Hall :birp
Vissa poliser
102 svar · 2 532 visningar · startad av Individen · sida 3 av 6
Frågan, av Individen
(För att förstå vad jag syftar på krävs det att man läser det som det länkas till. Detta kan ta ungefär 10 minuter. Känns det för krävande så försök undvika sådana handlingar som att skriva inlägg etcetera.) Det här läste man först, och tänkte att det var fullt med fulla (vänster-)ungdomar som gått lös på omgivningen: <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,160694,00.html> (Bortse
Läs frågan i sin helhet →Åter igen... Ni är ett gäng personer som alla håller med varandra. Ni viftar bort mina argument, mina FAKTA, mina länkar, mitt upplägg och allt vad fan jag nu kan komma med. Det ni i stället väljer att fokusera på är att klyva hårstrån för att liksom misskreditera mig: "Inte är jag en trovärdig person då (för att nämna namn) Beatbox allt kan märka på ett par ord i någon mening som är felaktiga och sedan fullständigt ignorera resten av mina inlägg, för att till sist få tummen upp av er andra."
Dålig stil. Mycket dålig stil.
Beatbox vill jag förövrigt inte alls be om ursäkt till (den här gången), och PeW's tillsägningar ger jag blanka fan i (den här gången).
-
Hall skrev:
Kan bara säga att jag håller med Beatbox till fullo i den här diskussionen!
Nästa gång, säg; "jag röstar blått (eller på (s))", så hade jag på direkten förstått.
Hall skrev:
Om man nu inte vill ha upplopp utan en helt fredlig demonstration. Plockar man då inte bort de störande elementen?
De störande elementen? Du menar tiotalet (av att bedömma av skadorna: det kan max ha varit ungefär tio personer som utförde någon brottslig verksamhet) troligen alkoholpåverkade människor som begav sig från festen med "någon tanke i huvudet", och bestämde sig för att slå sönder några fönster? Ungefär samma sak man ser på sta'n varenda jäkla helg. Alltid är det något som går sönder, och ibland är man till och med skyldig själv. Jag kan tala om för dig att 10 stycken (6 stora + 4 små) fönsterrutor är en väldigt liten skadegörelse när det handlar om en fest som ytterst löst och impulsivt samlade 1500-3000 personer till en liten plats.
På väg hem, då många säkert var berusade, uppstod kaos och uppmärksamheten från musiken osv. försvann. Då fann vissa individer (alltså inga grupper eller organisationer) det passande att slå sönder några fönster. Ingenting märkvärdigt med det alls. Det är sånt som faktiskt händer vid så gott som alla tillställningar av liknande magnitud i en liknande miljö. Det finns rötägg bland alla.
Varför ska det felaktigt, ideligen målas upp i massmedia att "vänstern" är skyldiga till denna skadegörelse, då det egentligen är vissa specifika individer; en mycket-mycket liten andel, på sin höjd några procent som ligger bakom detta?
Eran jargong är ibland mycket snarlik den man kan finna på diverse nazistiska sidor. "Banditvänstern slår till igen" vore väl en spännande rubrik?
-
Era inlägg stämmer bra överens med den bild i alla fall jag får av det hela. Ni väljer att nonchalera, precis som massmedia, det verkliga budskapet och syftet med diverse demonstrationer etc., och väljer i stället att ge er in på att anmärka (eller i polisens fall, fysiskt angripa) näst intill fullkomligt irrelevanta aspekter.
Tio bråkmakare på Blindböles dansloge hamnar inte på förstasidorna med rubrikerna: "By i skräck. Centrala delarna av byn lagda i ruiner." Mister jag alla proportioner anser ni? Vad fel ni kan ha, eftersom polisledningen i några dygn faktiskt hävdade att minsann en biograf hade blivit vandaliserad (vilket den på något sätt INTE alls blev, eller ens låg i riskzonen att bli), att en eller ett par (dvs 2) livsmedelsbutiker hade blivit plundrade (vilket de inte på något sätt överhuvudtaget blev) och slutligen att ett hundratal (100+) fönster hade blivit sönderslagsna (endast 6 stycken större fönster gjordes trasiga, plus 4 stycken mindre fönster).
Fortfarande anser ni att polisledningens lögner (se ovan för genomgång) var helt ok? Fortfarande anser ni att massmedias nyhetsförmedling (se ovan för genomgång) var prima?
Genom att förkasta det jag skrivit, och säga att myndigheterna gjorde helt rätt som under ett kortare tag tvångstransporterade 150-200 människor långt åt helvete med en samling bussar, samt grep sju personer misstänkta för skadegörelse, så gör ni det. Dessutom så försvann troligen mycket respekt för polisen från de övriga 1500-2000 närvarande, plus eventuella boende som kanske tittade ut genom fönstren och såg vad som hände. Vilket i sin tur leder till att skaran rötägg som krossar fönster nästa gång inte är tio personer, utan kanske tjugo... Vad i hela helvete kan ni anse vara bra med det?!
Kom nu inte och säg att det minsann var RTC's "fel", och skyll allt på dem. Det är en löst sammanhållen organisation som anordnade en fest på offentlig plats där vem som helst får komma och gå som de vill, utan att någon ordentligt kontroll kunde ske. Det säger inte att kontroll inte skedde, och medans festen pågick så vågade uppenbarligen ingen ställa till med bråk eller vandalisera. Varför? Ja, polisen var mer öppen då och inte lika hotfull, sedan tillkommer även de medborgarvittnen som vandrade runt och såg till att allting gick till som det skulle. Det var först efter festen, när ett par fönster började krossas, och när polisen med hundratals man stormade in för att på sämsta tänkbara sätt försöka fånga ungefär tio stycken misstänkta förbrytare, som allting spårade ur:
Som att krossa en fluga med en stenbumling. Ajdå, snuten fick stenbumlingen på foten, skyllde det på några andra närvarande och sedan står ni jubelidioter med glansig blick som en samling sanna Livets Ord-are och bara håller med. Haleluja! Efter det kommer Verkligheten nära inpå och säger att så här gick det till, ja så här gick det till, men som i en dimma står ni fast vid erat tidigare beslut. Håll nu varandra i hand och bekämpa det yttre hotet med all kraft: Blunda och sjung med!
-
Ah just. För fakta/källor och länkar hänvisar jag till trådens första inlägg. Hittills har jag inte fått några länkar presenterad, förutom av Beatbox till något halvmesyr till ledarartikel på DN i avsaknad av siffror etc.
Varför ska det felaktigt, ideligen målas upp i massmedia att "vänstern" är skyldiga till denna skadegörelse, då det egentligen är vissa specifika individer; en mycket-mycket liten andel, på sin höjd några procent som ligger bakom detta?
Eran jargong är ibland mycket snarlik den man kan finna på diverse nazistiska sidor. "Banditvänstern slår till igen" vore väl en spännande rubrik?
När nazister knallar runt i Dr Martens och yrar förvirrade slagord i deras s.k marscher så händer det då och då att vissa av dessa ynglingar får för sig att t.ex slå någon på käften eller göra annat ofog. Samma sak händer då denna "fredliga" marsch, det blir rubriker trots att det bara var en liten procent som gjorde dumheter. Dom är nog minst lika förbannade som du är Individen, ni kanske skall snacka ihop er?
F.ö var jag själv "medborgarvittne" till denna så kallade gatufest, i den meningen att jag spankulerade runt lite och kikade på hur delar av mitt Stockholm blev ockuperat av folk som anser sig stå över alla normer. Konstigt nog fick jag inte på truten av bylingen, jag vet inte vad jag gjorde för fel, kanske var det för att jag inte sprang upp och tryckte fejset mot konstaplarna och hasplade ur mig en massa målbrotts-sörja om vilka feta idioter dom var?
Ack dessa gatufester, sådan glädje de sprider över oss Stockholmare! Ingen söderbo kan väl t.ex glömma när vi fick Göta Lejon så fint ommålat av några omtänksamma ungdomar eller när Götgatan blev dekorerad. Tänk så alldeles underbart!
plus eventuella boende som kanske tittade ut genom fönstren och såg vad som hände.
Tro mig, de boende i Stockholms innerstad är ofta rörande eniga om att vi klarar oss bra utan oanmälda, otillåtna gatufester mitt på våra gator.
Det skulle dock vara trevligt med lite sköna fester, gärna då i t.ex parker eller andra mer lämpliga platser samt helst utan permanent ommålning av hus samt nedmontering av skyltfönster.
Om Reclaim var seriösa så skulle dom anordna fester i någon av Stockholms alla parker och på så sätt kanske vinna lite respekt och medhåll av den vanlige stockholmaren samt slippa utmålas som idioter i dagspressen.
Bara en liten pik. Anordnade inte RTC en stor fest i en viss park i Göteborg, som senare brutalt stormades av polis, då bland annat skottlossning utbröt? Ja, jag tror så var fallet. Leta fram bättre argument sgtpepper, men annars är det även tråkigt att du likt de andra anmärker på detaljer och inte det jag sedan inlägg #1 försökt poängtera.
Jag går igenom ditt inlägg noggrannare i morgon då jag fått lite sömn. God natt!
Anordnade inte RTC en stor fest i en viss park i Göteborg, som senare brutalt stormades av polis, då bland annat skottlossning utbröt?
Det är mycket möjligt, jag bor dock inte i Göteborg och har därför en något bristfällig koll på den stadens festutbud.
men annars är det även tråkigt att du likt de andra anmärker på detaljer och inte det jag sedan inlägg #1 försökt poängtera
Jag vet vad du försöker poängtera, det framgår klart och tydligt, tro inte att du är en subtil mästerretoriker. Anledningen till att jag inte kommenterar just det du vill är för att jag inte har lust samt att jag ofta tycker att dessa debatter (du vs. beatbox) är tråkiga och oftast endast är ett ändlöst ältande samt olika grader av idiotsvammel från båda sidor. Just det, dom är även tråkiga.
Men visst, jag har inget till övers för polisbrutalitet, inte heller vill jag leva i ett samhälle där poliser kan stå över lagen, eller där en "kåranda" gör att ruttna snutar frånslipper straff. Däremot ser jag inte samma enorma konspiration mot ett gäng snälla ungdomar från polisens sida som du gör. Difference in opinions med andra ord. Vi tycker olika och inga jätteinlägg med kletig politisk propaganda från någon sida kan ändra på det.
Jag gillar inte att folk helt plötsligt ockuperar delar av stan och tar på sig någon slags roll som språkrör för hela stadsbefolkningen. När sådan händer så applåderar jag ivrigt och fnittrar av vällust när snuten tar till hårdhandskarna och flyttar på dessa fridstörare, jag blir som en unge i en godisaffär, jag tycker att det är skitlajbans! Hade dessa element istället verkligen velat göra något gott, annat än att provocera, så skulle min och många andras reaktion vara helt annorlunda.
Slutsats: Jag blir irriterad om mina gator är ockuperade, var sig det beror på en nazistdemonstration, gatufest eller att kungen fått för sig att åka kortege. Gatorna är våra, inte deras.
Med stor risk for att bli upfattad som generaliserande och stereotyp:
Jag tycker att det ar helt ratt att polisen tar i med hardhandskarna mot valdsamma demonstrationer eller gatufester. Visst ar det visserligen fel att ga ut med logner, men jag ar sa innerligt trott pa dessa demonstranter sa att jag bryr mig inte speciellt mycket om det ar fel eller inte.
I en av lankarna laste jag "Ali Esbati går fram till dem och frågar "Exakt vad är det för arbete ni ska utföra?"". Det later sa fruktansvart oskyldigt, men jag tvivlar pa att det verkligen ar sa oskyldigt. Han kan ha brakat tidigare, eller saga det med en provocerande ton. Aven om polisen ljuger, sa ljuger (eller berattar halvsanningar) dessa sidor formodligen ocksa.
PeW's tillsägningar ger jag blanka fan i
... jasså du din revoltör, då får jag komma och ta dig i örat då §e
Vasaparken sgtpepper. Fast du har rätt, det är inte relaterat den här diskussionen. Så jag lämnar det.
-
sgtpepper skrev:
Konstigt nog fick jag inte på truten av bylingen, jag vet inte vad jag gjorde för fel, kanske var det för att jag inte sprang upp och tryckte fejset mot konstaplarna och hasplade ur mig en massa målbrotts-sörja om vilka feta idioter dom var?
Det var inte så väldigt många som fick stryk av polisen nej. Jag tog inte RTC's fest på Kungsgatan den första maj som något skräckexempel, utan som ett tydligt tecken på att desinformation och en felaktig bild av diverse vänsteraktioner råder.
sgtpepper skrev:
Ingen söderbo kan väl t.ex glömma när vi fick Göta Lejon så fint ommålat av några omtänksamma ungdomar eller när Götgatan blev dekorerad. Tänk så alldeles underbart!
Det är inte enbart i samband med diverse fester anordnade av vänsterorganisationer som det förekommer klotter och skadegörelese. När jag passerade Stockholm på väg till Göteborg så såg det inte alltför rent och fint ut på en tågstation vi stannade till på, inte heller på själva tågen eller på de broar och betongmurar man såg från fönstret. Hur kommer sig det? Kanske är det banditvänstern som klottrar där också? Herregud, de är överallt!
sgtpepper skrev:
Det skulle dock vara trevligt med lite sköna fester, gärna då i t.ex parker eller andra mer lämpliga platser samt helst utan permanent ommålning av hus samt nedmontering av skyltfönster.
Du menar lite klotter på någon husvägg och sex stycken sönderslagna större fönster? Ja så klart du gör, vad annars skulle du mena. Det där förekommer varenda dag. Ut på stadens gator sgtpepper och proklamera att alla odågor minsann får sluta upp genast! Jag tror dock inte de slutar, och det har ingenting med politiska åsikter att göra.
sgtpepper skrev:
Om Reclaim var seriösa så skulle dom anordna fester i någon av Stockholms alla parker och på så sätt kanske vinna lite respekt och medhåll av den vanlige stockholmaren samt slippa utmålas som idioter i dagspressen.
Det finns inga vanliga Stockholmare. Det var ju förövrigt 1500-3000 människor på plats, samt att de får stöd av exempelvis mig. Dessutom tror jag säkert att de skulle bli utmålade som idioter i dagspressen i vilket fall. Borgerliga skribenter i samarbete med lögnhalsar på polisen, du har som jag ingen aning vilka historier de kan hitta på - vilken spridning och genomslagskraft det kan få och dagligen får.
sgtpepper skrev:
Jag vet vad du försöker poängtera, det framgår klart och tydligt, tro inte att du är en subtil mästerretoriker.
Jag har inte ens försökt vara det. Synd bara att det nästan är lite tragikomisk att ni agerar som om jag vore, med tanke på era inlägg som (tål att nämnas igen) anmärker på smådetaljer utan att se poängen.
sgtpepper skrev:
Just det, dom är även tråkiga.
Så länge du gör allt annat än skrattar åt mina inlägg så jag nöjd. Man sitter inte och skrattar själv direkt.
sgtpepper skrev:
Men visst, jag har inget till övers för polisbrutalitet, inte heller vill jag leva i ett samhälle där poliser kan stå över lagen, eller där en "kåranda" gör att ruttna snutar frånslipper straff.
Nu är det så att polisbrutalitet är frekvent förekommande. Polisen kan stå över lagen, de har befogenheter till det.
Dessutom döljer vissa poliser sina identifieringsbrickor på hjälmarna, för att till exempel kunna undgå straff.
Efter demonstrationerna i Göteborg så har vi tydligt sett att många poliser inte har blivit dömda för tjänstefel, misshandel, försök till mord etc. Till och med förundersökningar har lagts ner! Man tycker att i alla fall en domstol ska kunna gå igenom vissa händelser. I stället väljer någon instans på vägen dit att helt och hållet lägga ner sådant som förundersökningar. Om nu vissa specifika poliser är så oskyldiga, varför går det då inte till domstol?
Allt detta är djupt oroväckande. Du vill inte leva i ett samhälle som detta säger du. Vad har du då tänkt att göra? Nu är det ett sådant samhälle vi lever i, och det bli allt allvarligare för varje dag.
sgtpepper skrev:
Däremot ser jag inte samma enorma konspiration mot ett gäng snälla ungdomar från polisens sida som du gör.
Jag vill påminna dig om denna tråds rubrik. Vad står det där? Jo: "Vissa poliser" Hur i helvete kan du få det till att jag skulle påstå att det är någon sorts konspiration som pågår?!
sgtpepper skrev:
Difference in opinions med andra ord.
Nej då. Trångsynthet kontra tolerans, förutfattade meningar kontra insikt. Så enkelt var det.
sgtpepper skrev:
Jag gillar inte att folk helt plötsligt ockuperar delar av stan och tar på sig någon slags roll som språkrör för hela stadsbefolkningen.
Att du inte gillar det är lite av meningen med spektaklet. Meningen är att göra dig och många andra förbaskade, så ni uppmärksammar vad som försigår. Fortfarande är det fullt lagligt.
sgtpepper skrev:
När sådan händer så applåderar jag ivrigt och fnittrar av vällust när snuten tar till hårdhandskarna och flyttar på dessa fridstörare, jag blir som en unge i en godisaffär, jag tycker att det är skitlajbans!
Det är bara sjukt. Fast jag är väl samma person själv. Inte skulle jag direkt gråta om du blev misshandlad på sta'n av nån högerextremist när du samtidigt spyr galla över antifascister.
sgtpepper skrev:
Slutsats: Jag blir irriterad om mina gator är ockuperade, var sig det beror på en nazistdemonstration, gatufest eller att kungen fått för sig att åka kortege. Gatorna är våra, inte deras.
Exakt. Du förstår inte att det är budskapet med själva aktionen?
-
eriks skrev:
I en av lankarna laste jag "Ali Esbati går fram till dem och frågar "Exakt vad är det för arbete ni ska utföra?"". Det later sa fruktansvart oskyldigt, men jag tvivlar pa att det verkligen ar sa oskyldigt.
Det spelar ingen roll hur oskyldigt eller provokativt det lät. Det som spelar roll är att polisen INTE ska agera domare och bödel och bestraffa personer de råkar finna irriterande. Likväl gjorde de det, genom att putta omkull mannen (han är 25-30 år gammal), sedan skrika "nu kommer det göra ont" och till sist hoppa över honom med sin fulla vikt. Är det ett bra svar på en lugn och helt vanlig fråga?!
eriks skrev:
Han kan ha brakat tidigare, eller saga det med en provocerande ton.
Än en gång. Det är inte upp till polisen att agera domare och bödlar. Det är inte på något sätt ett brott att vara provocerande. Att han skulle ha bråkat? Så du menar alltså att han först tog till våld mot en grupp (20 personer) fullt kravallutrustade poliser, och de brydde sig inte. När han sedan ställde en vanlig fråga så blev han (lindrigt) misshandlad. Det låter fullkomligt galet i så fall.
Hur provocerande man är beror på den som känner sig provocerad. Jag kan med att kyssa en man vara provocerande för vissa människor, även fast min handling inte är annat än att visa min kärlek till en annan person. Jag tror att de specifika individer iklädda poliskläder som tog till våld mot lugnt talande kända offentliga vänsterpersoner ansåg sig bli provocerade av dessa personers åsikter, och inte av deras handlande (som var att lugnt tala).
Anser man att våld är ett bra svar på en serie lugnt ställda frågor så är det något konstigt som inträffat i hjärnan. Polisen måste alltid visa tolerans och öppenhet mot de medborgare de ska försvara och tjäna. Inte ska de vandra runt som löst sammanhållna brunskjorte-förband med i efterhand konstaterade lögner i comradion där det sägs att "biografer blir vandaliserade...de kastar sten!".
Erat resonemang om att att det helt ok att slå folk på käften bara för att de är irriterande håller inte i ett demokratiskt samhälle. Likförbannat tycker ni att det är så förbaskat bra att polisen nu tog till våld mot till exempel en grupp vuxna, och på ett mycket seriöst sätt, politiskt engagerade människor, bara för att ni finner dem irriterande och besvärliga.
Det är inte enbart i samband med diverse fester anordnade av vänsterorganisationer som det förekommer klotter och skadegörelese.
Självklart inte, det vore ju förmätet av mig att påstå något sådant och det har jag inte heller gjort. Jag påpekade enbart det faktum att vid tidigare gatufester, där syftet enligt utsago var att "återta det som tillhör befolkningen", så fick vi, befolkningen, våra gator avspärrade och våra väggar nedklottrade. Det tyder på att gatufesterna inte alls är en solidarisk manifestation som syftar till att främja alla, utan snarare endast är ett sätt för en liten klick människor att få utlopp för sitt behov av att höras och synas.
Det finns inga vanliga Stockholmare.
Vad vet du om det? Såg du det när du från din tågvagn när du "passerade Stockholm påväg till Göteborg"?
Nej då. Trångsynthet kontra tolerans, förutfattade meningar kontra insikt. Så enkelt var det.
Åh så väl rutet av en som vet bäst och som gärna sätter sina samhällspolitiska åsikter som norm och absolut sanning över alla andras åsikter. Jepp, du är som ett enda stort gyllene paket av tolerans du Individen!
Fortfarande är det fullt lagligt.
Nej förstår du, det är den springande punkten. Det är inte lagligt.
Det är bara sjukt. Fast jag är väl samma person själv. Inte skulle jag direkt gråta om du blev misshandlad på sta'n av nån högerextremist när du samtidigt spyr galla över antifascister.
Ah, så du menar dessa att "antifascister" är den tunna mur som skyddar oss medborgare mot de onda högerextremisterna? Själv anser jag att de ofta är samma typ av människor, bortglömda människor med dåligt självförtroende vars enda upprättelse är när dom får banka någon i skallen. Det är endast slumpen som avgör om Bosse 15 år med alkismorsa och knarkarfarsa går med i AFA eller Combat 18.
För övrigt så skulle jag inte direkt skratta om du fick spö, oavsett av vem. Det är alltid otrevligt med våldshandlingar, men du har väl inte riktigt samma uppfattning i den frågan eftersom du underförstått skulle vilja se att jag blir misshandlad.
Exakt. Du förstår inte att det är budskapet med själva aktionen?
Åfan, så meningen är att de "vanliga" medborgarna skall bli irriterade och i förlängningen kräva fler poliser som bankar batonger? Ja då har ju ni verkligen lyckats med ert uppsåt! Gratulerar herr Individ!
Nu får det f*n i mig vara nog
**Kan inte tonen fortsättningsvis hållas inom ramarna för wF så stänger jag denna tråd direkt. Det är stor skillnad på att debattera och att rapa galla. Det senare göres bäst via epost utanför wF eller inte alls.
Sista varningen.
PeW // Moderator**
Individen, d skrev "gjorde de det, genom att putta omkull mannen (han är 25-30 år gammal), sedan skrika "nu kommer det göra ont" och till sist hoppa över honom med sin fulla vikt."
Var du dar och sag det, eller har du hort det i media?
sgtpepper skrev:
Jag påpekade enbart det faktum att vid tidigare gatufester, där syftet enligt utsago var att "återta det som tillhör befolkningen", så fick vi, befolkningen, våra gator avspärrade och våra väggar nedklottrade.
De återtar det som de anser tillhöra alla genom att under några timmar på ett festligt, fredligt och förhållandevis lindrigt sätt (tio pajade fönster, en struntsak) ockupera lite mark i centrala Stockholm. Några timmar. Resten av årets 364-365 dagar gör de det inte. Det var för den delen ingenting som hindrade dig att bege dig dit, vilket du även gjorde. Varför passade du inte på att under den korta stunden som RTC-festen rådde, njuta av musiken och umgås med alla trevliga och glada människor?
Det finns alltid oliktänkande, och du får helt enkelt tolerera att människor gör sådant som kan anses vara irriterande och onödigt för dig, men roligt och extremt viktigt för andra. Tyvärr ville polisen annat och gav sig på närmare 200 personer, och frihetsberövade dem under flera timmar för att sedan tvångsförflytta dem långt iväg med bussar. Av dessa 200 personer var endast en enda misstänkt för något brott (skadegörelse skulle jag förmoda), personen i fråga blev släppt efter sex timmar. Strax efter de andra.
sgtpepper skrev:
Det tyder på att gatufesterna inte alls är en solidarisk manifestation som syftar till att främja alla, utan snarare endast är ett sätt för en liten klick människor att få utlopp för sitt behov av att höras och synas.
Man ska skrika så att man hörs. Denna lilla "klicken människor" ser då till att skrika högt, så de dessutom överröstar alla andra som är många fler. Absurt? Nej, och det är en av grundpelarna i ett demokratiskt samhälle. Utan opposition skulle inte mycket nytt tillföras. (Du utgör ju visserligen med din kritik också opposition, och det är lika viktigt...)
sgtpepper skrev:
Vad vet du om det? Såg du det när du från din tågvagn när du "passerade Stockholm påväg till Göteborg"?
Jag vill inte generalisera. Det finns inga "vanliga Stockholmare" helt enkelt. Alla är unika.
sgtpepper skrev:
Jepp, du är som ett enda stort gyllene paket av tolerans du Individen!
Hehe :p Jag skrev så där för att retas. Ursäkta.
sgtpepper skrev:
Nej förstår du, det är den springande punkten. Det är inte lagligt.
Klart det är lagligt. Vi har någonting som kallas "mötesfrihet" i Sverige. Det innebär att man får samla folk till diverse möten där man yttrar sina åsikter ("vänsteråsikter") eller framför någonting konstnärligt (musiken, dansen, eldslukarna etc.).
Det kan dock krävas tillstånd om dessa möten sker på offentliga platser, men visade sig den här gången inte vara något problem. Polisen ingrep ju som vi alla vet efter festen. Anledningen till att det inte krävdes tillstånd var därför att inga extremt nödvändiga funktioner åsidosattes, och att en anmälan långt innan hade utfärdats. Lite trafikproblem i och med demonstrationer osv. får man dock räkna med på en dag som första maj. Samma sak som att man får räkna med raketer på nyår.
sgtpepper skrev:
Ah, så du menar dessa att "antifascister" är den tunna mur som skyddar oss medborgare mot de onda högerextremisterna?
Nej, men jag anser att antifascister utgör ett ganska så effektivt skydd mot högerextremister. Engagerade människor som ägnar sin fritid till att bekämpa exempelvis högerextremism är inte en dålig sak. Tänk om vi alla kunde engagera oss så mycket.
sgtpepper skrev:
Det är endast slumpen som avgör om Bosse 15 år med alkismorsa och knarkarfarsa går med i AFA eller Combat 18.
Du har inte fått mer kunskap om Combat 18 och AFA än vad massmedia gett dig. Samma sak gäller mig, i princip. Så jag väljer att inte uttala mig mer än att jag hellre skulle vilja befinna mig i ett rum fullt med AFA-medlemmar än Combat 18-medlemmar. Vad skulle du välja av dessa två alternativ sgtpepper?
sgtpepper skrev:
Det är alltid otrevligt med våldshandlingar, men du har väl inte riktigt samma uppfattning i den frågan eftersom du underförstått skulle vilja se att jag blir misshandlad.
Du nämnde ovan att du blev upphetsad av att se vänsterungdomar bli misshandlade av poliser, och det var det som jag reagerade på. Självklart skulle jag inte vilja se dig bli misshandlad, och skulle du bli det och jag såg det så skulle jag snabbt ringa polisen eller själv försöka ingripa på något sätt (fast jag är feg, så förvänta dig icke några hjältedåd).
sgtpepper skrev:
Åfan, så meningen är att de "vanliga" medborgarna skall bli irriterade och i förlängningen kräva fler poliser som bankar batonger? Ja då har ju ni verkligen lyckats med ert uppsåt!
Nej. Meningen är att de vill ha uppmärksamhet för sin sak.
Om du vill ha en stad med bilar, lyxbutiker och milslånga bostadsköer (som om det inte finns redan?) så kan du bege dig ut på gatan tillsammans med dina vänner och agitera för det. Jag tvivlar dock på att du lyckas dra ihop 1500-3000 personer.
-
eriks skrev:
Var du dar och sag det, eller har du hort det i media?
Som jag i mitt inlägg tydligt skrev så kan man i mitt första inlägg finna länkar och källor. Jag var givetvis inte på plats själv.
Här följer en serie citat och länkar:
Björn är en lögnare:
Ett hundratal personer började gå ner längs Kungsgatan mot Stureplan och började att vandalisera, uppger polisens presstalesman Björn Pihlblad.
Enligt honom slogs flera fönster i kvarteren kring Kungsgatan sönder. Den värsta skadegörelsen inträffade på David Bagares Gata och Malmskillnadsgatan. Även en biograf vandaliserades.
America Vera-Zavala säger:
-Jag fick en batong i magen och ramlade omkull.
Ali Esbati skriver:
Så börjar poliserna putta på oss med sina sköldar. Hårt. Polisbefälet ropar till mig "nu kommer det att göra ont". Han säger att de behöver "arbetsro". När jag frågar vad exakt det är för "arbete" som de behöver utföra blir jag nedputtad i backen. Bredvid mig får Jennie Dielemans - programledar i Diskus - helt plötsligt och helt oprovocerad ett snabbt och hårt sköldslag rakt över ansiktet.
Här är länkarna:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,160695,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,57313299_852__o,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,57309440_852__o,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,160634,00.html
http://www.expressen.se/article.asp?id=107084
http://www.expressen.se/article.asp?id=107137
http://www.motkraft.net/nyheter/124
http://www.motkraft.net/nyheter/132
http://www.motkraft.net/nyheter/139
http://www.motkraft.net/nyheter/141
http://www.ungvanster.se/om_ung_vanster/ali.html
http://www.yelah.net/news/20020501233454
http://www.yelah.net/news/20020503091552
http://www.yelah.net/news/20020503190440
Sådär. Det var de jag kunde finna på några minuter. Alla har jag läst, plus ett par till. Så mycket insikt har alltså jag. Hur mycket har ni? Jag vill inte döma er, bara göra klart för er att jag inte helt och hållet sitter och diktar upp någonting här.
Expressens artikel var ju extra spännande: http://www.expressen.se/article.asp?id=107137
Den visar att Expressen tydligen visar intresse för skribenter som uppenbarligen skriver barnsagor på fritiden, eller i just den artikeln även på arbetstid.
Förstår ni att jag är lite besviken på såväl nyhetsförmedlingen, polisens agerande och eran attityd om det hela?
Det finns alltid oliktänkande, och du får helt enkelt tolerera att människor gör sådant som kan anses vara irriterande och onödigt för dig, men roligt och extremt viktigt för andra.
Av det som framkommit i tråden verkar det vara ömsesidigt. Vidare missar du den ironi som schassen lagt in.
Man ska skrika så att man hörs. Denna lilla "klicken människor" ser då till att skrika högt, så de dessutom överröstar alla andra som är många fler. Absurt? Nej, och det är en av grundpelarna i ett demokratiskt samhälle.
Varför skrika när man inte behöver det?
Klart det är lagligt. Vi har någonting som kallas "mötesfrihet" i Sverige. Det innebär att man får samla folk till diverse möten där man yttrar sina åsikter ("vänsteråsikter") eller framför någonting konstnärligt (musiken, dansen, eldslukarna etc.).
Det är inte lagligt att stänga av en gata och skrika och gapa. Att det sen förekommer vandalisering gör det ännu mer olagligt. Punkt.
Nej, men jag anser att antifascister utgör ett ganska så effektivt skydd mot högerextremister.
Var det inte du som protesterade livligt mot USA's angrepp mot Afghanistan med att man inte kan motverka våld med våld? Vad är då detta?
Nej. Meningen är att de vill ha uppmärksamhet för sin sak
På den punkten misslyckas de totalt.
Som jag i mitt inlägg tydligt skrev så kan man i mitt första inlägg finna länkar och källor.
Dessa har jag och säkert de flesta andra också läst. Bara för att man inte håller med betyder det inte att man inte läst eller inte förstått.
Ingen ide att stånga sig blodig, du har fått fram din sak och likväl som ena sidan har en åsikt har den andra en annan.
Punkt
PeW skrev:
Varför skrika när man inte behöver det?
Klart de behöver skrika. Bråttom är det också. Det blåser högervindar!
PeW skrev:
Det är inte lagligt att stänga av en gata och skrika och gapa. Att det sen förekommer vandalisering gör det ännu mer olagligt.
Nu gör du dig dum. De stängde inte av en gata, de helt resolut ockuperade den (men skulle förmodligen utan tvekan släppt förbi eventuella ambulanser, brandbilar osv.).
De skrek och gapade, även kallat musik, dans och i största allmänhet: fest. Fullt lagligt. De yttrade sina åsikter. Det får man göra på offentlig plats, och det är en av de grundläggande demokratiska rättigheterna.
Den vandalisering som förekom var så obetydlig att den knappt ens behöver nämnas, men gör det ändå på grund av lögnerna polisen spridde på ett tidigt stadium.
PeW skrev:
Var det inte du som protesterade livligt mot USA's angrepp mot Afghanistan med att man inte kan motverka våld med våld? Vad är då detta?
Tror du verkligen att alla antifascister går runt på sta'n och spöar skiten ur fascister? Det finns väl vissa, men knappast alla. En del kan till exempel kasta in smörsyra i SD's möteslokaler, riva ner fascistiska affischer osv. Jag själv är lite tveksam till detta eftersom det inte kan rättfärdigas. Om deras affischer får rivas ner och deras möten störas, varför skulle då våra lämnas ostörda?
PeW skrev:
På den punkten misslyckas de totalt.
Är det verkligen dom som misslyckades? Är det inte polisen och massmedia som sprider bilden av det?
Att spontant samla ihop 1500-3000 människor till en fest, som är så gott som helt fri från skadegörelse och bråk - tycker jag är väldigt lyckat. Sedan att polisen valde att attackera hundratals fredliga människor på väg hem är ju knappast deras fel. Om polisen väljer att sprida lögner om hundratals krossade skyltfönster är väl inte heller deras fel.
Polisen lyckades med sina bryska och brutala metoder endast gripa 7 personer, varav en är misstänkt för någonting brottsligt. För det krävdes det att de frihetsberövade 150-200 oskyldiga personer, vars brott var att befinna sig på "fel" plats vid "fel" tidpunkt. Vore det inte bättre med något tiotal civilpoliser bland demonstranterna i stället?
Nu gör du dig dum
Tack för den du, är det roligt att vara oförskämd? :(
De stängde inte av en gata, de helt resolut ockuperade den (men skulle förmodligen utan tvekan släppt förbi eventuella ambulanser, brandbilar osv.).
Likväl olagligt och jag tycker det är oroande att vissa tar lagen i egna händer
Det får man göra på offentlig plats, och det är en av de grundläggande demokratiska rättigheterna.
Under förutsättning att det inte är störande - ja
Den vandalisering som förekom var så obetydlig att den knappt ens behöver nämnas, men gör det ändå på grund av lögnerna polisen spridde på ett tidigt stadium.
Och vem avgör vad som är "lagom" nivå på skadegörelse?
Om deras affischer får rivas ner och deras möten störas, varför skulle då våra lämnas ostörda?
Vem har sagt att det är OK att riva ned och förstöra medelst våldsamma metoder ö.h.t (även om det är SD)? Inte jag...
Polisen lyckades med sina bryska och brutala metoder endast gripa 7 personer, varav en är misstänkt för någonting brottsligt. För det krävdes det att de frihetsberövade 150-200 oskyldiga personer, vars brott var att befinna sig på "fel" plats vid "fel" tidpunkt. Vore det inte bättre med något tiotal civilpoliser bland demonstranterna i stället?
Med GBG i tankarna kan jag mycket väl förstå att polisen inte vågar se mellan fingrarna utan ist vill skingra folkmassan. Allt annat vore gravt tjänstefel. Att det sen var en oanmäld sammankomst gör det ännu mer förvirrat då de ej vet ett enda dugg vad eller vilka de har att göra med... och de kan omöjligt förutse eventuella motattacker från andra organisationer m.m..
Vi kan älta detta i 20 sidor men likförbenat blir det samma från början till slut... är det inte bättre att lägga ned detta nu? ;)
Nej, men jag anser att antifascister utgör ett ganska så effektivt skydd mot högerextremister.
Det gör jag också, äkta antifascister. Inte bråkmakare i rånarluvor som endast gör det för att få lite endorfinkickar.
Så jag väljer att inte uttala mig mer än att jag hellre skulle vilja befinna mig i ett rum fullt med AFA-medlemmar än Combat 18-medlemmar. Vad skulle du välja av dessa två alternativ sgtpepper?
Jag skulle varken välja det ena eller det andra, jag har inte för vana att umgås med drägg.
Du nämnde ovan att du blev upphetsad av att se vänsterungdomar bli misshandlade av poliser
För att citera dig själv, "Jag skrev så där för att retas".
Om du vill ha en stad med bilar, lyxbutiker och milslånga bostadsköer
Du känner inte mig och vet inte vad jag har för åsikter, så kom för fan inte och försök föra på mig åsikter jag inte har.
Du måste inse att man inte automatiskt är högerreaktionär bara för att man inte sympatiserar med dig, Ung Vänster, forna kommunister och "utomparlamentariska" frilspelare. Kanske är det så i din enkla värld, att det finns två sidor, din sida samt högersidan, där alla på den andra sidan är friherrar och grevar som suger ut de stackars ungdomarna som saknar en lokal.
Så är det dock knappast i verkligheten. Antagligen (statistiskt sett) så är du själv ett rätt bortskämt medelklassbarn med mamma, pappa, villa och relativt stora spenderbyxor, antagligen kommer du om 20 år rösta på moderaterna som alla andra av din sort och skaka på huvudet och kuckla åt de tokigheter du tyckte i din ungdom. Falska borgarbarn med temporära vänsteråsikter är värre än bortskämda överklassungar.
Se, nu gjorde jag som du brukar, talar om för dig vem du är och vad du tycker/borde tycka. Synnerligen effektivt, nu vet vi vem du är. Vem jag är har ju du redan avgjort, en lyxbilsälskande hyresrättsutsäljningsförespråkare.
PeW skrev:
Likväl olagligt och jag tycker det är oroande att vissa tar lagen i egna händer
Om nu inte vissa hade tagit lagen i egna händer så hade vi inte haft det samhälle vi har i dag. Vad som avgör om det är rätt att ta lagen i egna händer eller inte? Det beror mycket på situationen, och jag har absolut inget mirakelrecept på det.
Jag anser dock att en oskyldig vänsterfest gott kan få lämnas ifred, och att massmedias nyhetsförmedling kan vara betydligt bättre.
PeW skrev:
Under förutsättning att det inte är störande - ja
Störande? Du menar provocerande?
PeW skrev:
Och vem avgör vad som är "lagom" nivå på skadegörelse?
Det sunda förnuftet. Tio stycken sönderslagna rutor omkring en tillställning som drog 1500-3000 personer är en struntsak.
PeW skrev:
Vem har sagt att det är OK att riva ned och förstöra medelst våldsamma metoder ö.h.t (även om det är SD)? Inte jag...
Inte jag heller. Det var därför jag formulerade det som en fråga.
PeW skrev:
Med GBG i tankarna kan jag mycket väl förstå att polisen inte vågar se mellan fingrarna utan ist vill skingra folkmassan.
Du menar då närmare 20 000 personer fredligt demonstrerade och några hundra personer fick rubriker? Samma sak där; de som gjorde något hann i många avseenden undan, och de som drabbades mest av polisens motaktioner (eller bara till synes slumpartade aktioner) var de fredligt demonstrerande. Jag tycker att det är på tiden att polisen lägger om sin taktik.
-
sgtpepper skrev:
Jag skulle varken välja det ena eller det andra, jag har inte för vana att umgås med drägg.
Nu visste jag att du skulle svara så. Det var därför jag gav dig två alternativ. Svara på frågan är du snäll.
sgtpepper skrev:
Du känner inte mig och vet inte vad jag har för åsikter, så kom för fan inte och försök föra på mig åsikter jag inte har.
Jag skrev om. Det är en jäkla skillnad. Jag syftade inte på dina åsikter, utan på motsatsen till "RTC's" åsikter.
sgtpepper skrev:
Kanske är det så i din enkla värld, att det finns två sidor, din sida samt högersidan, där alla på den andra sidan är friherrar och grevar som suger ut de stackars ungdomarna som saknar en lokal.
Jasså? Så korkad är jag då inte.
sgtpepper skrev:
Antagligen (statistiskt sett) så är du själv ett rätt bortskämt medelklassbarn med mamma, pappa, villa och relativt stora spenderbyxor, antagligen kommer du om 20 år rösta på moderaterna som alla andra av din sort och skaka på huvudet och kuckla åt de tokigheter du tyckte i din ungdom.
Nu drar jag en visa här då... Eller nej, det gör jag inte alls. Jag är inte på humör att dra upp mina problem - snarare farsans problem kanske, som han ältade i fyllan tidigare i dag. Jag bor förövrigt inte med farsan, var bara där och hälsade på...nåja.
Några villor, mamma-pappa, spenderbyxor etc. existerar naturligtvis inte.
sgtpepper skrev:
Falska borgarbarn med temporära vänsteråsikter är värre än bortskämda överklassungar.
Jag spenderar större delen av min fritid med att antingen plugga, sova, göra någonting spelrelaterat (skriver artiklar och nyheter på en större spelsida t ex) eller till politik. Ibland kan jag vara social, men det är sällan.
Mina åsikter är inte direkt temporära, och jag har för tusan inte ens yttrat några av dem i den här tråden, mer än att jag tycker att polisens och massmedias agerande var fel. Vilket ni även tycker, men accepterar? Det är lite, "jaja skitsamma, det är ju bara vänsterdrägg som råkar ut för sånt där ändå".
sgtpepper skrev:
Vem jag är har ju du redan avgjort, en lyxbilsälskande hyresrättsutsäljningsförespråkare.
Jag har inte redan avgjort vem du är. Blicka ovan för förklaring.
Individen, du verkar tycka att det är OK att vandalisera då det ändå inte är i stor skala? Demonstrationer ska tydligen få äga rum utan tillåtelse, utan polis och övervakning what so ever? Man ska få ta lagen i egna händer?
Om inte poliserna hade närvarat nu i Stockholm och i Göteborg förra året hade skadegörelsen varit mycket mer omfattande. Det verkar som att du skyller den på poliserna, att de provocerar folk att kasta sten på dem och att slå sönder, klottra och allmänt störa ordningen. Det är ju inte alls så att de försöker upprätthålla den lag som vi har i Sverige, och se till att ingen tar lagen i egna händer.
SPiN skrev:
Individen, du verkar tycka att det är OK att vandalisera då det ändå inte är i stor skala?
Nej jag tycker inte att det är ok att vandalisera vid såna här tillfällen. Det jag vill påpeka och förklara är att det faktiskt förekommer vandaliseringen, och vid en fest som drar 1500-3000 personer så är det i princip oundvikligt.
SPiN skrev:
Demonstrationer ska tydligen få äga rum utan tillåtelse, utan polis och övervakning what so ever?
Det skedde ingen polisövervakning den här gången. Det var bara ett mycket stort gäng kravallutrustade poliser som slog en mur runt festrområdet, och på avstånd kollade på.
Poliskonstaplar och civilklädda poliser på plats bland festdeltagarna vore roligt och en trygghetskänsla skulle så klart uppstå.
När de (polisledningen) i stället väljer att slå upp en mur av stål, plexiglas och svarta uniformer runt festdeltagarna så skapas det motsatta. Att många poliser dessutom valde att bryta mot lagen genom att dölja sin nummerplåtar och använda övervåld bygger även på den hotfulla stämningen.
SPiN skrev:
Om inte poliserna hade närvarat nu i Stockholm och i Göteborg förra året hade skadegörelsen varit mycket mer omfattande.
I Göteborg valde polisen att till exempel slå en mur runt en polisstation (som låg bredvid den väg ett fredligt demonstrationståg valde att vandra) med så gott som hela manskapet i stället för att skydda avenyn, som lugnt och stilla i närmare en timma blev vandaliserad av ett fåtal ligister.
SPiN skrev:
Det verkar som att du skyller den på poliserna, att de provocerar folk att kasta sten på dem och att slå sönder, klottra och allmänt störa ordningen.
Nej det gör jag inte.
Fast med deras (frekvent förekommande) metoder byggs naturligtvis den hotfulla stämningen upp, och målsättningen med att tjäna och skydda medborgarna sopas under mattan. Är det bra att till exempel slå en ung tjej arbetandes på TV4 rakt över käften? Eller att hårt sparka en sittande demonstrant i bröstkorgen (Vasaparken - Göteborg). (Det sistnämnda finns det bildbevis på.)
SPiN skrev:
Det är ju inte alls så att de försöker upprätthålla den lag som vi har i Sverige, och se till att ingen tar lagen i egna händer.
Jag kan inte hålla med dig där. Polisen upprätthåller lag och ordning mycket bra.
Tyvärr måste polisen vara betydligt mer flexibel och mer öppen än i dag, mer gå efter sunt förnuft och "känsla", än några kallt och tråkigt formulerade meningar i en grå lagbok. Det är människor vi har att göra med. (Missförstå inte i onödan nu.)