BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Det är bara grunden som är gemensam:"jag ska inte aldrig bli förtyckt ,men jag ska inte heller aldrig förtycka någon."
Sen är det ju så att om man inser att varje individ är ansvarig för sitt eget liv så ska du nog se att det påstådda förtrycket från din sida inte alls handlar om förtryck och upplevs inte av individer i dagens samhälle som förtryck.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
Beatbox ,vad menar du med sista inlägget.Jag har utövat förtycki mitt liv.Tex jag har ätit kött.
En del statsvetare säger att moderaterna kommer förlora röster på att de har en partiledare som inte har någon medialutstrålning.
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Det jag menar är att varje människa är ansvariga för ens eget liv och kan forma det som man exakt vil. Om man inte vill äta kött och bo ute i en stuga långt ute på landet så kan man göra det. Men då är det ett val som man själv gjort. Man har valt att stå utanför samhället. Om man gör det så har jag svårt att förstå hur man kan i efterhand komma och klaga på att det va samhällets fel att man inte utbildade sig, skaffade jobb etc. Om man inte tror på dagens system så är det bara att stå utanför det om man vill. Det är upp till en själv att välja det. Det enda vi svenskar tvingas till idag är grundskolan. Resten kan man göra vad man vil med. Är det förtryck ?
Jag anser att det förtryck som en del upplever är i själva verket svårigheten att hanskas med auktoriteter. Men sådana kommer att finnas i vilken samhällstyp som helst.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Beatbox:man kan inte stå utanför samhället,man måste ändra på det.
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
[Redigerat av the-teacup den 14 jan 2002]
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Man kan framföra sin åsikt, men jag finner det respektlöst att inte böja sig för den stora majoritet som finns idag. Om åsikten är bra så kommer fler att stödja den men man måste också förstå att om folk tycker att åsikten är dålig så får man inget stöd. Om man själv "hittar på" ett eget samhälle som man lever efter så får man ju skylla sig själv. Då har man gjort sitt val och jag tycker då att man i efterhand inte kan komma och klaga på att man inte fick jobb, inte fick utbildning etc. Alla måste dra sitt strå i stacken om samhället ska funka.
Sen förstod jag inte det där med förtryck och kött.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 14 jan 2002]
Äter jag kött förtycker jag någon som är svagare än mig själv,djuren.Det finns många exempel där vi förtycker varandra utan att veta om det.
------------------
Äter jag kött förtycker jag någon som är svagare än mig själv,djuren.Det finns många exempel där vi förtycker varandra utan att veta om det.
Eftersom köttätande är valfritt så kan ju detta inte kallas förtryck. Tycker du att ett lejon förtrycker en zebra ?
Jag blir ju förtryckt av en mygga då den biter mig i sådana fall.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Är det valfritt för djuret som blir uppätet?
Vi människor är dömda (för att citera sarte) att välja, och se till att det blir det bästa möjliga för alla parter (vilket djuren inte dömda till det), så varför väljer vi något som är dåligt för oss själva,djuren och miljön?
------------------
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Det är valfritt vad man vill stoppa i sig. Men man skulle kunna kalla det för förtryck det t ex militanta veganer sysslar med. Tycker det va jättemodigt gjort då dom eldade upp en kovkiosk på Teg i Umeå. Det va inte alls ägaren och hans familj som drabbades. Men det är tydligen inte förtryck. Det verkar inte heller vara förtryck då veganer försöker förbjuda all köttproduktion. Jag förmodar att det är ett exempel på det "demokratiska" samhället som eftersträvas. Det liknar ju mer diktatur än någon demokrati.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg
Sen är det ju så att om man inser att varje individ är ansvarig för sitt eget liv så ska du nog se att det påstådda förtrycket från din sida inte alls handlar om förtryck och upplevs inte av individer i dagens samhälle som förtryck.
Förstår inte riktigt vad du menar. Vi har inte bara ansvaret för vårt eget liv, vi har ju andra människor i samhället också.
Vad är förtryck då? Existerar det inte menar du? Bara i våra sjuka, egoistiska avundsjuka sinnen? Är det bara avundsjuka egentligen menar du? Undrar vem som är egoistisk då. (Med "våra" avses de "radikala".)
(redigering: jag har inget att invända mot din (beatbox) kritik av de sk "militanta veganerna", jag skrev detta innan jag såg vad du skrivit)
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
[Redigerat av Icaros den 14 jan 2002]
Vad är förtryck då? Existerar det inte menar du? Bara i våra sjuka, egoistiska avundsjuka sinnen? Är det bara avundsjuka egentligen menar du? Undrar vem som är egoistisk då. (Med "våra" avses de "radikala".)
Jag anser att det påståda förtryck som finns handlar egentligen om att en del människor inte kan hantrera auktoriteter. Att jag t ex måste betala skatt anser inte jag som förtryck. Att jag måste ta ett jobb för att överleva anser inte jag som förtryck utan jag drar mitt strå i stacken och hjälper samhället. Samhället handlar om ett gicande och tagande. En del människor går det bra för karriärmässigt och dessa människor får t ex betala betydligt mer skatt för att hjälpa de människor som verkligen behöver hjälp.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Beatbox.Om stänger inne djur och föder upp dem bara till slakt så är det förtyck.
Nästan samma argumenten du tog mot köttindustrin var samma argument som slavhandlarna använde när slavarna började slå sig fria i Usa.
------------------
[Redigerat av the-teacup den 14 jan 2002]
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Däremot, inte sagt att militans (eller rättare sagt direkt aktion) skall förkastas helt som kampmetod.
Just här i dagens Sverige kanske inte gerillakrigsföring är nödvändig (tycker jag, jag har inte satt mig in i djurrättskämparnas teorier).
Däremot tycker jag att strejker och blockader mot dåliga arbetsförhållanden skulle vara berättigat om det behövs.
Vi kan inte sitta och skriva motioner och kämpa med byråkratin för varje småsak, det är väl därför vi tjatar om direktdemokrati hela tiden.
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
Om man läser den anariska historien så märker man att det är blandat med folk.Många av tänkarna var adelsmän, ändå anser de att det var fel med hirakier.
------------------
IIcarosMedlem sedan maj 2001258 inlägg Beatbox: Oj, det där inlägget med skatt och "Samhället handlar om ett givande och tagande" håller jag faktiskt med om.
Förutom att jag anser auktoriteter som något "ont". Varför skulle jag behöva bli åthutad av folk bara för att de har en formell "makt" över mig? För att de vet bättre än mig kanske? Om någon vet bättre än mig så accepterar jag det av just det faktumet. Om den personen däremot påstår att den vet bättre än mig bara för att den är chef, statsminister, pappa eller nåt så ser jag ingen anledning att "lyda".
------------------
Om den personen däremot påstår att den vet bättre än mig bara för att den är chef, statsminister, pappa eller nåt så ser jag ingen anledning att "lyda".
Istället för att inte lyda så kan man komma med vettiga argument varför man tycker som man gör.
Veganer kommer ju bara med argumentet "det är så orättvist mot djuren därför är ni näst intill sjuka i huvudet som äter kött". Om man istället accepterar att de flesta äter kött och inriktar sin verksamhet på att förbättra djurhållningen eller själv kanske tar iniativet att starta upp ett allternativ till köttindustrin.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
[Redigerat av Beatbox den 14 jan 2002]
Om man läser den anariska historien så märker man att det är blandat med folk.Många av tänkarna var adelsmän, ändå anser de att det var fel med hirakier.
Som jag sagt tidigare så tycker jag inte att det går att tillämpa dåtida idéologier på dagens samhälle. Dessa idéologier var i hög utsträckning utformade för dåtidens samhälle. Det är ungefär som att tro att Socialdemokraternas politik och värderingar ska gälla om 150 år framåt i tiden.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Icaros: Bättre än JAG.
Beatbox: "Det är ungefär som att tro att Socialdemokraternas politik och värderingar ska gälla om 150 år framåt i tiden."
Det kommer de att göra också om inte fler resonerar på andra sätt som tex Icaros gör.
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum
Det kommer de att göra också om inte fler resonerar på andra sätt som tex Icaros gör.
Samtliga partier lever i nuet och inte och försöker lösa dagens problem. Alla partier förändrar i takt med att samhället förändras. Vart vill du komma ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
FFridolfMedlem sedan aug. 2001723 inlägg Jag pratar om värderingar. Opinionen i Sverige är stabil och om ingen kommer med nya tankesätt som Icaros gör är det inte helt orimligt att opinionen är lika stabil om 150 år. Om socialdemokraterna styr då kommer väl socialdemokratiska värderingar att gälla eller?
------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum