webForumDet fria alternativet

Lever vi rättvist?

Politik & samhälle

39 svar · 2 007 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Orättvisor i världen! Finns de?
Jo massor.
Frihet till ett eget liv saknas i många länder. Vad skulle du göra åt det?
Mat till alla munnar. Vi har en produktionsapparat som räcker till alla jordens människor! Varför får inte alla?
Pengar! Detta gissel i mångas ögon. Läste idag i Vakna (fråga mig varför) att tre (3) personer äger lika mycket som de 48 fattigaste länderna! Är det jämlikt?
Naturresurser, nästa kris vatten! Värre en olja när det gäller fördelning. Vad händer då?
Men oavsett, att jag inte behöver arbeta, att jag mår bra, och har hälsan.
Vill jag inte få dåligt samvete för att övriga inte har nått hit.
Men vad skall vi göra för att människan skall finna sin nivå? Begränsning. Konfiskation. Amputering.
En Skön ny värld eller ett nytt 1984?

Tråden startad där att jag misskrediterade HiDensity, inte hans fel att tråden 6 timmars arbetsdag tog ett sidospår. Låt oss diskutera detta här så vi kan fokusera på sex timmars arbetsdag !
Jag vet att jag är priviligerad, men vill inte må dåligt för det! Vad gör du?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Lasp skrev:

En Skön ny värld eller ett nytt 1984?

Landar vi mellan Huxley och Orwell kan vi nog luta oss tillbaka och tåla de få orättvisor som måste finnas...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Lasp skrev:

Vad gör du?

Jag lever efter en enkel regel.

Först ser jag till att jag har det bra, sedan de som står mig nära.

Sedan går jag i en utgående spiral från det...

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

obelix skrev:

(y) "Charity starts at home"

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Vad är rättvist? Det första vi ska "strida" för är mänskliga rättigheter för alla, enligt FN. Det är inte bara ett u-landsproblem, detta finns även i Sverige.

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg

Enligt mig så finns det ingen rättvisa.

Det finns några saker som är "rättvist" det är att alla människor föds, och att de dör. Sedan har alla människor ett dygn på 24 timmar. Sedan hur dessa ser ut är helt olika.

"Rättvisa" enligt mig används slentrianmässigt då det egentligen inte existerar enligt mig.

Sedan kan man väl se till att inte vara alltför "orättvis" att säger man till Lukas 3 att så får du inte göra, så kanske man inte ska säga till Pontus 3 att "detta är helt okej, fortsätt du med det".

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lasp skrev:

Läste idag i Vakna (fråga mig varför)

Ok, då gör jag det: varför läser du Vakna!, en tidskrift som ges ut av Jehovas Vittnen?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Innan vi försöker lösa hela världens problem så kanske vi skulle lösa alla orättvisor som finns i här i Sverige till att börja med. Det känns som en bra start och därefter arbeta sig utåt.

obelix skrev:

Håller med dig! (y)

Jag blev parkerad av hustrun på en parkbänk idag vid GA kyrkan. På den bänken låg en Vakna, Maj 2007 typ artikeln var
http://www.watchtower.org/z/20051108/article_01.htm
Min mening med denna tråd var just att lyfta fram det egna i första hand, det är en del av vad vi råder över, att blanda in världens tullunioner i 6 timmars arbetsdag. Det var det som triggade.
Så Låt oss utgå från oss själva, att skapa bra förutsättningar i närmiljön, och att inte ha dåligt samvete för att hela världen inte har det lika som oss.
Var lycklig, fri utan religion och annat förtryck.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Intressant tråd! (y) Svårt ämne. :l

Själv tänker jag i såna här banor: alla borde få ha det bra. Och då menar jag inte att alla ska ha det exakt lika, för det tror jag inte är möjligt. Däremot tycker jag alla borde få leva tryggt, med tillgång till mat, vatten, hälsovård och utbildning. Idag har vi i västvärlden så hög standard att det är stört omöjligt att alla människor på jorden skulle ha samma standard som vi. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket mat/vatten/energi för det. Om alla ska ha det riktigt bra så måste vi sänka vår standard, annars räcker inte resurserna till.

Att höja en standard är himla mycket lättare än att sänka. Men man kan åtminstone försöka ligga i underkant, inte köpa alla de senaste lyxprylarna som man egentligen klarar sig utan. För i ärlighetens namn, vem fasen blir egentligen så mycket lyckligare av fler än ett mobilskal? Designade lyxhandväskor? Elektroniska fotoramar? USB-dammsugare?

Sen är det förstås supersvårt att hushålla med resurser som man inte "ser". Gör man en snabb kalkyl av de siffror jag hittat på den här sidan får man fram att det går åt ca 1,5 cl olja för varje plastpåse man får/köper när man handlar. Och hur många plastpåsar samlar man inte på sig under en vecka? Helt i onödan. Det jag menar är alltså inte att man ska flytta ut till en koja i skogen och livnära sig på rovor, för att resten av jorden ska må bättre. Utan helt enkelt dra ner på sånt som faktiskt är onödigt, som kostar mer (i total energi t ex) än det smakar. Försöka att inte slösa. Det var inte så länge sen som man slutade med klorblekt papper t ex. Hur många är idag ledsna att de inte får torka sig med sånt? :P Folk var helt enkelt inte medvetna. Och här ligger en annan stor grej man som ensam person kan jobba på - göra folk medvetna. Man kan berätta, påminna, inspirera, engagera. Som Lasp gjort idag t ex. Och som jag också försöker med. :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Fia (y)

Jag håller med dig i allt du säger, det finns dock ett litet men, men ack så viktigt men....

Fia skrev:

Men man kan åtminstone försöka ligga i underkant, inte köpa alla de senaste lyxprylarna som man egentligen klarar sig utan. För i ärlighetens namn, vem fasen blir egentligen så mycket lyckligare av fler än ett mobilskal? Designade lyxhandväskor? Elektroniska fotoramar? USB-dammsugare?

Problemet här är ju att konsumtionen höjer standarden. Det är ju någon som sitter och producerar dessa mobilskal, lyxhandväskpr, USB-dammsugare, tar man bort dem så försvinner arbetstillfällen. Man måste så fall ersätta det med något annat som någon annan kan köpa. För även om man är emot det så är det konsumtionen och tillväxten som höjer levnadstandarden för folk som får producera och sälja varorna/tjänsterna.

Problemet är ju också att alla kan ju inte tillverka samma pryl, utan man måste hitta nya varor som kan säljas, nya tjänster som vi egentligen inte behöver, och nya "vill ha"-känslor som vi inte hade....

- M

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

Jag utgår från maslows behovstrappa - det tycker jag är så nära en rättvis värld det bara är möjligt eftersom denna varken ser till några politiska som ekonomiska vinster på bekostnad av den enskilde individen.

Men - vill man förändra världen är det ju alltid hemma på bakgatan man ska börja :bire

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Efterfrågan skapar produkterna. De flesta vill ha de senaste prylarna och allt vad det hör till. Detta skapar ett enormt tryck, det sätter igång en jättestor apparat med media och allt annat. Marknadsföring och annan PR, tillverkarna och media vill få oss att tro att vi verkligen behöver deras onödiga produkter.

Jag tycker var och borde stanna upp. Ta några djupa andetag och fundera på vad som verkligen är viktigt här i livet. Sedan lever man utifrån vad man fick för svar på den frågan.

Själv skulle jag vilja påstå att jag lever som i en liten subkultur avskilt från det här hypade och uppstressade världen utanför. Jag går i mitt lunk här och klarar mig bra ändå. Även fast jag inte har senaste grejjerna.

Skulle de flesta göra så är jag övertygad om att det kommer mer jobb på annat håll istället för jobb inom tillverkningen av dessa. Som skribenten ovan var rädd om att förlora.

Kul, fel ord kanske, intressanta inlägg redan!
När det gäller Marslovs trappa så är den en produkt av de senaste 60 åren. Har vi människor inte kommit längre?
Att Rättvisa börjar med oss själva, det är nog klart. Men hur kan man fördela rättvist och varför sker inte mer redan idag? Vilka är de politiska syftena hos exempelvis G8 eller föralldel EU!

Som skribenten ovan var rädd om att förlora

Var skrev jag att jag var rädd för att förlora detta?

När det gäller Marslovs trappa så är den en produkt av de senaste 60 åren. Har vi människor inte kommit längre?

Inte för att jag förstår vad du menar med "Har vi människor inte kommit längre?" eftersom detta är de bland mest grundläggande hörnstenarna vi människor behöver. Inom varje trappsteg finns det förvisso olika tolkningsmöjligheter i vad som där ska finnas, men till syvendes och sist handlar det om människan och dennas behov för att kunna leva ett drägligt liv.

Föregångaren till detta tankesätt är utilism (Peter Bentham och John Stuart Mills), som i likhet till hedonism och fysiokratism,vilka jag inte anser kan fylla alla punkter på ett tillfredställande liv, strävar efter mottot att människan primärt styrs av ett lyckobegär där den högsta tillfredsställelsen räknades till hennes medfödda rättigheter. Jämför detta med lyckoetiken som är en etisk uppfattning om att mänskligt behag/lust är det enda som är gott i sig själv. Vad definierar då behag och lust? Vad är lust? Vad är gott och vad är ont? För vem? På vems bekostnad? Är det kanske så att vi måste offra vissa för att det stora ska bli bra (utilitarism, Peter Singer) - vem kan då avgöra vilka som ska offras? Vilka kriterier ska upprättas? Och hur bör vi då definiera rättvisa?

Rätt, men rättvisa kommer inte som ett brev på posten med Marslovs trappa.
Tak över huvudet, mat, värme osv.
Hur skall jag agera så att omgivningen "drabbas" av rättvisa?
Problemet nu med konsumtionssamhället är ju att de stora globala jättarna tar över allt.
Hur bryter vi ner handlande och agerande så vi är bra på det lokala planet!

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Fia skrev:

Intressant tråd! (y) Svårt ämne. :l

Själv tänker jag i såna här banor: alla borde få ha det bra. Och då menar jag inte att alla ska ha det exakt lika, för det tror jag inte är möjligt.

Fint inlägg, skönt ibland att få se någon skriva precis det man tänker. Klart att vi inte lever rättvist, men man kan göra små som stora saker i den alldagliga vardagen, iom att flera små droppar bildar något konstruktivt.
En fjärils vingslag känns inte, men en svärm gör det nog.

http://www.dailymotion.com/relevance/search/madonna/video/x1m8i4_imagine-madonna-live-reinvention-to

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

kaxigt skrev:

Var skrev jag att jag var rädd för att förlora detta?

Nej det var inte dig jag menade. Du hann ju emellan där när jag satt och skrev svaret på Gladhs inlägg:

Det är ju någon som sitter och producerar dessa mobilskal, lyxhandväskpr, USB-dammsugare, tar man bort dem så försvinner arbetstillfällen.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Gladh skrev:

Problemet här är ju att konsumtionen höjer standarden. Det är ju någon som sitter och producerar dessa mobilskal, lyxhandväskpr, USB-dammsugare, tar man bort dem så försvinner arbetstillfällen.

Vet inte om jag ser det som ett problem, men men.

Det stora är väl att vi i "västvärlden" inte låter de i u-länderna utvecklas till vad de skulle kunna vara? Riv alla tullar runt EU till att börja med och idka riktig frihandel.

Visst skulle franska bönder bli sura när de inte sälja sina varor, men det går över.

Rätt, men rättvisa kommer inte som ett brev på posten med Marslovs trappa.

Rättvisa kommer inte om man inte börjar och rotar nere i fundamentet. Om det inte finns några hållbara kriterier för vad som primärt är viktigt för alla människor finns det inget brev alls från posten som kan ge rättvisa.

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)