webForumDet fria alternativet

Var drar man gränsen?

Politik & samhälle

40 svar · 547 visningar · startad av goldy · sida 2 av 3

Frågan, av goldy

På mitt jobb är vi snart 70 stycken, och jag ljuger inte om jag säger att 65 av dom är kvalificerade främlingsfobirasistgnällare!! Senast idag klagade ett par gubbar på "alla dessa blattar som cyklar för rött ljus" Och han fortsätter med att fylla på med "Ja och det är f-n bara skallar hela högen" Ute på lagret vid godsmottagningen sitter en skylt för allmän beskådning, "Rökning förbjuden" Men nå

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

"Din företagsledning har misslyckats med att skapa en kombinerad och jämställd arbetsplats där olika människors kunskap, synsätt, värderingar och erfarenheter medverkar till en positiv utveckling av företaget."

Det är möjligt. Men hur lyckas man med att skapa en sådan arbetsplats?

"Fundamentala värderingar som Respekt och Kunskap om olikheter hos människor och kulturer saknas."

Hmm? Ska de införskaffa kunskapen att i vissa kulturer är det bra att cykla mot rött eller vad menar du? Det låter skumt.

"Dom har inte någon strategi vad gäller rekrytering eller ens utveckling av personalen."

Hur vet du det? De här personerna kanske har jobbat där länge och kan inte avskedas pga LAS. Sedan kanske de gör ett bra jobb?!

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Fridolf:
Det är möjligt. Men hur lyckas man med att skapa en sådan arbetsplats?
Man gör självklart först upp en plan för rekrytering, jämställdhetsarbete* och utveckling som är förankrad i såväl ledningen som hos personalen och dess företrädare.
Det här är faktiskt självklarheter på många företag idag. Med utbildning, aktiv riktad rekrytering och kompetent ledning så kommer man faktiskt väldigt långt om man är överens om målet.

* måste man ha enligt lagen redan idag om arbetsplatsen består av fler än 10 personer.

Hmm? Ska de införskaffa kunskapen att i vissa kulturer är det bra att cykla mot rött eller vad menar du? Det låter skumt.
Nu var ju bara det ett lösryckt exempel som Goldy nämnde, huruvida vissa kulturer tycker det är bra eller dåligt att cykla mot rött ljus är oväsentligt för frågeställningen i tråden.

Om man med en bra rekrytering ser till att få en väl sammansatt personalstyrka baserat på kön och kultur, så skapas förutsättningar, på ett helt annat sätt, för att skapa förståelse och insikt i andra kulturer. Då försvinner en hel del av rädslan för det "okända", vilket ofta är en klart bidragande orsak till främlingsfientliga kommentarer.

Hur vet du det? De här personerna kanske har jobbat där länge och kan inte avskedas pga LAS. Sedan kanske de gör ett bra jobb?!
Nja nu nämner ju Goldy i inledningen att dom "snart är 70 stycken", detta tolkar jag som att företaget har vuxit och fortfarande växer. Vilket oavsökt leder till frågan hur rekryteringen skett, har dom haft någon målsättning vid rekryteringen utöver att täcka tjänstebehovet?

[red...bättrade på svenskan lite... ;)
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

[Redigerat av Luxman den 31 aug 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

goldy, läs på mer om du känner dig osäker och ta sen en debatt med dina arbetskompisar.

Eller kanske prata med ledningen och be dem bjuda in nån bra föreläsare (alla gillar en slapp förmiddag och lär komma om de annars måste jobba, dvs obligatorisk närvaro) som talar just om främlingsfientlighet och annat. Inte bara dina arbetskamrater utan även ledningen kanske får nåt att tänka på.

Jag skulle bli jätteless att höra på detta gnäll hela tiden då jag vet att det nog är mest svenskar som struntar i trafikregler osv. Jag skulle konfrontera dem och fråga varför det säger så om de inte har några bevis.

Om de har barn lär de ju föra över denna främlingsfientlighet på dem.

Öppna ögonen på dem!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Hmm,bara en undran.Ska man bara lita till ledningen,liksom de kan ju inte vara med överallt och se allat.Har man inte ett eget ansvar ?

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Tro mig jag är påläst!! Har varit i debatt många gånger, men denna gången känns det som att springa in i en vägg!!

------------------
==goldy==
_________

Tekoppen:

Beträffande att det bara är ledningens ansvar. Nej självfallet inte men det är deras "förbannade skyldighet" att verka för en jämställd och rättvis arbetsplats utan diskrimineringar och främlingsfientlighet.

Om man redan i företagets policy har inskrivet att man skall verka för en arbetsplats utan diskriminering etc. så har man en bra start.

Alla anställda skall ju känna till, och arbeta i enlighet med, företagets affärsidé och policy....eller hur ;)

------------------

[Redigerat av Luxman den 31 aug 2001]

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Luxman du för min talan!! Härligt!!

------------------
==goldy==
_________

"Om man med en bra rekrytering ser till att få en väl sammansatt personalstyrka baserat på kön och kultur, så skapas förutsättningar, på ett helt annat sätt, för att skapa förståelse och insikt i andra kulturer. Då försvinner en hel del av rädslan för det "okända", vilket ofta är en klart bidragande orsak till främlingsfientliga kommentarer.Om man med en bra rekrytering ser till att få en väl sammansatt personalstyrka baserat på kön och kultur, så skapas förutsättningar, på ett helt annat sätt, för att skapa förståelse och insikt i andra kulturer. Då försvinner en hel del av rädslan för det "okända", vilket ofta är en klart bidragande orsak till främlingsfientliga kommentarer."

Visst, men hur påverkar det arbetet? Och går det ihop?

I vissa kulturer, tex den arabisk-muslimska, är mannen familjens överhuvud. En man som är uppfostrad i en sådan kultur kan ha svårt att ta order från en kvinna. Det har hänt mer än en gång att en man vägrat och sedan har företagets verksamhet blivit lidande. Och kvinnor i samma kultur får inte arbeta tillsammans med män. I andra kulturer, tex den kinesiska, förväntar man sig att chefen ger direkta order om allt som måste göras, även självklarheter. Det har visat sig vara svårt att få arbetare från en del kulturer att ta egna initiativ i arbetet.

Som sagt, hur förenar du arabisk-muslimsk kultur och jämställdhet på arbetsplatsen?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Som sagt, hur förenar du arabisk-muslimsk kultur och jämställdhet på arbetsplatsen?

Nu är ju inte alla människor statiska. Många kan anpassa sig till andra kulturer. Det finns många arabiska muslimer som samarbetar alldeles utmärkt med svenskar, båda könen etc. Det är bara bra att ta tillvara deras erfarenheter och kunskaper. Tänk så mycket enklare det blir för ett företag som ska göra en stor affär med ett arabland om företaget redan har araber bland sina anställda som känner till kulturen där. De invandrare som inte klarar att anpassa sig kommer få problem med att få jobb överhuvudtaget. Man har ju anställningsintervjuer för att se hur folk passar in. Anställningsintervjuer är ett mycket bättre urvalsinstrument än hårfärg eller ursprung.

Fridolf:

Det finns självfallet inga standard modeller för hur olika etniska grupper skall klara samspelet på en arbetsplats.

När man utgår man ifrån att alla skall behandlas lika, så är det ju faktiskt upp till den anställda också att visa att man fungerar tillsammans med övriga arbetskamrater. Dessutom skall ju en acceptabel arbetsinsats utföras för arbetsgivaren också.
Fungerar inte detta så blir personen föremål för utredning, precis som det fungerar idag (eller borde iaf.).

Självklart kan inte var och varannan arbetsplats skapa speciella regler beroende på hur många av olika etniska- eller kulturella bakgrunder som just då finns anställda.

Alla oavsett bakgrund måste följa de regler och direktiv som gäller på arbetsplatsen, det handlar inte om att förändra arbetsplatsen utan att anpassa dom anställda.
Vill någon inte ställa upp under dom premisserna, så gäller ju sedvanliga arbetmarknadslagar för vidare hantering, oavsett vilken kulturell eller etnisk bakgrund som det gäller.

Det här är inte helt lätt att förklara (under ordinarie arbetstid ;) ) men jag hoppas att ni ändå förstod något av det jag försökte förmedla.

------------------

"Nu är ju inte alla människor statiska. Många kan anpassa sig till andra kulturer. Det finns många arabiska muslimer som samarbetar alldeles utmärkt med svenskar, båda könen etc."

Vilket tyder på att de har gett upp sin kultur och anammat vår kultur istället. Ingen mångfald där alltså.

Luxman. Jag förtsår men det gör att de övriga resonemangen blir floskliga. Varför fanns det så få invandrare på arbetsplatsen? Det kanske fanns muslimer förut men de kanske har fått sparken pga det som du säger?

Fridolf:

Är det så, är det djupt beklagligt men samtidigt den krassa vekligheten. Det handlar om företag som lever av sin vinst och inte skyddade verkstäder.

Om en person omöjligt kan anpassa sig till jobbet och/eller kamraterna så platsar man ju inte.
Men det här är ju bara en ringa, men ack så beklaglig, del av normal personalhantering.

Det viktigaste är ändå att aktivt jobba med en policy som har som mål att skapa förutsättningar för en jämlik och rättvis arbetsplats.
En och annan "motgång" får man nog räkna med, men fördelarna i slutänden uppväger ändå med råge ev. motgångar på vägen.

------------------

"Nu är ju inte alla människor statiska. Många kan anpassa sig till andra kulturer. Det finns många arabiska muslimer som samarbetar alldeles utmärkt med svenskar, båda könen etc."
Vilket tyder på att de har gett upp sin kultur och anammat vår kultur istället. Ingen mångfald där alltså.

Anpassningen motsäger inte alls mångfald. Dels behöver de inte anamma svensk kultur till både hull och hår. Det räcker med att de kan samarbeta med oss andra, i övrigt får de ha vilken kultur de vill. Dessutom, om vi tar sådant som kvinnodiskriminering och liknande så är det betydligt mer komplext än vad du verkar tro. Visst finns det sådana traditioner i arabvärlden, men det finns det även här i västvärlden. Det är långt ifrån alla araber som lever efter de traditionerna. Många lever på helt andra sätt. När kvällstidningarna beskriver det där brukar de förenkla ganska ordentligt. Du måste se hela bilden.

Bra inlägg UlfT :)

------------------

Jag tycker att du bagatelliserar de kulturskillnader som finns. Synen på mannen och kvinnan är central i den arabiska kulturen. Några araber är beredda att överge sin gamla kultur och istället följa vår kultur men det gäller långt ifrån alla. Det pågår för övrigt en diskussion om det på lite högre nivå inom politiken. Mona Sahlin har gått ut och sagt att det finns en knippe värderingar som man bara måste ställa upp på. Det gäller synen på kvinnan tex. Hon får dock mothugg från en del håll. En Mohsen Hakim skrev nyligen en artikel i Aftonbladet där han kritiserade Mona och menade att det inte alls var självklart att ta efter det svenska beteendet. Samme man har tidigare skrivit en artikel till försvar för att föräldrarna tar aktiv del i vilken man som deras dotter ska gifta sig med. Arrangerade äktenskap alltså.

Vad är det egentligen du menar? Alla skall vara svenskar men en del får äta sushi och dansa afrikansk dans? Det är inte riktigt så som alla invandrare från främmande kulturer tänker sig att de ska leva.

Synen på mannen och kvinnan är central i den arabiska kulturen.

Nja, den är central för vår bild av arabisk kultur. Vi uppmärksammar just den aspekten väldigt mycket. Inte något fel i det. Felet är när vi tror att alla araber är kvinnoförtryckare.

Det där med arrangerade äktenskap har för övrigt förekommit även i svensk kultur fram till kanske 1800-talet eller så. Personligen har jag svårt att förstå den sedvänjan. Men man behöver inte förstå alla seder. Huvudsaken är att alla inblandade ställer upp av EGEN FRI VILJA. Utomstående har inget med saken att göra. Det är bara om någon tvingas till det mot sin vilja som det är fel.

Vad är det egentligen du menar? Alla skall vara svenskar men en del får äta sushi och dansa afrikansk dans?

Du har tydligen bestämt dig för att missförstå? Jag menar följande:

- Alla ska följa svensk lag.

- Ska de ha ett jobb måste de kunna samarbeta med sina arbetskamrater. Det betyder inte att de måste överge hela sin kultur, men om det finns vissa inslag som hindrar dem i sitt arbete måste de inse att de kan behöva anpassa sig. Det är faktiskt inte alls så dramatiskt som du verkar tro. Jag har haft flera invandrare som arbetskamrater. jag vet att det funkar.

- Äta sushi och dansa afrikansk dans anser jag att alla som vill ska få göra, oavsett om de är invandrare eller svenskar.

Nej, jag tror fortfarande att invandrare har mycket värdefullt att bidra med i samhället och på arbetsplatserna. Och i de fall som kulturella skillnader verkligen skulle innebära ett hinder, måste man komma ihåg att arbetsgivaren faktiskt inte behöver anställa vem som än kommer. Man har faktiskt anställningsintervjuer för att avgöra om den sökande passar in.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag får mer och mer intrycket av att Fridolf tycker illa om invandrare. Säg gärna hur du vill ha det Fridolf...

Jag tycker illa om floskliga resonemang. För övrigt tycker jag att "kulturrasisten" Mona Sahlin har fel. Invandrare med en annan kultur måste ha rätt att behålla hela den kulturen och inte bara väl valda delar som sushi och dans som jag tog upp förut. När en kultur går på kant mot gällande lagstiftning är det inte kulturen som ska ändras utan lagstiftningen som måste anpassas. Vi kan inte förbjuda vissa kulturella yttringar med lagboken. På sikt vill jag se ett samhälle där man kan åberopa både Svensk "gammal" lag och arabisk lag beroende på vilka som är inblandade. Är det två araber använder man enklast deras lag osv.

Jag tycker illa om floskliga resonemang.

Förklara vilka resonemang du uppfattar som floskliga och varför du uppfattar dem så.

På sikt vill jag se ett samhälle där man kan åberopa både Svensk "gammal" lag och arabisk lag beroende på vilka som är inblandade.

"Arabisk lag" är inget entydigt begrepp. Det finns många arabländer, och de har olika lagstiftningar. Förmodligen lever du i villfarelsen att alla arabländer styrs enligt koranen. Saudi-arabien styrs enligt islam. Iran och Afghanistan, som också är islam-styrda, är inte ens arabländer för övrigt.

Skulle man tillämpa din princip skulle man hamna i mycket konstiga situationer. Tänk dig en flykting från Iran eller Afghanistan. Flyktingen väljer att ta avstånd från islam. I Iran och Afghanistan kan ett sådant avståndstagande leda till dödsstraff. Inte särskilt konstigt att flyktingen har flytt. Enligt ditt resonemang skulle man alltså döma flyktingen till döden. Det har aldrig slagit dig att flyktingen kanske flydde till Sverige därför att han uppfattade svensk lagstiftning som bättre än iransk lag?

"om vi bara inför ett program för feminism och jämställdhet och mot främlingsfientlighet och om alla tar varandra i handen så löser sig alla problem" och liknande. Det är floskligt eftersom det inte förklarar hur problemen ska lösa sig.

Sedan pratar jag inte om diktaturspecifika lagar om att ledningen inte får kritiseras och att internet är förbjudet och liknande. Jag pratar om familjelagstiftning och arbetsplatslagar tex.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)