webForumDet fria alternativet

Sätta en gammal man i fängelse

Politik & samhälle

33 svar · 863 visningar · startad av Hall

Medlem sedan dec. 2001868 inlägg
Frågan#1

Är det inte lite märkligt att sätta en gubbe på 93 år i fängelse 58 år efter en händelse?

Läs mer

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

2:a världskriget tycks ej vara "in absentia" för en del...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det kan kännas märkligt och grymt men jag tycker det är viktigt att markera att man inte kan komma undan sina fruktansvärda handlingar, även om det kan ta tid.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Preskriberas inte brott efter en viss tid..?

Självklart är det ett fruktansvärt brott! Men varför vänta i 58 år?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Nicrosoft skrev:

Det kan kännas märkligt och grymt men jag tycker det är viktigt att markera att man inte kan komma undan sina fruktansvärda handlingar, även om det kan ta tid.

Håller med dig!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Hall skrev:

Självklart är det ett fruktansvärt brott! Men varför vänta i 58 år?

Det kanske var först nu de fick upp ögonen för honom och kunde bevisa hans brott. Själv tycker jag det är rimligt att några av de grövsta brotten aldrig preskriberas, och då kan man bli dömd även 58 år efteråt. Nazistförbrytarna ska helt enkelt inte kunna inbilla sig att de någonsin kan känna sig helt trygga inför rättvisan. Det är vi skyldiga deras offer.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Brott som brott, kvittar hur gammal man är.

Men man kanske skall ta lite hänsyn på om det är stor
möjlighet att han dör i fängelset, tycker att ingen borde dö i
fångenskap

Han har ju trots allt levt med sina demoner i 58 år. Det borde ju vara straff nog!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Han har ju fortfarande varit fri i 58år oxå :l

ja, det kan ju inte vara kul att veta att man gjort något så hemskt, men vad jag fattade så brydde han sig inte särskilt mycket.

Och nu när jag tänker efter så tycker jag att det är fel att sätta
han i fängelse, han hade väl som alla andra tyskar blivit hjärntvättad av Hitler, och antagligen så vidarebeordarde en order från Hitler så jag tycker att det är fel att döma honom för något ett helt folk borde ståtts inför rätta för, om inte han hade varit i den beffatningen hade någon annan gjort samma sak,
man kan se det som han var på fel plats med fel befattning

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det bästa sättet att ta hand om gamla nazistförbrytare är ju att göra en Eichmann ála Mossad. Fast det skulle ju förstås ha hänt för flera årtionden sedan.

han hade väl som alla andra tyskar blivit hjärntvättad av Hitler, och antagligen så vidarebeordarde en order från Hitler så jag tycker att det är fel att döma honom för något ett helt folk borde ståtts inför rätta för

Så all skuld angående hemskheterna under andra värdlskriget är direkt relaterbart ENBART till Hitler? Alla andra var goda familjefäder som blev beordrade till onda handlingar utan att kunna säga nej. Hitler var den enda som var ond? Är det vad du menar?

Självklart skall han dö i fängelset.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Hall skrev:

Han har ju trots allt levt med sina demoner i 58 år. Det borde ju vara straff nog!

Om jag verkligen trodde på att han ångrade sig kanske jag hade hållt med dig lite.
Men jag håller med UlfT...vissa brott skall aldrig preskriberas.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nickemannen skrev:

Och nu när jag tänker efter så tycker jag att det är fel att sätta
han i fängelse, han hade väl som alla andra tyskar blivit hjärntvättad av Hitler, och antagligen så vidarebeordarde en order från Hitler så jag tycker att det är fel att döma honom för något ett helt folk borde ståtts inför rätta för, om inte han hade varit i den beffatningen hade någon annan gjort samma sak,
man kan se det som han var på fel plats med fel befattning

"Vi lydde bara order" kom man redan vid Nürnbergrättegångarna fram till, ursäktade ingenting. Hade ingen lytt Hitlers order, då hade inget av allt det där hänt. Då hade Hitler kunnat stå där och skrika, medan resten av världen hade ägnat sig åt något vettigt. Att döma hela det tyska folket är också fel. Kollektiva bestraffningar är alltid fel. De tyskar som inte stödde Hitler, ska naturligtvis inte ha något straff. Angående fel befattning och fel plats, hur hade han hamnat där? SS ingick väl inte i den reguljära tyska armén? Det var väl en specifik nazistisk historia. Alltså måste han ha tagit aktivt ställning för nazismen för att hamna där han hamnade.

Nu hade väl knappast de tyska soldaterna alla fakta om vad som skedde överallt i kriget förrän flera år senare!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Nu hade väl knappast de tyska soldaterna alla fakta om vad som skedde överallt i kriget förrän flera år senare!

Nej, men som UlfT skriver så är det skillnad på tyska inkallade soldater och SS-officerare. Jag har en polare vars farfar blev tvångsinkallad i tyska armén och sedemera försvann någonstans utanför Krakow. Hans skuld existerar inte, han valde aldrig aktivt utan blev soldat bara för att han yttrat något negativt om nazistpartiet, men en SS-officerare som aktivt valt att bli nazist och utföra massmord på människor, en sådan bär skuld och skall hängas i en cell likt Eichmann.

en sådan bär skuld och skall hängas i en cell likt Eichmann.

Gillar inte avrättningar av något slag

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Gillar inte avrättningar av något slag

Nej, det är alldeles för milt. Bättre att låta offrens släktingar få ha gubben i garaget till att leka tortyr på... !

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Att jaga och sätta gamla gubbar i 90-års åldern i fängelse är ren politik och ingenting annat.

Det har inget med någon förmodad rättvisa att göra.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

För brott mot mänskligheten ska ingen preskription råda.
Det är alldeles utmärkt om dagens nazistyngel får detta klart för sig.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)