Varför existerade inga liknande kravaller på det härliga 70-talet?.
Varför finns de nu och inte förut?.
Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?.
Det som hänt under de senaste 20 åren i Sverige är att de fattiga blivit fattigare och de rika rikare, det finns knappt någon sjukvård längre om du inte har en fet plånbok, stockholms gator svämmar över av hemlösa. Skolorna i förorterna är totalt nedgångna, klyftorna ökar mellan rika och utfattiga, kriminaliteten har rusat i höjden. Detta ekonomiska system som nu används ger agressioner och det manifesterades i Gbg kravallerna. fatta det!. Ändras politiken och går tillbaka till samma system som på 70 talet kommer också aggressionerna minska.
mmm,jag har ochså den känslan.För liskom vi är ju inte blinda ,vi ser ju faktigst uteliggaren fast politkerna står och pratar om hur bra det går för Sverige.Vi ser ärven nedrusrtningaran i skolan ,vården,hur gemensama tillgångar säljs ut etc.
Sen är det ju ochså enklare att samla ihop en stor hög med människor nu.Internet fanns ju inte på 70-talet.
Tilllägg.Jag tycker oochså känna en spänning mellan det gammal sättet att organisera sig(Hirarkist ,parti typ) och det mer nätverksbetonade som verkar vara det nya sättet att organiesera sig.
Det var inte så förr, -att vi alla dansade runt midsommarstången medans vi pussades och kramades, alla hade jobb och farbror staten tog hand om alla, oavsett om man ville det eller inte.
Det är en myt.
Kravaller har alltid funnits; hungerkravallerna 1918, ådalen 1931, blodiga bataljer på Stockholms gator mellan överklassstudenter och arbetarbarn på 40-och 50-talet, kungsankravallerna på 80-talet...mm mm
GBG-kravallerna är inte tecken på någon särskild förd politik fn i Sverige
Om det som hände i GBG är symtom på något så skulle jag vilja säga att det beror på att vissa överklassnorisar har alldeles för lite att göra.
------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO
Kravaller har alltid funnits; hungerkravallerna 1918, ådalen 1931, blodiga bataljer på Stockholms gator mellan överklassstudenter och arbetarbarn på 40-och 50-talet, kungsankravallerna på 80-talet...mm mm
varifan har du läst historia?.
hungerkravaller?, det var en fredlig manifestation. Ådalen 1931 var en fredlig demonstration, där militären plötsligt utan förvarning började skjuta ihjäl 5 fredliga arbetare, söderkravallerna var ett gäng ungar som sprang omkring bara, inga stenar kastades som idag!. Kungsankravallerna var inte ens 1/100 av de som var i Gbg!, och de i Gbg var politiska, vilket du inte kan säga om kungsan.
Fredlig manifestation? Om du tar och läser en historiebok så ser du att det var just hungerkravaller där polisen gick mycket hårt fram, främst pga att arbetarna inte hade pengar för att kunna betala gulaschbaronernas överpriser på den svarta marknaden så att deras barn kunde få mat på bordet.
Försök inte att kleta på dina extrema brister på kunskap på mig.
Mina uppgifter kommer både ifrån litteratur kring ämnet och personer som var med när det hände, det sistnämnda tro jag varken att du eller jag var.
Fö får du det att låta som om jag klandrar arbetarna för att dom startade kravaller när deras barn höll på att svälta ihjäl.
------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
För att ta de ursprungliga frågorna:
Varför existerade inga liknande kravaller på det härliga 70-talet?.
Varför finns de nu och inte förut?.
Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?.
Det har alltså varit motsvarande kravaller, men av andra skäl, även tidigare i historien.
Nej det har inte varit liknande kravaller!!!!. Det har ALDRIG NÅGONSIN EXISTERAT I SVERIGES HISTORIA!. De tex söderkravallerna var bara ett par småungar som sprang omkring, kungsan var heller inga stenar inblandade, bara ett par ungdommar som sprang omkring.
Lägg ner nu Prällen, du börjar bli extremt tröttsam med ditt samhällshat.
Att du sedan hittar på saker själv gör ju bara dina inlägg smått patetiska.
------------------
Vad är det jag hittar på. Kallar du mig lögnare?
beskriv exakt vad som är fel i det jag skriver!., beskriv sedan EXAKT av vad som hände under de andra kravallerna. NU, kan du inte det undrar jag varför vi diskuterar.
Nej, att vara lögnare förutsätter att man har en god verklighetsuppfattning, dvs att personen i fråga vet att han ljuger.
undrar jag varför vi diskuterar.
Det undrade jag också, jag kom fram till att det inte går att diskutera med en person som du som har en helt otrolig förmåga att vinkla vad personer skriver, såsom framgått av dina skrivväxlingar både i den här tråden och i andra trådar med tex Rikard, PeW mfl.
------------------
Nej det har inte varit liknande kravaller!!!!. Det har ALDRIG NÅGONSIN EXISTERAT I SVERIGES HISTORIA!. De tex söderkravallerna var bara ett par småungar som sprang omkring, kungsan var heller inga stenar inblandade, bara ett par ungdommar som sprang omkring.
Men det var ju bara en massa småungar som sprang runt i göteborg också?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Hmm,händelsen är unik för det Sverige som har funnits sen 1945 iallafall.
Förresten den här lilla annnonsen stod i Motkrafts nyhetsbrev .Kan vara kul för alla att ta del av
---------------------------------------------
6. Paneldiskussion om globaliseringsrörelsen
---------------------------------------------
Göteborgskravallerna var unika i svensk historia efter 1945.
Många överraskades av själva våldsamheten i protesten. Det var
inte så konstigt att detta var det första som diskuterades -
varför sköt polisen skarpt och varför kastade så många
demonstranter sten? Faran är dock att man stirrar sig blind på
våldshandlingarna och glömmer det sammanhang i vilka de ingår,
hela den rörelse som kallas globaliseringsrörelsen och den
politiska kritik som är drivkraften bakom. För att förstå
konflikten på gatorna de senaste åren, i Göteborg liksom i andra
storstäder, måste även detta perspektiv finnas med i
diskussionen. Varför ingår ett så otroligt brett spektrum av
grupper i denna rörelse, allt från kristna grupper i Europa till
jordlösa bönder i Asien? Vad är det som förenar dem? Är det bara
tron på att en annan värld är möjlig? Eller finns där också en
välgrundad kritik mot en förvuxen kontrollapparat och en
nyliberal politik som bara gynnar ett fåtal av världens
befolkning?
Nätverket mot rasism bjuder in till en paneldiskussion om de
utmaningar som globaliseringsrörelsen nu står inför. Det är i
stora aulan på Skeppsholmens Folkhögskola i Stockholm, onsdag 29
augusti, klockan 19 22. Panelen är sammansatt så att flera
olika synsätt kommer till tals, och vi hoppas på ett givande
meningsutbyte. Medverkar gör Göran Greider, författare och
chefred. för Dala-Demokraten, Hans Abrahamsson från Attac,
Mathias Fuchs från AFA, Jannis Konstantis från Nätverket mot
rasism, Sofia Kalpazido från Chiapasgruppen Durrito, m fl.
Tag buss 65 från Centralen hållplats Moderna muséet, och följ
sedan skyltningen. Inträde: 30 kr
Det är väl inte så svårt att fatta att folk är irriterade poå politiker som svindlar med kontokort hit och dit och lever i lyx. Bor Göran P i stadsministerbostaden i Stockholm? Han bor ju i skåne och pendlar. Betalar han flygresorna?
Hur det ser ut inom vård-skola-omsorg vet ni själva... Vanvård, finns inga lärare nu vid skolstarten och antalet utbrända inom omsorgen vill jag inte ens veta. :l
Vad gör politikerna åt saken? Sätter sig i Kristian Luuks fotölj och bara ler...
Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?
Jag trodde att det var sossarna som satt vid makten idag. :q
Visst var kravallerna i Gbg de mest våldsamma hittills i Sverige, men det var också första gången som "professionella" upploppsmakare reste hit för att ställa till med bråk.
Har du kanske även märkt att världen i stort har blivit mer våldsam. Det sker fler våldsbrott än tidigare i hela världen. Vi kanske skall isolera oss och inte samarbeta med den grymma världen utanför.
Det är väl inte så svårt att fatta att folk är irriterade poå politiker som svindlar med kontokort hit och dit och lever i lyx.
Jamen det är INGENTING mot det som varit. Just detta citat speglar även hur man kan göra en anka av en fjäder - om man vill hitta fel.
Men! Om man är irreterad så rättfärdigar det inte nån "aktion" alá GBG för att visa sitt missnöje. Använd valsedlar som normala människor istället.
I övrigt vill jag minnas att det var ett dj***a liv under 60/70 talen med, även om kanske inte just de äckligaste huliganerna vågade träda fram - som idag. Under det glada 80-talet var det mindre tjafs och varför det kan man undra.... troligen beroende på att vissa element kunde leva flott på bidrag och a-kassa och var inte alls tvungna att arbeta. I dag ser det lite annorlunda ut och nu vill man tydligen avreagera sig. Som jag ser det bottnar det i en bristande förmåga i att ta ansvar för sig själv, antagligen spårade det ur redan när de var små...
Ett slapphänt system med okonsekvent hanterade av lagtexten skapar missnöje och genererar även att gränserna suddas ut för gemene man som begår brott, speciellt då gatugäng m.m. Det är beklagligt men jag är övertygad om att det är svaret på varför det blivit värre snarare än att det skulle vara sämre ekonomi idag!
Jag har i en tidigare tråd förklarat att man kan skapa sin egna tillvaro - om man vill. Men det är f*n i mig inte gratis... utan det krävs mkt svett och förtvivlan innan man når dit. Det verkar dock som om en del inte orkar ta sin del ;)
Politikerna är valda av OSS.
Är man missnöjd är det bara att rösta annorlunda i nästa val. Att kasta sten löser inget! Tvärtom så skapar det ett missnöje hos en ännu större grupp - folket.
De ser INTE det sjuka - de applåderar det istället, samt rackar ner på och försöker misstänkliggöra "budbärarna" som försöker få dem att se...
Jodå, vi ser... men vi ser lite längre än dig. Lösningen ligger dock inte i civil olydnad...
Om ni blir "misstänkliggjorda" så beror det på alla överdrifter och trångsynta argument ni har.
------------------ Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 29 aug 2001]
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25