Tråkigt? Det är ju hur kul som helst.
Jag blir bara så fruktansvärt irriterad på S, V och Mp. Med andra ord så kan jag bli helt sur på dessa partier i flera dagar för deras politik.
------------------
Kim Halderot - med rätt att snora
34 svar · 710 visningar · startad av Simpa
Varför är politik så fasligt tråkigt !?
somnar, när det e debatter, ingen fart alls.. *gäsp*
------------------
Simpa - På väg mot Topp 25 .
Tråkigt? Det är ju hur kul som helst.
Jag blir bara så fruktansvärt irriterad på S, V och Mp. Med andra ord så kan jag bli helt sur på dessa partier i flera dagar för deras politik.
------------------
Politik är tråkigt eftersom det är så fruktansvärt långsamt och det är näst intill omöjligt att påverka något.
Vi har massor av lagar som egentligen inte borde finnas. Problemet är att det är personer som påverkas av dem negativt men eftersom det inte går att påverka politiken så kan du inget göra. När politikerna äntligen bestämmer sig för att ändra något kan det ta flera år innan lagen tas bort eller träder i kraft.
Detta är varför jag tror att politik upplevs som tråkigt. Om alla fick vara med och påverka skulle det inte vara så här.
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
Alla får vara med och påverka. Det är därför vi har val vart fjärde år. :)
------------------
Hur påverkar man lagarna som påverkar ens liv genpom att rösta på ett annat parti? För mig går det inte ihop. Chansen att ett annat parti vill ändra just detta är liten och chansen att detta parti kommer till makten är ännu mindre.
------------------
- Swey
Det är ju inte säkert att något parti tycker som en själv, då får man ta deras dåliga sidor med deras bra sidor...bara för att de kanske tycker som en själv i några frågor iaf :l.
Hoppas att internet kommer att spela en större roll i omröstningar så att vi även kan påverka politikerna lokalt utan en massa tjaffs runtomkring, enklare att göra om vi kan göra det hemifrån. Vi skulle isf inte behöva en massa politiker så, utan skulle ha ett ändrat system där idéer läggs fram och sedan får folket ta beslutet (efter att ha tagit del av olika utlåtanden och diskussioner etc.). Naturligtvis behövs fortfarande några slags tjänstepersoner som tar hand om det "forumet" isf. Det kan kanske inte ersätta allt -till en början- men jag tror att folket enklare skulle kunna engagera sig.
------------------
""""This is only Fias temporary signature""""
Personval innebär att man röstar på den person som bäst uttrycker ens egna åsikter. Moderaterna kanske inte gör det, men säg att du hittar en medlem i moderaterna som tycker som du i vissa frågor.
I såna fall så röstar du på denna person bara. :)
------------------
Person som parti. Det går inte att hitta en person som speglar exakt vad man tycker. Skulle man hitta en sån person skulle rösten inte spela någon roll ändå.
Man bör dela in politiken i sakfrågor. Först och främst kan man ha röstning om hur samhället ska skötas i stort sett. Att samhället äger allt(S) eller att var och en äger sina egna saker(M) t.ex.
Efter det kan man ha mindre omröstningar om sakfrågor. T.ex. om vi bör ta bort lagen som förbjuder forsking om atomkraft. De som har kunskap om det kan rösta om den frågan.
------------------
- Swey
[Redigerat av Swey den 23 sep 2000]
Var sätter man gränsen för vem som har kunskap i frågan?
------------------
Det är det som är det stora problemet.
Man kan inte dra gränsen efter ålder och ett test är inte heller så lämpligt. Jag vet tyvärr inte.
------------------
- Swey
Det bästa sättet att påverka politiken som ung är självklart att gå med i ett ungdomsförbund. Jag har själv varit med i SSU dom senaste 6åren.
------------------
TeNgBlAd
NordicDreamDesign
"Stå på dig annars gör någon annan det"
Men varför skulle de stora politikerna bry sig om sakfrågor som bara rör några få men berör mig själv till högsta grad?
------------------
- Swey
Min bild av politik
95% av alla till vänster om Centern är egoistiska låginkomsttagare, som anser att de som tjänar bra ska bekosta allt åt de som tjänar pissigt.
95% av alla till höger om Center är egoistiska höginkomsttagare, som inte anser sig ha några moraliska förpliktelser som helst mot de som har det sämre ställt.
100% av Centern, 5% av vänsterblocket och 5% av högerblocket hör man aldrig nåt av, bortsett från när H&M startar en ny reklamkampanj.
Blankröster regerar (men tyvärr inte över Sverige).
------------------
-- spango
Livet står på lur alldeles bakom knuten.
Vilken sammanfattning... :e
Allvarligt talat tror jag att detta är ett av problemen med svensk mentalitet gentemot politik.
Det är näst intill fult att erkänna att man är moderat eftersom: "95% av alla till höger om Center är egoistiska höginkomsttagare, som inte anser sig ha några moraliska förpliktelser som helst mot de som har det sämre ställt."
Jag hade en diskussion med en god vän häromdagen kring just detta och insåg att många faktiskt tror precis det du beskriver.
Så fort någon knyts ihop med ett parti tar man omedelbart fram stora avrättningsyxan och belyser alla negativa sidor. Ingen hänsyn tagen till att personen kanske inte stöder allt. Ingen hänsyn tagen till att personen kanske egentligen är enormt human och vill sina medmänniskor väl - fast genom ett annat styrelsesätt.
Något säger mig att det är likadant på vänsterkanten... :l
Visste inte att det fanns fler som tycker som jag. Vi kanske borde starta ett eget parti :e
Jag tycker politiken präglas för starkt av den s.k. "svenska avundsjukan".
Visst kan jag ställa upp på att man skall värna om de svaga och andra värderingar från de partier som ligger till vänster - men samtidigt finns det för många gamla principer och föreställningar om att frihet och marknadskrafter är något som hunden dragit in. Känns som om de kämpar mot en fiende som inte finns.
På högersidan är det lika illa, fast på ett annat sätt. Där verkar man tro att skattesänkningar och privatiseringar löser alla problem.
Mittenpartierna - finns dom? Om de nu skulle finnas så märks de inte och deras profil verkar mest gå ut på att ligga "mittemellan" - mesar är vad det är ;)
Nu är jag kanske något kategorisk, men det känns ändå som om dessa "inställningar" ligger och mal i bakgrunden, så att politiken inte blir politik, utan snarare avundsjuka och inplacering av människor i "grupper", där "den andra gruppen" alltid består av fienden. ;)
[Redigerat av cf den 25 sep 2000]