Men vad skall vi göra åt de som smider nya planer? inget? Låta dom jobba ostört?
Våld är inte nödvändigt. Förhandlingsbordet och en rättfram syn på problemet ÄR enligt mig däremot nödvändigt.
Dom som inte vill spela efter dessa kända och humana principer bör vi undertiden göra något åt, för detta är inta bara USAs problem.
Kriserna har börjat
217 svar · 2 082 visningar · startad av Individen · sida 4 av 11
Frågan, av Individen
Ni har nog alla sett på TV. World Trade Center brinner. Pentagon brinner. Vita huset evackueras. Aktiebörsen är stängd. Oljepriset stiger. Dollarn försvagas...
Läs frågan i sin helhet →Det man hör är patriotiska amerikaner som gormar; "alla som dansar och är exalterade över dagens (gårdagens) terrordåd är fiender av den amerikanska staten och måste bekämpas..."
Det är väl ändå inte så konstigt att amerikanerna reagerar så?
Nej, det är inte alls konstigt.
Men tyvärr kan det leda till ett nytt storkrig.
Jag tror att omvärlden har ganska stor förståelse för ettuttalande som detta just nu. En krigsförklaring skall ju ha förankring i senaten och mej veteligen har den ej fattat beslut i frågan ännu.
En man med mycket stor makt yttrade tidigare idag dessa ord:
- Ingen ska tvivla på att vi kommer att hitta och straffa de ansvariga för dessa grymma terrordåd.
Att hitta ansvariga för ett så här stort terrordåd kommer att leda till nationella dispyter. Det kan sedan mycket väl utveckla sig till ett storkrig.
Även en försvagad dollar och ett höjt oljepris redan timmar efter terrordådet är även djupt oroande. Och det kan utveckla sig snabbt.
Nej, det är inte alls konstigt.
Det som kan leda till krig är inte den naturliga responsen från chockade amerikaner, det som kan leda till krig är de handlingar som utfördes av de terrorister som du tydligen hyser förståelse och sympatier för.
Om min familj blev attackerad och jag sedan fick se folk som skrattade och glädjes över detta så skulle jag också se dessa människor som mina fiender.
Definera gärna storkrig. I den här frågan så är både Ryssland, Kina och USA på samma sida så något storkrig kommer det knappast inte bli. Snarare en hårdhänt och fullt naturlig hämndaktion.
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Att hitta ansvariga för ett så här stort terrordåd kommer att leda till nationella dispyter. Det kan sedan mycket väl utveckla sig till ett storkrig.
Nu är ju maktfördelningen i världen ganska ojämn. Jag tror inte de ansvariga, vilka de nu är, har speciellt mycket att sätta emot USA.
sgtpepper:
Det som kan leda till krig är inte den naturliga responsen från chockade amerikaner, det som kan leda till krig är de handlingar som utfördes av de terrorister som du tydligen hyser förståelse och sympatier för.
Dom terrorister som utförde dåden är inte dom civila som kommer att få lida när USA och väst utför sina hämndaktioner.
Det som USA nu får lida för är något som, exempelvis, palestinier fått lida för i 50 år. Många är dom som blivit dödade av USA's allierade Israelerna.
Det finns en hel del araber där ute i världen som är väldigt förbannade på amerikanerna och deras imperialistiska stil.
Hämndaktioner kommer att förvärra situationen. INGENTING annat.
Definera gärna storkrig. I den här frågan så är både Ryssland, Kina och USA på samma sida så något storkrig kommer det knappast inte bli.
Det är ännu inte bekräftat, men om det är araberna som ligger bakom detta så bör det tilläggas att större delen av världens petroleum-reserver/produktion finns i arabländerna.
Länder som exempelvis Pakistan har även tillgång till kärnvapen.
Det finns hundratals miljoner araber i världen. Och dom är föga förvånande kritiska mot USA och väst.
Ett krig mellan väst och arabvärlden kommer att vara något väldigt destruktivt. Särskilt när det finns länder som mer än gärna ställer sig på arabländernas sida, exempelvis Nordkorea - världens femte kraftigaste militärmakt.
-
UlfT:
Nu är ju maktfördelningen i världen ganska ojämn. Jag tror inte de ansvariga, vilka de nu är, har speciellt mycket att sätta emot USA.
Gårdagens terroristdåd med tiotusentals dödade som följd motbevisar dig UlfT.
Att utkräva hämnd har redan gjorts, och gårdagen var resultatet av det...
[Redigerat av Individen den 12 sep 2001]
Palestiniernas hämndaktioner i israel förvärrar situationen, ingenting annat.
När palestinska självmordsbombare utför sina dåd är det oskyldiga skolbarn som dör och inte israeliska soldater.
Israelernas hämndaktioner gällandes palestiniernas hämndaktioner påverkar mer.
Sen att palestinierna är i underläge, har fler dödade och mark förlorad pågrund av ockupation gör det inte alls rätt för palestinierna att utföra hämndaktioner på israelerna.
Men dom gör det inte heller officiellt. Det görs av vissa grupper, och inte av ett förenat palestinskt folk.
Dock är Israel, som ett demokratiskt land, skyldiga till ockupation av landområden och militära operationer på gränsen till krig.
Det är inte vissa organisationer inom Israel som utför helikopterräder och missilattacker, det är landet Israel i sig självt. Det demokratiskt styrda landet Isael.
Hur vet du att det inte är ett förenat palestinskt folk? Och hur vet du att det är ett förenat israeliskt folk? Den enda skillnaden är att det inte finns någon palestinsk stat så de måste agera i organisationer istället.
sgtpepper's väl valda ord i repris:
Om min familj blev attackerad och jag sedan fick se folk som skrattade och glädjes över detta så skulle jag också se dessa människor som mina fiender.
Definera gärna storkrig. I den här frågan så är både Ryssland, Kina och USA på samma sida så något storkrig kommer det knappast inte bli. Snarare en hårdhänt och fullt naturlig hämndaktion.
Instämmer till 100%
Sen konstaterar jag att Individen babblar på som vanligt utan insikt i hur människor och olika religioner fungerar.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Individen, jag håller med dig på flera punkter...
Att utföra s.k. hämndaktioner hjälper ingen och inget, de ursprungliga terroristerna är inte de som drabbas av USA's vrede, utan det kommer att bli hundratals civila som kommer att få sätta livet till...
Ett krig är nära till hands OM araberna är de ursprungliga terroristerna. De har tillgång till kärnvapen, de är starka, de har allierade, de har makt.
En hämndaktion hjälper ingen, det är bara ett sätt för USA att visa sig starka igen, men till vilket pris?
Frågan är vad det här har lett till i kampen för ett rättvisare palestina. Det har ju knappast hjälpt palestinas situation eftersom hela västvärlden får en negativsyn på araber och utpekar dem som ännu mer terrorister som inte vill ha fred genom samtal. Odemokrater helt enkelt som tar våldet som utväg. Visst bedriver Israel en fruktansvärd ohumanistiskt politik och bedriver systematiskt våld mot palestinier, visst bedriver hamas och jihad fruktansvärd våldspropaganda mot vanliga svensson judar i israel.
Men hur lätt kommer det vara att förbättra situationen nu ? Nu kommer USA kunna göra lite som de vill i sin jakt på de skyldiga araberna. Tidigare har västvärlden kanske protesterat, som när Clinton bombade afghanistan (det är inte ens bevisat att det var Usama bin Ladin som låg bakom). Nu kommer man vara tyst för att få tag på terroristerna även om civila mister livet.
Fattar inte terroristerna att de spelar usa rakt i händerna. Vad har just detta hjälpt den palestinska kampen för rätt över sitt eget land, jo typ skickat det bort till pereferin. Hela situationen får en negativ stämpel i västvärlden, negativ emot palestina och araber.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
en hämndaktion hjälper visst.
den är till för att avskräcka terrorister å visa att det inte är lönt att attackera västvärlden.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
så man ska möta våld med våld, det är ju exakt vad som skett i New York. Vad är det för tanke, öga för öga tand för tand.
Den tanken skrämmer mig, våld föder våld som det brukar låta. En ond cirkel.
Så det är okey att offra lite civila araber för att visa att ni ska fan inte mucka med oss, precis som araberna när de bombar i new york för att säga, USA ge fan i att jävlas med Islamister..
Förstår inte hur man kan ressonera så
------------------
[Redigerat av erka den 12 sep 2001]
Hmm... läste på ett annat forum om hur KGB löste sina problem...
Quoth urania:
-----------------
In Lebanon in the 80's we had many problems with car bombs and people getting kidnapped. I found it interesting that the KGB rarely had that problem. I remember when two of their agents were kidnapped. They got them back, one dead and the other badly mangled. The KGB ruthlessly hunted the kidnappers down. They killed them; they hunted down their families and killed them. According to the account I heard, they hunted down people that they owed money down and killed them. They probably caught their dog and killed it. And they did it publicly and very graphically.
This shocked me at the time but unfortunately it was the only methodology that I saw that was effective. Certainly more effective than any of our methods. This is going to take a lot more than bombing an innocent pharmaceutical factory in the Sudan.
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
galenskap
------------------
En hämndaktion hjälper ingen, det är bara ett sätt för USA att visa sig starka igen, men till vilket pris
Det är inte hämnd, det är försvar att oskadligöra terroristerna. Har de lyckats en gång lär de försöka igen. Likväl är det inte bara i USA´s intresse att terroristerna ställs till svars, utan hela demokratin är ju hotad - världen över. Dvs vårt sätt att leva (tala, tänka och uttrycka oss).
Vinner terrorn vinner fascismen.
------------------
Ancilla, face mea laganum!