Vi kan ta ett enkelt scenario ifrån baukunins perspektiv, med mina egna kommentarer
Efter en samhälls ovandlign så har vi låt oss säga 6 regioner som har självstyre i en del av landet (de övriga lämnar vi utanför). Av dessa 6 är det två som har försprång i infrastrukturen och råvaruutvinningen, de har tillikadeles låt oss säga fler fabriker och ett större invånar antal. Till detta lägger vi ett exempel med datortillverkning.
Låt oss säga att en av dessa regioner kan utvinnamaterial och producera minnen till datorerna. En annan region kan producera alla andra delar till en dator men inte just minnena. Dessa regioner har självstyre och kan tex samarbeta med varuutbyte, försäljning etc. Då sitter den som kan tillverka minnen på ett jätteförsprång, eftersom han sitter just på det enda lilla sak som den datorproducerande regionen behöver för att kunna färdigställa sina datorer.
Anarkismen säger att man måste få bort alla möjligheter till konkurans mellan sammanslutningar som kan leda till att den ena får ett försprång, övertag bara genom sina naturliga förutsättningar. De säger också att konkuranns mellan "företag" orginisationer, människor inte är bra och leder till att några får mer makt än de andra, som de motsträvar. Alla ska ha lika makt. Men det enda de säger om hur man ska ordna så det inte uppkommer sånna här möligheter är att, människor är goda och vill dela med sig utan några som helst eftergifter eller baktankar. Samtidigt som man måste "eliminera" sådana här situationer.
Eftersom anarkismen är statslös och ingen ska bestämma över en annan människa så leder det till problem i tankeställningen. Vi kan ta en sådan sak som att att vissa regioner skulle vara mycket rikare än andra, tex storstadsregionerna. De mindre rika regionerna kommer få folkutvandring till de som har de bättre ställt eftersom där finns kanske jobb och mer möjligheter för ett aktivt liv. Ett sätt att förbygga detta är att ha en stat som beskattar de rika regionerna till förmån för de fattigare så man förhindrar folkflykt och hjälper till att subventionera de mindre lyckligt lottade.
Det låter ju rättvist att göra så, men det kan man inte göra eftersom det inte finns någon kontrollerade apparat som ser till att det efterföljs, det vill man ju inte ha, alla ska ha fullständig indivuduell frihet. Hade man haft en stat så hade den tagit hand om det, anarkismens lösning på detta är att man ska ha tex råd i varje region som samarbetar och fördelar pengarna till de fattigare. Men om man har råd så har man ju representativt styre, och ger några mer makt än andra. Samtidigt som man säger att ingen människa ska ha makt över andra. Och eftersom det inte finns någon överhet som organiserar och fördelar resurserna utan skapar små fristående regioner som förutsätts samarbeta och inte utnyttja fördelar för den egna regionen för att skapa övertag gentemot andra regioner så räknar man med att det ordnar sig, människan kommer göra så.
Och har man råd där tex 4 av regionerna anser att de 2 andra ska ge av sitt överflöd till dem så kan man ju inte heller tvinga dem till det om inte de vill. Eftersom anarkismen tror på absolut konsensus, dvs att alla är överens till 100%, annars inga beslut. Till detta brukar anarkister svara och förklara ungefär: "Vill inte de hjälpa till och är inte de rättvisa så ser vi till att det blir rättvist, de får inte vara med i vårt samhälle då, de har ingen rätt till det".
Vad gör man då om inte sätta sig över den individuella viljan ?
Hmm är för trött nu ska läsa igenom vad jag skrev i morgon förklara lite tydligare vad jag menar tror jag :) Äsch...bara lite tankar
Anarkismen är den mest elitistiska rörelsen som finns anser jag. I morgon ska jag skriva om direkt aktion och förklara varför den är mest elitistisk av alla ideologier, tanke traditioner
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
[Redigerat av erka den 27 sep 2001]