Ska man inte ochså kunna dricka x antal öl innan man stupar, inte tycka om barna,djur,pilla i blomstrelåder,rosa,kramas,gosa allt som är gullinutit för då kanse man är bög.(HJÄLP)och jämt se ut som om man bär ett kylskåp om man är en riktig man.
Hmm,om det fin´n riktiga män,då måste det finnas oriktiga män ochså.....? :q
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
Det är ju fult i samhällets ögon att prata om mäns sexuallitet. Vi män bara förväntas va kåta hela tiden (eller en del ultra-feminister tycks tro det i alla fall). Det stod på ett ställe att i texen om att tjejer blir kallade för horor. Jag har sett exempel på tjejer som kallar varanndra för hora bara på skoj. Vad är skillnaden då tjejer gör det ? Är det inte lika förnedrande då eller ?
På skoj är en sak. Precis som jag kallar dig borgarsvin lite sådär lekfullt. :)
Det är när det blir systematiskt att placera in folk i fack tack vare att man tycker de är på ett visst sätt, och får medhåll från andra och det blir förtryckade, som man bör se upp.
Om tjejer eller killar gör det spelar ingen roll, om det är på ett förtryckande sätt.
Det där med förväntningar på att killar ska vara kåta hela tiden, att man placeras in i fack pga av att man är pojk eller flicka. Det är sexism, och det är just vad feminismen slår emot, att man ska behandlas som individ, inte kön.
------------------ "Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
Det är sexism, och det är just vad feminismen slår emot, att man ska behandlas som individ, inte kön.
Hur kan feminismen (där män inte får tycka till) minska "förtrycket" mot män ? Det är ju som om vi män skulle gruppera oss i en gruppering (maskulinister) och verka för ett jämnlikare samhälle men tjejer får INTE tycka till. En smula märklig inställning.
Nja,enda anledningen till att jag kallar mig feminist är för att när jag säger att jag är antisexist så fär jag den här min minen på den jag pratar med :q
Sen att jag känner fler män som femister än kvinner undergräver ditt resonemang.Fast det kan bero på vilken sort feminst man är. här är en bra länk som sammantar de flesta : http://free.freespeech.org/feminism/guide/guide.htm
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
Borde inte du starta en ny gruppering (typ jämnlikhets:ister) eller nått där alla som vill verka för ett jämnlikt samhälle kan få vara med. Jag skulle gärna va med i en sådan gruppering. Om det ska va ett jämnlikt samhälle så ska ju alla typer av människor få vara med och verka just för ett jämnlikt samhälle. :-)
Borde inte du starta en ny gruppering (typ jämnlikhets:ister)
Finns redan, kallas anarkismen.
Feminismen är inte en homogen grupp som man bara kan dra över en kam, (jag vet, jag tjatar alltid om den jäkla kammen) det handlar i grunden om kvinnans frigörelse.
Den finns säkert olika grupperingar som arbetar på olika sätt, vissa jobbar i kvinnogrupper osv. Det är deras val, om de tycker att det funkar så...
Jag ska inte döma eftersom jag är inte den förtryckte i detta fallet. Egentligen borde jag väl inte ens kalla mig feminist då det handlar om kvinnans frigörelse och inte min, hmm?
------------------ "Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
Kan killar inte vara feminister eler rättare sagt antisexister.
Inom anarkiströrelsen har jag en känsla av att det kallas mer antisexism än feminism.Lättare att få med alla då.....när de väkll fattar vad det handlar om.
Känner många män som är feminster/antisexister
------------------
Jag läste på en sida där dom hade den här definitionen av anarkism :
Byråkrati, ägandekoncentration, hierarkiskt uppbyggda arbetsplatser och andra osympatiska företeelser ger upphov till den ekonomiska orättvisa som gör att några få personer dikterar alla våra andras liv. De kväver också vårt självständiga tänkande och våran individuella initiativkraft. Den absurda koncentrationen av makt till några få personer och institutioner i dagens samhälle verkar göra att demokrati för vissa betyder "att styra folket" snarare än "folkstyre".
Ta t ex ABB där jag jobbar. Vi består över 200 företag med totalt 140 000 anställda världen över. Hur skulle detta företag fungera om man inte har en hierarkisk företagsstruktur ? Det sägs också att individen ska vara beslutsfattande. Det går väl bra så länge man är ung och singel. Tror du t ex en 40-årig ensamstående mamma har tid att vara "fritänkande och egen individ" ? En sådan person är bara glad att det finns en centralstyrd barnromsorg. Att Landstinget finns etc etc.... Eller är det så att i ett Anarkistiskt samhälle så finns det inga äldre, handikappade eller ensamstående mödrar ? Det jag läst på nätet så är det inte en enda anarkistisk organisation som skrivet ett endaste ord om dessa grupper. Däremot sexister, rasister etc skrivs det om. Det skrivs ingenting om hur man ska ordna jobbtillfällen åt folk, däremot att man ska avskaffa centralstyrda arbetsplatser med en hierarkisk organnisation.
Jorå det talas om de grupperna ochså.Men sen är frågan vad kommeer först hönan eller ägget.Är ensamstående mammor(och pappor) och handikappade hjälplösa för att staten har gjort dem hjälplösa eller finns staten eftersom de är hjälplösa från början?Altså det finns jättemycket hos de grupperna som du har radat upp men de passiveras pga av alla byrkrati och lagar så att de blir mer nummer än människor http://w1.864.telia.com/~u86400327/index.htmhttp://www.yelah.net/articles/behovhttp://www.yelah.net/articles/handikappade
Sen är ju frågan måste vi ordan arbetestillfälle till människor uppifrån.De ser ju själva vad de behöver göras i sin egen närmiljö.Människor har jättemycket kraft inomsig om man inte passivserar dem. Och vad är ett arbete? http://w1.510.telia.com/~u51007812/agindex.htm
Läste dú om hotelt jag hade försökt länka till Gör så här:gå in på [[sök på hotell och gå sen ner till en artikel som hetter "annika gav bort hotellet".Den artikeln är ett bevis på att om man ger människor ansvar och slutar passivserar dem så går allt bättre.
Icaros:varför tror du jag säger att jag tycker om män????
------------------
Icaros:varför tror du jag säger att jag tycker om män????
Jag fattar vad du menar. :)
Hmm, anarki var det ja. För mig(*) handlar det om att ifrågasätta, tänka själv och handla efter eget sunt förnuft, med hänsyn till omgivningen.
Anarkismen är inte dogmatisk! Det finns inga förutbestämda regler att: du skall icke äta kött (det gör jag ibland), du skall källsortera (oftast, men har ingen kompost), du skall bekämpa kapitalet och staten (gör jag väl med ord ibland).
Det enda anarkismen egentligen handlar om är att vara fri att handla under ansvar, dvs med hänsyn till omgivningen.
Sen finns det organisationer som SAC, Demokratiskt alternativ, mfl, och olika sorters anarkismer (som teacup nämnde nångång tror jag), för att sammanfatta vissa grundsyner och även försöka organisera alla olika syner folk har.
(*) Som sagt, min syn. Men de flesta som kallar sig anarkister, eller lever som anarkister (vissa kanske inte kallar sig det), skulle nog hålla med om det mesta jag skriver. Eller?
Sen är ju frågan måste vi ordan arbetestillfälle till människor uppifrån.De ser ju själva vad de behöver göras i sin egen närmiljö.Människor har jättemycket kraft inomsig om man inte passivserar dem. Och vad är ett arbete?
Vi 140 000 ABB anställda som faktiskt trivs med att jobba i ett hierarktist företag. Är inte det förtryck mot oss om vi inte tillåts göra det ?
Sen vet jag inte om man kan kalla ensamstående mammor för hjälplösa. Trorts allt så finns det en VÄLDIGT stor del människor som trivs med sina jobb och vill göra karriär. Tycker du att det känns rätt att ta ifrån dessa människor den möjligheten pga att några andra vill slopa allt vad företagsstrukturer heter ? Jag tror de flesta människor inte vill handskas med alla vardagliga frågor som uppstår om staten och hierarkier skulle försvinna. Människor vill leva bekvämt och det känns som ett stort steg bakåt att t ex slopa staten. Det anarkister verkar totalt glömma bort är den nytta som staten gör för människor.
Som sagt... det finns en anledning varför anarkistiska gruperingar består av ev viss kategori människor.
// BeatBox
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2