webForumDet fria alternativet

Är våra könsroller konstruerade?

Politik & samhälle

66 svar · 1 391 visningar · startad av the-teacup · sida 2 av 4

Frågan, av the-teacup

Är rollerna kvinnna/man något som samhället klistrar på oss(förutom de biologska funktionerna)eller har de sin grund i naturen? Om de är samhällit konstruerade varför är de då så svaåra att ändra på?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2000543 inlägg

Jag vill ABSOLUT INTE hävda att kvinnan är ett offer!!! Jag hoppas att det inte var så mitt inlägg tolkades???

Jag tolkade inte ditt inlägg så iaf, det jag reagerade på var det som spango sa, resten var bara lite fria tankar kring ämnet i sig.

Det där om julen känner jag till, min bror behöver inte hjälpa till alls när vi är hemma på jularna, medans jag får flyga omkring och handla och fixa mat och saker. Öht har alltid min bror blivit bättre behandlad av min mamma än jag och min syster, men i mitt fall beror det nog på en blandning av att min mamma är lite av en könstraditionalist och att min bror är hennes förstfödde och ende son.

Att våldta är aldrig ursäktbart, det håller jag med om. Jag kan visserligen tycka att fler tjejer borde ta lite ansvar och inte supa sig dräggfulla, men det är för deras egen skull, oavsett mentalt/fysiskt tillstånd så är akten att våldta någon alltid, alltid fel. Att våldta är ett brott som begås av en gärningsman, hur smart eller osmart "offret" betedde sig ska inte ha med brottet att göra i mitt sinne, bara det att någon anser sig ha rätten att ta(!) sex med någon för att denna är full och har kort kjol är sjukt. Det blir farligt när vi börjar hitta på ursäkter gällande våldtäkter, att det är mer ursäktbart om tjejen är klädd på ett visst sätt, ska vi införa alkoholförbud och klädkod för kvinnor för att slippa skylla på dem i fall av våldtäkt?

Dock tror jag att de flesta män berörs minst lika illa av det faktum att våldtäkter ökar i antal hela tiden, de flesta har systrar, mödrar, fruar, döttrar, som de oroar sig för och det kan vara en lika stor plåga det. Våldtäkt anser inte jag vara en könsfråga på det sättet, iaf inte en central en, då det absoluta flertalet män inte våldtar.
Däremot bör man handskas med den brist på respekt som finns mellan könen, och som från många unga pojkars håll visar sig i aggressiva handlingar gentemot flickor, redan i skolåldern.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag visste att det här skulle ta skruv :e
Vad jag syftade på var inte attjag tycker att man ska få våldta fritt till höger och vänster, vilket vissa tycktes tro (och av någon anledning är jag inte förvånad :OO ). Vad jag reagerade emot var det här pratet om "rädsla", och hur det problemet ska tacklas. Exempelvis akn vi ju börja med att begrunda det faktum att senast jag hörde något så begås de flesta våldtäkterna i hemmet eller av någon som kvinnan känner - du är säker ända tills du kommer hem :l
Ska staten stödja sådana relativt ogrundade farhågor i stället för att ta itu med de verkliga problemen, d.v.s. misshandel, mord och de våldtäkter som faktiskt begås?
Det här återkopplar till pratet om könsroller tidigare. Jag tror mycket väl att den manliga könsrollen kan vara en reaktion på det faktum att man som pojke växer upp i en så gott som mansfri värld. Dagisfröknar samt låg- och mellanstadiefröknar är nästan uteslutande kvinnor (nej, jag har inga officiella siffror, någon som vill säga emot?). Personligen tror ja ginte att jag hade en manlig lärare innan jag gick i sjuan, bortsett från en gympalärare (som var den enda mannen i hela skolan). Jag tycker man borde se till att ungarna får en normal uppväxt och sluta skylla allt på mansdominansen i samhället.

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

[Redigerat av Joe Mama den 22 aug 2001]

Jag skulle tro att många av männen som råkar ut för brotten du nämnde på något sätt är inblandade i brottsliga verksamheter själv, då det hittintills faktiskt är män som dominerar den kriminella verksamheten

Grattis, du hittade min poäng... ;)

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Visst är det synd om alla kvinnor som frivilligt hjälper till med maten. ;)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Det här är ju lite off topic kanske men de flesta våldsbrott begås av en 30 åring man som är drogpåverkad och det sker oftast i en lägenhet i en förort.

Offret är oftast en kompis som också är påtänd/full och orsaken är vanligast att någon inte hade en kappsylöpnare/mer öl/var trött/ville se ett annat program på tv. likande.

Flesta brott mot kvinnor begås i hemmet av en närstående.

Känner mig förövrigt ibland helt förstockad i mina könsroller, skall jag tvinga mina barn att leka med både "tjej" och "kill" leksaker? JAg vet inte...

------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!

[Redigerat av mrblonde den 29 aug 2001]

:e Chakotay, för en gångs skull håller jag med dig.

INGEN ber killarna att göra nåt...

Konstigt att de inte gör något, då ;)

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

[Redigerat av Joe Mama den 22 aug 2001]

Jag visste att det här skulle ta skruv
Vad jag syftade på var inte attjag tycker att man ska få våldta fritt till höger och vänster, vilket vissa tycktes tro (och av någon anledning är jag inte förvånad).

Hmm, nej då, det är det väl ingen som tror? Hoppas du inte får till det genom det som jag skriver. Att det får skruv beror nog inte så mycket på det du sa utan snarare de tankar som efterföljer i ett ämne som det här som väcker känslor hos ganska många. Att man spinner in på våldtäkt blir på nåt sätt en naturlig följd, även om det kanske inte har med sakfrågan att göra.

Iaf, jag tycker inte att det är synd om någon pg a deras kön, att människor utsätts för våldsbrott borde vara en angelägenhet för alla, istället för att man sätter man eller kvinna framför varenda situation.
Rädslan över att bli våldtagen på det minst vanliga sättet, dvs utomhus/på krogen, av en främling är nog trots allt rätt stark, eftersom de flesta kvinnor tänker på sin partner som ofarlig och anser att de iaf i viss mån kan styra ganska väl vem som kommer in i deras hus och hem. Rädsla styrs vanligen inte av logik och procent-chanser.
Öht tycker jag att media verkar göra sitt bästa för att göra kvinnan till nåt slags offer, när chansen egentligen är ganska liten. Vi borde alla, både män och kvinnor, kunna gå ute på kvällar (eller närsomhelst för den delen) och kunna känna oss säkra, staten (media,ehum) ska verkligen inte förstärka offer-bilder på det sättet.

Det här återkopplar till pratet om könsroller tidigare. Jag tror mycket väl att den manliga könsrollen kan vara en reaktion på det faktum att man som pojke växer upp i en så gott som mansfri värld.

Man kommer in på ett ganska känsligt område där egentligen, jag personligen ser inget fel i att fler män skulle vara delaktiga i barns uppväxt (andra än deras egna), tvärtom skulle det nog vara väldigt bra för barnen och samhället i stort. Fler manliga förebilder behövs idag, speciellt för alla unga pojkar, särskilt de som kanske inte har egna närvarande pappor.
Problemet är att som läget är idag verkar inga män lockas av den branshen, och det är en helt annan diskussion i sig. Kanske om det vore högre status och bättre betalt inom den yrkeskåren?..och mindre fördomar om män som jobbade inom den.

Egentligen går det här ämnet att utveckla hur långt som helst...hmm

Ang. maten, nej, men det är ingen som sagt att det är männens ansvar, det är lika mycket -vårat- kvinnornas ansvar. I mitt fall skiter det sig iaf för mamma lyssnar hellre på min bror och han är latare än mig när det beger sig :p.
Tycker inte att det är synd om mig för att jag hjälper till för det gör jag gärna, men vore det min son skulle han också få hjälpa till, helt enkelt. Ibland kan man inte göra något åt generationer som redan förlorat sig i gamla könsroller och konstiga idéer.

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Hiiner tyvärr inte skriva lång bara en liten fråga för att sätta änu mer fart på disskutionen.Varför är alltid de så kallade kvinnoyrkerna lågavlönade och de högavlönade mansyrken?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Varför är alltid de så kallade kvinnoyrkerna lågavlönade och de högavlönade mansyrken

Alltid? nja, ok for the sake of the discussion...

Könsroll 1 : kvinnor vill "jobba med människor" = vård och omsorg = låga utbildningskrav = låg lön

Könsroll 2 : män vill "jobba med teknik" = högre utbildningskrav = högre lön

generalisering? javisst, men till stor del en sann sådan.

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO

Könsroll 1 : kvinnor vill "jobba med människor" = vård och omsorg = låga utbildningskrav = låg lön

Könsroll 2 : män vill "jobba med teknik" = högre utbildningskrav = högre lön

generalisering? javisst, men till stor del en sann sådan.

Hmm, stämmer nog till en viss del, men det är inte riktigt hela sanningen. Även typiska "mansjobb", grovarbete, fabriksjobb, etc som inte nödvändigtvis kräver högskoleutbildning ger ändå en högre lön än typiskt kvinnliga yrken.
Sen ska vi faktiskt tänka på att kvinnor utbildar sig i högre grad och på högre nivå än män gör i Sverige, men hamnar ändå under i lön. Det kan bero på ett flertal orsaker.
Bl a har jag hört nåt om att kvinnor ofta väljer att jobba med något de känner/brinner för, och därigenom anser det vara belöning nog, en hög lön är inte lika viktigt. Hur sant det är vet jag inte, det beror på individen. Jag tror att män generellt är duktigare på att påpeka vad de gör för sitt företag/sin arbetsgivare och därigenom kan få högre lön.
Naturligtvis finns det också säkerligen en hel del arbetsgivare som ger män högre lön pg a någon gammal könsstereotyp, det är nog mycket en generationsfråga vilket kanske förklarar varför dagens yngre män inte riktigt kan relatera till det här ämnet, då de (igen, generellt) ser det som självklart att man ska få lika lön för lika arbete.
Många kvinnor med samma eller högre utbildning än män ändå tjänar mindre pengar.

Öht tycker jag att kompetensen, inte könet, ska få bestämma. Det är väl ganska självklart?

Sen kan man inte förneka att vårt samhälle styrs av en hel del gamla idéer, t ex uppskattas vård och omsorg inte lika mycket som tekniska områden. Mycket av detta är mode och handlar om att locka folk, vad som ger mest pengar helt enkelt. Vård är inget man tjänar på medans företagen, som satsar på att skapar diverse produkter för marknaden, kan lägga mer pengar på löner då de får ut en högre vinstsats i gengäld.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Könsrollerna ser lite olika ut i olika kulturer. I den arabisk-muslimska kulturen tex är det mannen som är familjens överhuvud. Han har till uppgift att se efter sin fru och sina döttrar så att de inte umgås med (andra) män och pojkar. Kvinnans roll är att inte visa sina behag och fresta andra män. Män ska se till att inte frestas av kvinnor. Det är därför som en del kvinnor från den kulturen måste klä sig i tält och dölja ansiktet.

Jag tycker att just de här specifika rollerna är konstruerade och att de både kan och ska ändras på. Det gör vi genom uppfostran. Jag är därför emot sk muslimska dagis och skolor där det undervisas enligt de här könsrollerna.

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Jag utvecklar debatten lite och slänger in aspekterna kläder och utseende. Läste just nåt på Aftonbladet om det.
Det handlade om reaktionerna på att små pojkar klär sig i klänning osv.

(LÄNK)

Många konstiga kommentarer från läsarna fanns det, vet inte om man ska ta en procent av dem på allvar. Jag tycker det verkar vara mer seriöst att diskutera här iaf.

Det verkar finnas de som är rädda för att könsidentiteten luckras upp om killar börjar klä sig i kjol. Men tjejer som klär sig i traditionella killkläder då?

Jag kan iaf relatera till en tjej jag känner som inte klär sig speciellt kvinnligt (förlåt om jag förolämpade dig ;)), men lik förbannat är jag jäkligt attraherad till henne (och jag är inte bög).

(redigering: jäkla layout)
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

[Redigerat av Icaros den 30 aug 2001]

Förstår inte varför så många var rädda för att "alla skulle bli likadana då", att vi alla skulle bli "neutrala" etc etc. Är dessa personer kanske så ointressanta människor bortom sitt kön att de inte har någon egenskap som inte samtidigt sitter ihop med det mellan benen?
Egentligen är ju likformighet det minsta problemet om vi började låta människor få utveckla sin individualitet, vi skulle ha en hel härlig blandning med fritänkande icke-konformister, jag tycker inte det låter skrämmande eller tråkigt eller "neutralt".

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Pricis Mirxa, håller med.
Det är nog bara en uppfostransgrej, hur man ser på manligt och kvinnligt utseende. Vad är det som säger att en man i kjol skulle vara mindre intressant för en kvinna, och det är väl just för kvinnan vi klär oss om man ska gå lite djupare sexuellt på det hela (om man inte är gay förstås).
Som det verkar så är det mest männen som klagar på andra män i kjol. Homofobi?

Det känns nästan som det är en makt-grej, männen vill behålla sitt övertag kanske.

Jag tror att det handlar om att feminister som vill ta bort flickornas könsroll med att ha klänning och se söt ut vill göra det genom att sätta på pojkarna de löjliga kläderna. Ett sätt att ge igen tycker jag och det är jag emot.

Jag tror att det handlar om att feminister som vill ta bort flickornas könsroll med att ha klänning och se söt ut vill göra det genom att sätta på pojkarna de löjliga kläderna. Ett sätt att ge igen tycker jag och det är jag emot

Det handlar inte om att tvinga på små pojkar kvinnokläder, däremot att acceptera de som väljer att göra det och inte se dem som sjuka. Jag förstår inte den här "skylla på feminister"-grejen, som också var väldigt vanlig i svaren gällande den där artikeln. Jag personligen vill verkligen inte ge igen på män, och om något handlar det här om att män också ska få visa sidor, sidor som inte nödvändigtvis är de socialt och kulturellt accepterade. Männen tjänar lika mycket på att utveckla sin individualism som kvinnor. Jag förstår inte hur nån kan få det till att handla om hämnd, tror knappast att kvinnor/feminister/nån tänkande människa öht skulle få för sig att det är värt att förtrycka ett barn genom att tvinga på det en viss sorts kläder, bara för att stärka sitt eget syfte. Dock är den fixering som vissa har, att barn inte får ha på sig till synes könspecifika kläder, lika mycket förtryck det (om nu barnet vill annorlunda).

Tror det stämmer att mycket är homofobi, många är nog rädda att de får söner som blir homosexuella, bara för att barnet vill klä sig i kjol. För det första har då iofs homosexualitet inget att göra med att man klär sig i det motsatta könets kläder, då skulle det nog finnas betydligt fler män med kjolar på gatorna :). För barn är det naturligt att experimentera med stil, utseende, roller, ibland på lek, ibland på allvar..och så länge det finns ansvariga, vuxna förebilder så är det väl inte så mycket att oroa sig för? Dessutom, homosexualitet är ingen sjukdom och i mitt sinne heller inget otäckt, så skulle det vara så hemskt? Jag hoppas verkligen att ingen slutar älska sitt barn pg a att det visade sig vara homosexuellt.

Fridolf>>Varför är de kläderna löjliga? De blir vad vi överdramatiserar dem till att vara.

om ni undrar till vem Icaros hänvisar så är det jag,hans egna lilla punktjej...PUSS;PUSS:PUSS

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

Är det inte föräldrar som förser sina barn med kläder?

Och sen, om de kläderna osv är så fiina och allt möjligt, varför protesteras det då mot skönhetstävlingar och fotomodeller? De har ju också valt sina kläder eller hur? Vad är skillnaden?

Medlem sedan maj 2001739 inlägg

Mirxa: Du är så klok! (Lika klok som jag! ;) )

Jag håller med dig helt o hållet.

Fattar inte att folk kan hänga upp sig på kläder....

En annan sak var att jag fick lite sura kommentarer av Spango mfl...det gör inget men jag tänkte bara säga att jag tycker att det är så trist att man ska behöva säga till personer av det manliga könet när det behövs hjälp... För h-e, syns inte det eller????? *trött*

------------------
Cloe

Fridolf;som jag ser det så försöker skönhetstävlingar och fotomodeller (undervetet altså) likrikta "ideealen".
eller typ de vissar bara upp en sort skönhet,perfekt modell(tex hur många rödhåriga finns det i en skönhetstävlig?Hur många piracade?Punkare?)

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)