Hugo>
Lite synd tycker jag nog om dig anda ;) ...men nog om det.
Men jag tycker att ni hakar upp er på fler saker, det enda jag har velat få fram med mina inlägg är att problemet med att det blir allt fler överviktiga är större än de som bantar ner sig pga HM's affischer.
Du kanske har en poang i att fetman okar i Sverige, och har gjort sa over en 100-ars period. Vad som ligger bakom detta ar ocksa en del faktorer varav de flesta kanske ar overflodiga att tas upp har som tex de faktum att de flesta av oss idag sitter inomhus pa stolar hela dagarna istallet for att gora nagot konstruktivt som att ploja en aker eller liknande.
Men, jag havdar bestamt att en av dessa faktorer ar hopploshet. Denna, i sin tur, ar ett resultat av dagliga kommentarer om vikt, media, reklam, mode, kladstorlekar och och visual impact i allmanhet. Hopploshet paverkar, enligt mig, manga kvinnor att antingen ata mer, som darmed leder till overvikt/fetma, eller till att inte ata alls.
Att inte ata alls leder ofta till svara sjukdomar bade psykiskt och fysiskt, langsiktiga problem och komplikationer och i varsta fall - doden. Ge oss 90 ar eller sa Hugo sa kommer du inte bara se konsekvenserna av "overatandet" som byggts upp under de senaste 100 aren, utan aven konsekvenserna av "aneroxia generationerna" som nu vaxer upp.
Det ar antagligen svart att forsta for de flesta man vad det innebar, och hur det rent praktiskt gors, nar jag pratar om det "dagliga inprantandet" av ideal bilden i manga kvinnors huvud (nu ar jag inte heller nedlatande utan medger att det later knappt och att inte ens jag kan riktigt forklara detta). Jag kan inte heller uttala mig om hur man upplever varlden...men man ska vara forbenat blind for att inte se sammanhanget mellan "ideal bilden" och overvikt och "ideal bilden" och aneroxia.
Visst vore det bra om alla tyckte om sig sjalva for vad dom ar och hur dom ar skapade...men det ar inte sa enkelt.
Jag skulle vilja tillagga att det inte bara handlar om HMs reklam kampanjer...naturligtvis inte (det ar bara ett valdigt bra exempel). Utan hela bilden av den "perfekta kroppen" (som for det mesta valdigt retoucherad) som malas upp i samhallet. En skev bild som, konstigt nog, borjar bli accepterad.
Det finns manga som inte orkar leva upp till den bilden. Varfor ska dom ens forsoka det fragar vi "sunda varelser"? Ja, av den enkla anledningen att det finns massor av manniskor som inte vagar lite pa att dom ar ok, att dom ar vackra och varda nagot.
For att sta upp emot en bild som ar "inbaddad" (i brist pa battre ord) i samhallet och for att vaga tycka om sig sjalv och saga att "jag ar ok" kravs mod och tro pa sig sjalv. Men fram for allt sa masta man veta sitt varde.
Hur kan manniskor fa veta sitt varde och fa nagon som helst sjalvkansla nar det finns dom som menar att "syftet med klädreklam är ju att visa upp en bild av hur du ska se ut"?
Josses.
------------------
"Varför krymper inte får när det regnar?"