webForumDet fria alternativet

Kravallerna är en symptom på den förda politiken i Sverige

Politik & samhälle

56 svar · 803 visningar · startad av Prästen · sida 3 av 3

Frågan, av Prästen

Varför existerade inga liknande kravaller på det härliga 70-talet?. Varför finns de nu och inte förut?. Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?. Det som hänt under de senaste 20 åren i Sverige är att de fattiga blivit fattigare och de rika rikare, det finns knappt någon sjukvård längre om du inte har en fet plånbok, stockholms gator svämmar över av hemlösa. Skolorna i förortern

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Jag tycker att vi ska gå tillbaka till 50-talets politik. Då gick det bra med allting och det var ingen som behövde protestera och demonstrera.

För övrigt håller jag med om att kravallerna liksom alla andra handlingar är symptom på den förda politiken.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag tycker att vi ska gå tillbaka till 50-talets politik. Då gick det bra med allting och det var ingen som behövde protestera och demonstrera.

Jag antar att du är gammal nog för att veta det?

Eller är det din pappa som sagt att det var så?

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO

Röker du mycket?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

the-teacup

Alla de du räknar upp har makt att själva skapa sin tillvaro utifrån de förutsättningar som råder. Man är alltid herre i sitt eget hus... om man öppnar ögonen för det.

Speciellt en grupp - de arbetslösa. Det finns jobb - problemet är att jobben oftast inte duger (antingen själva arbetet eller platsen det ligger på)

Att avskaffa makten lär ju inte leda nån vart alls och den diskussionen förs redan i en annan tråd ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 30 aug 2001]

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

mhhmm,jag tror att kroptikn menar så "Där det finns makt över andra finns ingen frihet" typ.

Nja har det verkligen det?
Om man är ung och arbetslös :JA
Arbetslös och gammal:Nej,för då jhar manju oftast andra människor att ta hänsyn till och min frihet får ju inte gå över någon annans frihet,eller?

och de grupperna jag räknade upp i andra om ången ,de kan jag lungt påstå att de har inte mycket att säga till om.Tex en deprimerad människa måste ju nästan ta självmord för att nångon hjälp.
De enda som kan skaffa sig lite makt är ju de handikappade ,om de börjar bli lite mer "obekvämma".Det finns ett bra exempel på det i boken "Motstånd"han som har startat "Stackas Viktoria Fonden"vad hetter han...

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Massarbetslösheten är säkerligen en av de största orsakerna till kravallerna. :(

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

...eller kryptiska inlägg i debatterna som medför att risken för missförstånd ökar betänkligt.

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

dubbelpost

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

[Redigerat av Jymdis den 31 aug 2001]

Om svenskarna inte varit så himla petiga och/eller hade velat utbilda sig till rätta saker hade arbetslösheten varit mycket mycket lägre i Sverige.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Tekoppen

Tex en deprimerad människa måste ju nästan ta självmord för att nångon hjälp.

Fortfarande ligger det lite för mycket samhällsberoende i tankegången, tycker jag. Visst f*n ska alla få möjlighet till hjälp när man behöver det. Men det är skillnad på att sitta och KRÄVA hjälp mot att göra något själv åt sin situation. Ibland sitter en deprimerad människa i en oändlig cirkel som är svår att bryta - just på grund av passivitet.

Jag är 35 år och ensamstående pappa. Sålunda är jag inte särksilt attraktiv på arbetsmarknaden. Men jag kan förhandla och jag har skaffat mig en grund att agera utifrån. Om det skulle krävas av mig att flytta till Jokkmokk för att det enda lediga jobbet råkade vara just där så skulle jag göra det. Jag har redan bott i 3 städer och arbetat i ca ett dussin.

Likväl måste jag planera något år i förväg allt jag ska ta för mig och hur jag ska förbereda min son inför framtiden. Numera har jag satt mig själv på noll och vandrat in på högskolan för att ändra riktning i livet. Inget har jag fått gratis och jag är helt inställd på att alltid få arbeta för att komma nån vart.

Allt går, om man bara är beredd att offra något och är villig att satsa. Men det fungerar INTE om man sätter sig ned och kräver av diverse samhällsnyttor att bli serverad.

------------------

[Redigerat av PeW den 31 aug 2001]

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Massarbetslösheten är säkerligen en av de största orsakerna till kravallerna.

Jag håller med dig fullständigt Chakotay!
Hade folk bara haft ett jobb så hade dom varit på sina arbetsplatser istället för att slå sönder Avenyn. ;)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Pew,jag har själv upplevft det på när håll.Min bror brände ut sig när harn arbetade som systemvetare,och fick där på en deprission.Han var tvungen att säga att han ville ta livet av sig för att få hjälp.Och jag vet många som kämpar dag ut och dag in med sina problem för att inte ligga samhället till last.Så jag undrar varför du utgår från att människor är lata?

Pew:varför ska människor utbilda sig till sånt som de inte trivs med bara för att samhället mår bra av det?För det kan ju inte vara bra för samhället att ha massa människor som vantrivs på sitt arbete?

------------------
Peter Kroptikin:Där makt finns där finns ingen frihet.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Fröken Tekopp skrev:

Pew:varför ska människor utbilda sig till sånt som de inte trivs med bara för att samhället mår bra av det?För det kan ju inte vara bra för samhället att ha massa människor som vantrivs på sitt arbete?

Det finns ju rätt många olika utbildningar att välja mellan. Alltid finns det väl något som passar. Om det inte passar tycker jag inte att man kan förvänta sig att staten(skattebetalarna) skall stå för fiolerna. Personligen skulle jag hellre skänka mina skattepengar till fattiga i andra länder än degiga slöfockar i Sverige som inte pallar med ett vanligt jobb för att det inte är roligt och samtidigt inte orkar studera. I Sverige är möjligheterna att arbeta/utbilda sig upp mycket goda i jämförelse med de flesta andra länder.

varför ska människor utbilda sig till sånt som de inte trivs med bara för att samhället mår bra av det?För det kan ju inte vara bra för samhället att ha massa människor som vantrivs på sitt arbete?

Undrar jag också.

Och det finns ingen arbetsgivare som gillar det heller.

Men att folk utbildar sig fel kan väl ändå inte ligga samhället till last!
Var och en har sitt egna val, inte minst när det gäller utbildning.

Däremot vet jag att det är svårt att bryta sig ur gamla klyschor om att man ska gå på samma jobb för att få en guldklocka...

Men iaf jag tillhör dem som behöver förnyas och det kan inte samhället greja utan det är mitt val och mitt liv så man får ordna sånt själv men det kräver en hel del av en som person.

Synd att din bror inte märkte av sin situation INNAN han bröt ihop... men det hör väl till klyschorna antar jag. Dvs att man ska ställa upp i tid och otid och vara tacksam...

Verkar som att han borde byta läkare... utbrändhet är ju numera klassat som yrkessjukdom.

------------------

I Sverige är möjligheterna att arbeta/utbilda sig upp mycket goda i jämförelse med de flesta andra länder.

------------------

Personligen tycker jag Sverige är en symptom på dess invånare. Men det kanske nån har skrivit redan? *har vaga minnen av det*

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)