PeW skrev:
Har det förkommit onödigt våld skall detta självfallet tas itu med - inget snack om det.
Det har förekommit onödigt polisvåld - "inget snack om det". Jag har själv sett det i ett flertal filmklipp, där man klart och tydligt kan se att exempelvis en sittande demonstrant inte alls behövde en känga i bröstkorgen så denna faller ihop...
Tyvärr tas det i flertalet fall inte itu med - "inget snack om det". Förundersökningar läggs ned, och allt fler enskilda poliser beter sig som våldsamma maktgalningar, även inom polisledningen - vilket är mest oroande.
PeW skrev:
Men av det som dina länkar dragit upp vill inte jag dra den automatiska slutsatsen att så är fallet - hur mycket du än tjatar.
Det cirkulerar ett flertal filmer om exempelvis Göteborgshändelserna på internet. Jag kan ge dig länkarna till några, så kan du själv med egna ögon se att grupper av poliser, eller enskilda poliser, har brukat övervåld. Sedan läser man i tidningen att förundersökningar etc. läggs ner, det är fel. (Populistiskt formulerat? Ja förmodligen, men jag har sovit ett par timmar i natt bara och orkade inte leta efter sakliga exempel...)
Det har även visats ett flertal filmer om Göteborgshändelserna på TV. Bland annat polisens film, som var manipulerad. Jag talar inte om någon konspiration, som ni lugnt och stilla kan avfärda och fortsätta leva erat liv med tron om den hemska "stenkastarvänstern", utan jag snackar om ett ständigt förekommande maktmissbruk som dessutom accepteras av bland annat personer som dig PeW. (Observera att jag skriver maktmissbruk och inte våld, för det sistnämnda tog du tydligt avstånd till, även om det ena leder till det andra.)
PeW skrev:
Om ett gäng med skrålande människor förskansade sig utanför mitt fönster mitt i natten eller blockerade en gata mitt i en stad skulle jag inte tolka det som fredligt.
Nu får du ändå ta och ge dig... Det försegick under aftonen mellan kl 17-21 tror jag det var. Om man uppfattar oväsen den tiden i en storstad som störande så borde man inte ens vara bosatt i en stad, eftersom det dagligen slamrar och brummar. Det var inte heller "ett gäng", utan det var 1500-3000 glada festande människor som dock mycket väl kan ha skrålat.
Är detta skäl nog för polisens beteende? Nej, till och med polisen insåg det eftersom dom inte ingrep mot själva festen. Festen var helt enkelt fredlig och något man, om man vill bli kallad tolerant, får acceptera.
Eftersom du uppfattar oväsen som någonting extremt störande, bär du hörselkåpor på nyårsafton? I våran stad brukar själva kommunen finansiera fyrverkier till och med. Ska vi bussa polisen på kommunledningen?
Vad jag menar är att man får acceptera andra människors åsiktsyttringar, särskilt under en så politiskt laddad dag som första maj. Samma sak som att man får acceptera att svenska flaggan hissas på nationaldagen eller att kungen kanske håller något tal i TV samma dag. Man behöver inte gilla det, men vad skulle du tycka om jag ansåg att det var att bra polisen kapade ner flaggstänger och (lindrigt) misshandlade kungen under nationaldagen? (Bara ett exempel, tänk på det. Jag syftar inte på dina åsikter.)
PeW skrev:
Däremot om de höll till i en park, idrottstadion eller en annan avskild plats - visst kan de ha det.
Det hålls nog många fler tillställningar än vad du och jag kan räkna till, men det är dom där polisen ingriper, som brukar få rubriker och som brukar uppmärksammas av oss vanliga dödliga... Tror du verkligen att till exempel alla vänster-organisationer håller sina möten under livliga RTC-arrangemang? Förmodligen.
PeW skrev:
Retoriken att alla har rätt att.... blir lika fånig som att ställa sig framför ett tåg och skrika mördare åt tågchauffören för att han inte hinner stanna.
Roligt skrivet, men jag förstår inte liknelsen med något som tidigare skrivits i den här tråden.
PeW skrev:
Polisen gjorde rätt som skingrade folkmassan, men om det förekom onödigt våld gjorde de fel i DEN händelsen - inte i det stora hela.
De skingrade ingen folkmassa. De föste ihop den, frihetsberövade den och med hjälp av en samling bussar tvångsförflyttade den ut till några Stockholms-förorter. Dessa nästintill olagliga metoder rättfärdigade de med att sprida lögner i polisens interna comradio som till massmedia, om att hundratals fönster blev sönderslagna, biograf vandaliserad, livsmedelsbutiker rånade...
Jag anser förövrigt att polisen inte gjorde fel enbart i denna händelse. De har gjort många fel, som massmedia tonat ned och många accepterat. Att polisen manipulerade bevis som använts under bevisningen i domstol i samband med göteborgshändelserna kan vi alla hålla med om, eftersom det faktiskt inträffade och förmodligen fortfarande inträffar, eftersom folk inte sa till på skarpen när det för första gången uppdagades.
PeW skrev:
Jag ser dem mer som ett hån mot densamma då de går helt emot vad resten av befolkningen arbetar för.
Du har rätt på en sak: "de går emot resten av befolkningen". De utgör ju för helsike en opposition, som alltid börjar som en minoritet som går emot en majoritet! De hånar det nuvarande, och hyllar det kommande: som det från första början har gjorts och som det förhoppningsvis alltid kommer att förbli. Varför tror jag vi alla kan förstå.
Din analys, eller snarare träckkastning, förklarar så bra med mitt lilla komplement, eller vad tycker du? Hrrm...