webForumDet fria alternativet

"Låt polis och militär samarbeta"

Politik & samhälle

80 svar · 1 068 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

Från SVT Text:

Försvarsberedningen väntas föreslå att det blir tillåtet för polis och militär att samarbeta, t.ex. vid oroligheter som vid EU-toppmötet i Göteborg.
[...]
Beredningens ordförande Håkan Juholt (s) betonar att det inte är tänkt att "skicka in militär" utan om att samordna resurser.
[...]
De förslag som rapporten väntas innehålla är:
* Tillåt samverkan och samarbete militär och polis.
* Skapa en ny myndighetsstruktur.
* Övergå från totalförsvarskoncepttill modernt krishanteringssystem.
* Bygg partnerskap mellan stat och näringsliv för ökad säkerhet.

------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

En självklar sak tycker jag, dessutom står det ju faktiskt;

Beredningens ordförande Håkan Juholt (s) betonar att det inte är tänkt att "skicka in militär" utan om att samordna resurser.

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det låter väl bra.
Det borde spara mycket pengar. ;)

------------------
/Tor
www.tor.nu

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Himmelska Fridens Torg

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

Chakotay.. eh.. vad menar du med det är?

------------------
Generation tre, generation nolltre

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Bra!

Chakotay, vad har diktaturen Kina med Sverige att göra? Svensk militär behöver inte åka tanks eller vandra runt med skarpladdade AK5:or för att hjälpa samhället.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Chakotay
Jag är nog inte den enda som börjar bli riktigt trött på dina "one-liners".

Kan du inte förklara vad du menar någon gång :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

Ådalen 1931.

Ådalen 31.
En incident som sitter hårt i folksjälen, inkl statsmakten. Lite väl naivt att dra paraleller, va?

Verkar som att en del systematiskt VÄLJER att misstro allt vad regering, ordningsmakt och styre handlar om.

------------------

SVT text 010728

Förslaget innebär att lagarna som stiftades efter dödsskotten i Ådalen 1931 skrotas.

Men kom igen nu - kan du inte argumentera och föra fram dina ståndpunkter på ett vettigt sätt? :q

Jag tycker lagförslaget är mycket bra! Om det hade funnits under Göteborgsmötet hade det inte varit några problem att skicka dit vattenkanonbilarna från Landvetter eller att helt enkelt sätta in mer folk i de mänskliga "kedjorna" för att hålla koll på demonstranterna/kravallerna.

Visst är det en risk med detta också, men tror (och hoppas innerligt) att inte Ådalen 1931 upprepas, främst eftersom det inte handlar om att "skicka in militären" för att typ rensa upp, utan att samordna manskap och materiel med polisen och brandförsvaret.

En fördel vore om de kunde inkludera hemvärnet i detta lagförslag. De är bra att ha eftersom de har en mycket stor lokalkännedom, klart större än ditkommenderade poliser och militärer.

------------------
There can be only one!

Chakotay

Du väljer att se det negativt. Även om lagar skrotas så behöver inte det vara dåligt, det finns lagar som är luddiga, omskrivna, bearbetade m.m.. då kan det vara bättre att skrota dem helt och göra nya. MEN! Många lagar kan inte ändras hursomhelst utan det krävs för tex grundlagar som ska ändras att två majoritetsbeslut med ett riksdagsval emellan sker.

En liten klick personer vill mot majoriteten att sverige ska bli laglöst i något DE kallar demokrati. Bull-shit! Ge polisen resurser att hindra våldsamma demostrationer! Ådalen var ingen våldsam sådan och det är en skam för demokratin hur militär agerade för patronernas skull, MEN samtidigt gav det en skjuts fram för demokratin och den nuvarande politiken.

Den enda risken som jag ser till att det skulle kunna upprepas är om extremister (åt det ena eller det andra hållet) tar makten och bedriver SIN politik mot folket (demokratin).

Mao om de små skitungarna till huliganer tar makten.

------------------

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Tillbaka, trött och sliten...

Militär har bristande utbildning vad gäller kontroll av folkmassor, med användandet av så lite våld som möjligt. Dom är dock en maktfaktor, som troligtvis ochså kommer att få bära vapen.
Att förtrycka våldet skapar mera våld.
Ett problem blir inte löst bara för att det sopas under mattan.

Det är ett ytterst idiotiskt förslag att öka militärens och polisens makt i samhället.

Att förtrycka våldet skapar mera våld.
Så polisen skulle stått passiva i Göteborg och låtit ligisterna härja och vandalisera bäst de ville?
Militären är en maktfaktor, ja. Jag misstänker att det är en av anledningarna som förslaget har lagts - en polis har (som vi tydligt har sett) förlorat den respekt de rätteligen ska ha, men en militär kanske man inte ger sig på i första taget?

Bråttom iväg, hinner inte utveckla mer...

------------------
There can be only one!

I dagsläget så hjälper militären till med mycket i samhället. Dom hjälper folk i nöd vid t.ex. snöstormar och översvämningar.
Dom hjälper till att leta upp bortkomna pensionärer och småbarn m.m.

Jag förstår inte varför dom inte skulle kunna få skydda mig när huliganer försöker misshandla mig eller slå sönder min affär :q

------------------
/Tor
www.tor.nu

web-tor >> Precis.

Individen

Militär har bristande utbildning vad gäller kontroll av folkmassor, med användandet av så lite våld som möjligt

Vad har du fått det ifrån???

Det finns förband med specialutbildning som liknar polisens specialstyrkor, där det handlar mer om psykologi och avväpnande än "döda & slåss". Svensk militär är inte "utbildade dödsmaskiner" om du nu trodde det ;)

------------------

Det är ett ytterst idiotiskt förslag att öka militärens och polisens makt i samhället

De har inte och kommer aldrig att få egen "makt" , de står till demokratins förfogande och det är jag väldigt glad över, så att jag ofredat kan rösta på vad jag vill och utan att några extremister försöker hindra demokratin.

------------------

[Redigerat av PeW den 29 jul 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det är ett ytterst idiotiskt förslag att öka militärens och polisens makt i samhället.

Varför svarar du på inlägget när du uppenbart inte läst utdraget till artikeln som Q refererar till?

Och jag citerar (återigen);

Transporter, kommunikation och samordning med lokala myndigheter (i det här fallet polisen) för ex. i händelse av att mat och vatten-tillförseln till civilbefolkningen i dom kravalldrabbade städerna inte kan garanteras till följd av terroristernas verksamhet.

Eller att militären tillhandahåller kommunikationsutrustning och operatörer till polisen när polisens egen kommunikation bryter ihop, såsom tidvis blev fallet under deras bekämpning av det röda terroristkriget på Göteborgs gator.

Detta är en fullt naturlig del av militärens uppgift såsom en del av samhällets totalförsvar

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Refeer

------------------

Wow, Reefer och jag är överens - igen! ;)

Hur ska man tolka hemvärnet - halvmilitärer?
Saken är den att när Arla släppte ut ett par kubik lut i en å söder om Jönköping så en sjö längre nerströms vart förgiftad var det hemvärnet som vaktade avspärrningarna runt sjön. Är det att tolka som att militären redan nu används för "polisiära" uppgifter (dvs bevakning), eller är hemvärnet mer civilt än militärt?

------------------
There can be only one!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)