingarna.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Finns en hel jävla del röttäg i poliskåren...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)