webForumDet fria alternativet

Har soffliggare rätt att klaga?

Politik & samhälle

139 svar · 3 276 visningar · startad av Rikard · sida 6 av 7

Frågan, av Rikard

I en annan tråd såg jag följande kommentar: Dessvärre är jag alldeles för asocial och lat. Om det inte går att rösta över internet, eller möjligen post, på ett mycket enkelt sätt så skiter jag helt enkelt i det. Vilket får mig att reagera. I Sverige har vi kanske inte värdens bästa demokrati men varje person som uppfyller de få krav vi har för att vara röstberättigad har ju möjlighet att göra

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Apropå "soffliggare" & ev. minskande förekomst av dessa fenomen:
Prova ett medlemskap här. Det går snabbt och enkelt och är billigt.
Sedan kan kanske deltagande i möten ge vissa mer erfarenhet... ;)
Kanske kategori "soffliggare" förändras statistiskt, eller inte alls. :e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

OuKaij: Så du menar till syvende och sist att den som inte klarar ett inträdesprov i Mensa inte har något att säga till om? Skärp dig!

/:stefan:
som för övrigt har klarat inträdesprovet, men trots det inte är med i klubben för inbördes beundrande. ;)

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Ja PEW!

Rikard skrev:
"Har soffliggare rätt att klaga?
I en annan tråd såg jag följande kommentar:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Dessvärre är jag alldeles för asocial och lat. Om det inte går att rösta över internet, eller möjligen post, på ett mycket enkelt sätt så skiter jag helt enkelt i det.
--------------------------------------------------------------------------------

Vilket får mig att reagera. I Sverige har vi kanske inte värdens bästa demokrati men varje person som uppfyller de få krav vi har för att vara röstberättigad har ju möjlighet att göra sin röst hörd.
Orkar man inte ens orka pallra sig ned till vallokalen för att lägga en röst så tycker jag att det automatiskt medför att personen har förverkat sin rätt att tycka att befintligt styre är fel.
I andra länder slåss dem t.o.m. startar krig för att nå läget: one man, one vote.
Är vi i Sverige alldeles för bortskämda? Är det kanske läge att införa diktatur ett par år bara för att få folk att vakna upp?

Nej, soffliggare borde fråntas rättigheten att gnälla - om det gick."

Ju mer jag försöker begripa vad du menar, desto mer förundrad blir jag.

Ca. 20 % +-vad som helst, vill du ska fråntas sin yttrandefrihet.

Hur har du tänkt dig att det ska gå till?

*Stänga alla flyktvägar?
*Ta ifrån dem allt de har?
*Spärra in dem?
*Återinföra offentliga halshuggningar, vilket ju är ganska praktiskt eftersom då röstdeltagandet garanterat blir 100% .

(Liknar detta Franska revolutionen? eller Ryska? eller bondeupproret eller alla dessa, eller alla dessa fast tvärtom?)

Usch... Ibland blir jag sådan här när det är varmt och jag inte kan sova... Måste bara skriva av mig lite uppretningar.

/:stefan:
som för övrigt har klarat inträdesprovet, men trots det inte är med i klubben för inbördes beundrande.

Skönt att höra. :)

Få se om jag kanske ändå ska rösta i år.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Det ska inte behövas någon kontroll.

Den som gnäller över politiska beslut, men inte ens kan tänka sig att rösta för att få till en förändring, har diskvalificerat sig själv.

Normal självkritik borde leda till förlägen tystnad.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

. :r

Trams :stefan:, enbart trams(forum) från dig...
Du förstår uppenbarligen inte det ironiska i mitt/mina tidigare inlägg...
Kan ju bero på intellektuell enkelspårighet eller annan brist hos dig. ;)
Varför så lingvistiskt enormt gråa, trista & oftast munhuggande inlägg?
Jag för min del ber ej om ursäkt för mina dynamiskt "språkliga" inlägg.
En del kan ju behöva olika sorts stimulans för att aktivera sina talanger.
Och då menar jag inte enbart "soffliggare", utan även andra talanger.
Om nu de "enkelspåriga" får intellektuell härdsmälta av dessa inlägg... ;)
F.ö. är jag ej någon klubb-beundrare, ev. Dumle å vissa nattklubbar. :e

Ironin är ett uselt verktyg i en seriös debatt eftersom den inbjuder till missförstånd och vantolkningar.

För övrigt handlar det mera om semantik än om lingvistik.

Den kloke som vill få fram sina synpunkter på ett lättbegripligt sätt undviker alla möjligheter till missförstånd.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hear Theon, hear, hear, hear!

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

För att försöka knyta ihop alltihopa:

Har soffliggare rätt att klaga?(vad jag uppfattat har sagts i denna tråd)

1. Det finns folk som är emot parlamentarism och som ser alltihopa som ett spektakel men försöker påverka politiken på andra sätt.
2. Det finns folk som är slöa och inte orkar sätta sig in i politik överhuvudtaget men klagar ändå.

Jag anser att kategori 1 har ett bra skäl att inte gå och rösta och har argument för att inte göra det. Dessa får och bör klaga eftersom de är missnöjda med hela systemet och inte får sin röst hörd genom valet.

Om jag skulle debattera med en kategori 2 så skulle jag snabbt bli förbannad eftersom de förmodligen inte är särskilt insatta i det de klagar på och därmed inte borde kunna ha åsikter om det. Att tycka att man inte behöver sätta sig in i politik tror jag är en effekt av att vi har det bra i västvärlden och att det mesta löser sig för oss ändå. Tänk globalt!

Jaha, se den där enkelspåriga 'byråkratsjukan'! "Seriös debatt"... :e
Trådens syfte går enbart ut på att hänga "soffliggare" á la Individen.
Det är ju bara att kontrollera trådens inledningstext och citat-källa.
Upplevs det som seriöst, beklagar jag enbart dessa arma stackare.
Då jag uppfattar trådens topic som oseriös, passar ironi väl in däri!
För övrigt bör "soffliggare" även verbalt stanna i sin lugna position.

PS. Hoppas texten inte är allt för svårtydlig för enkelspåriga... DS.

Jag är rädd för att det finns vissa "för enkelspåriga" element
som härjar i den här tråden. Element vars förmåga att tolka en
mening eller ett inlägg på mer än ett sätt ter sig synnerligen
begränsad. Med tanke på det inledande citatet i det första
inlägget och den efterföljande debatten så har den "stora
massan" med övertygande sannolikhet både förstått inlägget
i vilket syfte det skrevs, samt även de något mer diffusa
undertonerna. Att begära att alla ska förstå är kanske för
mycket begärt - om ett medlemskap i Mensa inte innehas.

EOD

Jaha, där small IQ-kvoten på en "byråkratsjuk", likt en övermogen melon...
Har tidigare kommenterat trådens inledning där ett citat från en viss individ
används som argument för en ev. fortsatt debatt. Seriöst? Knappast! :e
Vi som följt det politiska forumet, vet att det hackas friskt på en viss individ.
Att du som forumledare använder dig av så "låga" metoder för din tråd. Fy!
Jag har tidigare efterlyst ett belevat debattsätt, men det verkar förgäves...
F.ö. bör "soffliggare" (o liknande) även verbalt stanna i sin lugna position.

Men ojdå, förlåt. Då uttryckte jag mig uppenbarligen alldeles för vanskligt eftersom poängen med mitt första likväl förra inlägg uppenbarligen fortfarande inte har gått fram.

Om man läser mina inlägg "överallt" i forumet så borde man ganska snart kunna urskilja en tendens av att inte hacka på enstaka individer, däremot diskuterar jag och argumenterar jag gladeligen både för och emot enstaka likväl som flera individers åsikter. En person är aldrig dum i huvudet. Däremot kan en persons agerande vara dumt. Två skilda saker.

Så, till sakfrågan - och detta har inget med Individen (wF-medlemmen Individen alltså) att göra.

Jag anser fortfarande att de som bara knyter näven i fickan och gnäller på att samhället är skit, men inte gör något själva, borde fundera över sin situation eftersom deras agerande i mina ögon är synnerligen korkat. I Sverige har vi idag en representativ demokrati som är resultatet av flera årtiondens mer eller mindre demokratiska utveckling. I denna representativa demokrati har varje enskild medborgare rättighet (och kanske även skyldighet) att ta vara på sina egna rättigheter genom att rösta, ta kontakt med kommunalpolitiker liksom riksdagsmän. Riksdagsmännen sitter ju inte på sin plats för sin egen skull, om än det finns tillfällen man kan tro det, de sitter där för vår skull - vi medborgare. Att gå och rösta blankt kan jag köpa är en markerad protest mot det befintliga systemet men kan även tolkas som villrådighet. Men att inte gå och rösta alls, särskilt när det sker av ren lathet, tycker jag är ett hån mot den befintliga demokratin och tillika alla övriga medborgare. Baserat på detta: var soffliggare, men kom då inte heller gnäll efteråt.

Nu är naturligtvis inte allt svart eller vitt, utan det mesta är som vanligt en gråzon... ;)

Avslutningsvis:
OuKaij, jag har sett dina nålstick mot än den ena, än den andra - särskilt mot de som sitter i adminstrativ ställning på webForum. Det finns dock en sak som skiljer dig från dessa du ger dig på - de senare får/kan/ska inte bemöta den typen av argumentation med tanke på att de är bakbundna i sin roll som just administrativ person. Du är det inte. Emellanåt uppfattar jag det som att det märks med all önskvärdhet på ditt agerande. Vill du fortsätta ge dig på mig så är det helt ok. Men! webForums moderatorer låter du bli så länge de agerar i enlighet med webForums bästa, gör de det inte så är det bara att skicka ett e-brev till forumledare@webforum.nu. Enkelt, inte sant?

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Jag har under ett års tid följt de politiska debatterna i forumet och hävdar bestämt att OuKaij har fel !

Här handlar det absolut inte om mobbning eller "hackande" av någon enskild debattör.

Däremot framförs ofta ytterlighetsåsikter i forumet som med all rätt bemöts kraftfullt av flera debattörer.

Om någon lägger ut ett inlägg medveten om att han eller hon står ganska ensam om sin ståndpunkt, kan det aldrig betraktas som mobbning när inlägget bemöts kraftfullt och mångfalt.

I den aktuella tråden har jag ingen anledning att gå in i debatten eftersom mina synpunkter helt sammanfaller med de som framförts av Rikard, PeW med flera.

Däremot störs jag av kverulanters knorrande.

Om någon tar illa upp av att bli sakligt bemött, är det bara att avstå från debatterna.

Då jag sårat dina känslor Rikard, så ber jag om ursäkt för min "kreativa kritik".
Jag förmodade att de flesta är/var "vuxna" i tråden & klarade hantera sådant.
Det står skrivet någonstans: "den som sig in i leken ger, får leken tåla"... ;)
F.ö. bör "soffliggare" (o liknande) även verbalt stanna i sin lugna position...

Off topic:

Sårad!? Nja, det vill jag inte påstå.

Mowgli skrev:

Jag är nog tuffare än somliga tror...

:e
Så, jag noterar ursäkten och kan acceptera den också om än jag inte känner något behov av den. :)

Självklart gäller "den som ger sig in i leken, får leken tåla" även här - så länge webForums regler följs.
Enkekt, inte sant?

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Men snälla OuKaij, låt andra bedöma om Du är kreativ eller inte.

Ergo Theon: låt andra bestämma om vad/hur du skriver... ;)
Om 20% av de röstberättigade är "ensam om sin ståndpunkt",
i denna tråd tydligt kategoriserat som s.k "soffliggare". Huh!?!
Lilla vännen, putsa glasögonen och "känn" fram sakliga inlägg.
F.ö. bör "soffliggare" även verbalt stanna i sin lugna position...
Den vilda jakten på den försvinnande individen, fortsätter... :e

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ärligt talat så ser jag inget för tråden relevant, i dina senaste inlägg, OuKaij ;) Vad handlar detta om ? Pajkastning med lite finare ord
Håll er till topic - tack :)

PeW
Moderator

Jag är välidigt nära att stänga tråden baserat på att trådskaparen så önskar...

Men, eftersom jag både uppskattar och respekterar Individens uttalanden - även om jag inte håller med dem alla gånger. (Läs nästan alltid, eller hur Individen... ;)) Så inväntar jag ett nytt sådant... ;)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)