Den här debatten gillar jag Bughawk. :)
Skolans roll tycker jag känns solklar - lära ut. Visst kan tvätt/matlagning m.m. ingå som en del i undervisningen, men skulle enbart skolan ta hand om detta lär det inte mycket av med det är jag rädd. Övning ger färdighet och hemmet tycker jag ska vara den plats där det övas på - jmfr hemläxa. :)
I skolan lär man sig också att ta hänsyn till andra människor - de utanför familjen.
Men som jag känner det, verkar samhället idag lägga ett stort ansvar på skolan som uppfostringsanstalt. Visst skulle det gå bra om alla ska stöpas i samma form. Tyvärr, eller snarare tack och lov, är det inte så.
Barn som har stränga föräldrar kommer att få så sjutton med mer skit för saker som barn med lite frihetligare föräldrar kanske inte skulle bry sig speciellt mycket om.
Det är som jag uppfattar det snarare det senare vi ser effekten av idag... och jag är inte imponerad. Tvärtom - jag tycker att det är tragiskt att se hur människor behandlar varandra idag jämfört med bara c:a 10-15 år sedan - mycket på grund av att man inte har satt gränser. Urflippade forum tycker jag är ett praktexempel på det... ;)
Om jag får ta ett nära exempel. På webForum har vi vissa regler och vi har valt att hålla hårt på dem.
Får jag säga att vi har få utstå en hel del spott och spä p.g.a. det... Men! Tack vare att vi har satt en gräns som vi även håller så har den övergripande vänligheten - som alla medlemmar är med och ger och tar av - kvar! :)
På samma sätt tror jag att man måste se uppfostran. Frihet under ansvar, men med tydliga gränser. Går man över blir det någon form av konsekvens.
För det är väl ändå ett sådant samhälle som eftersträvas, ett samhälle där alla är lika värda?
Alla är lika värda. Men! Alla är inte lika och kommer aldrig att bli. Dagens skolreform med att alla ska få samma form av utbildning är ju en katastrof! Det finns de som har känsla för hantverk, likförbenat så ska man trycka ner teori i halsen på dem för att "alla är lika".
Vi är inte alla lika och jag tycker definitivt inte att vi ska försöka eftersträva det heller. Däremot människornas lika värde tycker jag att vi ska kämpa för. Men, det är två skilda saker.
:)
[Redigerat av Rikard den 05 mar 2001]
[Redigerat av Rikard den 05 mar 2001]