BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Socialdemokratin har inte alls samma värderingar som för t ex 40-50 år sedan. Om man vill förändra samhället kan man ju inte bara gå förbi den viktigaste faktorn vid förändringsarbete, dvs små steg.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Jaså? Vilka värderingar har ändrats?
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg I takt med att Sverige blev ett välfärdsamhälle så ändrades många av målen för socialdemokratin, en anpassning till rådande förhållanden. En sak som alla partier gör. Om dom inte gör det skulle dom knappast finnas med i riksdagen, eller hur ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 14 jan 2002]
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Om dom inte gör det skulle dom knappast finnas med i riksdagen, eller hur ?
Jo, om inte väljarna ändrar sig.
Jag är vegan och jag kan komma med argument för både människorna ,djuren och miljön varför man ska äta så ,men lyssar du? http://www.vegan.nu/miljo/
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
Beatbox:ibland hävdar du att anrkism är bara nogot som vi ungar har kokat ihop och när vi visar de historisk grunderna hävdar du att det inte går att använda gammal idologer.Hur ska du ha det?
Det är inte bara det att vi ungar som hävdar att organistioner ska vara platta.Även en proffesor vid handels hävdar att det är det bästa och mest effektiva företagen.Kjell A Nordström och jonas Riddestråle om ni har hört talas om de.
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Fridolf: jejejeje ;)
I takt med att Sverige blev ett välfärdsamhälle så ändrades många av målen för socialdemokratin, en anpassning till rådande förhållanden.
Du menar att de nu har som mål att rasera välfärdssamhället, med sin lightneoliberalism i fårakläder?
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
[Redigerat av Icaros den 14 jan 2002]
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Du menar att de nu har som mål att rasera välfärdssamhället, med sin lightneoliberalism i fårakläder?
Det va det jag skrev, eller hur ;-) Det jag sa va att under historiens gång då har målen ändrats.
Det är inte bara det att vi ungar som hävdar att organistioner ska vara platta.Även en proffesor vid handels hävdar att det är det bästa och mest effektiva företagen.Kjell A Nordström och jonas Riddestråle om ni har hört talas om de.
Korta beslutsvägar är alltid bra. Det strävar alla företag efter men även en hierarki för att hålla koll på besluten och få en överblick över vilken väg företaget går mot. Makt innebär ju också ansvar och i statens fall ansvar för människor.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Hm, just det, sossarnas politik var det ja...
(SAP's website funkar inte för mig (jäkla vi-kräver-Internet-Explorer-fasoner), jag tänkte kolla lite fakta där innan men det får gå ändå.)
Jo, det här med maxtaxan tex. Nån som tycker det är en bra ide, nån som även röstar på sossarna?
Det går alltså ut på att man ska få bidrag till statlig barnomsorg. Och om man väljer att inte låta barnen indefinieras i barnomsorgen, man vill kanske ha en familj liksom, så får man inte detta bidrag. Det innebär att de fattiga familjerna inte har nåt val än att sätta in barnen i barnomsorgen.
Ska man vårda barnen i hemmet behöver man alltså extra inkomst, och då kan man inte vara hemma och ta hand om barnen. Det går inte ihop. Vill sossarna kanske tvinga in ungarna i omsorgsapparaten? Eller nån som vet vad det handlar om?
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg
"Du menar att de nu har som mål att rasera välfärdssamhället, med sin lightneoliberalism i fårakläder?"
Det va det jag skrev, eller hur ;-) Det jag sa va att under historiens gång då har målen ändrats.
Okej, det var inte det du skrev, sorry. Jag menade att jag ser det så.
------------------
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Maxtaxan handlar om att det finns et tak för hur mycket barnomsorgen får kosta för en familj.
Det innebär att de fattiga familjerna inte har nåt val än att sätta in barnen i barnomsorgen.
Det innebär att familjer får mer över i plånboken eftersom en gräns reglerar kostnader för barnomsorg.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg [citat}I takt med att Sverige blev ett välfärdsamhälle så ändrades många av målen för socialdemokratin, en anpassning till rådande förhållanden.
När de genom sitt regerande hade uppnått några av de mål som de tidigare satt upp kunde de knappast behålla målet om att uppnå det eller hur? Målen ändrades till att bevara det som de hade infört.
Varför genomför de då nedskärningar idag som Icaros är inne på? Det stämmer ju inte med deras mål. Jag tror på att svaret är brist på idéer och förslag. De vet helt enkelt inte hur de ska kunna behålla allt som de infört samtidigt som de får ekonomin att gå ihop.
Men det betyder inte att målen har ändrats. Det brukar ju prata om att "målet är att ersättningsnivån i a-kassan ska återställas" och liknande. De har bara tagit några steg tillbaka men målet är att återinföra det som de "raserat".
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg
jäkla vi-kräver-Internet-Explorer-fasoner
Det är väl helt i linje med deras politik! ;-)
"Vi har valt ett program som vi tycker är bra och det ska ni använda! Om alla skulle välja webbläsare själva skulle många svaga och utsatta ta något bluff-program från nåt otäckt privat företag och sedan lida för det. Det är grymt och hänsynslöst mot dem!"
------------------
Varför genomför de då nedskärningar idag som Icaros är inne på? Det stämmer ju inte med deras mål. Jag tror på att svaret är brist på idéer och förslag. De vet helt enkelt inte hur de ska kunna behålla allt som de infört samtidigt som de får ekonomin att gå ihop.
De nedskärningar vi har idag beror ju på den överkonsumtion vi hade under 90-talet. Deras mål är ju att så många som möjligt ska få det så bra som möjligt. Om man har lite pengar i plånboken så måste man spara.
Men det betyder inte att målen har ändrats. Det brukar ju prata om att "målet är att ersättningsnivån i a-kassan ska återställas" och liknande. De har bara tagit några steg tillbaka men målet är att återinföra det som de "raserat".
Vi i samhället är alla ansvariga för var vi befinner oss idag. Om man ser i ett lite längre perspektiv än 5 år så har målen ändrats rätt så kraftigt.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Vet inte om det var maxtaxan jag tänkte på, lyckades som sagt inte hitta nån info om det från SAP's sida.
Men en annan sak som handlar om familjepolitik är ju att ta hand om sina egna barn inte räknas som "riktigt arbete".
Jag är lat och citerar från Haros hemsida www.haro.to (Haro är en familjepolitisk organisation):
Svensk familjepolitik har rubbat den naturliga balansen genom att ensidigt styra mot en modell av livsstil under småbarnsåren; lönearbete plus dagis. Detta är olyckligt då det inte sammanfaller med alla föräldrars visioner om vad föräldraskapet skulle kunna innebära.
Mer från Haro:
De som väljer en omsorgsform som ligger utanför den kommunala verksamheten får idag ingen del av de statliga subventionerna till barnomsorg. Detta trots att alla barn har omsorg av något slag och att även denna omsorg kostar.
------------------
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Det är ju inte så konstigt att staten subventionerar sin egen verksamhet, eller hur ? Funkar på samma sätt gällande privatskolor.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg
De nedskärningar vi har idag beror ju på den överkonsumtion vi hade under 90-talet. Deras mål är ju att så många som möjligt ska få det så bra som möjligt. Om man har lite pengar i plånboken så måste man spara.
Nja, överkonsumtionen började redan på 70-talet egentligen, det var då som statsskulden började öka år från år, och fortsatte långt in på 90-talet. Ja, faktiskt hade vi överkonsumtion så sent som förra året. Statsbudgeten gick ihop och visade på plus tack vara engångsintäkter från utförsäljningen av felia samt pensionsreformen (som innebar att en del av de inbetalade pensionspengarna flyttades över till statskassan). Men går det inte att behålla allt som införts? Jag vet inte och tydligen vet inte regeringen heller eftersom de fortsätter med nedskärningar.
Jag håller inte riktigt med om vad målet är. Jag har uppfattat deras mål snarare som att så få som möjligt ska ha det riktigt dåligt.
------------------
Jag vet inte och tydligen vet inte regeringen heller eftersom de fortsätter med nedskärningar.
Pga konjunktur och världsläget. Det är första gången på 30 år som både asien, europa och USA går dåligt.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg
Det är ju inte så konstigt att staten subventionerar sin egen verksamhet, eller hur ? Funkar på samma sätt gällande privatskolor.
Är det inte oss medborgare staten är till för då? Staten ska väl se till att vi har det bra.
Eller har idealisten i mig fått det om bakfoten, staten kanske funkar som ett privat företag som du säger, med enbart vinstintresse för de som sitter i toppen? Man kanske skulle lyssna på P.J. Proudhon när han kritiserar staten
------------------
[Redigerat av Icaros den 14 jan 2002]
Är det inte oss medborgare staten är till för då? Staten ska väl se till att vi har det bra.
Eller har idealisten i mig fått det om bakfoten, staten kanske funkar som ett privat företag som du säger, med enbart vinstintresse för de som sitter i toppen?
Staten erbjuder subventionerad barnomsorg. Är inte det bra ? För att inte glömma gratis skolgång ? Eller du kanske hellre såg att dom finansierade andra privata alternativ ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby