webForumDet fria alternativet

Finns det ingen som kan stå för vad dom gör nu för tiden?

Politik & samhälle

54 svar · 619 visningar · startad av Hugo

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg
Frågan#1

Saxat från Göteborgsposten:

Eftersom medier har spridit bilden av att det endast var terrorister på skolan och att polisens insatser var helt nödvändiga blir oftast reaktionen att de hade sig själva att skylla för att de kastade sten. Men vi vet ju att våra ungdomar är ytterst skötsamma, engagerade människor. Deras enda brott var att de sov över i skolan, säger Hilkka Salo-Olsén.

Hur fan kan man stå och säga att det inte var demonstranternas fel att dom kastade sten?

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=100&a=27041

Edit: La till en länk till artikeln:

[Redigerat av Hugo den 10 aug 2001]

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Hur fan kan man stå och säga att det inte var demonstranternas fel att dom kastade sten?

Det gjorde hon inte, men hon har i alla fall förståelse för att vissa demonstranter kände sig kränkta, eftersom polisen bröt sig in och frihetsberövade flera hundra ungdomar, för att dom "misstänkte" att några skulle ställa till med bråk. Om du var där, och planerade att demonstrera på ett lugnt vis utan stenkastning, då ett tiotal polismän bryter sig in och tvingar ner er på golvet, skulle inte du bli riktigt förbannad då? :q

------------------
"It's my poor friend me."

Jag skulle bli förbannad, men jag skulle inte försöka döda andra människor genom att kasta sten på dom.

Jag tycker att det är jävligt dåligt med föräldrar som försöker skylla på samhället när det i själva verket är dom som har misslyckats med sitt barns uppfostran.

Dessutom fick alla som befann sig på skolan möjlighet att lämna den.

Jag blev intvingad på en militärförläggning i 10 månader, där blev jag kränkt, frihetsberövad och fick ibland ligga på golvet(för att göra armhävningar).

Jag ska nog be morsan starta ett nätverk så jag har någon som försvarar mig när jag vill göra nåt kriminellt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Finns det ingen som kan stå för vad dom gör nu för tiden?

Tack Hugo! Det finns hopp om framtiden!

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Man kan inte blint försvara polisens agerande.
Och inte heller ligisternas agerande.

Men blir en oskyldig demonstrant kränkt, blandannat med fysiskt våld. Då är något helt klart fel.
Alla på den där gymnasieskolan var inte där för att kasta stenar. Dock fick dom troligtvis lida för att ett fåtal, kanske, hade, eller skulle, kasta sten.
Om polisen blir både domare och bödel. Då är något fel.
Polisens målsättning är att förhindra våld. Inte provocera våld.

Försvarar fortfarande inte ligisterna. Men när allt ifrån medelålders kvinnor till unga, oskyldiga, demonstranter har blivigt misshandlade. Då är något fel. Och INGET man ska blint försvara med motiveringen: Men några kastade ju sten, och dom har ju nästan samma åsikter. Kan inte polisen slå in skallen på några fler?

Värnplikten är slaveri. Inget som jag tänker ställa upp på.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Men om poliserna var brutala, så prövar man det i en domstol. Man börjar inte kasta sten på dom.

Jag blev stoppad av polisen i en rutinkontroll för några månader sen när jag har jäkligt bråttom (jag körde alltså inte fort men jag var tvungen att vara på ett ställe vid en viss tidpunkt). Polisen märkte att jag var stressad och tog det ännu mer lugnt.
Ska mitt gensvar kanske vara att kasta några stenar på honom? Välta nån telefonkiosk eller bajamaja längre fram? Förstöra lite skyltfönster och lite uteserveringar?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Nej, absolut inte.
Försvarar fortfarande inte ligisterna och slumpvis skadegörelse.

Många oskyldiga demonstranter och journalister blev skadade, vissa allvarligt, i både Göteborg som Genua.
I Genua gick det till och med så långt att bevismaterial blev förstört i en polisräd. Hur ska man då ta upp det i en domstol?

I Sverige har det hittils dröjt 2 månader, utan att någon polis blivit åtalad. Även fast hundratals anmälningar har gjorts.
Det finns uppenbara problem. Det är inte så enkelt att allt cirkulerar runt en gatusten och dom som kastar dessa.

Hur många demonstranter borde ha blivit åtalade och kom undan?
Hur många kör för fort varje dag utan att åka dit?

Jag försvarar inte polisers eventuella brotsliga aktiviteter, men jag önskar sätta frågan i lite perspektiv.

Det är ok så länge dom kommer undan med det dom gör menar du?
Hehe... nej. Det är det inte.

Om du inte "respekterar"(accepterar)det Jag skriver. Ta då och läs ledarsidorna i dagens Aftonbladet. Där står det en hel del intressant angående polisvåld osv.

[Redigerat av Individen den 10 aug 2001]

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Gick inte polisen in i skolan för att de misstänkte att det fanns vapen där?
Vad skulle de i så fall ha gjort? Knackat på och sagt "ursäkta, men kan vi få kika efter vapen här?"..?

När polisen har misstanke om att vapen finns olagligen i en lokal ser jag inget fel med att de inte vill ta några risker. Däremot är det väl lite trångsynt att tro att polisen ska behandla en med silkesvantar när situationen är så spänd som den var?

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håller med Q fullkomligt.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Det är ok så länge dom kommer undan med det dom gör menar du?
Hehe... nej. Det är det inte.
Eeeeh... va!? :q

Vad skulle de i så fall ha gjort? Knackat på och sagt "ursäkta, men kan vi få kika efter vapen här?"..?

Precis. Så skulle polisen ha gjort.

Det är INTE meningen att polisen ska slåss. Det är något dom ska göra i nödfall.
Om dom hade börjat med att knackat på och sagt; "Hej, det var från polisen..." då skulle det ha gått mycket bättre.
Tror polisen gjorde det för att statuera ett exempel inför kommande topp-mötes dagar.
Dock gick allt fel och spårade ur. Det som följde skulle ändå ha hänt, dock inte lika mycket.
Det var nog fler som blev motiverade att slå in ett skyltfönster när dom fick höra vilka metoder polisen hade använt.

Ja. Tyvärr. Det är så det gick till.

Alla på det där gymnasiet var INTE terrorister. Det var ett fåtal, en mycket liten grupp.
Om så var fallet så borde väl polisen tagit till alla försiktighets åtgärder möjligt? Eller hur?
Inte ska dom väl låsa in blodtörstiga, mordiska och beväpnade terrorister i samma hus som oskyldiga, fredliga, solidariska demonstranter?!
Tjänstefel direkt.

Vissa av er kallar er liberaler.
Borde ni då inte försvara andras rätt till att bära fram sina åsikter, även om ni inte delar deras åsikter?
Dom flesta på gymnasiet var fortfarande fredliga demonstranter.

Kolla in den här länken: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,79485,00.html

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Individen:
du tror inte dom hade gömt vapnen då?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Risken finns och fanns.
Klart dom skulle ha gömnt vapnen då.
Men dom gömde likförbannat vapnen, även fast dom blev belägrad i flera timmar.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Individen: Om "om" inte hade funnits hade världen varit ett mycket bättre ställe... ;)

Om dom hade börjat med att knackat på och sagt; "Hej, det var från polisen..." då skulle det ha gått mycket bättre.
Knappast. OM (där kom den igen!) det nu skulle ha funnits vapen där skulle de antingen hunnit gömma dem eller använt dem mot polisen.
Alternativ ett är inget vidare eftersom de då skulle kunnat använda vapnen senare under upploppen.
Alternativ två behöver jag inte ens kommentera.

Visst, polisen ska inte överreagera - de ska ta det lugnt och sansat, men när det finns vapen med i bilden som mycket väl kan vändas mot dem är det inte polisen som gör fel - det är innehavarna av vapnen, därmed är en hel del "tillåtet" för polisen ur min synvinkel.

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Inte att glömma är faktiskt att det är olagligt för en privatperson att inneha vapen.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Men var det inte som så att polisen blev hindrade och t.o.m attackerade av aktivister UTANFÖR gymnasiet redan innan de kollade igenom stället... inte alls konstigt om de sen väljer att inte knacka på dörren och fråga snällt med tanke på vad de riskerade att möta.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Men var det inte som så att polisen blev hindrade och t.o.m attackerade av aktivister UTANFÖR gymnasiet redan innan de kollade igenom stället...

Jo polisen skickade dit en bil men de blev attackerade av demonstranterna/terroristerna, så argumenten om att polisen startade det hela genom att ringa in skolan är bara en pinsam undanflykt.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)