micke skrev:
Du verkar däremot att tro att alla vill leva på bidrag och bar agå hemma o slappa.
Jag inte bara tror, det är vetenskapligt bevisat. Naturen strävar alltid efter lägsta möjliga energi. Det fick man lära sig i kemin på högstadiet. :birp
Nej jag tror inte att alla bara vill gå hemma och slappa. De flesta vill faktiskt ha en socialkontakt, andra människor att prata och umgås med, göra saker, aktivera sig. Tyvärr så måste man leva också, och då måste man dra in pengar till kassan. Så därför jobbar de flesta eftersom de får båda delarna tillfredställda då. Man får pengar, och får träffa andra människor och aktivera sig.
Men om man nu får lika mycket pengar för att jobba som man får när man är hemma, så finns det massor med folk som kan aktiverar sig själv och umgås med folk på dagarna ändå. Jag har inte träffat en nybliven pensionär som inte sagt hur i all världen har de haft tid med arbete, det är alla möjlig aktiviteter som skall göras, huset skall renoveras, barn behöver hjälp osv osv...
Så det jag säger är att om man får lika mycket i bidrag som man får när man jobbar så kommer de flesta att välja att inte jobba eftersom man har så mycket annat som man skall syssla med. Och om det visar sig att de flesta i din omgängeskrets inte jobbar, så kan du ju få socialtliv med dem, och behöver alltså inte jobba för att träffa folk.
micke skrev:
Kanske är det så att du själv är sådan varför annars utmåla andra att vara det?
Knappast något jag hycklat med....
gladh skrev:
För det finns flertal exempel där man inte får kan få folk till enkla jobb, samt att jag själv aldrig frivilligt skulle ta ett jobb som ger mig samma/mindre/obetyldigt mer i lön än vad jag skulle kunna få i birdrag och jag känner många som tycker samma sak.
micke skrev:
Vad har du för erfarenhet av detta då?
Jag har suttit på båda stolarna, dels om arbetsökande med andra arbetsökande som inte är villiga att ta vilket jobb som helst, jag var(är) själv likadan.
Sedan har jag suttit och försökt få tag i folk som ansvarig för rekrytering, och jag kan lova dig att visa människor har en skrämmande verklighetsuppfattning när de tror att de kan få vilka jobb som helst när de inte ens har någon fullständig gymnasieutildning.
- M