legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
muskot skrev:
Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte med. Om vi fortsätter med exemplet att KD inte tar sig över fyraprocentspärren, tycker jag att det vore att lura väljarna om man drev igenom KD-frågor, trots att väljarna inte uppenbarligen inte är intresserade av KD-politik.
Jag håller som sagt med men det jag menar är att vi väljare vet ju inte direkt vilka frågor i det gemensamma manifestet som ett visst parti insisterat på ska vara med där, så vi har röstat på det gemensamma alternativ som presenterats. Så de frågor man gått till val på gemensamt ser jag som gällande för samtliga involverade partier och alltså inte parti-indelat. Det som däremot är självklart är att den politik som förs är präglad av de som faktiskt kommit in i riksdagen. Men sakfrågorna i manifestet ser jag som sagt inte som partikopplade.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
legis skrev:
Jag håller som sagt med men det jag menar är att vi väljare vet ju inte direkt vilka frågor i det gemensamma manifestet som ett visst parti insisterat på ska vara med där, så vi har röstat på det gemensamma alternativ som presenterats. Så de frågor man gått till val på gemensamt ser jag som gällande för samtliga involverade partier och alltså inte parti-indelat. Det som däremot är självklart är att den politik som förs är präglad av de som faktiskt kommit in i riksdagen. Men sakfrågorna i manifestet ser jag som sagt inte som partikopplade.
Även om man har ett genemsamt valmanifest så är det i många frågor väldigt uppenbart vilket parti som varit drivande eller fått sin vilja igenom. Vårdnadsbidraget, exempelvis, är det väl enbart KD som är intresserade av egentligen?