webForumDet fria alternativet

Har soffliggare rätt att klaga?

Politik & samhälle

139 svar · 3 276 visningar · startad av Rikard · sida 5 av 7

Frågan, av Rikard

I en annan tråd såg jag följande kommentar: Dessvärre är jag alldeles för asocial och lat. Om det inte går att rösta över internet, eller möjligen post, på ett mycket enkelt sätt så skiter jag helt enkelt i det. Vilket får mig att reagera. I Sverige har vi kanske inte värdens bästa demokrati men varje person som uppfyller de få krav vi har för att vara röstberättigad har ju möjlighet att göra

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Individen:

Att gå till kommunfullmäktigemöten och få en massa blickar av gamla gubbar och hetsiga ungmoderater fungerar dessutom avskräckande. Jag avstår.

Många av er har kritiserat dessa meningar just för att man måste vara med i processen för att kunna förändra någonting.

Att hänga med i processer är ett om inte heltidsjobb så iaf ett halvtidsjobb. Jag har varit på åtskilliga kommunfullmäktigemöten. Det är förresten knappast där du kan påverka. Varför skulle du som medborgare få tala där, du har ju valt ett gäng pampar som ska sitta och bestämma åt dig. Det är väl det som är demokrati?

Jag har en kompis som nyligen bytte fackförbund från LO(minns inte vilken avdelning) till SAC(syndikalisterna). Han hade gått på alla fackträffar osv men alla förslag han kom med blev direkt bortröstade. Trist, tänkte han men fortsatte kämpa. På något sätt hade de andra LO-människorna fått reda på att han var med i Vänsterpartiet vilket han fick reda på genom en av LO-människorna. LO-människan gick helt enkelt fram till min kompis och sa: "Du kommer ALDRIG att få igenom ett enda förslag här. Vi vet att du är Västerpartist.".

Han deltog i processen för att han ville påverka sin arbetssituation, när ingen hade någon som helst lust att lyssna lämnade han processen. Jag vet inte om han ska rösta i år.

Det går dock att vinna processer även om man är mer vänster än (s). När jag var med i Ung Vänster i något år så lyckades vi under ett år få med oss den kommunala Musikskolan, någon Hem & Skola-förening samt 2500 namnunderskrifter mot att man skulle stänga 10 av 11 fritidsgårdar samt kanske Musikskolan i kommunen. De gav med sig och sa att de "hittat" 6 miljoner i budgeten.

Men detta var en oerhört krävande kamp med ständig pengabrist, ett ständigt resande fram och tillbaks med olika material(affischer mm), minst ett långmöte i veckan och ett aggressivt motstånd från alla de borgerliga partierna. Det ingick i deras budgetplan att stänga fritidsgårdarna för att de skulle kunna sänka skatten. De som tjänade mest på denna skattesänkning var de som hade stora tomter där deras barn kunde hålla till istället för gå på fritidsgården och lära sig saker. Vad fick vi som kämpat för det? INGENTING!! Äran, då isf. Vi fick inte ens fritidsgårdar att vara i för de flesta som kämpat med detta hade blivit vuxna och flyttade från kommunen.

Nåja, nog om det. Jag tror ni fattar min poäng.

Förresten, en bra men väldigt oinspirerande bok om processer är: Franz Kafka - Processen

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

web00132 skrev:

Jag har en kompis som nyligen bytte fackförbund från LO(minns inte vilken avdelning) till SAC(syndikalisterna). Han hade gått på alla fackträffar osv men alla förslag han kom med blev direkt bortröstade. Trist, tänkte han men fortsatte kämpa. På något sätt hade de andra LO-människorna fått reda på att han var med i Vänsterpartiet vilket han fick reda på genom en av LO-människorna. LO-människan gick helt enkelt fram till min kompis och sa: "Du kommer ALDRIG att få igenom ett enda förslag här. Vi vet att du är Västerpartist.".

Det är det som är problemet med LO. De är ett socialdemokratiskt fackförbund. Ett fackförbunds primära uppgift borde vara att bevaka sina medlemmars intressen gentemot arbetsgivaren. Men LO ägnar sig åt en massa ovidkommande uppgifter som att gynna sossarna. Jag undrar hur en offentliganställd LO-medlem upplever det. I hans fall står ju facket på arbetsgivarens sida :l

web00132 skrev:

Det går dock att vinna processer även om man är mer vänster än (s). När jag var med i Ung Vänster i något år så lyckades vi under ett år få med oss den kommunala Musikskolan, någon Hem & Skola-förening samt 2500 namnunderskrifter mot att man skulle stänga 10 av 11 fritidsgårdar samt kanske Musikskolan i kommunen. De gav med sig och sa att de "hittat" 6 miljoner i budgeten.

Men detta var en oerhört krävande kamp med ständig pengabrist, ett ständigt resande fram och tillbaks med olika material(affischer mm), minst ett långmöte i veckan och ett aggressivt motstånd från alla de borgerliga partierna. Det ingick i deras budgetplan att stänga fritidsgårdarna för att de skulle kunna sänka skatten. De som tjänade mest på denna skattesänkning var de som hade stora tomter där deras barn kunde hålla till istället för gå på fritidsgården och lära sig saker. Vad fick vi som kämpat för det? INGENTING!! Äran, då isf. Vi fick inte ens fritidsgårdar att vara i för de flesta som kämpat med detta hade blivit vuxna och flyttade från kommunen.

Jag gissar att flertalet av er inte hade nått rösträttsåldern. Då är det naturligtvis svårt att påverka politiker genom demokratiska val. Då är det lätt att förstå att det blir en krävande kamp. Förvisso skulle ni nog behöva kämpa en del även med rösträtt, men ni skulle i alla fall ha ett till verktyg. :)
PS. Det var någon kommun där ungdomarna ville göra om ett kyrkligt församlingshus till en fritidslokal. De bildade ett eget parti och ställde upp i valet till kyrkofullmäktige. Genom att ringa runt till några kompisar lyckades de få egen majoritet i kyrkofullmäktige. Sedan kunde de göra som de ville med kyrkans egendomar :) Så ibland kan röstande ge en riktigt bra utdelning :)

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Alltså... Visst är det så att soffliggare måste klaga?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Alltså... Visst är det så att soffliggare måste klaga?

...kanske, men det blir ju inte så många som lyssnar på dem ;)

inte?

Jag gissar att flertalet av er inte hade nått rösträttsåldern. Då är det naturligtvis svårt att påverka politiker genom demokratiska val.

Faktiskt så var flertalet som jag, 18 - 19 år, under den tid som vi kämpade. Vad det skulle ha med någonting att göra förstår jag inte. Möjligtvis skulle vi ha ingett mer respekt hos gamla politiker om vi varit äldre, men det var ju oss det gällde, våra fritidsgårdar, min replokal där mitt band repade.

Det jag vill kritisera i mitt inlägg är flera andras inlägg om att, i det här fallet, "Individen" skulle kunna påverka politiken om han gick ner till kommunfullmäktige eller försökte påverka politikerna direkt på något sätt. Detta är oerhört svårt. De folkvalda som sitter där har redan en ganska bestämd uppfattning om hur allt ska gå tillväga. Det man måste göra för att få politikerna i sin kommun att ändra sig är att visa att man är många som stödjer ett annat beslut än vad som tagits. Ett bra sätt göra detta är att samla namn, får man ihop tillräckligt med namn, ett visst antal procent av befolkningen, blir det omröstning.

Det bästa sättet att påverka är att direkt diskutera med folk på exempelvis det här sättet eller att gå med i någon lokal organisation och räkna med sena kvällar i någon kommunal föreningslokal. "Individen" borde kanske fundera på att gå med i t ex SUF, SAC eller dylikt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

web00132 skrev:

Jag gissar att flertalet av er inte hade nått rösträttsåldern. Då är det naturligtvis svårt att påverka politiker genom demokratiska val.

Faktiskt så var flertalet som jag, 18 - 19 år, under den tid som vi kämpade. Vad det skulle ha med någonting att göra förstår jag inte.

Nu hade jag fel i min spekulation om er ålder. Nåja, orsaken till att det skulle ha något med saken att göra, är att politikerna naturligtvis är måna om att få röster. Och det får de ju inte från några som inte har uppnått rösträttålder. Kan iofs vara ett kortsiktigt tänkande från politikernas sida. Ungdomarna får ju rösta senare när de väl blir 18. Eller...

web00132 skrev:

Vi fick inte ens fritidsgårdar att vara i för de flesta som kämpat med detta hade blivit vuxna och flyttade från kommunen.

...så bor inte ungdomarna kvar i kommunen när de väl får rösträtt. Det kanske är en kommun med många villor för väletablerade familjer, men få ettor för unga nyutflyttade. Då kan det faktiskt te sig rationellt för kommunpolitikerna att strunta i ungas röster. De svikna unga skulle ju i alla fall inte rösta för de makthavande politikerna, eftersom de inte bor kvar i kommunen.

Nu hade jag fel i min spekulation om er ålder. Nåja, orsaken till att det skulle ha något med saken att göra, är att politikerna naturligtvis är måna om att få röster. Och det får de ju inte från några som inte har uppnått rösträttålder.

Orsaken till varför de inte lyssnade var för att, som jag skrev ovan, dessa politiker visste redan hur de ville ha det. Dom ville ju stänga fritidsgårdarna för att kunna sänka skatten, alltså få ner utgifterna och sänka sina inkomster till förmån för de rika i villaområdet i kommunen. När vi till slut efter mycket kämpande fick ihop tillräckligt mycket människor som ställde upp på våra krav var de tvungna att ändra sig. I deras ögon var vi egentligen bara små jävla kommunistäckel som ingen borde behöva bry sig om(vi blev ofta påhoppade i lokaltidningen).

...så bor inte ungdomarna kvar i kommunen när de väl får rösträtt. Det kanske är en kommun med många villor för väletablerade familjer, men få ettor för unga nyutflyttade. Då kan det faktiskt te sig rationellt för kommunpolitikerna att strunta i ungas röster. De svikna unga skulle ju i alla fall inte rösta för de makthavande politikerna, eftersom de inte bor kvar i kommunen.

Det vore ju hemskt nog om det bara var så, men så är inte fallet. De flesta ungdomarna bor kvar i kommunen även efter de fyllt 18, 19, 20. Jag och mina kompisar i (UV) var inget bra exempel.

Men det är svårt att få sin röst hörd oavsett om man är vänster eller höger även om det i en borgerlig kommun som det här var så är det självklart krångligare att vara vänster.

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

web00132 skrev: ..."små jävla kommunistäckel"...
Sådana små individer, är det ju väldigt synd om. ;)
Det kanske ändå finns andra som vet/kan bättre.

näää, det finns det inte.

Nu ska jag på bowlingturnering.
Håll en tumme!

Håller upp en tumme (i Oups!) Ingrid! :r
Undrar vilka som vet sämre än bättre?

Jag menar att:
NU ska jag på bowlingturnering
dessutom bad jag er hålla en tumme. Inte hålla upp en. :p

Håller Ingrids tumme, mycket vackert! :e
Undrar vilka som vet bättre än sämre? ;)

web00132's föreställningar om sin egen, av 3:e (fiktiv?) persons, roll som "små jävla kommunistäckel"
förefaller vara väldigt olycklig och leder (ledde) säkerligen till dennes ev. skeva föreställning om politik.
Det torde vara intressant att veta om rollbenämningen huserades bland nämnda politiker & lokalpress...

Det torde vara intressant att veta om rollbenämningen huserades bland nämnda politiker & lokalpress...

Ja, det gjorde den faktiskt.

Till OuKaij:
Jag förstår inte vad du gör i politikerforumet. Du borde hålla till i "Skriva, ett sätt att tänka"-forumet för du har liksom aldrig någonting att komma med mer än lite poetiskt formulerade påståenden om de som du inte delar åsikter med. Aldrig några argument eller så. Känns väldigt mycket som att du bara vill jävlas med oss genom att leka kvasiintellektuell.

( Jättemycket OT, men eftersom min tumme var i denna tråden så... ha lite överseende.)

Ber Långtbårtistan släppa MIN tumme.
Håll sin egen han... (Men det var en vacker bild) :)
Jag förlorade i Bowlingturneringen, vilket var väntat
eftersom jag hade ryska kulstöterskor att tävla mot.

Slog i vart fall en strike och kom undan med endast EN faul
Det torde få soffliggarna att sträcka på sig. Summa summarum.
Jag förlorade.

(Eftersom jag redan i inläggets början bad er ha överseende med
att jag var ute och cyklade...Vilket hade sina randiga orsaker...finner jag herr Beatbox inlägg, som står här under mitt tämligen onödigt ) :f

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Snälla ! Kan ni inte hålla på med sånt här trams i cafét istället ?

Medlem sedan mars 2002777 inlägg

Beatbox skrev:

Snälla ! Kan ni inte hålla på med sånt här trams i cafét istället ?

För en gång skull håller jag med Beatbox i vad denna skriver. ;)

-> web00132: då du "känner" i.s.f. för att tänka, så är här mina tankar bakom min fråga:
Det är ju olyckligt om politiskt oerfarna unga "går in" i politiken, med förutfattade meningar
dels om sina egna roller & dels om andras roller i politiken, vars tankegrunder ev. är fiktiva.
Om dessa grunder får fortsätta sin gång, kan det säkerligen leda till extrema handlingar...
Då torde ett svar på en sådan frågeställning ge en tydligare bild av politisk mognadsgrad.
För övrigt så formulerar jag mina inlägg så som jag själv anser det passande för tillfället. ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håll er till topic! Utan tramsande!

PeW
Moderator

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)