PeW
om man skapar starka människor genom att ta lagen i egna händer? -> NEJ.
Jag haller fullkomligt med. Som du kanske tidigare last i ett annat inlagg som jag skrev sa stodjer jag ABSOLUT INTE sabotaget av tex HM affischerna. Jag papekade endast att man behover vara stark for att kunna sta emot ideerna om "idealen" som finns runt omkring oss. Hur man blir en "stark person" ja det ar en annan femma...men genom sabotage - nej sjalvklart inte!
Återigen är det de vuxna, dvs både lärare och föräldrar som påverkar ungarna... eller iaf gör det fullt möjligt för barnen att apa efter reklamen. Felet är att reklamen i det läget blir ett slags surrogat, något att se upp till. Om sen mamman inte är bättre, utan ränner iväg efter det senaste modet och kanske t.o.m handlar smink till sin 10 åriga dotter... vems är då FELET? En mamma måste väl för i h****e kunna ta ansvar och vara en BRA förebild!
Javisst!!! Ar du arg pa mig sa har du nog missforstatt mitt inlagg totalt! Jag skrev ju att...
Dessa i sin tur blir inprantade i barnens huvud under alla de timmar som barnen ar i "andras hander"...tex i skolan. Men visst maste foraldrar forega med "gott exempel", fragan ar hur langt det racker.
Jag tycker att det ar sorgligt, nej HEMSKT, att se foraldrar som koper stringtrosor, mini behas och utmanade vuxen klader till sina barn. Foraldrar som tycker att det ar ok att sminka sig nar man ar 10 ar. Foraldrar som sager "at inte sa mycket for da blir du tjock". Ja listan kan goras lang. Dessa personer borde inte fa tillatas att ha barn enligt mig for dom forstor allt som jag tycker att barndomen star for.
Vad jag forsokte fa fram var att det finns naturligtvis (och forhoppningsvis MER) foraldrar som inte tycker att stringtrosor och resten ar OK...tack och lov! Men i arlighetens namn sa spenderar de flesta barn mer tid med andra vuxna pa en dag an med sina egna "fornuftiga" foraldrar...eller hur. Det ar precis som du sjalv skrev, "Återigen är det de vuxna, dvs både lärare och föräldrar som påverkar ungarna...".
Det tycks inte finnas manga sunda forebilder speciellt i skolan och pa dagis langre, det finns ingen som sager "det ar inte ok med smink har, det ar inte ok med minikjolar och sma toppar pa 8 aringar, det ar inte ok.............bla di bla di bla....!" .
PeW jag haller med dig 10000000%. Varje ord du skriver ar sant. Fragan ar hur man stoppar smaungar fran att vaxa upp med en falsk bild av vad som ar viktigt nar det finns bade foraldrar, larare, fritis och dagis personal som sjalva sitter fast i den onda cirkeln sedan lange. Det var det jag menade med "...fragan ar hur langt det racker...". Jag satter mina hypotetiska barn i en skola (jag har ju inga barn an), jag skickar med dom sunda varderingar och sund moral fran mig och min man. Men, barnen ar i skolan och pa fritis i kanske...8 timmar, omringade av en falsk image som bestar av "bantande larare" (ja du fattar).
Nar dom kommer hem sa satter dom pa TVn, laser en tidning och har genast framfor sig en "falsk image". Dom har kompisar vars foraldrars varderingar kanske ar, enligt mig, fel. Kompisar som paverkar dom mycket mer an vad jag nagonsin kanske kan gora fastan jag varje dag forsoker fa dom att forsta vad som ar viktigt i livet. Hur langt racker en foralders goda vilja?
"VARFÖR man öht är mottaglig för det "grupptryck" man nu tydligen känner" ...ja du PeW...det ar ju det som ar fragan. Varfor ar jag inte paverkad, varfor har jag aldrig (och inte du heller av doma av dina inlagg) brytt mig om idealen? Kanske for varlden var annorlunda nar du och jag vaxte upp....kanske inte. Jag vet inte. Men jag hoppas att "cirkeln" bryts for det ar en sorglig framtid man ser i en valsminkad och bantande 10 aring.
[Redigerat av annesophie den 16 nov 2001]