HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Men hur många modeller är det egentligen som är trådsmala?
HM har väl knappast haft nån sjukligt smal modell.
Själv ser jag betydligt fler överviktiga människor än underviktiga.
Jag tror det är många överviktiga som gnäller på modet för att de har dåligt samvete över att de inte orkar träna ner sig.
[Redigerat av Hugo den 17 nov 2001]
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Men hur många modeller är det egentligen som är trådsmala?
Själv ser jag betydligt fler överviktiga människor än underviktiga.
Nu kan du väl knappast mena fotomodeller. Överviktiga modeller ser man ju nästan aldrig. Jag kan komma på ett exempel, en reklam för någon av betalkanalerna som var aktuell för några månader sedan. Sedan har vi ju förstås reklamen för bantningsmedel, som ju brukar visa en "före kuren"-bild.
HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Jag menade inte överviktiga modeller, jag menade folk i allmänhet.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Men hur många modeller är det egentligen som är trådsmala?
Det låter jag vara osagt... men min poäng ligger i att det är trevligare med en tjej som både är snygg och mjuk än en som är snygg och hård. ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Hugo>
Jag tror det är många överviktiga som gnäller på modet för att de har dåligt samvete över att de inte orkar träna ner sig.
Ja, det verkar ju verkligen som om du har last igenom och forstatt inlaggen innan... Det dar ar ett billigt och enkelt satt att "komma undan" Hugo.
Hur som helst sa vill jag inte bli effin' forolampad nar jag kommer in i en kladaffar. Om du har last mina inlagg innan sa kanske du sag att jag gav ett exempel om HMs storlekar och deras avdelning BiB...om inte sa las igen sa kanske du forstar vad jag, och manga andra tjejer, menar.
Jag onskar ar inte att alla smala personer ska forbjudas fran medierna, inte heller de med ett par extra kilon, utan att man for en gangs skulle skulle kunna fa se en blandning som representerar samhallet. Vi ar val alla varda att visas upp?
Dessutom sa handlar det i grund och botten om att allt for manga smaungar vaxer upp i ett samhalle dar en fullkomligt normalviktig mamma bantar och en fullkomligt normalviktig pappa ar pa gymmet...allt for att passa modellen som satts. Hur halsosamt kan det anses att vaxa upp i ett samhalle som det och ha foraldrar som dessa som forebild? Vad leder det till? Ja, PeW gav ett bra exempel innan...
Kanske ska tillagga, innan jag blir klassad som en gnallig och overviktig b***h ;), att jag ar i battre kondition an manga da jag tranar simmning 5 dagar i veckan. Nej, det ar inte for att "branna kalorier" utan for att jag alskar att simma :) . Man behover alltsa inte vara overviktig for att tycka illa om de "falska idealen" kara Hugo...man behover bara ha sunt fornuft.
PeW>
...det är trevligare med en tjej som både är snygg och mjuk än en som är snygg och hård...
Du ar min nya hjalte!! ;)
[Redigerat av annesophie den 17 nov 2001]
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg :r ;)
------------------
MmooziferMedlem sedan feb. 200155 inlägg
Är det inte lite konstigt att storföretagen har större inflytande på hur vi lever än våra folkvalda politiker?
Precis, detta är ett större hot mot demokratin än att vissa politiker stödjer att några arga femnister har sönder ett gäng fjantiga affischer.
HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Jag har läst igenom tråden.
annesophie>
Att du känner dig förolämpad när du går in i en affär kan jag knappast göra nånting åt, även om jag inte förstår varför det står ett nummer på plagget medans det egentligen är ett annat.
Och skulle detta bara gälla damkläder? Jag har svårt att tro att HM medverkar i en gigantisk konpiration för att få all tjejer att bli smala.
annesophie>
Dessutom sa handlar det i grund och botten om att allt for manga smaungar vaxer upp i ett samhalle dar en fullkomligt normalviktig mamma bantar och en fullkomligt normalviktig pappa ar pa gymmet...allt for att passa modellen som satts. Hur halsosamt kan det anses att vaxa upp i ett samhalle som det och ha foraldrar som dessa som forebild?
Har vi inte redan kommit fram till att fetman är ett betydligt större problem än anorexian?
Och de flesta modeller är inte extremt smala utan har bara extremt sunda kroppar(både killar & tjejer).
SStömneMedlem sedan juni 200178 inlägg Men snälla Hugo, vet du hur många av modellerna som har ätstörningar?! De pratar om att frossa i riskakor och sådant. Tro mig, det är inte normalt!!!
Och vad H&M's motiv med sina storlekar är har jag ingen aning om, men de är mindre än på andra affärer, det är ett faktum.
Att sedan kläcka ur sig att man är lat för att man inte "orkar banta ner sig" är bara skitsnack. Min nuvarande fetma beror inte på lathet utan på det faktum att jag knappt kunnat gå de tre senaste åren pga av att mitt bäcken är så glappt efter förlossningen. Om jag inte kan gå en km, hur f-n ska jag då kunna träna?? Viktväktarna kostar en hel del pengar så det är inte lathet direkt.
Jag vill också se en blandning av modeller. I verkligheten så är ju inte alla lika.
Ofta så är det så att de kläder som presenteras som "stora" faktiskt passar på normala tjejer. Jag hade BiB-kläder medans jag var smal. Numera har jag mest hemsytt för att komma i det.
------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
HHugoMedlem sedan jan. 2001219 inlägg Stömne<
Man behöver knappast vara med i viktväktarna för att äta sunt och i lagom mängder. Och för den som har problem med att röra sig finns det vattengymnastik. Jag missunnar ingen att vara nöjd med sitt utseende, men ingen kan kräva att folk ska förändra sin smak.
Visst, jag vill inte att alla modeller ska se likadana. Men jag vill inte heller se överviktiga modeller på reklamtavlorna.
Syftet med klädreklam är ju att visa upp en bild av hur du ska se ut, och då är det bara naturligt att företagen visar upp vackra människor med perfekta kroppar.
Hugo>
Och de flesta modeller är inte extremt smala utan har bara extremt sunda kroppar(både killar & tjejer).
Jag kan inte gora annat an skratta at det dar!
Syftet med klädreklam är ju att visa upp en bild av hur du ska se ut, och då är det bara naturligt att företagen visar upp vackra människor med perfekta kroppar.
Forresten...jag skrattar inte langre - jag tycker synd om dig.
Jag forsokte satta samman ett inlagg som till och med du skulle forsta men jag orkar faktiskt inte odsla tid pa att svara pa detta. Ditt inlagg ar ju rent lojevackande...
[Redigerat av annesophie den 18 nov 2001]
SStömneMedlem sedan juni 200178 inlägg Vill bara säga att jag åt faktiskt sunt innan, det var bara inte riktigt nog.
Och man går inte ner i vikt med vattengymnastik. Fint, man får en chans att träna sin rörlighet men man tappar inte vikt. Jag vet, jag har gått länge på vattengymnastik.
När jag var normalsmal så var jag fortfarande betydligt tjockare än modellerna. Jag hade en BMI på 21 (19 - 25 är normalt). Då kan du ju gissa hur det ligger till med modellerna som är en dm längre men ändå väger betydligt mindre. De har alltså inte perfekta kroppar utan magra kroppar. Det finns ju ett sunt mellanläge mellan att bara modell-benig och tjock, eller hur?
Det är fruktansvärt lätt att döma ut de överviktiga med att de inte vill ändra sig eller är för lata eller annat skitsnack. Och det är lätt att dilla om att tjejer bara är avundsjuka på de "perfekta kropparna" när sanningen är att nästan alla bilderna som visas i modereportage är retusherade. Så uppenbarligen är inte de perfekta kropparna perfekta nog.
I tonåren spelar det ofta ingen roll om mamma och pappa säger att man är perfekt som man är, man vill i alla fall behaga kompisarna och det motsatta könet. Dessa tjejer öppnar närmaste blaska eller tittar på närmaste butiksskyltning och ser de retusherade bilderna. Hur tror du att hon vill vara? Som den tjusiga modellen eller som mamma med celluliter?
------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Men VAD är egentligen perfekt i kroppsväg?
Det enda som är viktigt är att man mår bra - oavsett vad alla andra tycker.
------------------
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Men VAD är egentligen perfekt i kroppsväg?
Enligt mig så är det just det som är perfekt i kroppsväg, dvs att man kan stolt vara nöjd med sig själv precis som man är.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Och det var precis det jag menade
------------------
Men VAD är egentligen perfekt i kroppsväg?
Ja precis! Sa lever jag och sa borde det val vara...men...
Problemet ar ju att manga inte vagar tycka om sig sjalva. Det finns dom som paverkas sa negativt av reklam, media och andras asikter att dom kanner sig "otillrackliga". Da kommer man tillbaka till den "onda cirkeln" igen och sa borjar det om igen...
OT
PeW och Beatbox, kul att se att ni ar overens om nagot (laste "porr diskussionen")! *skrattar*
------------------
"Varför krymper inte får när det regnar?"
BBeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
PeW och Beatbox, kul att se att ni ar overens om nagot (laste "porr diskussionen")! *skrattar*
Det blev lite pajkastar tävling men jag hoppas PeW kan bortse från det. Egentligen så kanske vi menade ungefär samma sak men misstolkade varanndra. :-)
Det är ju lätt hänt på ett forum.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Det blev lite pajkastar tävling men jag hoppas PeW kan bortse från det
Jag duckade ;)
------------------
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggMen om vi bortser från huruvida H&M:s reklam är fel eller inte - är det inte konstigt att politiker ger ekonomiskt bidrag till dömda brottslingar :q
Det blir ju inte mycket till straff om någon annan än den dömda får betala skadeståndet. :l
------------------
/Tor
www.tor.nu
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
är det inte konstigt att politiker ger ekonomiskt bidrag till dömda brottslingar
Ja, det är konstigt, men vad har det med den här tråden att göra :q
/r Ursäkta, kopplade lite långsamt ;) Det ekonomiska bidraget handlar väl om precis samma sak som motivet bakom brottet, dvs politikerna i det här fallet, sympatiserar med just det här brottet. Men man kan ju tycka att de i så fall får verka politiskt för att bli av med HM-reklam.
[Redigerat av UlfT den 19 nov 2001]